Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@02:31:50 GMT

جهاد با محرومیت در مناطق مرزی کردستان

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۶۸۱۰۳

جهاد با محرومیت در مناطق مرزی کردستان

به گزارش ایرنا، سروآباد دارای جغرافیای سخت و خشن و کوه‌های سربه فلک کشیده است که خدمت‌ رسانی به مردم این منطقه را با دشواری‌ مواجه کرده و شاید یکی از دلایل محرومیت نیز همین عوامل باشد.

شهرستان مرزی سروآباد در طول جنگ و مقابله با ضد انقلاب شاهد رشادت‌های زیادی بوده و شهدایی نیز تقدیم نظام اسلامی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این خطه از چنان اهمیت بالایی برخوردار است که رهبر معظم انقلاب در سفر یک دهه پیش به استان کردستان از روستای دزلی در سروآباد هم بازدید کردند.

۳۱ شهرستان در کشور به عنوان شهرستان‌هایی که از محرومیت برخوردارند توسط بنیاد علوی از زیر مجموعه‌های بنیاد مستضعفان انتخاب ش‌دند تا با اجرای طرح‌های مختلف، محرومیت را در این مناطق کاهش دهند، یکی از این شهرستان‌ها، سروآباد است.

مدیر نهاد آبادانی و پیشرفت بنیاد علوی در سروآباد در این رابطه گفت: از سال ۹۸ در این شهرستان فعالیت خود را در حوزه صندوق‌های توانمندسازی آغاز کردیم.

محمد علی ویسی افزود: امسال فعالیت را گسترش دادیم و در سه حوزه عمرانی، اقتصاد و اشتغال و فرهنگی اجتماعی کار می‌کنیم.

‌وی با اشاره به اینکه در همه طرح‌ها دستگاه‌های مرتبط از طراحی تا نظارت و تحویل طرح حضور مستمر دارند، اظهار داشت: پروژه‌ها با مشارکت دستگاه‌های دولتی اجرا می‌شود و مشارکت بنیاد در آنها از ۳۰ درصد تا ۱۰۰ درصد است.

علی ویسی تاکید کرد: پروژه‌های اولویت‌دار عمرانی شهرستان سروآباد که توسط دستگاه‌های دولتی به بنیاد مستضعفان معرفی می‌شوند در دستور اجرا قرار می‌گیرند و هیچ طرحی را به صورت جدا یا مستقل اجرا نمی‌کنیم.

وی یادآور شد: سه تا پنج سال در سروآباد حضور داریم تا بتوانیم بر شاخصه‌های محرومیت تاثیر گذاشته و شهرستانی آباد داشته باشیم تا از مشخصه‌های ۳۱ شهرستان محروم کشور خارج شود.

فعالیت‌ها در روستای بزرگ دزلی

روستای دزلی یکی از روستاهای بزرگ سروآباد است که در ۲۸ کیلومتری این شهر و در دامنه ارتفاعات مرزی مله خور و دالانی قرار دارد.

این روستا در زمان فعالیت ضد انقلاب در اوایل انقلاب محل رشادت‌های زیادی بوده و رهبر معظم انقلاب هم در سفر به استان کردستان از این روستا بازدید کردند.

علی‌ویسی یکی از طرح‌هایی که بنیاد علوی پیگیری می‌کند را آبرسانی به روستای دزلی اعلام کرد و گفت: این طرح سال‌ها متوقف بود که بنیاد با مشارکت در این طرح آن را از ۱۴ مرداد امسال راه‌اندزی کرد و تاکنون چهار هزار و ۲۰۰ متر لوله گذاری آن به اتمام رسیده است.

وی اظهار داشت: ایستگاه میان راهی این طرح هم در روزهای آینده به اتمام می‌رسد و آبفا سروآباد تجهیزات آن را متصل کرده و به شبکه آب شرب متصل می‌شود.

علی‌ویسی با بیان اینکه طرح آبرسانی به روستای دزلی بخشی از طرح در مسیر مریوان و سروآباد است که بخش مریوان آن به اتمام رسیده بود، یادآور شد: این پروژه ۱۰ سال پیش آغاز شده اما بخاطر کمبود اعتبارات متوقف شد که در تکمیل آن بنیاد علوی مشارکت کرد.

آماده‌سازی ۱۲ هزار هکتار زمین منابع طبیعی

مدیر نهاد آبادانی و پیشرفت بنیاد علوی در سروآباد گفت: ۱۲ هزار هکتار زمین منابع طبیعی برای غرس ۱۵ هزار اصله نهال با هدف واگذاری به مستضعفین در ابتدای سال ۹۹ آماده ‌سازی شده است.

علی‌ویسی افزود: در آذر و اسفند امسال هم ۳۰۰ هزار نهال را برای ۵۰۰ هکتار زمین بهره‌برداران محلی آماده کرده و واگذار می‌کنیم.

وی یادآور شد: اولین بازارچه دائمی صنایع دستی استان در شهرستان سروآباد در نزدیکی دزلی احداث می‌شود که شامل ۲۰ غرفه دائمی، رستوران و فضای گردشگری است که این طرح به صورت مشارکتی با اهالی انجام می‌شود.

علی‌ویسی اضافه کرد: برآورد اولیه ما برای احداث کامل آن حدود چهار میلیارد تومان است که سال آینده راه‌اندازی و به بهره‌برداری می‌رسد.

وی اظهار داشت:‌ زمین برای ساخت بازارچه دائمی صنایع دستی تملک شده، تامین اعتبار انجام گرفته و ساخت آن نیز طبق معماری متناسب با بافت بومی محل انجام می‌شود.

کتابخانه دزلی امسال راه‌اندازی می‌شود

علی‌ویسی با اشاره به اینکه کار عمرانی کتابخانه عمومی روستای دزلی از ۲۸ تیر آغاز شد، گفت: برای این کتابخانه که در فضای ۱۲۵ مترمکعب ساخته می‌شود ۶۰۰ میلیون تومان هزینه شده و نماکاری و مسائل جزیی آن باقی مانده است.

وی تاکید کرد: این کتابخانه پس از آماده شدن به نهاد کتابخانه‌های عمومی سروآباد واگذار و توسط این نهاد تجهیز خواهد شد.

مدیر نهاد آبادانی و پیشرفت بنیاد علوی در سروآباد افزود: ‌زمین این کتابخانه توسط خانواده جانباز شهید محمدی اهدا شده و یک نفر استخدامی نهاد کتابخانه‌ها نیر در این محل مشغول بکار می‌شود.

وی اضافه کرد: بنیاد در دزلی به عنوان قدمگاه رهبر معظم انقلاب چند پروژه خاص را اجرا می‌کند که علاوه بر کتابخانه شامل بازارچه صنایع دستی، بهسازی معابر روستا با هدف معرفی به عنوان مقصد گردشگری، ایجاد زائرسرا، ایجاد مرکز بازی‌های بومی و محلی غرب کشور با همکاری اداره ورزش و جوانان است.

اقدامات بنیاد علوی در روستای دره‌کی

روستای دره‌کی با ۷۰۰ خانوار و جمعیتی بالای یک هزار نفر از روستاهای مهم منطقه است که بنیاد علوی طرح‌هایی را در این روستا هم اجرا کرده است.

تعمیر و مرمت ساختمان مدرسه پنج روستای شهرستان سروآباد، کف سازی محوطه و بهسازی دیوارهای این مدارس، خرید ویدئو پروجکشن و تغییر درب های آنها صورت گرفت.

احداث مخزن سپتیک برای کنترل آلودگی فاضلاب و ایجاد کانال کنترل سیلاب از جمله طرح‌هایی است که در این روستا در حال انجام است.

در فصل بهار سیلاب این مسیر گسترده است و در پایین دست موجب رانش برخی منازل روستایی شده بنابراین بنیاد علوی ساخت کانالی با هدف کنترل سیلاب‌ها را آغاز کرد.

مدیر نهاد آبادانی و پیشرفت بنیاد علوی وابسته به بنیاد مستضعفان در این رابطه گفت: برای این کانال با یک هزار و ۵۰۰ مترمکعب دیوارچینی در دو طرف و یک هزار مترمکعب کف چینی که از سنگ و مصالح منطقه بهره برده شده، ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شد.

علی‌ویسی تاکید کرد: یکی دیگر از فواید احداث این کانال علاوه بر کنترل سیلاب، جلوگیری از تجاوز به حریم رودخانه‌ است.

وی با اشاره به یکی دیگر از فعالیت‌ها در این روستا یادآور شد: مشکل تامین آب ایستگاه سرچاهی روستا که بدون تجهیزات بود با هزینه ۵۰۰ میلیون تومانی تجهیزات خریداری و تحویل شرکت آب و فاضلاب شد اما ایراداتی برای راه‌اندازی آن وجود دارد که امیدواریم بزودی حل شود.

علی‌ویسی افزود: برای ساماندهی فاضلاب‌هایی که به سمت رودخانه سیروان می‌رود چند مخزن سپتیک احداث کرده‌ایم که یکی از آنها در این روستا قرار دارد.

سدهای مکانیکی آبخیزداری روستای احمدآباد

بدلیل ارتفاعات و کوه‌های زیادی که در منطقه سروآباد وجود دارد یکی از مشکلات مردم مواجه با سیلاب‌های زمستانی و بهاری است که بنیاد علوی در این راستا اقدام به ایجاد انواع سدهای کنترل سیلاب و کاهش فشار این سیلاب‌ها کرده است.

مدیر نهاد آبادانی و پیشرفت بنیاد علوی در سروآباد اظهار داشت: ۹ سد با مجموع مساحت حدود یک هزار و ۵۰۰ متر مکعب احداث کرده‌ایم که سدها در سه مجموعه شامل سدهای گابیونی، ملاتی و سنگی است.

علی‌ویسی با اشاره به اینکه اداره منابع طبیعی مطالعات زیادی در رابطه با این سدها انجام‌ داده است، افزود:‌ تعدادی از این سدها در روستای احمدآباد ساخته شده که بسیاری از آنها طی ۴۵ روز احداث شدند.

وی یادآور شد: تفاهم‌نامه ای با منابع طبیعی داریم که هزینه مالی آن ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در سه بخش است که یک میلیارد تومان آن سهم بنیاد بوده که برعهده گرفته و اجرا کردیم.

علی‌ویسی با اشاره به اینکه اداره منابع طبیعی بر اساس این تفاهم‌نامه همزمان در روستاهای تخان و آلمانه برای کنترل سیلاب سد مکانیکی احداث می‌کند، گفت: این سدها علاوه بر کنترل فشار سیلاب به تقویت آب‌های زیرزمینی کمک می‌کند که برآورد شده ۳۰ درصد موجب افزایش دبی چشمه‌های این منطقه می‌شود.

وی یادآور شد: احداث آبشخورهای دام و حیوانات در مناطق کوهستان‌ها و در کنار منابع آبی هم از دیگر فعالیت‌هایی بوده که انجام داده‌ایم.

ساخت زمین‌های ورزشی در روستاها

ورزش و تحرک جسمی جوانان و نوجوانان روستاهای این شهرستان نیز مورد توجه بوده علاوه بر تاثیر آن بر سلامت و سرگرمی آنها، می‌تواند در پرورش استعدادهای ورزشی نوجوانان و جوانان موثر باشد.

زمین‌های ورزشی روباز چمن مصنوعی از دیگر فعالیت‌های زیرساختی است که بنیاد مستضعفان با کمک اداره ورزش و جوانان در روستاهای سروآباد انجام داده است.

مدیر نهاد آبادانی و پیشرفت بنیاد علوی در این رابطه گفت: دو زمین فوتبال چمن در روستاهای هزارخانی و بیساران راه‌اندازی و تحویل مردم روستاها داده‌ایم و ایجاد سه زمین فوتبال دیگر هم در روستاهای قلعه‌جی، دگاگا و بوریدر در برنامه قرار دارد.

علی‌ویسی افزود: ساخت هر کدام از این زمین‌های فوتبال ۲۵۰ میلیون تومان هزینه می‌برد که با همکاری اداره ورزش و جوانان احداث خواهد شد.

اقدامات در روستای یک هزار نفری هزارخانی سروآباد

روستای هزارخانی با ۲۵۰ خانوار و یک هزار نفر جمعیت از دیگر روستاهای مهم منطقه است که بنیاد علوی با کمک دولت در حال انجام فعالیت‌های عمرانی در آنجا است.

در این روستا فعالیت‌هایی شامل کانال هدایت سیلاب، ایجاد دیوار حائل رودخانه، ساخت زمین چمن ورزشی و هدایت فاضلاب روستا انجام شده یا در حال انجام است.

هیچ طرحی را بدون همکاری دستگاه اجرایی پیش نمی‌بریم

همکاری بنیاد علوی زیر مجموعه بنیاد مستضعفان در شهرستان سروآباد در اجرای طرح‌های عمرانی با دستگاه‌های اجرایی تنگاتنگ و دقیق است.

مدیر نهاد آبادانی و پیشرفت بنیاد علوی در این رابطه گفت: دستگاه اجرایی در تمام پروژه‌ها هم ناظر، هم طراح و هم برنامه‌ریز است به این معنی که در هیچ کار فنی دستگاه‌های تخصصی دخالتی نمی‌کنیم.

علی‌ویسی با اشاره به اینکه بسیاری از طرح‌ها هم با مشارکت دستگاه‌ها اجرا می‌شود، تاکید کرد:‌ اولویت بنیاد مستضعفان در شهرستان تامین آب شرب و فاضلاب روستاها بوده و در همین زمینه برنامه‌های دیگری برای آب شهری هم داریم که در سال‌های‌ آینده اجرایی می‌شود.

وی یادآور شد: هر جایی که ضرورت داشته و مردم در تنگنا باشند با کمک دولت ورود پیدا کرده تا مشکل مردم حل شود.

بنیاد مستضعفان بوسیله بنیاد علوی با اینکه از امسال فعالیت‌های عمرانی خود را آغاز کرده توانسته در بخش‌های مختلف مهم و زیربنایی با کمک دولت پیشرفت‌های خوبی داشته باشد.

امسال ۶۸ پروژه با اعتبار ۳۵ میلیارد تومان در این شهرستان اجرا شد که برخی به اتمام رسیده و تعدادی نیز تا پایان سال تمام می‌شود. بنیاد مستضعفان در سه حوزه عمرانی، اقتصاد و اشتغال و فرهنگی اجتماعی در شهرستان سروآباد در حال انجام ‌فعالیت است.

پروژه‌های عمرانی نهاد آبادانی و پیشرفت بنیاد علوی در ۲ حوزه زیرساخت‌های ضروری شامل راهسازی، احداث مدرسه، خانه عالم، آبرسانی، آبخیزداری و زیرساخت‌های اقتصادی شامل احداث آبشخور دام و حوزه آبگیر، کانال آبیاری و آبرسانی به باغات بوده که با هدف کمک به افزایش درآمد روستاییان انجام می‌شود.

برچسب‌ها سروآباد بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی بنیاد علوی توسعه روستایی محرومیت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سروآباد بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی بنیاد علوی توسعه روستایی محرومیت سروآباد بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی بنیاد علوی توسعه روستایی محرومیت اخبار کنکور بنیاد مستضعفان رابطه گفت شهرستان سروآباد علی ویسی بنیاد علوی میلیون تومان حال انجام یادآور شد منابع طبیعی کنترل سیلاب روستای دزلی راه اندازی دستگاه ها فعالیت ها پروژه ها یک هزار طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۶۸۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۵۰۰ میلیون تومان برای کمک به ساخت مسکن روستایی در کردستان

به گزارش خبرنگار مهر، رضا طوسی ظهر سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه یکی از خدمات ماندگار و ارزشمند این نهاد تأمین سرپناه مناسب برای مددجویان تحت حمایت است، عنوان کرد: مددجویان روستایی که فاقد مسکن مناسب هستند می‌توانند از خدمات این نهاد برای ساخت مسکن استفاده کنند.

وی افزود: بر اساس بخشنامه امسال، این نهاد به تمام مددجویان روستایی متقاضی ساخت مسکن ۱۵۰ میلیون تومان بلاعوض پرداخت خواهد کرد.

طوسی تصریح کرد: همچنین این مددجویان با معرفی به بنیاد مسکن می‌توانند از تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی با باز پرداخت ۲۰ ساله بهره مند شوند.

وی ادامه داد: خانوارهای تحت حمایت ۲ نفره به بالا که ساکن روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر هستند می‌توانند از این خدمات بهره مند شوند.

مدیرکل کمیته امداد استان کردستان گفت: سال گذشته ۷۳۸ واحد مسکن روستایی برای مددجویان استان کردستان ساخته و تحویل داده شد.

وی تصریح کرد: بر اساس تفاهم‌نامه کمیته امداد و بنیاد مسکن امسال نیز در مرحله نخست ۵۰۰ واحد مسکونی روستایی برای مددجویان روستایی ساخته خواهد شد.

کد خبر 6099448

دیگر خبرها

  • آبرسانی به مناطق مناطق محروم لامرد به همت سپاه در حال انجام است
  • هشدار احتمال شیوع مالاریا در سیستان و بلوچستان
  • پرداخت ۵۰۰ میلیون تومان برای کمک به ساخت مسکن روستایی در کردستان
  • «سلین» دومین نقطه پربارش کشور در شبانه‌روز گذشته
  • بارش برف در گردنه ژالانه + فیلم
  • تردد در گردنه ژالانه سروآباد بدون زنجیرچرخ امکان‌پذیر نیست
  • پایه‌گذاری بیش از ۱۰۰۰۰۰ شغل توسط بنیاد علوی در سال جاری
  • استفاده از ظرفیت بنیاد علوی در توانمندسازی اقتصادی مناطق کمتر توسعه‌یافته
  • بسیج سازندگی، رکنی اساسی در تحقق آرمان‌های نظام در مناطق محروم
  • اجرای بیش از ۴۰ طرح محرومیت‌زدایی و عمرانی در هفته جهاد سازندگی