Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@17:26:49 GMT

علت بحران اقتصادی سوریه از زبان اسد

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۶۶۹۰۳

رئیس جمهوری سوریه بحران اقتصادی این کشور را ناشی از میلیاردها دلار پولی دانست که در موسسه‌های پولی لبنان بلوکه شده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه اظهار کرد: در واقع سپرده‌های چند میلیارد دلاری سوری‌ها که پس از یک بحران پولی بزرگ در لبنان در موسسات مالی و پولی این کشور بلوکه شدند، علت اصلی بحران اقتصادی روبه‌وخامت سوریه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بانک‌های لبنانی که نگران فرار سرمایه‌ها و تشدید بحران ارزی هستند، از سال گذشته قوانین سختی را برای برداشت پول از حساب‌های بانکی و انتقال حساب به خارج لبنان وضع کرده‌اند، سرمایه‌گذاران لبنانی و خارجی از اینکه نمی‌توانند به سپرده‌های خود را وصول کنند، خشمگین هستند.

اسد گفت: بین ۲۰ تا ۴۲ میلیارد از سپرده‌ها در سیستم بانکی که پیش از این فعال بود و بیش از ۱۷۰ میلیارد دلار سپرده ارزی داشت، گم شده است. این عدد برای اقتصاد سوریه عدد بزرگی است.

رئیس جمهوری سوریه افزود: پول‌هایی که گرفتند و بردند در لبنان سپرده ‌گذاری کردند و ما هزینه آن را پرداخت کردیم، اصل مشکل است که هیچ کسی درباره آن صحبت نمی‌کند.

به گفته تجار سوری، قوانین سختی که لبنان برای برداشت پول از حساب‌های بانکی وضع کرده، صدها میلیون دلار از پول‌هایی را که برای واردات کالاهای اصلی به سوریه استفاده می‌شد، بلوکه کرده است.

برخی بانکداران و تجار نیز مدعی‌اند، بسیاری از شرکت‌های اصلی سوریه تحریم‌های غرب را با استفاده از سیستم بانکی لبنان دور می‌زدند تا بتوانند کالاهایی را که برایشان مجوز نداشتند از طریق زمینی به سوریه وارد کنند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا ده‌ها مورد از این شرکت‌ها را در لیست سیاه قرار داد.

بشار اسد در ادامه گفت: تحریم‌ها از سال‌ها پیش وجود داشته‌اند و ما نمی‌گوییم تحریم خوب است و آمریکایی‌ها بی‌گناهند اما علت فشارهای اقتصادی کنونی قانون سزار (شدیدترین تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا بر سوریه که از ژوئن گذشته آغاز شدند) نیست. بحران فعلی پیش از قانون سزار و چند سال پس از محاصره آغاز شد و همان پول‌های باقی مانده در بانک‌های لبنانی است.

رئیس‌جمهوری سوریه تاکید کرد: اینکه همیشه دولت و نظام را سرزنش کنیم راحت است، این‌که همه اشتباه می‌کنند موضوعی دیگر است اما بحران کنونی مرتبط با تحریم نیست.

مسؤولان سوریه تحریم‌های غرب را مقصر اصلی مشکلات گسترده شهروندان عادی خود می‌دانند چرا که با کاهش ارزش پول سوریه از ابتدای سال قیمت‌ها بالا رفته و مردم برای تهیه نان و مواد اولیه دچار مشکل شدند.

دولت سوریه ماه گذشته با کمبود شدید سوخت مواجه و مجبور شد قیمت نان را به دلیل کاهش ذخیره آرد افزایش دهد که این مساله موجب خشم مردم این کشور شد که از جنگ 10 سال اخیر این کشور خسته شده‌اند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بشار اسد رئیس جمهوری سوریه تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۶۶۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیکر مطهر شهید فرزین بلیان امروز به خاک سپرده شد .

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه ، پیکر پاک و مطهر سرباز وظیفه فرزین بلیان که با درگیری با اشرار در مرز بانه استان کردستان به شهادت رسیده بود با حضور نیروها و فرماندهان نظامی و انتظامی و مسئولان استانی و محلی و اقشار مختلف مردم در زادگاهش روستای رشید علی بخش کوزران به خاک سپرده شد

دیگر خبرها

  • نخست‌وزیر بلژیک: در حال بررسی اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه اسرائیل هستیم
  • دهه ۹۰؛ دهه‌ی «رکود، عبرت، تجربه»
  • شلیک ۷۰ راکت از لبنان به جولان اشغالی سوریه
  • بارانی از موشک بر سر صهیونیست‌ها/ شلیک ۷۰ موشک از سمت لبنان
  • نقدینگی کنترل نمی‌شد، گرفتار ابَر تورم می‌شدیم
  • رویکرد ایدئولوژیک دولت رییسی، ریشه ادامه چالش‌های اقتصادی
  • شاوردیان: بعد از عملیات وعده صادق سودجویان به دنبال ایجاد بحران اقتصادی در کشور بودند
  • تحریم‌های اقتصادی به قالی‌بافان سنتی در ایران ضربه زده است
  • پیکر شهید فرزین بلیان امروز به خاک سپرده شد .
  • پیکر مطهر شهید فرزین بلیان امروز به خاک سپرده شد .