Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، بررسی مدارک و مقالات انتشار یافته در سطح بین المللی یکی از مهم‌ترین شاخص‌های کیفی به منظور تولید علم در جهان است که به عنوان مقالات پراستناد، مقالات برتر یا مقالات داغ شناخته می‌شوند.

مقالات سهم زیادی در توسعه بین المللی علم دارند و دانشمندان ایرانی و خارجی در سراسر دنیا در تلاش هستند تا در این گروه‌ها قرار گرفته و پژوهش‌ها و گزارشات خود را مطابق دستاورد‌های روز دنیا به چاپ برسانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته سرپرست ISC، آمار‌های موجود در خصوص مقالات برتر ایرانی به ویژه در پایگاه بین‌المللی مؤسسه کلاریویت آنالیتیکس نشان از رشد روز افزون کیفیت مقالات و انتشارات ایرانی در سال‌های اخیر دارد و مطابق داده‌های به دست آمده در مجموع ۲ هزار و ۲۶۱ مقاله برتر (Top papers) و ۹۰ مقاله داغ توسط پژوهشگران ایرانی در این پایگاه منتشر شده که از این تعداد حدود ۲.۶۶ درصد شامل کل مقالات داغ در دنیا می‌شود.

همچنین گفتنی است؛ در سال ۲۰۱۹ تعداد مقالات علمی پراستناد در دنیا، خاورمیانه، جهان اسلام و ایران به ترتیب برابر با ۱۲۱۳۶، ۱۰۹۰، ۱۱۹۸ و ۳۷۶ مدرک و تعداد مقالات داغ در همین مناطق به ترتیب برابر با ۱۱۷۷، ۱۳۰، ۱۲۳ و۴۲ مدرک بوده است که نشان از رشد مقالات علمی ایرانیان را در سطح بین المللی دارد.

افزایش ۱۸ برابری تولید مقالات در ایران طی چند سال اخیر

حال یک سوال اساسی پیش می‌آید که در این میان وضعیت مقالات ایرانی به چه صورتی است؟ و آیا این مقالات توانسته اند به خوبی در کشور‌های دیگر پذیرش شوند یا خیر؟ مهم‌ترین معیار برای پیشرفت علمی کشور تولید مقالات در مراکز دانشگاهی توسط دانشجویان و استادان است که طی سال‌های گذشته کشور ایران با رشد بسیار خوبی مواجه بوده است به گونه‌ای که از سال ۸۰ به بعد میزان تولید مقالات در ایران ۱۸ برابر افزایش یافته است.

در واقع به مقاله‌ای که دارای نوآوری بوده و به بررسی مشکلات روز دنیا بپردازند مقالات علمی پژوهشی گفته می‌شود یعنی این مقالات باید بتوانند به معرفی یک علم جدید در دنیا بپردازند و هدف از آن ایجاد یک استدلال جدید است.

به گفته محققان و دانشمندان دنیا لازم است تا یک مقاله علمی بعد از نگارش در یک مجله معتبر به چاپ برسد در غیر اینصورت نشان از بی ارزش بودن آن خواهد داشت. همچنین اگر مقالات علمی به چاپ برسند اعتبار بودن آن‌ها را نشان خواهد داد؛ چرا که در این وضعیت تمام دنیا می‌توانند با مطالعه آن مقالات از علم دنیا باخبر شوند.

مجلات به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم بندی می‌شوند. مجلات داخلی در خارج از کشور جایگاهی ندارند و دانشجویانی که قصد مهاجرت به کشور‌های خارجی را دارند لازم است تا مقالاتشان در کشور مقصد به چاپ برسد.

مجلات isi و scopus از بین تمام مجلات خارجی به عنوان معتبر‌ترین مجلاتی شناخته شده اند که با چاپ مقالات در آن‌ها می‌توانید به راحتی در دانشگاه‌های خارج از کشور پذیرش بگیرید و برای ادامه تحصیل جذب آن کشور‌ها شوید. همچنین مجلات isi به علت دارا بودن امتیازات بی‌شمار برای تقویت رزومه و چاپ مقاله حائز اهمیت هستند.

نحوه چاپ مقاله در کشور‌های خارجی

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چگونه می‌توان در مجلات خارجی مقاله چاپ کنیم؟ این سوال بیشتر دغدغه دانشجویانی است که قصد پذیرش در دانشگاه‌های خارج از کشور را دارند و به دنبال آن هستند که با نحوه چاپ مقالات در کشور‌های خارجی آشنا شوند.

لازم است بدانید که برای چاپ مقاله در مجلات خارجی باید در ابتدا از نظر کیفی و علمی مقاله شما در سطح بالایی قرار داشته باشد و به صورت دقیق ترجمه شده باشد تا در این مجلات پذیرفته شود. محققان معتقد هستند که جدید بودن موضوع مقالات برای به چاپ رسیدن در مجلات خارجی بسیار مهم بوده و تکراری بودن آن‌ها به هیچ عنوان قابل قبول نخواهد بود. پس از ترجمه باید مقاله را ویرایش کرده و سپس آن را به مجله مربوطه ارسال کنید و در پایان منتظر نتیجه داوری باشید.

گفتنی است؛ به علت اعتبار بسیار زیادی که این مجلات دارند داوری بسیار سختگیرانه خواهد بود بنابراین لازم است مقاله تا حد امکان صحیح و بدون ایراد باشد تا در این مرحله پذیرفته شود.

ضعف دانشجویان دکتری در مقاله نویسی

فعالیت‌های پژوهشی در کشور‌های غربی به عنوان یک کار حرفه‌ای شناخته شده است، چراکه تمامی این موارد با کیفیت از همان دوران ابتدایی به دانش آموزان آموزش داده می‌شو. مقالات دانشجویان دکتری ایران به شدت ضعیف است، زیرا این افراد به درستی شیوه گزارش نویسی را فرا نگرفته اند و نمی‌توانند مشکلات جامعه را شناسایی کرده و با صراحت به بیان آن‌ها بپردازند.

گزارش نویسی دانشجویان ایرانی نسبت به چند دهه اخیر رشد قابل توجهی داشته است، اما هنوز هم در این زمینه جای کار وجود دارد. مستند سازی و گزارش نویسی یک کار مهارتی است که باید از دوران مدرسه به تقویت آن اقدام کنیم تا بتوانیم در آینده به عنوان یک دانشجوی موفق در مقاله نویسی شناخته شویم و در این زمینه مقالات خود را در کشور‌های خارجی به راحتی چاپ کنیم.

مقالات علمی باید قوی نوشته شود

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: دانشجویی که در حال فارغ التحصیل شدن است باید شایستگی‌های علمی خود را به اثبات برساند؛ چرا که می‌خواهد مجتهد رشته تخصصی اش شود.

او افزود: پایان نامه یکی از اسناد لازم برای اثبات شایستگی‌های علمی فارغ التحصیل مقطع دکتری است که باید با علم و یافته‌های روز همخوانی داشته باشد و در مجلات پژوهشی و علمی داخلی یا خارجی به چاپ برسد.

غلامی تصریح کرد: تعداد نشریات دانشجویی داخل کشور افزایش پیدا کرده و تسهیلاتی برای امتیاز دهی به نشریات در نظر گرفته شده است. در گذشته این کار کمی سخت بود و باید چند شماره از آن به چاپ می‌رسید و سپس ارزشیابی می‌شد، اما این فعالیت در حال حاضر در طول انتشار ارزشیابی می‌شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان یادآوری کرد: تعداد مجلات علمی و پژوهشی داخلی ما به اندازه کافی است و در حوزه خارجی هم پذیرش مقالات به خوبی انجام می‌شود، اما برخی ممکن است که نظرات سیاسی خود را دخالت دهند و به راحتی با این موضوع کنار نیایند. در مجموع امکان چاپ وجود دارد و به احتمال زیاد دلیل عدم چاپ، شروع دیر هنگام یا نوشتن ضعیف بوده و لازم است تا مقالات علمی با قوت تهیه شوند.

مقاله نویس‌ها در پذیرش دکتری خوش‌شانس ترند

مهدی پور فتح، مدیرکل امور پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ارتباط میان مقالات علمی با پذیرفته شدن در مقاطع بالاتر تحصیلی اظهار کرد: دانشجویان مطابق امتیاز بندی‌هایی که در مقالات علمی آنان می‌شود شانس بیشتری در پذیرش مقاطع تحصیلی به خصوص دکتری خواهند داشت.

او افزود: علاوه بر کنکور دکتری یک مصاحبه حضوری هم به منظور پذیرش آنان انجام می‌شود و این عامل برای دانشجویان استعداد درخشان بیش از مابقی حائز اهمیت خواهد بود. در حال حاضر اولویت اصلی برای پذیرفتن دانشجویان در مقطع دکتری به رتبه کنکور و نمره آزمون حضوری بستگی دارد.

پور فتح تصریح کرد: شاخص‌های گوناگونی برای پذیرش دانشجویان در مقطع دکتری به خصوص معدل فرد، حضور فرد و مقالات پژوهشی آنان موثر خواهد بود.

مدیرکل امور پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران ادامه داد: به مقالات پژوهشی دانشجویان باید به عنوان یک گزارش پروژه نگاه شود، منتهی پروژه‌ای که به روز و در سطح بین المللی باشد در مجلات با اعتبارات بیشتری به چاپ خواهد رسید.

او با بیان اینکه دانشجویان در مقطع دکتری باید نوشتن مقالات را به صورت جدی تری دنبال کنند، تاکید کرد: دانشجویان در مقطع دکتری باید حداقل توانایی گزارش حرفه‌ای کار پژوهشی را انجام دهند تا بتوانند مقاله خوبی از خود به نمایش بگذارند.

پور فتح ادامه داد: دانشجویانی که به نوشتن مقالات اقدام می‌کنند نسبت به دانشجویانی که این کار را انجام نمی‌دهند، شانس بیشتری در پذیرش به عنوان دانشجوی مقطع دکتری خواهند داشت. باکیفیت بودن مقالات در این حوزه از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چرا که خیلی از دانشجویان با ارائه تعداد زیاد مقالات بی کیفیت در مصاحبه دکتری رد خواهند شد.

او تصریح کرد: مقاله باید به عنوان یک گزارش پروژه در نظر گرفته شود تا بتواند یکی از شاخص‌های ارزشیابی فرد در توانمندی کار پژوهشی باشد.

مدیرکل امور پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران درباره عوامل تاثیرگذار بر نوشتن یک مقاله خوب گفت: برای نوشتن یک مقاله خوب در درجه اول باید خوب بودن موضوع آن در نظر گرفته شود و یکی از مشکلات جدی برای دانشجویان این است که به علت عدم تحقیقات کافی و به روز نبودن موضوع نمی‌توانند مقاله خوبی ارائه دهند و همین عامل به عنوان یک معضل اساسی برای آنان شناخته می‌شود.

پور فتح اضافه کرد: پیدا کردن یک مشکل اساسی در کشور و فعالیت روی آن به منظور حل معضل باید موضوع مقاله دانشجو یا استاد قرار بگیرد تا بتواند به عنوان یک مقاله خوب و پرطرفدار شناخته شود و بعد از آن تحقیق حرفه‌ای روی موضوع انجام شود.

او ادامه داد: کار تحقیقاتی مسئله‌ای است که ما باید روحیه جست‌ و جو‌گری داشته باشیم، یعنی تمامی جزئیات مشکل را بررسی کنیم تا بتوانیم با تمرکز روی آن‌ها راه حل‌های مورد نظر را دریافت کنیم، در نتیجه تعریف مسئله، روش حل مسئله و گزارش نویسی آن باید در نوشتن مقالات مورد توجه جدی و اساسی قرار بگیرند.

مدیرکل امور پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران تاکید کرد: درست است که در نوشتن مقالات علمی و پژوهشی دچار نقص‌های متفاوتی هستیم، اما نسبت به چند دهه گذشته رشد بسیار خوبی داشته ایم.

پور فتح ادامه داد: مقایسه مقالات علمی ایرانی با کشور‌های خارجی مانند سوئیس، آمریکا و ... باعث می‌شود تا نتیجه منفی بگیریم، اما باید در نظر داشته باشیم که نسبت به دهه‌های گذشته پیشرفت قابل توجهی در این حوزه داشته ایم و راه بسیار زیادی برای پیشرفت بیشتر و قابل توجه‌تر خواهیم داشت.

این روزها یکی از مهم ترین مشکلات دانشگاه ها بحث گزارش نویسی است که با تمام موارد گفته شده لازم است تا مسئولان دانشگاهی برای تقویت مقالات ایرانی دانشجویان و پذیرش بیشتر آنان در کشور‌های خارجی برنامه ریزی داشته باشند؛ چرا که این کار هم باعث توسعه علمی کشور ایران در مباحث بین المللی خواهد شد و هم مهارت دانشجویان را در تهیه گزارش‌های باکیفیت و به روز دنیا افزایش خواهد داد.

بیشتر بخوانید

رشد ۴۱ درصدی مقالات برتر کشور/ ایران رتبه اول منطقه و جهان اسلام دانشگاه‌های دارنده مقالات برتر را بشناسید همکاری دانشگاه‌های برتر مالزی با پایگاه استنادی علوم جهان اسلام

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مقالات علمی پژوهشگران ایرانی دانشجویان در مقطع دکتری کشور های خارجی سطح بین المللی نوشتن مقالات گزارش نویسی مقالات علمی مجلات خارجی مقالات برتر عنوان یک دانشگاه ها مقاله خوب یک مقاله پور فتح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۵۸۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟

فرارو- جمعه گذشته تهران میزبان دومین "اجلاس بین المللی ایران و آفریقا" بود. نشستی که با حضور مقام‌های ارشد بیش از ۳۰ کشور آفریقایی به ویژه وزرای اقتصاد برگزار شد. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که این قبیل نشست‌ها می‌توانند مقدمه‌ای برای وقوع تغییرات مثبت در روابط خارجی و به طور خاص دیپلماسی اقتصادی باشند.

به گزارش فرارو؛ در این راستا، یکی از نکاتی که چندین سال است از سوی کارشناسان مسائل راهبردی و تحلیلگران به عنوان نقدی به سیاست خارجی ایران مطرح شده، غافل شدن از برخی حوزه‌های جغرافیایی در عرصه سیاست خارجی و صرفا تمرکز بر برخی مناطق و کشور‌های خاص است. موضوعی که در برخی موارد در بزنگاه‌های تاریخی موجب وارد آمدن آسیب‌ها و خساراتی شده است.

با این همه، دولت سیزهم از زمان آغاز به کار خود در سال ۱۴۰۰، تمرکز ویژه‌ای بر توسعه روابط با مناطق مغفول در حوزه سیاست خارجی ایران معطوف کرده است. ابراهیم رئیسی در دو نوبت در قالب تور‌هایی به کشور‌های آفریقایی سفر انجام داده و توسعه روابط با آفریقایی‌ها را یکی از محور‌های اصلی سیاست خارجی دولت سیزدهم توصیف کرده است.

معادله‌ای که در قالب نشست بین المللی اخیر ایران و آفریقا نیز نمود‌های عینی‌تری گرفته است. با این همه، واقعیت این است که اقبال به توسعه روابط با کشور‌های آفریقایی در شرایط حاضر، به طور خاص تحت تاثیر ۳ مولفه مهم و محوری است.

۱. بازارِ رو به رشد کشور‌های آفریقایی

قاره آفریقا جمعیتی بیش از یک میلیارد نفر را در خود جای داده و بسیاری از تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که شاخص‌های اقتصادی در شمار قابل ملاحظه‌ای از کشور‌های افریقایی رو به رشد بوده و پالس هاس مثبتی را در مورد آینده این دسته از کشور‌ها به ویژه در حوزه اقتصادی مخابره می‌کنند.

در حقیقت، هم جمعیت این قاره چشمگیر است و هم درآمد خانوار‌ها در آن رو به بهبود است. این دو مولفه در نوع خود کشور‌های آفریقایی را به یک بازارِ هدف بسیار مناسب برای بسیاری از کشور‌های جهان تبدیل می‌کنند. ایران نیز با توجه به ظرفیت‌های صنعتی و تولیدی خود از این قاعده مستثنی نیست. می‌تواند کالا‌های ساخت خود را که از کیفیت بین المللی برخوردارند و البته کشور‌های آفریقایی می‌توانند آن‌ها را در مقایسه با نمونه‌ای مشابه خارجی، با قیمت کمتری تهیه کنند، به آفریقا صادر کند.

موضوعی که هم برای ایران و هم ملل آفریقایی حامل نفع و سود است.

۲. کسب حمایت موثر سیاسی در عرصه بین المللی

بلوک کشور‌های آفریقایی از وزن قابل توجهی در نهاد‌ها و سازمان‌های بین المللی برخوردارند. آفریقا چیزی در حدود ۵۴ کشور را در خود جای داده که آن‌ها در جنبش عدم تعهد، گروه ۷۷، مجمع عمومی سازمان ملل متحد، و دیگر نهاد‌های بین المللی، بازیگران مهم و تاثیرگذاری هستند.

در این چهارچوب، ایران به واسطه توسعه پیوند‌های سیاسی و اقتصادی خود با بلوک کشور‌های آفریقایی می‌تواند روی کارتِ رای‌دهی آن‌ها در نهاد‌های بین المللی حساب ویژه‌ای باز کند. موضوعی که یک برگ برنده موثر  به حساب می‌آید. این مساله به ویژه در بحبوحه تشدید تنش‌ها و رقابت‌های ژئوپلیتیک و ایدئولوژیک بین المللی، از ابعاد جدی تری نیز برخوردار می‌شود.

۳. توسعه نفوذ بین‌المللی ایران در قالب یک قدرت منطقه‌ای

در نهایت باید به این مساله نیز اشاره کرد که ایران در منطقه غرب آسیا یک قدرت قابل توجهِ منطقه‌ای است. این کشور به عنوان یک قدرت منطقه‌ای، طرح و برنامه‌هایی برای توسعه نفوذ خود دارد. مساله‌ای که در عرصه روابط بین الملل برای هر بازیگر دیگری غیر از ایران نیز امری طبیعی محسوب می‌شود.

حال در این میان، اشتراکات تاریخی و فرهنگی ایران و برخی ملل آفریقایی و در عین حال وجود ظرفیت‌های نرم فرهنگی نظیر حضور شیعیان در برخی کشور‌های آفریقایی و یا مهاجرت تاریخی برخی اقوام ایرانی به کشور‌های آفریقایی، بستر‌های مناسبی را نیز برای توسعه نفوذ ایران در میان کشور‌های آفریقایی ایجاد کرده اند.

بستر‌ها و ظرفیت‌هایی که تاکنون مورد بی توجهی بوده اند و حال توجه به آن ها، یکی از الزاماتی است که با توجه به افزایش وزن و قدرت منطقه‌ای و بین المللی ایران، از اهمیت بسیار زیادی برخودار می‌شوند. معادله‌ای که موجب شده تا بار دیگر قاره آفریقا مورد توجه تصمیم سازان حوزه سیاست خارجی ایران قرار گیرد.

دیگر خبرها

  • هدف گذاری برای تقویت مناسبات ترانزیت جاده ای بین ایران و ازبکستان
  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟
  • ارائه ۱۱ مقاله در همایش علمی «اسوه حسنه» در مرکز گلستان
  • تقویت همکاری ایران و عراق برای مقابله با پدیده گرد و غبار
  • ایران هلث ۱۴۰۳ محفل توسعه تعاملات بین المللی فناورانه
  • راهکار توسعه اقتصادی و تقویت منابع ارزی؛ تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • ضرورت توسعه تعاملات علمی دانشگاهی در راستای منافع دو کشور در عرصه بین‌المللی
  • همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب چهارشنبه در قم 
  • همکاری اتاق‌های بازرگانی و پارک علم و فناوری بین‌المللی
  • پذیرش دانشجویان خارجی نمایشی از مرجعیت علمی مراکز دانشگاهی