Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، خانه‌های زیادی در روستا به چشم می‌خورد، ولی نوری از آن‌ها در شب دیده نمی‌شد، صدای کولرهای روشن در گرما هم به گوش نمی‌رسید، در تاریکی که بر روستا حاکم می‌شد، نور ماه تنها چراغی بود که شب‌های سیاه آن را روشن می‌کرد، صدای فریاد مردی بلند شد، اهالی به بیرون آمدند تا بدانند چه اتفاقی افتاده، ولی گویی شنیدن فریادها برای ساکنان عادی شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دل شب، گرگ‌های گرسنه طعمه‌ای خوشمزه را جست و جو می‌کردند، چه موقعیتی بهتر از این روستای تاریک و بی‌نور و چراغ و چی کسی بهتر از مردی که صبح را به امید کسب رزق حلال به شهر رفته بود و حالا با پاهای بی‌رمق و تن خسته در حال بازگشت به خانه بود. از آن دور دست‌ها نور چراغی به چشم می‌خورد که با تلاش موتوربرق روشن شده بود، اما مابقی خانه‌ها خالی از سکنه بودند و غبار تنهایی بر در و دیوار آن‌ها نشسته بود، بابا رجب ساکن همان روستای سوت و کور است و درحالی که دست راستش زیر چانه اش قرار داشت و با دست چپ دانه‌های رنگی تسبیح را بر روی دانه دیگری می‌انداخت، آسمان ستاره باران را نظاره می‌کرد و زیر لب چیزی می‌خواند.

با او هم صحبت شدم، با صدایی گیرا لب به سخن باز کرد و گفت: در این روستا متولد شده‌ام و روزهای تلخ و شیرین زیادی را به چشم دیده‌ام، کودکی‌ام در کوچه‌های خاکی آن سپری شده و با کشاورزی و دامپروری روزگارها را گذراندیم به امید روزی که به روستا برق‌رسانی شود، اما با گذشت این همه سال انگارنه‌انگار که ما اینجا زندگی می‌کنیم، با این همه سرمایه‌های عظیم و وجود نفت در شهرستان مسجدسلیمان هیچ سهمی از رفاه و آسایش نبرده‌ایم.

روستاها به لطف موتوربرق روشن هستند

با وجود صدای موتوربرق به سختی می‌شد صدایش را شنید، اما از روزهایی که صدای هیاهوی بچه‌ها در کوچه‌پس‌کوچه‌های روستا به گوش می‌رسید، تعریف می‌کرد، می‌گفت روزهایی که همسایه‌ها دور هم جمع می‌شدیم و دختربچه‌ای با موهای طلایی و لباس چین‌دار و نقش‌های گل و پروانه، کلوچه‌های محلی که به دست زنان روستایی در تنورهای گِلی پخته شده و داغی آن بر انگشتان حس می‌شد را در سینی استیل که لبه‌هایش به چین‌های زیبا و طرح سیمرغ تزیین شده بود همراه با چای خوشرنگ قندپهلو  در استکان‌های کمرباریک می‌آورد. اما حالا خبری از آن هیاهوها و صمیمیت‌ها نیست، چون همه بخاطر نبود برق از روستا مهاجرت کرده‌اند و حالا من مانده‌ام و پیرزنی که مریض‌احوال است و حتی توان بیرون آمدن از خانه را ندارد.

بابا رجب در حالیکه اشک در چشمانش حلقه زده بود و بغض گلویش را می‌فشرد، ادامه داد: با وجود سختی‌های زیاد، اما فرزندانی تربیت کردم که به انقلاب خدمت می‌کنند، پسرم که سال‌های پیش با نور فانوس درس می‌خواند، حالا پزشک شده و به ساکنان مناطق محروم خدمت می‌کند، دختری دارم که معلم است و خواندن و نوشتن به دانش‌آموزان مناطق محروم یاد می‌دهد، یکی دیگر از آن‌ها در مرزبانی برای حفظ امنیت کشور و جان و مال مردم، جان خود را در دست گرفته و خدمت‌رسان مردم است، اما چرا باید مسجدسلیمان و روستاهای تابعه آن که به اقیانوسی بی‌مانند از نفت و شهر اولین‌ها معروف است، اینگونه محروم باشد؟

پیرمرد گزارش ما گفت در همین روستا به دنیا آمده‌ام، با درآمد ناچیز پدر و مادرم از راه دامپروری و کشاورزی بزرگ شده‌ام و می‌خواهم در همین جا از دنیا بروم، کاش مسئولان نگاهی به مناطق محروم بیندازند و با تامین امکانات و برق‌رسانی، هیاهو و نشاط را به روستا بازگردانند.

مسجدسلیمان مالک طلای سیاه و بی‌بهره از امکانات

این حکایت تنها یک شب تاریک و بی‌نور یکی از روستاهای شهرستان مسجدسلیمان و شهر اولین‌ها بود، منطقه‌ای در شمال شرقی استان خوزستان که اهالی آن بر جزایر نفت زندگی می‌کنند و وقتی وارد شهر می‌شوی به راحتی می‌توان بوی نفت و گاز را استشمام کرد، ولی هنوز هم روستاهایی هستند که حتی قطره‌ای از این دریای نفت سهم آن‌ها نشده است. مسجدسلیمان همچون جزیره‌ای است که در اقیانوسی از نفت احاطه شده است، کافیست چاهی با عمق نه چندان زیاد حفر شود، طلای سیاه از آن فوران می‌کند، اما فریاد محرومیت را می‌توان به راحتی از کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر و روستا شنید، چرا با وجود این همه منابع نفت، باید ساکنان روستاها شب را در تاریکی بگذرانند و ماه تنها چراغ راهشان باشد؟

به منظور پیگیری موضوع و بررسی علت نبود برق در برخی روستاهای مسجدسلیمان به سراغ مسئولان شهرستان رفتیم تا علت را جویا شویم و بدانیم چرا تاکنون محرومیت در این روستاها جا خشکانده است؟

نبود برق ۶۰ روستای بخش مرکزی را خالی از سکنه کرد

نواب خراسانی، بخشدار مرکزی شهرستان مسجدسلیمان گفت: بخش مرکزی این شهرستان شامل ۱۱۵ روستا است که در ۲ دهستان جهانگیری و جهانگیری شمالی قرار دارند، که از این تعداد ۵۵ روستا دارای سکنه و ۶۰ روستای دیگر طی سنوات گذشته به دلیل نبود زیرساخت‌ها خالی سکنه شده‌اند. از مجموع ۵۵ روستای دارای سکنه، ۱۸ روستای آن با بیش از ۲۰ خانوار دارای شورای اسلامی هستند و ۱۶ روستا از این تعداد، بیش از ۳۰ خانوار در آن سکونت دارند و دارای دهیاری‌هایی هستند که ردیف اعتبارات عمرانی و جاری بر آن‌ها تعلق می‌گیرد که از طریق استانداری و خوزستان و اداره‌کل امور روستایی و مالیاتی، ماهیانه مبالغی برای رفع مشکلات روستاها دریافت می‌کنند. انتظار می‌رود برای رفع مشکلات عمرانی و تامین نیازها و زیرساخت‌های اولیه در روستاهای بخش مرکزی اعتبارات بیشتری در نظر گرفته شود، پارسال با پیگیری‌های مکرر از اداره توزیع برق استان خوزستان و شهرستان مسجدسلیمان موفق شدیم برق‌رسانی به روستای خلیل‌آباد از توابع دهستان جهانگیری شمالی ۲، که ۱۲ خانوار با جمعیت بالغ بر ۷۰ نفر در آن سکونت دارند، با اعتباری بیش از یک میلیارد تومان وارد فاز اجرایی کنیم.

رفع مشکل برق در آینده‌ای نزدیک

بخشدار مرکزی مسجدسلیمان با اشاره به اینکه پروژه برق‌رسانی هم‌اکنون در دست اقدام است، بیان کرد: امیدواریم با همکاری شرکت توزیع برق خوزستان و شهرستان، بتوانیم مشکل برق سایر روستاهای فاقد برق را طی امسال و سال آینده حل کنیم، اگرچه ریاست اداره برق پیگیری‌های زیادی در این زمینه انجام داده‌اند و تلاش خود را در زمینه اصلاح شبکه برق، رفع نوسانات برق و... به کار گرفته‌اند. اما هم‌اکنون پایه‌های برق در مناطق مختلف به دلیل ساخت‌وسازها طی سنوات گذشته در معابر قرار گرفته‌اند، ضمن اینکه همچنان با مشکل روشنایی در سایر روستاها مواجه هستیم، همچنین ساکنان ۵ روستای دیگر از جمله؛ مرادآباد در دهستان جهانگیری و روستای کولیه دِر از نبود برق رنج می‌برند که انشاءالله برق‌رسانی در آینده‌ای نزدیک در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

نبود زیرساخت‌ها علت مهاجرت روستائیان به شهرها

خراسانی درخصوص علت تاخیر در برق‌رسانی را بی‌توجهی به زیرساخت‌ها از جمله؛ آب، برق، گاز، جاده مناسب، مدرسه در روستاهای شهرستان مسجدسلیمان عنوان و تصریح کرد: همین امر سبب شده اهالی آن‌ها که جزو تولیدکنندگان محصولات دامی و کشاورزی هستند، اقدام به مهاجرت به حاشیه شهر، سایر روستاها و حتی دیگر شهرستان‌ها و کلانشهر اهواز و استان‌های همجوار کنند تا از امکانات مطلوب بهره‌مند شوند. نبود شرایط زندگی در رفاه برای ساکنان روستاها از دیگر علل مهاجرت روستائیان به شهر است. بحمدالله با ارتقای امکانات در روستاهایی نظیر خلیل‌آباد که پروژه برق آن با تلاش و پیگیری مسئولان مسجدسلیمان و استان خوزستان در حال اجراست، طی ۴ سال گذشته شاهد مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها هستیم و ساخت و ساز منازل، کشاورزی و دامپروری دوباره از سرگرفته شده و روستا در حال احیاست. همچنین آمادگی خود را برای همکاری با اهالی روستا برای احیای کشاورزی، دامپروری و احداث منازل و جاده اعلام کرده‌ایم و از هرگونه تلاشی که سبب افزایش و احیای مجدد روستاها شود دریغ نخواهیم کرد، چراکه روستائیان بخش اعظمی از تولیدات کشور و امنیت غذایی را در دست دارند و سعی می‌کنیم برای اشتغال پایدار برای ساکنان ایجاد نمائیم و باتوجه به حجم بسیار بالای محرومیت‌ها نیازمند همت مسئولان استانی و کشوری هستیم.

تلاش‌های بی‌ثمر برای تامین برق روستای کوشک خلف

یوسف بهمنی علیجانوند، بخشدار عنبر شهرستان مسجدسلیمان گفت: در بخش عنبر به دلیل آبگیری سد گتوند، برخی روستاها مجبور به جابجایی شدند و آسیب‌های جدی به زیرساخت‌های موجود در منطقه تحمیل شد، ولی با هماهنگی‌های انجام شده با مجموعه‌های متولی جابجایی برخی از تاسیسات نظیر شبکه برق شکل گرفت. روستای دومده با ۵ خانوار، ۲ روستای کوشک خلف سرتنگ و یداله با بیش از ۱۵ خانوار و چشمه شیرین از جمله روستاهای دارای جمعیت قابل ملاحظه و فاقد برق است، با پیگیری‌های انجام شده عملیات اجرایی برق‌رسانی به روستای چشمه شیرین هم‌اکنون درحال انجام است و در روزهای آینده از نعمت برق بهره‌مند خواهند شد، ضمن اینکه مشکل اصلی ما برق‌دار کردن روستای کوشک خلف است و علیرغم پیگیری‌ها و تلاش‌های مستمر تا به امروز موفق به تامین برق خانوارهای ساکن در منطقه نشده‌ایم.

احتمال جابجایی روستای دومده

بهمنی فاصله ۷ کیلومتری این روستا با شبکه اصلی برق را یکی از علل اصلی تاخیر در برق‌رسانی به آن عنوان و اظهار کرد: طی مکاتبات و جلساتی هم که با اداره برق مسجدسلیمان انجام داده‌ایم و براساس شیوه‌نامه‌های ویژه خود برای طی کردن مراحل اداری، مکاتباتی با وزارت نیرو و دستگاه‌های زیربط برای برقدار کردن این روستا انجام شده است، ولی تاکنون هیچگونه اقدامی در این زمینه انجام نشده است. درخصوص روستای دومده، این روستا در مجاورت شرکت صنایع پتروشیمی mis و آلومینیوم کاوه قرار دارد و باتوجه به راه‌اندازی و اجرای عملیات مجموعه عظیم پتروپالایش بختیاری این احتمال وجود دارد ساکنان به مکان دیگری منتقل شوند، ضمن اینکه روستاهایی که برق دارند، اما به دلیل مسافتی حدود ۶۰ کیلومتر با مسجدسلیمان از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند و هنگام قطع برق خدمات مطلوبی به مشترکان ارائه نمی‌شود. فاصله زیاد روستاهای فاقد برق در بخش عنبر با ایستگاه برق از دیگر مشکلات است، به گفته کارشناساس اداره برق شهرستان، T-off استاندارد در شبکه برق‌رسانی باید ۳۰ و نهایتا ۶۰ کیلومتر باشد، این در حالی است که این عدد در این بخش حدود ۳۰۰ کیلومتر برآورده شده و همین امر بی‌کیفیتی برق‌رسانی و نوسان در شبکه را ایجاد کرده است.

بهمنی علیجانوند اظهار کرد: به منظور کاهش مشکلات مذکور، برق شهر عنبر را به شبکه برق شهرستان لالی منتقل کردیم تا بتوانیم کیفیت خدمات‌رسانی را ارتقا دهیم و از قطع برق و نوسانات مکرر جلوگیری شود، ضمن اینکه ۷ کیلومتر از شبکه برق فشار متوسط نیازمند اصلاحاتی است که همکاری مسئولان اداره برق لالی و استان خوزستان را می‌طلبد. روستای تلخاب تاج‌الدین که در تراز نرمال سد گتوند قرار دارد و در صورت افزایش تراز آب دریاچه این سد، دچار آبگرفتگی می‌شود، دارای برق بوده و در این زمینه مشکلی ندارد، البته اهالی روستاهای شمس‌آباد، لارم و تلخاب تاج‌الدین تقاضای بازگشت به محل زندگی خود را دارند و هم‌اکنون مکاتبات لازم برای تعیین مکان و انتقال اهالی آن به مکان جدید در حال انجام است تا بتوانند متقاضیان ساخت و ساز منازل را در مناطق امن آغاز کنند.

به منظور اطلاع از آخرین وضعیت مشکلات برق روستاهای مسجدسلیمان با رئیس اداره برق این شهرستان تماس مکرر برقرار شد و علیرغم گفته‌های بخشداران مبنی بر پیگیری و رسیدگی‌ها از جانب او و تلاش برای برقدار کردن مناطق مذکور، اما صدایی از این مسئول نشدیم و از پاسخگویی به تماس‌ها امتناع کرد.

نام روستا و روستائیان که به گوش می‌رسد، تصاویری از تولید محصولات کشاورزی و پرورش دام در ذهن نقش می‌بندد، حال اگر مشکلات اهالی زحمتکش روستاها رفع و نیازهای اولیه آن‌ها تامین نشود و نور و روشنایی به کوچه‌پس‌کوچه‌ها بازنگردد، چراغ امنیت غذایی کشور رفته رفته خاموش می‌شود و با مهاجرت اهالی به شهرها، نه تنها دیگر عطر خوش محصولات کشاورزی و صدای دلنشین دام‌ها به گوش نمی‌رسد، بلکه چرخ تولید و خودکفایی از حرکت باز می‌ایستد و کابوس وابستگی به واردات کالاهای اساسی با واقعیتی تلخ تعبیر می‌شود و خودکفایی به خوابی عمیق فرو می‌رود. شعار جهش تولید، اقتصادی مقاومتی، خودکفایی، استقلال و قطع وابستگی در روستاها روی کاغذ نوشته نشده، آن‌ها با دستان توانمند و اراده‌های پولادی شعارها را عملی می‌کنند تا تحقق نقشه‌های شوم برای شکست ایران مقابل تحریم‌های ظالمانه برای همیشه در دل‌های سیاه دشمنان همچنان یک رویای دست نیافتنی بماند و آرزوها را با خود به گور ببرند.

کد خبر 562351 برچسب‌ها برق روستا استان خوزستان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: روستاها برق روستا استان خوزستان شهرستان مسجدسلیمان استان خوزستان زیرساخت ها پیگیری ها اداره برق برق رسانی شبکه برق نبود برق هم اکنون کوچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۶۰۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از طرح‌های محرومیت زدایی در ۳۱ روستای استان یزد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، احمد باقری پور در جلسه زمانبندی افتتاح این طرح‌ها که با ارتباط ویدئو کنفرانسی با مدیرعامل و معاونین آب و فاضلاب کشور و همچنین جانشین قرارگاه محرومیت زدایی امام حسن مجتبی (ع) برگزار شد، گفت: پروژه‌های محرومیت زدایی برای تامین آب ۵۸ روستای استان یزد در قالب طرح جهاد آبرسانی با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی در حال اجرا است که در این جلسه در مورد برنامه زمانبندی بهره برداری این پروژه‌ها در ۳۱ روستا تا پایان امسال برنامه ریزی شد.   او با بیان اینکه طرح‌های آماده بهره برداری در شهرستان‌های خاتم، اردکان و ابرکوه قرار دارند افزود: با بهره برداری از این طرح‌های محرومیت زدایی پنج هزار ۷۶۳ خانوار روستایی با جمعیت ۱۹ هزار و ۷۷۰ نفر از آب شرب پایدار و بهداشتی بهره مند می‌شوند.   معاون توسعه و بهره برداری آبفای استان یزد ادامه داد: برای اجرای این طرح‌ها در ۳۱ روستای استان بالغ بر هزار میلیارد ریال از محل طرح ملی محرومیت زدایی از سوی قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) هزینه شده است.   باقری پور بر ارتقای کیفیت زندگی و افزایش امیدآفرینی بین روستائیان تاکید کرد و اظهار داشت: عملیات آبرسانی به این روستا‌ها شامل ۱۵ روستا در مجتمع آبرسانی بخش بهمن ابرکوه، ۹ روستا در مجتمع آبرسانی عقدای اردکان و هفت روستا در مجتمع آبرسانی بختیاری و شهریاری خاتم است که تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسد.

دیگر خبرها

  • بررسی روند عملیات اجرایی آبرسانی به ۲ روستای بوکان
  • پیشرفت ۹۵ درصدی طرح‌های تامین آب شرب ۷ روستای شهرستان چایپاره
  • طرح جهاد آبرسانی برای ۱۹۸ روستای استان مرکزی
  • روستای حسین آباد شهرستان جم به اینترنت نسل چهارم متصل شد
  • غرق شدن ۲ کودک در رودخانه مهران بندرلنگه
  • بهره برداری از طرح‌های محرومیت زدایی در ۳۱ روستای استان یزد
  • بهره مندی هشت روستای مجتمع امام علی (ع) شهرستان کرمانشاه از آب آشامیدنی
  • زندگی لک‌لک‌ها در کنار مردم روستا +عکس
  • روستاهای آبپخش نیازمند توجه بیشتر مسؤولان هستند
  • نصب شیر آلات تنظیم فشار در روستای توتک شهرستان مروست