Web Analytics Made Easy - Statcounter

صراط:

آسانا طالبان پور بیات کارشناس سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز اظهار کرد: مسواک زدن بدون خمیردندان موجب برداشتن پلاک میکروبی می‌شود، اما استفاده از خمیردندان، انجام مسواک زدن را مطبوع می‌کند.

او ادامه داد: خمیردندان از ترکیب مواد مختلفی مانند فلوراید، مواد ساینده، مواد کف کننده، مواد طعم دهنده، عوامل ضد باکتریایی، نگهدارنده ها، رنگ ها، شیرین کننده و مواد ضد جرم تشکیل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آسانا طالبان پور تصریح کرد: فلوراید یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده خمیردندان است که سبب از بین رفتن جرم دندان، کاهش پوسیدگی و افزایش مقاومت طولانی مدت دندان به عوامل ایجاد پوسیدگی می‌شود.

او اضافه کرد: خمیردندان‌ها همچنین دارای مواد ساینده هستند که برای پاک و تمیز کردن بهتر دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کارشناس سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز افزود: خمیردندان‌های مخصوص کودکان دارای میزان فلوراید کمتری است، زیرا در صورت بلع بیش از اندازه می‌تواند موجب مسمومیت کودک یا حتی ایجاد لکه‌های سفید غیرطبیعی و ماندگار در دندان شود. همچنین ممکن است برای جلب توجه و مطبوع بودن بیشتر به خمیر دندان‌های کودکان، مواد طعم دار یا شیرین کننده بیشتری اضافه شود.

او بیان کرد: بهتر است والدین تا سن ۶ سالگی بر مسواک زدن کودک نظارت داشته باشند.

آسانا طالبان پور ادامه داد: بعضی از خمیردندان‌ها با توجه به کارکردی که از آن‌ها انتظار داریم، دارای مواد ضِدحساسیت، ضِد جرم یا سفید کننده دندان هستند.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: فلوراید صراط مسواک زدن دندان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۷۴۸۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فقر، مشتری ثابت دندان‌پزشکی زیرپله‌ای

 «از درد دندان نجات‌مان می‌دهد، حالا جواز ندارد که ندارد» پیرمرد که پلمب شدن مطب دندان‌پزشک قلابی را می‌دید، با این جمله اعتراضش را نشان داد. مطب یک دندانپزشک قلابی در بروجرد برای سومین بار پلمب شد، او هر بار با اجاره مکان جدید دوباره مطب تأسیس می‌کند.
فعالیت افراد فاقد صلاحیت در حیطه دندانپزشکی به دلیل فراهم نبودن شرایط بهداشتی و استریل تجهیزات و عدم تخصص و مهارت در امر دندانپزشکی، عوارض و مشکلات جبران‌ناپذیری را برای مراجعین ایجاد می‌کند و همین امر هزینه‌های گزافی روی دست مراجعین می‌گذارد. 
نبود نظارت بهداشتی بر این اماکن موجب رعایت نکردن اصول بهداشتی از سوی این مراکز و انتقال بیماری‌های واگیرداری، چون ایدز و هپاتیت می‌شود. 
پیش از این، رئیس شبکه بهداشت و درمان سلسله از شناسایی و پلمب ۱۲ مرکز غیرمجاز پزشکی و دندانپزشکی در راستای پیشگیری از سرایت بیماری‌های عفونی و حفظ سلامت شهروندان این شهرستان خبر داده بود.
 همچنین معاون درمان شبکه بهداشت و درمان بروجرد هم از پلمب مطب دندانپزشک قلابی بعد از ۲۰ سال فعالیت در یکی از روستا‌های بروجرد پلمب و دستگیری فرد متخلف خبر داده بود.
طبق آمار حدود ۳۰۰ مورد از خدمات دندانپزشکی کاملاً تعرفه دارد، این در حالی است که کمتر از ۲۰ مورد آنها تحت پوشش بیمه است، عدم پوشش بیمه‌ای خدمات دندانپزشکی، باعث می‌شود پرداخت از جیب بیمار افزایش پیدا کند. 
بسیاری از افراد، چون از نظر مالی از عهده ترمیم دندان خود برنمی‌آیند، عطای داشتن دندان را به لقای آن می‌بخشند و آن را می‌کشند یا زمانی مراجعه می‌کنند که درد، امان‌شان را بریده است.
طبق آمار‌های موجود، هر ایرانی حداقل ۶ دندان پوسیده دارد؛ بالای ۸۰ درصد افراد ۵ تا ۶ ساله به طور متوسط ۵ دندان شیری پوسیده، یا کشیده‌شده یا پرشده دارند. افراد ۳۰ تا ۴۰ ساله که در سن فعالیت اجتماعی هستند، ۱۲ تا ۱۳ دندانِ ازدست‌رفته دارند. در گروه سنی بالای ۶۵ سال نیز بیش از ۵۵ درصد افراد دیگر هیچ دندانی برایشان باقی نمانده است.
نماینده آبادان با گلایه از گرانی هزینه‌های دندانپزشکی می‌گوید که خدمات دندانپزشکی باید با نگاه پیش‌گیرانه در کشور ارائه شود، اما به دلیل گرانی هزینه‌ها و مشکلات تامین تجهیزات لازم و مواد مصرفی، قیمت بیش از گذشته افزایش پیدا کرده است. 
دریافت تعرفه ارزان توسط دندانپزشکان‌قلابی باعث شده افرادی که اغلب اطلاع کافی ندارند برای خدمات دندانپزشکی به دندانپزشکان قلابی و زیر زمینی مراجعه کنند.
البته رئیس هیئت مدیره جامعه دندانپزشکی ایران معتقد است که کاهش تعرفه‌گذاری خدمات دندانپزشکی می‌تواند خدمات بی کیفیت را به دنبال داشته باشد و دریافت خدمات ارزان قیمت دندانپزشکی به وسیله افراد غیرمجاز منجر به درمان مجدد و افزایش هزینه می‌شود و بهتر است از همان ابتدا به کلینیک‌های دندانپزشکی و مراکز معتبر مراجعه شود.
طبق نظر جامعه دندانپزشکان، راهکار کاهش هزینه دندانپزشکی پیشگیری است، نکته دیگر تمرکز بر بیمه‌های خصوصی است در برخی کشور‌ها بیمه‌ها هزینه‌های درمان دندان را بر عهده گرفته‌اند.
سرمایه گذاری در زمینه آموزش پیشگیری پوسیدگی دندان بهداشت دهان و دندان و از سوی دیگر تشکیل یک صندوق واحد در دولت به منظور خدمات دندانپزشکی می‌تواند مشکلات را کاهش دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • فقر، مشتری ثابت دندان‌پزشکی زیرپله‌ای
  • مصرف عسل چه کمکی به سلامت دهان و دندان می‌کند؟
  • مدارا با طالبان بدون خط قرمز! / معلمان و دغدغه معیشت/رویا فروشی برای کسب ثروت 
  • افغانستان نقطه اتصال منطقه است
  • طرز تهیه بستنی در خانه + ویدئو | فوت و فن درست کردن بستنی ساده بدون ثعلب و دستگاه | فقط ۱۰ دقیقه وقتتان را می‌گیرد
  • صد و شصتمین کاغذ خبر ایسکانیوز منتشر شد
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز
  • رولت یخچالی یک شیرینی فوری بدون نیاز به فر
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز که شاید از آن بی‌خبری!
  • آگاهی افکار عمومی و حقایقی که جنگ غزه برای دنیا آشکار کرد