Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@08:36:59 GMT

مورچه‌ها اسید بدن خود را می‌خورند!

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۶۲۸۶۷

مورچه‌ها اسید بدن خود را می‌خورند!

بررسی جدید پژوهشگران آلمانی نشان می‌دهد که مورچه‌ها اسید خود را می‌بلعند تا از خود در برابر میکروب‌ها محافظت کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس‌دیلی، "دانشگاه مارتین لوتر هاله ویتنبرگ" (MLU) و "دانشگاه بایرت"(University of Bayreuth) آلمان در بررسی جدیدی دریافتند که مورچه‌ها از اسید خود استفاده می‌کنند تا معده خود را از عفونت پاک کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها دریافتند که این اسید، باکتری‌های مضر غذای مورچه‌ها را از بین می‌برد.

"اسید فرمیک" (Formic acid)، یکی از ساده‌ترین اسیدهای آلی است که در غده خاصی که در شکم گونه‌های متعددی از مورچه‌ها وجود دارد، تولید می‌شود. دکتر "سیمون تراگوست" (Simon Tragust)، سرپرست این پژوهش گفت: مدت‌ها این فرضیه وجود داشت که اسید فقط برای دفع شکارچیانی مانند حشرات و پرندگان مفید است.

پژوهشی که تراگوست و همکارانش دو سال پیش انجام دادند، نشان داد که مورچه‌ها از این اسید برای مراقبت از فرزندان خود استفاده می‌کنند؛ برای مثال، آنها را با این اسید از عفونت پاک می‌کنند و جلوی گسترش قارچ‌های مضر را می‌گیرند.

بررسی جدید این گروه پژوهشی، براساس مشاهده رفتار مورچه‌ها انجام شده است و نشان می‌دهد که این موجودات، درون بدن خود را از عفونت پاک می‌کنند.

تراگوست ادامه داد: آزمایش‌ها نشان داد هنگامی که مورچه‌ها به اسید دست پیدا می‌کنند، شانس زنده ماندن آنها پس از خوردن غذای آلوده به باکتری افزایش می‌یابد. مورچه‌ها غذا را به صورت دهان به دهان به همتایان خود در لانه می‌رسانند و همین موضوع، یک دلیل بزرگ برای آلودگی است. اگر مورچه‌ای که غذا را می‌رساند، قبلا اسید را خورده باشد، امکان بیمار شدن مورچه‌ای که غذا را دریافت می‌کند، کاهش می‌یابد. ممکن است این رفتار بتواند جلوی گسترش بیماری را در لانه مورچه‌ها بگیرد.

نتایج این پژوهش می‌توانند توضیح دهند که چرا برخی از مورچه‌ها، باکتری‌های کمتری در دستگاه گوارش خود دارند.

تراگوست گفت: بلعیدن اسید، مانند مکانیسم تصفیه عمل می‌کند و به ساختاربندی میکروبیوم مورچه‌ها می‌پردازد.

نحوه تشکیل اسید فرمیک هنوز برای پژوهشگران، یک راز است اما این اسید و اسیدهای آلی دیگر مدت‌هاست که برای بین بردن میکروب‌ها مورد استفاده حیوانات قرار دارند.
این پژوهش، در مجله "eLife" به چاپ رسید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مورچه اسيد غذا میکروب مورچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۶۲۸۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واردات نفت هند از روسیه افزایش و از عربستان کاهش یافت

داده‌های مربوط به رهگیری نفتکش‌ها نشان می‌دهد واردات نفت هند در ماه آوریل از روسیه افزایش و از عربستان سعودی کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، داده‌های شرکت رهگیری نفتکش‌ها و کشتی‌های کپلر و ال‌اس‌ئی‌جی نشان می‌دهند که هند در ماه آوریل نسبت به ماه پیش از آن، نفت بیشتری از روسیه وارده کرده اما واردات نفت این کشور از عربستان سعودی و عراق کاهش یافته است.

پالایشگاه‌های هند از زمان آغاز تنش‌ها بین مسکو و کی‌یف در فوریه ۲۰۲۲ که سبب تحریم نفت روسیه از سوی کشورهای غربی شد، نفت روسیه را وارد کرده است.

بر اساس داده‌های منتشرشده، روسیه در ماه آوریل بزرگترین عرضه‌کننده نفت به هند است و پس از آن عراق و عربستان سعودی قرار دارند.

این داده‌ها نشان می‌دهند که هند، سومین واردکننده و مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان، واردات نفت را در ماه آوریل ۱۳ تا ۱۷درصد نسبت به ماه‌های گذشته افزایش داده است.

در همین حال، واردات نفت این کشور از عراق ۲۰ تا ۲۳درصد کاهش یافته است.

بر اساس داده‌های شرکت ال‌اس‌ئی‌جی، پیش‌بینی می‌شود واردات روزانه نفت هند از روسیه از یک میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه در ماه آوریل به یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در ماه مه کاهش یابد.

دیگر خبرها

  • عکس| استقلال با گلر جوانش برای تراکتور خط و نشان کشید
  • این ۴ نکته عمرتان را ۶ سال افزایش می‌دهد
  • گنجی که فقط کچل‌ها دارند
  • خوک خاکی؛ پسرخاله مورچه خوار (فیلم)
  • واردات نفت هند از روسیه افزایش و از عربستان کاهش یافت
  • عوارض پرخوری قبل خواب و بیماری های آن
  • گیاهی مفید برای مشکلات معده
  • سه منبع گیاهی و فوق‌العاده امگا۳
  • این داروها عامل میگرن هستند
  • واکنش علیرضا بیرانوند به قهرمانی تیم ملی فوتسال + عکس