Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-05-03@03:25:09 GMT

اقدامات دردسرساز مجلس یازدهم برای دولت

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۵۵۰۵۷

اقدامات دردسرساز مجلس یازدهم برای دولت

رویداد۲۴ از ابتدای هفته جاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی، کلیات یک طرح انتخاباتی و یک فوریت یک طرح هسته‌ای را تصویب کردند و این در حالی است که بزرگترین چالش امروز کشور نه حداقل و حداکثر سن داوطلبان انتخابات و تهدید به خروج از پروتکل الحاقی، بلکه دشواری‌های بی‌شمار اقتصادی و ضرورت قانون‌گذاری به منظور کاستن از آن‌هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همان موضوعی که زمستان سال گذشته و در بحبوحه رقابت‌های انتخاباتی، شعار اصلی داوطلبان نمایندگی مجلس بود و بارها از تریبون‌های مختلف تاکید می‌کردند که طرح تازه‌ای برای بهبود شرایط اقتصادی دارند و دولت تنبلتر از آن است که به چنین طرح‌هایی اقدام کند!  

مروری بر چند مصوبه حاشیه‌ساز

مرور طرح‌های مصوب مجلس طی ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که طرح‌هایی مانند طرح شفافیت آرا، طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری و طرح اقدام فوری برای لغو تحریم‌ها از نمونه طرح‌هایی هستند که ارتباط چندانی با رفع مشکلات معیشتی مردم دستکم در ماه‌های پیش رو ندارند. شاید به همین دلیل است که برخی بررسی و تصویب چنین طرح‌هایی را سیاسی و انتخاباتی ارزیابی می‌کنند.

رویکردی که حتی صدای دیگر نمایندگان را هم بلند کرده است. «الیاس نادران» نماینده تهران در مجلس سرگرم شدن به حوادث زیانبار یا سهل‌انگاری در کار و یا دسته‌بندی‌های ناسالم و قومی و قبیله‌ای و منطقه‌ای را آفت مجلس دانسته و گفته است: «متاسفانه زین کردن اسب برای انتخابات ۱۴۰۰ توسط عده‌ای از نمایندگان و دست و پا کردن کسب و قدرت در دولت آینده یا شهرداری تهران آثار نامطلوبی به جای گذاشته است.»

سوال یا ابهام جامعه و افکار عمومی درباره عملکرد مجلس از زبان این نماینده هم تکرار شده و نادران از همکاران خود پرسیده است که چرا پس از گذشت بیش از پنج ماه خروجی قابل اعتنایی در حوزه اقتصادی و اجتماعی نداریم؟ این پرسش با عنایت به شعارهای انتخاباتی اصولگرایان و تلاش برای تشکیل مجلس انقلابی، حق محفوظ جامعه رای دهندگان به نمایندگان است حتی اگر این جامعه گسترده نباشد.

هرچند مجلس در ماه‌های اخیر طرح‌های اقتصادی هم در دستور کار داشته است با این حال این طرح‌ها هم بدون در نظر گرفتن مقدورات و محذورات کشور تدوین شده‌اند. از همین روست که طرح‌های پیشنهادی و تصویبی مجلس مانند طرح معیشتی یا طرح مالیات بر خانه‌های خالی هم یا فاقد پشتوانه اجرایی و منابع موردنیاز برای اجرا هستند یا به دلیل فقدان پشتوانه حقوقی نتوانسته تایید شورای نگهبان را به دست آورد. گرچه درباره طرح معیشتی برخی نمایندگان مجلس دولت را متهم به کم کاری در اختصاص منابع لازم می‌کنند اما پیش بینی منابعی برای تامین هزینه های این طرح از سوی نمایندگان از موضوعاتی است که محل تردید جدی واقع شده است.

بیشتر بخوانید: گام جدید مجلس برای وادار سازی آمریکا و اروپا به لغو تحریم‌ها

در این زمینه «علی ربیعی» سخنگوی دولت در رد پیشنهادات ارائه شده برای این طرح،  استفاده از منابع کارگران و بازنشستگان را گرفتن شیرینی سفره بازنشستگان دانسته است که دولت با سختی طرح همسان سازی را برای آنان تهیه کرده بود.

ربیعی تبصره ۱۴ را دارای کسری بودجه دانسته و برداشت از تراکنش های بانکی را موجب خروج پول‌های مردم از بانک‌ها دانسته است. در توضیح مشکلات اجرایی طرح استفاده از منابع گمرک بعنوان یکی از راهکارهای ارائه شده در این زمینه هم ربیعی گفته است: «قرار بود مبنای محاسبه گمرک ارزش ۴۲۰۰ تومان به ارز نیمایی تبدیل کرده و این پول را به دست بیاورند، اتفاقی که می‌افتاد این بود که قیمت برخی کالاها ۱۲۰ درصد افزایش می‌یافت.»

طرح مالیات بر خانه‌های خالی هم که قرار بود به عنوان طرحی سامان بخش برای کنترل تورم شدید موجود در بازار مسکن باشد، با طرح ایرادات حقوقی شورای نگهبان هنوز به جایی نرسیده است. در کنار بررسی و تصویب طرح‌هایی که اجرای آن‌ها امکان سنجی نمی‌شود و نیز طرح‌هایی که شائبه‌های سیاسی بالا داشته و فاقد راهکار اقتصادی است، نمایندگان مجلس هر هفته برای استیضاح یکی از اعضای هیات دولت امضا جمع می‌کنند.

طرح‌هایی برای مردم یا انتخابات؟

در کنار مرور مصوبه‌های مجلس یازدهم، بررسی برخی شعارهای انتخاباتی نمایندگان می‌تواند میزان پایبندی عملی به این شعارها را بهتر نشان دهد. «اگر مردم را پای کار بیاوریم و به آنها میدان دهیم خیلی کارها را می‌توان انجام داد. امروز مردم ما در اقتصاد نقشی ندارند.»، «تنها ۳۰ درصد مشکلات ما ناشی از تحریم‌ها است و ۷۰ درصد مشکلات ناشی از ناکارآمدی‌ها و ضعف مدیریت است»، «مجلس می‌تواند دولت را به مسیر درست بیاورد و ریل گذاری صحیح برای آن داشته باشد».

از این دست نمونه اظهارنظرهای انتخاباتی و وعده‌های اقتصادی در دوره انتخابات بسیار است اما آیا آنچه این روزها در صحن بهارستان به تصویب و بررسی می‌رسد در راستای عمل به این شعارهاست؟ شاید شرایط اقتصادی کشور بهترین پاسخ باشد.

ابتدای آغاز به کار مجلس یازدهم و همزمان با افزایش شاخص‌های بورس و سبزپوش شدن آن یکی از نمایندگان مجلس در توییتر آن آغاز به کار را به این سبزپوشی بورس ارتباط داده و از شنیده شدن پیام مجلس در بازارهای اقتصادی کشور سخن گفته بود؛ گرچه رابطه‌ای منطقی بین این دو وجود ندارد اما می‌توان باز هم از دیگر نمایندگان مجلس سوال کرد که اکنون بازارهای اقتصادی از عملکرد مجلس چه پیامی می‌گیرند؟

مجلس در این مدت از شعارهای اقتصادی و اصلاح معیشت خود فاصله گرفته است و این موضوعی قابل انکار یا چشم‌پوشی نیست. یکی از مهم‌ترین دلایل این دور شدن را می‌توان در جدال بی‌پایان و البته بی‌نتیجه با دولت دانست که با نامه عجیب روسای کمیسیون‌های ۱۲ گانه در ابتدای کار مجلس شروع شد و اکنون در تازه‌ترین آن‌ها و پس از تهدید و توهین به رییس جمهوری به ایستگاه استیضاح وزیر اقتصاد رسیده است.

این جدال بی‌پایان سبب شده است که رهبر معظم انقلاب طی چهارماه در دو تذکر صریح درباره این جدال و تبعات آن به نمایندگان مجلس، کارویژه‌های قانونی و تعریف شده آن‌ها را یادآور شوند.

«محمدباقر قالیباف» رییس مجلس در بهمن ماه سال ۹۸ و در بحبوحه کارزار رقابت‌های انتخاباتی گفته بود: «اگر فقط شعار بدهیم و عملی نداشته باشیم در مسیر دشمن و ترامپ حرکت می‌کنیم.» با توجه به شرایط دشوار کشور و دست یاری دراز شده از سوی دولت به مجلس، نمایندگان مجلس باید به شعارهای معیشتی خود بازگردند تا امور کشور با سامان و هماهنگی بیشتری پیش رود.

یکی از مهم‌ترین مسیرهای این بازگشت می‌تواند بررسی و تصویب لوایح مهم و معیشتی دولت باشد که از خرداد ماه سال جاری در انتظار بررسی هستند و می‌توانند به بهبود شرایط کشور کمک کنند. در نهایت کلیدخوردن پروژه‌های انتخاباتی برخی نمایندگان مجلس در حالی که بر صندلی وکالت مردم تکیه زده و نماینده آن‌ها هستند از یک سو و لجبازی سیاسی با دولت از سوی دیگر آن‌ها را از شعارهای انتخاباتی خود و مشکلات اساسی مردم دور خواهد کرد.

منبع: ایرنا لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 مجلس یازدهم یارانه نقدی نمایندگان مجلس طرح هایی طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۵۵۰۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجلس با وجود مخالفت دولت با الحاق جدولی به بودجه ۱۴۰۳ موافقت کرد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، در جلسه علنی روز سه‌شنبه (۱۱ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی، رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ و بخش دوم آن که به جداول بودجه مربوط است در دستور کار قرار گرفت و جدول شماره (۲۰) که از سوی کمیسیون تلفیق به لایحه بودجه ۱۴۰۳ الحاق شده و مربوط به مطالعه برای طرح‌ها پروژه‌های استان‌های مختلف است، به تصویب نمایندگان رسید.

نمایندگان همچنین جدول شماره (۱۶) که درباره ﺗﻌﺮﻓﻪ‌های درآمدی است را تصویب کردند.

حمیدرضا حاجی بابایی در توضیح جدول شماره ۲۰ لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: جدول شماره ۲۰ جایگاهی است که هر پروژه‌ای شرایط مطالعه و اجرا دارد، طبق این جدول برای عملیاتی کردن آن پروژه وارد عمل می‌شود.

رییس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ افزود: کمیسیون تلفیق بودجه، امسال ۲۰۰ میلیارد تومان برای جدول شماره ۲۰ در نظر گرفته که هر پروژه‌ای نیاز مالی دارد، به اجرا برسد. به عبارتی جدول شماره ۲۰ جدول اعتماد و اطمینان نمایندگان و مسوولان است و این جدول در کمیسیون تلفیق احیا شده است.

علیرضا سلیمی در مخالفت با جدول شماره ۲۰ گفت: جدول شماره ۲۰ سرابی است که به نمایندگان نشان داده شده است. یعنی هر نماینده که یک پروژه‌ای به ذهنش برسد برای اینکه پاسخ آن فرد را بدهند آن پروژه را در جدول شماره ۲۰ قرار می‌دهند.

نماینده مردم محلات در مجلس ادامه داد: با توجه به تصویب برنامه هفتم و سیاست کلی که درباره این برنامه ابلاغ شده است، جدول شماره ۲۰ دیگر جایگاهی ندارد. اگر برای پروژه‌ای مقدمات فنی و مسیر مالی آن طی شده است که بودجه لازم به آن اختصاص داده شده و عملیاتی شود. اما هزاران پروژه‌ای که از گذشته مانده است به دلیل همین جدول شماره ۲۰ بودجه است.

وی خاطرنشان کرد: باید ارقام در بودجه کاملا مشخص شود که چه میزان و چه عددی برای کدام پروژه اختصاص داده می‌شود و جدول شماره ۲۰ با اصل ۵۲ و ۵۳ قانون اساسی مغایرت دارد.

محمدرضا میرتاج الدینی نماینده مردم تبریز در مجلس در موافقت با جدول شماره ۲۰ بودجه گفت: جدول شماره ۲۰ سبب خواهد شد خط ترانزیت شرق به غرب و نزدیک شدن ترانزیت کشور به اروپا فراهم شود.

مهدی نیازی به عنوان نماینده دولت در مخالفت با جدول شماره ۲۰ لایحه بودجه که توسط کمیسیون به آن اضافه شده است، گفت: این جدول به پروژه‌هایی که به دلیل کمبود منابع مجال رسیدگی نداشتند و حتی مطالعات برای آن صورت نگرفته، ضرورت ندارد و فقط یک فهرستی است که انتظارات را افزایش می‌دهد.

وی افزود: یک طرح به دلیل محدویت منابع سال‌ها در جدول شماره ۲۰ می‌ماند در حالی که امسال طرح‌های تملک دارایی سرمایه ۶.۷ درصد رشد دارد و در شرایط تورمی چند سال اخیر، اعتبارات عمرانی به شدت کاهش یافته است.

نیازی خاطرنشان کرد: ایجاد یک فهرست از طرح‌ها و پروژه‌هایی که اعتبارات عمرانی ندارد و باید به تازگی در فهرست مطالعه قرار گیرد، فقط ایجاد انتظار، عدم پاسخ گویی و کاهش اعتماد مردم را فراهم خواهد کرد و دولت با این جدول مخالف است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اتفاقات سکوهای زنان دردسرساز شد؛ اولین اقدام کمیته انضباطی در خصوص پرسپولیس و سپاهان
  • اولویت اصلی مجلس دوازدهم مدیریت بحران گرانی باشد
  • مردم مشکل جدی کمبود دارو دارند، دولت لاپوشانی می‌کند
  • امیدواریم مجلس یازدهم یکی دو لایحه مهم را قبل از رفتن تصویب کند/ هیچ تنشی میان دولت و مجلس نیست
  • اختلاف‌ نظر مجلس و دولت؛ دلار چند؟
  • ببینید | درخواست معاون حقوقی رئیسی از نمایندگان مجلس آینده برای رفع مسائل اقتصادی!
  • جدول منابع و مصارف حوزه انرژی در بودجه ۱۴۰۳ مصوب شد
  • مجلس با اصلاح موادی از لایحه برنامه هفتم موافقت کرد
  • مجلس با وجود مخالفت دولت با الحاق جدولی به بودجه ۱۴۰۳ موافقت کرد
  • تصویب جدول مرتبط با اختصاص بودجه به طرح‌ها و پروژه‌های مختلف در مجلس