Web Analytics Made Easy - Statcounter

غلامرضا منتظری ، با ابراز خرسندی از موافقت نمایندگان با رسیدگی به طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده مطابق اصل 85 قانونی اساسی، گفت: رهبری معظم انقلاب طی دهه اخیر بالغ بر 40 مرتبه بر ضرورت توجه به جوانی جمعیت و تعالی نهاد مقدس خانواده تاکید کردند اما متولیان در عمل نتوانستند به این نیاز اساسی کشور پاسخ جامعی بدهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: در مجلس دهم تعدادی از نمایندگان بر اساس دغدغه‌ها طرح جمعیت و تعالی خانواده را تدوین کردند اما با توجه به گذر زمان شرایط به گونه‌ای پیش رفت که موفق به تصویب طرح نشدند و در آغاز مجلس یازدهم مقام معظم رهبری در سخنان آغازین از حوزه جوانی جمعیت و تعالی خانواده به عنوان نخستین اولویت فرهنگی مورد انتظار از مجلس یازدهم یاد کردند و بیانگر این بود که انتظارات معظم له در دهه اخیر تامین نشده بود.

وی ادامه داد: در نهایت کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم با روحیه جهادی و انقلابی به موضوع ورود کرد و در اولین گام فراخوانی از موسسات و سازمان‌های حوزه جمعیت که اقدامات خوب و اثربخشی در این حوزه داشتند صورت گرفت؛ تلاش شد در طرح از تجارب موفق پیشین استفاده شود تا در آینده شاهد اگرها و ای‌ کاش‌ها نباشیم.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس یازدهم با بیان اینکه در طرح جوانی جمعیت موانع پیش روی ازدواج آسان و فرزندآوری به طور کامل شناسایی شد، گفت: تلاش شد با بهره‌مندی از نظرات کارشناسی کمیسیون‌های بهداشت، اجتماعی و برنامه و بودجه در فرآیند جدید موانع برداشته شود.

منتظری با یادآوری پیش‌بینی مشوق‌های کوتاه و بلندمدت برای فرزندآوری در طرح جوانی جمعیت، افزود: حدود 10 فصل دیده شد که هر کدام متناسب با ظرفیت‌ها و نیازهای جامعه هدف مورد توجه قرار گرفت؛ قول دادیم طی یک تا یک ماه و نیم طرح را تعیین تکلیف کنیم که خوشبختانه این کار انجام شد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم ادامه داد: تجارب گذشته نشان داد با توجه به اینکه طرح حدود 50 ماده دارد و از آنجایی که به زودی باید بودجه 1400 در مجلس بررسی شود بنابراین باید زمان زیادی از وقت مجلس برای طرح صرف می‌شد و در عمل امکانپذیر نبود و در نهایت طرح به سرنوشت طرح‌های گذشته دچار می‌شد بنابراین با رایزنی با کارشناسان و کمیسیون ها قرار شد مجلس این اجازه را دهد که تکمیل این طرح با استفاده از ظرفیت کمیسیون مشترک انجام شود و با توجه به این موافقت قرار شد کمیسیون مشترکی از کمیسیون‌های اجتماعی، برنامه، بودجه و محاسبات، فرهنگی، بهداشت و درمان، امنیت ملی و آموزش و تحقیقات تشکیل شود و کار بررسی ادامه طرح را بر عهده بگیرد.

وی یادآور شد: 5 نفر از اعضای کمیسیون فرهنگی برای حضور در کمیسیون مشترک انتخاب خواهند شد./

منبع: پارسینه

کلیدواژه: طرح جوانی جمعیت کمیسیون فرهنگی جمعیت و تعالی مجلس یازدهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۶۲۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش۱۸۷ هزار مادر در سال گذشته مشاوره فرزندآوری دریافت کردند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، شهلا نوری افزود: مشاوره قبل ازدواج، آموزش‌های حین ازدواج در راستای رضایتمندی از زندگی زناشویی، آموزش مهارت روان‌شناختی در راستای افزایش مهارت‌های زندگی و فرهنگ‌سازی در رابطه با ازدواج به‌موقع از مجموعه اقدامات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در حوزه جوانی جمعیت است.

او با بیان اینکه نرخ باروری در سال‌های اخیر به میزان قابل‌توجهی کاهش‌یافته است افزود: میزان فرزندآوری از هفت فرزند در سال ۱۳۵۸ به ۱.۸ فرزند در سال ۱۳۹۰ رسیده است.

مدیر سلامت جمعیت و خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه به صورت مقطعی تا سال ۱۳۹۵ میزان نرخ باروری افزایش یافت، تصریح کرد: در سال‌های اخیر مجدداً روند فرزندآوری کاهش یافت، تا جایی‌که نرخ باروری در استان همدان به ۱.۵۷ رسید.

شهلا نوری افزود: نرخ باروری در دراز مدت بر نرخ رشد جمعیت تأثیر می‌گذارد و یا حتی موجب منفی‌شدن رشد جمعیت و پدیده سالخوردگی و پیری جمعیت می‌شود.

او تصریح کرد: یکی از عوامل مؤثر در کاهش فرزندآوری افزایش سن ازدواج و تأخیر در زمان بارداری است به‌گونه‌ای‌که تأخیر در بارداری نخست موجب افزایش ناباروری شده و می‌تواند مشکلات متعددی را به دنبال داشته باشد.

مدیر سلامت جمعیت و خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه فاصله زیاد بین ازدواج تا تولد نخستین فرزند را از عوامل مهم تأثیرگذار کاهش نرخ باروری در کشور دانست و تصریح کرد: عوامل مختلفی همچون فاصله‌گذاری بین تولد فرزندان، افزایش سن ازدواج، تک‌فرزندی، افزایش میزان ناباروری بر کاهش نرخ باروری و افزایش پدیده پیری جمعیت در کشور تأثیر می‌گذارند.

دیگر خبرها

  • تمایل به ساخت فیلم در عرصه جوانی جمعیت دارم
  • لطیفی: به ساخت فیلم در عرصه جوانی جمعیت تمایل دارم
  • ازدواج آسان راه حل مسئله جوانی جمعیت است
  • «خدمات رایگان درمانی» برای تمام کودکان/ مشوق‌های طرح جوانی جمعیت
  • بیش۱۸۷ هزار مادر در سال گذشته مشاوره فرزندآوری دریافت کردند
  • شرایط دریافت وام‌ها و تسهیلات فرزندآوری باید تسهیل شود
  • نیروی جوان جامعه عامل پیشرفت های آتی خواهند بود/ شرایط وام فرزندآوری تسهیل شود
  • سیاست‌های مشوق جمعیتی دولت در فرهنگ جوانی جمعیت اثرگذار است
  • نقش تاثیرگذار ماماها در جوانی جمعیت و فرزندآوری
  • نقش ماماها در جوانی جمعیت و فرزندآوری کلیدی است