Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: عملکرد قوه مجریه یا دولت باید به گونه‌ای باشد که مردم نسبت به چیزی ناراضی نشوند و یا خود از مشکلات مردم باخبر شده و آن‌ها را رفع کنند. به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمد صادق کوشکی عضو هیات علمی دانشگاه تهران در ویژه برنامه سالروز تسخیر لانه جاسوسی که به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، گفت: در گذشته زمانیکه با واژه اعتراض برخورد می‌کردم از مفهوم اعتراض فقط شلوغی‌ها و خرابی‌ها به ذهنم می‌آمد، اما فی الواقع اعتراض روش‌های گوناگون و دلایل متفاوتی دارد و اعتراض صحیح خرابی در پی نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 اما علت و زمینه اینکه اعتراضات به خیابان‌ها کشیده می‌شوند چیست؟ چه چیزی آش را انقدر شور کرده که صدای مردم نیز در امده است؟

وی افزود: تا رسیدن به اعتراضات مردمی چهار مرحله وجود دارد، در وهله اول عملکرد قوه مجریه یا دولت باید به گونه‌ای باشد که مردم نسبت به چیزی ناراضی نشوند و یا خود از مشکلات مردم باخبر شده و ان‌ها را رفع کنند در صورتی که حاکمیت در مرحله اول به صحبت‌های مردم گوش دهد کمترین هزینه را چه برای مردم و چه برای حاکمیت در پی خواهد داشت. اما اگر این اتفاق نیفتاد در مرحله دوم وظیفه شورا‌های اسلامی، شهر و روستاهاست که پیگیر خواسته‌های مردمی شوند.

کوشکی بیان کرد: اعضای شورا‌های شهر و روستا که از بین مردم و از خود مردم هستند وظیفه دارند به مردم گزارش بدهند و فلسفه وجودی آن‌ها پل ارتباطی بودن بین مردم و حاکمیت است و اگر مردم نقصی را ببینند باید به نماینده خود اطلاع دهند و نماینده تا به ثمر نرسیدن آن اعتراض به پیگیری ادامه دهد. حال این نتیجه می‌تواند به دو صورت باشد اول حاکمیت بگوید که آن خواسته را طی مدت مشخص انجام می‌دهد و یا حاکمیت مردم را قانع کند با توجه به شرایط زمانی امکان انجام آن وجود ندارد که در این صورت نیازی به اعتراضات مخرب نیست. اما این روش نیازمند وجود اعتماد مردم و اقناع کردن مردم توسط مسئولین است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: در مرحله سوم هنگامی که نمایندگان کار خود را به درستی انجام نمی‌دهند مردم می‌توانند از طریق بستر‌های قانونی مثل دادسرا‌ها و دیوان عالی عدالت اقدام کنند، اما همه خواسته‌ها امکان رسیدگی قانونی را ندارد در این حالت مردم می‌توانند از طریق رسانه‌ها مطالبات خود را به گوش مسئولین برسانند.

کوشکی اظهار کرد: در حالت چهارم هنگامی که رسانه‌ها هم خواسته مردم را پیگیری نمی‌کنند و یا گاهی پس از پیگیری اولیه و افتادن آب‌ها از آسیاب، بی خیال رسیدن به نتیجه می‌شوند و روند قانونی نیز پاسخگو نیست در این مرحله مردم کارد به استخوان رسیده چاره‌ای ندارند جز اینکه خودشان وارد میدان شده و مطالبه کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: در برخی کشور‌ها برای اعتراضات و مطالبات مستقیم مردم قوانینی وضع شده است بدین شکل که افراد معترض از طریق نماینده زمان و شیوه اعتراضات خود را به دولت اطلاع می‌دهند نه این که اجازه بگیرند صرفا اطلاع میدهند و پلیس وظیفه دارد از اعتصاب کنندگان و مترقی معترضان محافظت کنند و اگر شخصی اموال عمومی یا به شخصی آسیب برساند آن فرد را دستگیر و یا وظیفه پرداخت جریمه به عهده مسئول این تظاهرات خواهد بود.

وی بیان کرد: در ایران در مورد این گونه تجمع قانون مشخص و دقیقی وجود ندارد که همین مساله به نفع مسئولین بوده و باعث سوء استفاده‌هایی میشود و جز کمبود‌های قانونی ما محسوب می‌شود. به هر روی در صورتی که این اصلاحات انجام نشود می‌تواند زمینه ساز اعتراضات مخرب بعدی شود و ضرر و زیان بیافریند پس باید این قانون را بازنویسی و جزئی‌تر کرد به طوری که قابل اجرا شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: اعتراضات مردمی محمدصادق کوشکی عملکرد دولت علمی دانشگاه تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۷۲۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراض اولتراهای میلان: لیائو هو شد و سکوها خالی!

به گزارش "ورزش سه"، اولتراها یا همان هواداران افراطی میلان امشب با اقداماتی به نمایش‌های ضعیف روسونری اعتراض کردند. در جریان بازی آنها از تشویق دست برداشتند و سکوت کردند و این‌گونه اعتراض‌شان را بیان کردند.

آنها همچنین رافائل لیائو را هم به دلیل عملکرد ضعیف در بازی‌های اخیر هو کردند. ستاره پرتغالی در دقیقه ۶۷ توسط استفانو پیولی از زمین خارج شد و از کنار دروازه بیرون رفت، نه از لب خط.

شدت توهین‌های هواداران میلان به لیائو به گونه‌ای بود که بر اساس گزارش چند رسانه ایتالیایی، لیائو پس از تعویض مستقیماً به داخل رختکن رفت و توجهی به نیمکت نداشت.

لیائو قبلاً در ماه آوریل در جریان باخت ۱-۰ مقابل رم در اولین بازی مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ اروپا توسط هواداران خودی هو شده بود. این بازیکن ۲۴ ساله در آن بازی هم عصبانی شد و در گفت‌وگو با خبرنگاران نارضایتی‌اش را ابراز کرد.

اولتراهای میلان که در اکثر دقایق بازی سکوت کرده بود و نام اعتراض‌شان را «صدای سکوت» گذاشته بودند، در ۱۰ دقیقه پایانی ورزشگاه را ترک و سکوها را خالی کردند. آنها همچنین تهدید کرده‌اند که در بازی‌های آینده هم این اقدامات را تکرار خواهند کرد.

دیگر خبرها

  • تفاوت بوته با درخت
  • حضور پلیس، نتوانست به تظاهرات دانشجویان پایان دهد
  • اعتراض اولتراهای میلان: لیائو هو شد و سکوها خالی!
  • تمجید رئیسی از اعتراضات در دانشگاه‌های غربی
  • رئیسی: عملیات «وعده صادق» ما را در باشگاه قدرت های منطقه ای در بالاترین رده ها قرار داد
  • مقایسه صحنه اعتراضات دانشجویی در ایران و آمریکا
  • رویکرد بایدن در قبال تظاهرات ضد صهیونیستی دانشجویان در آمریکا
  • سناتور آمریکایی خطاب به دانشجویان حامی غزه: شما در طرف درست تاریخ ایستاده‌اید
  • سندرز خطاب به دانشجویان حامی غزه: شما در طرف درست تاریخ ایستاده‌اید
  • صهیونیست ها این گونه مانع رسیدن آرد به مردم غزه می شوند (فیلم)