Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- شیوه‌نامه خط و الفبای گیلکی با عنوان «سرخط» در مرکز استان گیلان رونمایی شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، سیدهاشم موسوی صبح امروز در جمع خبرنگاران از رونمایی شیوه‌نامه خط و الفبای گیلکی با عنوان «سرخط» در استان خبر داد و اظهار داشت: این طرح با همت گروهی از فرهیختگان و استادان دانشگاه گیلان و همکاری پژوهشکده گیلان‌شناسی تهیه و رونمایی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس پژوهشکده گیلان‌شناسی دانشگاه گیلان ضمن درخواست از محققان و پژوهشگران جهت اصلاح و رفع نواقص طرح خاطرنشان کرد: «سرخط» یک شیوه‌نامه پیشنهادی در نوشتار و خط گیلکی است از طرفی زبان گیلکی از گذشته‌های دور دارای ادبیات مکتوب بود.

موسوی با بیان اینکه بهره‌مندی از خطی که مورد قبول محققان و نویسندگان گیلکی باشد همواره جزو دغدغه‌های اغلب پژوهشگران و گیلگ‌زبانان بوده است تصریح کرد: "گیلکی" یکی از گویش‌های باستانی ایران است که بسیاری از واژه‌های آن با اندک تفاوتی در زبان اوستا هم موجود است.

ابتلای 35 دانش‌آموز گیلانی به کرونا؛ امکانات جدیدی به شبکه آموزشی شاد افزوده شدگیلان| دانش‌آموزان بابصیرت خود نسبت به طرح برخی مسائل انحرافی هوشیار باشندنماینده ولی‌فقیه در گیلان: جوانان ما از معرفت و شجاعت لازم برای حضور در عرصه‌های اجتماعی برخوردار هستند

وی با تأکید بر اینکه زبان گیلکی قرن‌ها در برابر نفوذ فرهنگ اقوام بیگانه موجودیت خود را حفظ کرده است و امروزه به چند گویش تکلم می‌شود ابراز داشت: یک فراخوان 4 ماهه برای شرکت در هم‌اندیشی خط و نگارش گیلکی برگزار شد که در این مدت 10 بسته پیشنهادی توسط 16 محقق به پژوهشکده گیلان‌شناسی ارائه شد.

رئیس پژوهشکده گیلان‌شناسی دانشگاه گیلان با اشاره به بخش‌های مختلف زبان گیلکی گفت: زبان گیلکی، شامل چهار لهجه بیه‌پس در گیلان غربی، بیه‌پیش در گیلان شرقی، گیلکی غرب مازندران و گالشی در مناطق کوهستانی جنوب گیلان است.

موسوی اظهار نظرات محققان پیرامون زبان‌ گیلکی اشاره قرار داد و بیان داشت: محققان زبان گیلکی را از گروه زبان‌های ایرانی شاخه شمال غربی می‌دانند که زبان مادری و رایج اکثر مردم گیلان و جوامع کوچکتر در استان‌های مجاور از جمله مازندران، قزوین و تهران است.

انتهای پیام/612/ ت

منبع: تسنیم

کلیدواژه: پژوهشکده گیلان شناسی زبان گیلکی شیوه نامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۶۹۱۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احصاء سرخط‌های عملیاتی برنامه ساماندهی قلعه ضحاک

به‌گزارش خبرگزاری مهر، وحید نواداد با اشاره به اهمیت تاریخی قلعه ضحاک و لزوم ساماندهی مطلوب این اثر تاریخی برای سهولت دسترسی گردشگران گفت: سرخط‌های عملیاتی برنامه ساماندهی قلعه ضحاک که شامل ساماندهی ویترین موزه‌ای قلعه، تابلوهای راهنمای گردشگری، نصب حفاظ، پوشش برای یافته‌های معماری تاریخی قلعه و ایجاد مسیرهای دسترسی متنوع، تبیین شده و اجرای این سرخط‌ها در دستورکار معاونت میراث‌فرهنگی استان طی سال جاری قرار گرفت.

معاون میراث‌فرهنگی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: برای نمایش هرچه بهتر یافته‌های معماری و حفاظت از شواهد معماری تاریخی موجود در این قلعه، ساخت و تعبیه ویترین‌های موزه‌ای در قلعه ضحاک هشترود با طراحی و نورپردازی منحصربه‌فرد جلوه زیبایی به این قلعه خواهد بخشید.

او افزود: ساماندهی و نصب تابلوهای راهنمای گردشگری برای تعیین مسافت‌ها و راهنمایی گردشگران به بومگردی‌ها و سایر مراکز خدماتی رفاهی هم‌جوار با قلعه و همچنین توجه ویژه به ایجاد مسیرهای دسترسی متنوع برای سهولت صعود به قلعه، از جمله موارد حائز اهمیت درخصوص ساماندهی این قلعه تاریخی‌ست که در طول سال جاری مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

کد خبر 6090406

دیگر خبرها

  • احصاء سرخط‌های عملیاتی برنامه ساماندهی قلعه ضحاک
  • ربات هوشمند خودروسازی چینی چری رونمایی شد
  • رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان
  • شیوه‌ای مناسب برای کاهش وزن
  • رقص گیلکی حامد آهنگی با مرجانه گلچین پربازدید شد + ویدئو
  • برگزاری دومین کنگره بین‌المللی سالمندی سالم در تبریز
  • نیشکر هفت تپه؛ از سرخط اعتصابات کارگری به پیشتازی سنگر تولید
  • رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی
  • رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی با کاربرد در صنعت خودروسازی
  • رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی با کاربرد در صنعت خودروسازی با حضور معاون علمی ریاست جمهوری