Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از تسنیم، دکتر محمدرضا شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و دارو گفت: علی‌رغم مخالفت‌هایی که با طب سنتی وجود دارد با حمایت و پیگیری دکتر نمکی از طب ایرانی، 4 داروی گیاهی مؤثر در درمان کرونا مجوز تولید کسب کرده‌اند.

وی با اشاره برخی ادعاها پیرامون داروهای طب سنتی برای درمان کرونا افزود: در بعضی از موارد گروه‌هایی که این داروها را ارائه می‌کنند یا صرفاً آکادمیک و علمی هستند و در صنعت تجربه‌ای ندارند و یا کاملاً تجربی هستند و با فرهنگ کار دانشگاهی آشنا نیستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شانه ساز با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه طب ایرانی خاطرنشان کرد: با پشتیبانی دکتر نمکی حجم پروانه‌هایی که برای گیاهان دارویی و طب ایرانی صادر می‌شود افزایش یافته است و حتی داروسازهای بزرگ کشور به این سمت روی آورده‌اند.

رییس سازمان غذا و دارو گفت: با طی کردن روند استانداردسازی‌های داروهای گیاهی و طب سنتی مشکلات کسب مجوز این داروها برطرف خواهد شد.

معرفی داروهای گیاهی ممنوع است

دکتر کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره چهار داروی گیاهی مؤثر در درمان کرونا گفت: براساس مطالعات انجام‌شده، این چهار دارو در درمان کمکی مبتلایان به بیماری کرونا اثرگذار بوده‌اند و مجوز تولید خود را اخذ کرده‌اند و در زمان حاضر نیز در کشور تولید و بعضاً توزیع می‌شوند.

وی افزود: برخی از این داروها باعث کاهش مدت بستری شده‌اند، برخی دیگر باعث بهبود اکسیژن‌رسانی، کاهش سرفه و بهبود علامت بیماران مبتلا به کوویدـ۱۹ و کاهش ناراحتی مریض در حین بیماری یا بستری شده‌اند اما هیچ‌کدام از داروها به عنوان درمان مستقیم کرونا حساب نمی‌شوند و این داروهای گیاهی نیز درمان‌های کمک‌کننده هستند.

وی در پاسخ به این سؤال که نحوه تجویز این داروها چگونه خواهد بود، توضیح داد: مانند هر داروی گیاهی دیگری، این داروها نیز به پزشکان معرفی و توسط پزشکان تجویز خواهد شد.

جهانپور افزود: تبلیغات این داروها نیز مانند هر داروی دیگری ممنوع است و نمی‌توان اسامی آن را در رسانه‌ها اعلام کرد، اما در محافل علمی و تخصصی و نشریات تخصصی برای پزشکان و داروسازان معرفی خواهند شد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سؤال که در ساخت این داروها از چه گیاهی استفاده شده است، گفت: این داروها ترکیبی از گیاهان مختلف هستند و هرکدام شامل چند گیاه‌اند و متشکل از یک نوع گیاه نیستند.


 

کد خبر 562530 برچسب‌ها سلامت كرونا در ايران سازمان غذا و داروی ایران دارو

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سلامت كرونا در ايران سازمان غذا و داروی ایران دارو سازمان غذا و دارو داروهای گیاهی درمان کرونا داروی گیاهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۶۲۱۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

راضیه کشاورز، در تشریح خطرات و تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه، گفت: هزینه بالای ویزیت پزشکان، اطلاعات اشتباه در فضای مجازی، عدم اعتماد به پزشک، ترجیح نظرات و سلایق بیمار بر پزشک معالج، ترجیح توصیه‌های غیراصولی افراد به یکدیگر به جای مسائل تجربی آن ها، از دلایل مؤثر در مصرف بالای داروهایی است که بدون نسخه هم بفروش می‌رسد.

وی افزود: این تصور که مصرف داروی بیشتر تضمین کننده تأثیر بیشتر و بهبودی سریع‌تر است، یک باور غلط است و هیچوقت نباید داروهای OTC را با مصرف طولانی‌تر یا با دوزهای بالاتر از چیزی که در بروشور آن قید شده استفاده کرد.

کشاورز ادامه داد: اگر پس از مصرف دارو طبق نظر پزشک بهبودی حاصل نشود باید دوباره به پزشک مراجعه کرد اگر به این علائم توجه نشود و مصرف خودسرانه، داروهای OTC ادامه پیدا کند حتماً عوارض دارویی اتفاق می‌افتد.

کارشناس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع رسانی فرآورده‌های سلامت، همچنین توجه به فرهنگ سازی را در جلوگیری از مصرف خودسرانه دارو بسیار مهم دانست و گفت: عواملی از جمله مصرف بیش از مقدار توصیه شده، طولانی‌تر از زمان توصیه شده و بدون توجه به هشدارها و موارد درج شده روی برچسب دارو، همچنین مصرف این داروها بدون تجویز پزشک و داروساز، مصرف خود سرانه است و باید در این باره آموزش‌های دقیق و فرهنگ‌سازی داشته باشیم. مردم نباید تصور کنند که این داروها خطرات و عوارض کمی دارند و مهم نحوه مصرف آن ها است که بتواند نتیجه درست را برایشان به همراه داشته باشد.

کشاورز خاطر نشان کرد: مهم‌ترین توصیه، مصرف دارو بر اساس دستورالعمل‌های روی برچسب است که طبق دستور پزشک یا مشاوره با داروساز که در داروخانه حضور دارند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • بلای وحشتناکی که یک قرص به ظاهر ساده بر سرتان می‌آورد
  • اعلام اسامی فرآورده‌های سلامت غیر مجاز
  • سازمان غذا و دارو اعلام کرد؛ اسامی فرآورده‌های سلامت بدون مجوز
  • اعلام اسامی تعدادی از فرآورده های سلامت فاقد مجوز
  • اسامی فرآورده‌های سلامت فاقد مجوز اعلام شد
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از وجود سیاست‌های غلط در حوزه دارویی
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری
  • داروی ایرانی بهتر است یا داروی خارجی؟
  • مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟
  • آیا کیفیت داروهای ایرانی با خارجی یکسان است؟/ چرایی مشکلات تهیه داروی خارجی برای برخی از بیماران