Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@01:35:30 GMT

کمبود امکانات درمانی «نگاری‌ها» را راهی جاده‌ها کرد

تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۸۵۶۳۱

کمبود امکانات درمانی «نگاری‌ها» را راهی جاده‌ها کرد

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها؛ یکی از موضوعات مهمی که پیش زمینه همه فعالیت‌های انسان است و اختلال در آن موجب ایجاد اشکال در همه ابعاد فعالیتی انسان‌ها می‌شود، سلامتی است. انجام هر کنشی مستلزم تن سالم است که البته این موضوع از قدیم الایام در گفتار اندیشمندان و بزرگان دین نیز مطرح شده است.

امروزه نیز با پیشرفت‌های مختلف در حوزه بهداشت و درمان شاهد موفقیت‌های زیادی در این زمینه هستیم که ایران نیز توانسته است قدم‌های مهمی در سطح جهانی بردارد اما برای تحقق و عملیاتی شدن این پیشرفت‌ها در زندگی مردم، قطع یقین نیازمند زیرساخت‌های لازم نیز هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عبارت دیگر برای ذینفع شدن مردم از این پیشرفت‌ها باید امکانات لازم در تمام سطوح میان اقشار مختلف جامعه ساری و جاری باشد. در این میان استان کرمان نیز از این قاعده مستثنی نیست و علی رغم پیشرفت‌های قابل توجه اما متأسفانه مناطق مختلفی در استان وجود دارد که از این امکانات کم بهره هستند و یکی از این مناطق در دل شهرستان بردسیر یعنی شهر نگار قرار دارد.

نبود امکانات درمانی نگاری‌ها را راهی جاده‌ها کرد

یکی از شهروندان نگاری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی در شهر نگار کمبود پزشک، به خصوص پزشک متخصص است چرا که شهر و بخش نگار با جمعیت ۱۵ هزار نفری به هیچ وجه پاسخگوی مشکلات درمانی مردم نیست و باعث می‌شود که راهی جاده‌ها در مسیر کرمان و یا بردسیر شوند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه شهر نگار در یک محور مواصلاتی قرار دارد، حضور مردم در جاده‌ها برای مراجعه به پزشک باعث افزایش تصادفات می‌شود از طرف دیگر یکی دیگر از مشکلات ما در شهر نگار، عدم حضور پزشک در ساعات بعداز ظهر است. اگر اتفاق یا مشکل خاصی به وجود بیاید مجبور هستیم به کرمان یا بردسیر مراجعه کنیم بنابراین یکی از درخواست‌های ما حضور پزشک در طول شبانه روز در منطقه است.

انتقاد از اجرای ضعیف شیوه نامه‌های بهداشتی در نگار

کمبود دارو و یا صرفه جویی در ارائه دارو به بیماران یکی دیگر از مشکلاتی است که دیگر شهروند نگاری به آن اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه در وضعیت شیوع ویروس کرونا قرار داریم اما متأسفانه شیوه نامه‌های بهداشتی به خوبی در بخش نگار رعایت نمی‌شود.

وی اظهار داشت: متأسفانه شاهد شکل گیری تجمعات هستیم و در برخورد با این تجمعات، سلیقه‌ای برخورد می‌شود به عنوان مثال چند روز پیش در بحث توزیع کودهای شیمیایی شاهد تجمع زیاد مردم بخصوص افراد مسن بودم که می‌تواند عواقب وخیمی داشته باشد لذا درخواست دارم که نظارت و برخورد جدی تر در بحث رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی انجام شود.

این شهروند نگاری همچنین با اشاره به مشکلات اقتصادی مردم، اظهار داشت: برای مردم سخت است که با افزایش هزینه‌ها برای پیگیری مشکلات درمانی خود در حال تردد به سمت کرمان و یا بردسیر باشند و درخواست داریم در این زمینه فکری شود.

با وجود استقرار یک آزمایشگاه در شهر نگار اما برای گرفتن برخی از آزمایشات مجبور هستیم عازم شهر کرمان یا بردسیر شویم عدم هماهنگی لازم مسئولان شهر نگار در بحث کرونا برای نظارت بیشتر برای رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی دغدغه یکی از شهروندان نگاری است که در گفتگو با خبرنگار مهر مطرح و عنوان کرد: پزشک خانواده مستقر در مرکز جامع سلامت نگار در حال فعالیت بوده و کارهای خوبی در حال انجام است اما به هیچ وجه این امکانات پاسخگوی مشکلات مردم نیست.

وی با بیان این مطلب که با وجود استقرار یک آزمایشگاه در شهر نگار اما برای گرفتن برخی از آزمایشات مجبور هستیم عازم شهر کرمان یا بردسیر شویم، بیان داشت: در ساعات بعداز ظهر و یا شب در صورت رخ دادن یک مشکل اورژانسی، گاهی به پایگاه ۱۱۵ مراجعه می‌کنیم و آنها هم فراتر از وظیفه خود به ما کمک می‌کنند.

زیرساخت‌های بهداشتی در نگار ضعیف است

رئیس شورای شهر نگار در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به بحث زیرساخت‌های بهداشتی و امکانات لازم در شهر نگار، عنوان کرد: متأسفانه در زمینه زیرساخت و امکانات بهداشتی مشکلات عدیده ای داریم، امکانات جانبی زیادی نداریم فقط در سال گذشته یک دستگاه آمبولانس به مرکز بهداشت داده شد که پاسخگوی مشکلات ما نیست.

مجتبی امامی با بیان این مطلب که شهر نگار دارای نزدیک ۸ هزار نفر و کل حوزه استحفاظی آن حدود ۱۵ هزار نفر جمعیت دارد که امکانات موجود به هیچ وجه پاسخگوی نیازهای عموم مردم نیست، اظهار کرد: با وجود این مشکلات از هنگامی که پزشک خانواده مرکز جامع سلامت نگار در شهر نگار مستقر شد، مقداری تجهیزات وارد این شهر شد.

امامی بیان داشت: خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده توسط امام جمعه شهر نگار و پزشک خانواده مرکز جامع سلامت نگار تعدادی تجهیزات پزشکی به مبلغ حدود ۲۰۰ میلیون تومان وارد شهر نگار خواهد شد.

لزوم احداث مرکز تخصصی درمان در نگار

رئیس مرکز بهداشت بردسیر هم در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به بحث زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی موجود در شهر نگار، افزود: بخش نگار یکی از مناطق پرجمعیت شهرستان بردسیر است اما بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت ما اقدام به احداث و استقرار مراکز بهداشتی و درمانی در شهر نگار کرده‌ایم به این معنا که متناسب با جمعیت هر منطقه‌ای، امکانات مشخصی تعریف شده است. در مرکز بخش نگار دارای پایگاه بهداشت، مرکز جامع سلامت و پایگاه اورژانس جاده‌ای هستیم که به یک دستگاه جدید و با امکانات بروز، مجهز است.

حبیب الله برهانی با بیان این مطلب که در شهر نگار بخش‌های خصوصی بهداشت و درمان فعال هستند، داروخانه نیز به صورت شبانه روزی فعالیت می‌کند، اظهار داشت: در بحث کرونا متأسفانه شیوه نامه‌های بهداشتی به صورت دقیق رعایت نمی‌شود و میزان ابتلاء و فوت در منطقه نیز رو به افزایش است و بر این اساس تیم‌های بهداشتی جهت انجام غربالگری و بازرسی به منطقه اعزام شده‌اند.

برهانی ابراز داشت: برای حضور پزشک‌های متخصص در شهر نگار نیازمند احداث مرکز تخصصی هستیم و با شرایط موجود حضور این افراد امکان پذیر نیست اما مردم می‌توانند به شهر بردسیر مراجعه کرده و از وجود ۱۵ پزشک متخصص استفاده کنند.

در داروخانه شهر نگار وجود ۳۹۰ قلم دارو الزامی است و چنانچه در این زمینه کمبود وجود داشته باشد و یا به افراد بیمار عرضه نشود، برخورد قانونی لازم انجام می‌شود وی اضافه کرد: به دلیل عدم وجود زیرساخت لازم امکان حضور متخصصان در شهر نگار وجود ندارد هر چند در گذشته تعدادی از افراد متخصص در شهر نگار در قالب روزهای معین و دوره‌ای حضور پیدا کردند که استقبال لازم در این زمینه انجام نشد.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان بردسیر با اشاره به اینکه با مساعدت بخش خصوصی یکسری امکانات پزشکی به شهر نگار اهدا شده است، اظهار داشت: همچنین آزمایشگاه، خدمات مامایی و بازرسی‌ها توسط کارشناس بهداشت در شهر نگار در حال انجام است‌.

داروخانه‌ها موظف به ارائه دارو به مردم هستند

وی با اشاره به اینکه در داروخانه شهر نگار وجود ۳۹۰ قلم دارو الزامی است و چنانچه در این زمینه کمبود وجود داشته باشد و یا به افراد بیمار عرضه نشود، برخورد قانونی لازم انجام می‌شود، بیان داشت: در خصوص بحث کرونا با توجه به اینکه بردسیر جزو ۴۳ شهرستان بحرانی کشور محسوب می‌شود. با بی اعتنایان به رعایت پروتکل‌های بهداشتی برخورد قانونی می‌شود و مردم می‌توانند گزارش‌های خود را از طریق ۱۱۰ و مراکز بهداشت انتقال دهند.

برهانی با اشاره به ابلاغ شیوه نامه‌های بهداشتی و مصوبات ستاد کرونا به تمامی ادارات از سوی فرمانداری، عنوان کرد: تاکنون به دلیل عدم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در سطح شهرستان ۹۲۵ اخطار کتبی به صنوف و ادارات، بانک‌ها و دفاتر پیشخوان دولت داده شده و ۱۲۵ مغازه از صنوف مختلف تعطیل شده است که در این میان تعدادی نیز مربوط به شهر نگار بوده است.

وی تصریح کرد: از مردم تقاضا می‌شود که با توجه سیر صعودی کرونا در منطقه به دقت شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کرده و ضمن استفاده از ماسک، شستشوی دست‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی را مدنظر قرار دهند.

امکان انجام آزمایش‌های بالاتر از سطح یک در نگار وجود ندارد

رئیس مرکز بهداشت شهرستان بردسیر با بیان این مطلب که آزمایشگاه موجود در شهر نگار تمامی آزمایش‌های سطح یک را انجام می‌دهد، عنوان کرد: تمامی آزمایش‌های سطوح بالاتر یعنی سطح دو و سه ممکن است که در شهر بردسیر هم انجام نشود و افراد مجبور به مراجعه به شهر کرمان شوند اما تمامی آزمایش‌های عمومی در سطح یک در شهر نگار انجام می‌شود.

تمامی آزمایش‌های سطوح بالاتر یعنی سطح دو و سه ممکن است که در شهر بردسیر هم انجام نشود و افراد مجبور به مراجعه به شهر کرمان شوند اما تمامی آزمایش‌های عمومی در سطح یک در شهر نگار انجام می‌شود وی اضافه کرد: در ساعت اداری مرکز جامع سلامت نگار پاسخگوی مراجعه افراد خواهد بود و در ساعت بعد از ظهر نیز یک پزشک عمومی در شهر نگار مستقر است همچنین در مواقع اورژانسی مرکز جامع سلامت در ساعات بعدازظهر پاسخگوی بیماران خواهد بود.

توزیع ۶ هزار ماسک در نگار

در ادامه علی سینا نقیب زاده که از سال ۹۸ به عنوان نماینده شبکه بهداشت بردسیر و پزشک خانواده مرکز جامع سلامت نگار مشغول به فعالیت شده است، با اشاره به اهم فعالیت‌های انجام شده در یک سال اخیر در شهرستان بردسیر و شهر نگار، عنوان کرد: در یک سال اخیر که جامعه درگیر شیوع ویروس کرونا شده است ما با همکاری سایر ارگان‌ها همچون بسیج، اقدام به توزیع مواد ضد عفونی، ماسک و سایر اقلام بهداشتی در بین نیازمندان کردیم و در این میان قریب به ۶ هزار ماسک در اختیار عموم مردم قرار گرفت و افرادی که در معرض خطر ابتلاء به این ویروس قرار داشتند، مورد غربالگری قرار گرفتند.

نماینده شبکه بهداشت بردسیر با اشاره به موضوع مهم فرهنگ سازی در رعایت امور بهداشتی به خصوص در خصوص کنترل ویروس کرونا اظهار کرد: در همین راستا طرحی را تحت عنوان «سفیر سلامت دانش آموزان» اجرا کردیم که برخی از دانش آموزان با داشتن یک عکس تحت عنوان «من ماسک می زنم» در میان سایر دانش آموزان حاضر و اقدام به اطلاع رسانی و فرهنگ سازی کردند.

نقیب زاده یکی دیگر از فعالیت‌های مهم انجام شده را مرتبط با «بهداشت محیط» عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه نگار یک شهر مواصلاتی است که چند شهرستان را به یکدیگر متصل می‌کند لذا اهمیت رعایت بهداشت محیط بسیار بیشتر است و در این زمینه فعالیت‌های مختلفی انجام شده است که برای پشتیبانی مالی جهت اجرای برنامه‌ها از ظرفیت خیران نیز استفاده کردیم.

وی اظهار داشت: راه اندازی تخت سی‌پی‌آر برای احیای قلبی، خریداری دماسنج لیزری در نگار برای اولین بار و استفاده از دستگاه اتومات ضدعفونی در مرکز جامع سلامت نگار از جمله فعالیت‌های انجام شده در راستای تحقق بهداشت محیط بود.

پی گیری برای حضور هفتگی پزشک متخصص در نگار

وی اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که مردم مطرح می‌کنند، طی کردن مسافت طولانی برای مراجعه به دکتر متخصص است که در این زمینه به دنبال این هستیم که هر هفته یک پزشک متخصص در نگار حضور پیدا کند تا رفت و آمد مردم در جاده‌ها کمتر شود که اگر این امر محقق شود در زمینه اقتصادی، کاهش خطر تصادفات و آرامش مردم تأثیر مستقیمی دارد.

پزشک خانواده مرکز جامع سلامت نگار عنوان کرد: وجود بیماران تنفسی در منطقه به دلیل انجام فعالیت‌های کشاورزی یکی از مسائلی است که باید به آن توجه کرد و در این زمینه اگر بتوانیم دستگاه اکسیژن ساز تهیه کنیم می‌تواند کمک کننده باشد.

یکی از مشکلات مردم، طی کردن مسافت طولانی برای مراجعه به دکتر متخصص است که در این زمینه به دنبال این هستیم که هر هفته یک پزشک متخصص در نگار حضور پیدا کند تا رفت و آمد مردم در جاده‌ها کمتر شود وی با بیان این مطلب که متأسفانه امکانات لازم متناسب با رشد جمعیت و شایستگی مردم، در اختیار آنها قرار نگرفته است، ابراز داشت: شاید برخی از مردم از برخورد بعضی از همکاران ما کمی دلخور باشند به این دلیل که شاید به اندازه کافی وقت برای ویزیت بیمار گذاشته نمی‌شود یا اینکه شاید با روی باز برخورد لازم را نداشته باشیم که ما تلاش می‌کنیم به سهم خود این نگاه تغییر کند و روی این مسئله کار می‌کنیم.

نقیبی با اشاره به اینکه بعد از سال ۸۲ که زلزله بم اتفاق افتاد با خود تصمیم گرفتم که در حد توان از عذاب کشیدن مردم جلوگیری کنم، اظهار داشت: در هنگام جنگ تحمیلی آنچه موجب پیروزی ما بر دشمن شد، همراهی و همگرایی بود لذا در شرایط جامعه امروز نیز همدلی و همراهی مردم و مسئولان عامل اصلی موفقیت در همه عرصه‌ها است که خوشبختانه در اینجا همه مسئولین بردسیر و نگار با ما همکاری خوبی دارند و بسیار امیدوار هستیم که موفقیت‌های بیشتر حاصل شود.

هرچند که نباید منکر زحمات و تلاش مسئولان شهرستان بردسیر و همچنین بخش نگار در خصوص تأمین زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی شد اما واقعیت این است که با توجه به اینکه بخش نگار به لحاظ موقعیت جغرافیایی یک محور مواصلاتی بین چند شهرستان محسوب می‌شود که تردد در آن زیاد است و در نقطه مقابل دارای جمعیتی نزدیک به ۱۵ هزار نفر است وجود زیرساخت‌های لازم و کافی بهداشتی و درمانی در این منطقه ضرورت دارد.

عدم تأمین لازم و کافی این زیرساخت‌ها موجب حضور مردم در جاده‌ها و درنتیجه بروز سوانح، حوادث و همچنین هزینه‌های اقتصادی خواهد شد که نتیجه آن تحمیل هزینه بر روی دست نظام و افراد جامعه خواهد بود.

کد خبر 5065307

منبع: مهر

کلیدواژه: بردسیر دانشگاه علوم پزشکی کرمان شبکه بهداشت و درمان ویروس کرونا شیوع کرونا شیراز توهین به پیامبر آمار کرونا یوم الله 13 آبان هفته وحدت بوشهر کرمانشاه محدودیت های کرونایی گرگان ستاد ملی مقابله با کرونا ایلام اردبیل گفتگو با خبرنگار مهر شیوه نامه های بهداشتی زیرساخت های بهداشتی بهداشتی و درمانی تمامی آزمایش شهرستان بردسیر مردم در جاده ها انجام می شود مرکز بهداشت شهر نگار شهر نگار زیرساخت ها پزشک متخصص شهر نگار شهر کرمان پیشرفت ها نگار وجود انجام شده بخش نگار سطح یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۸۵۶۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهورزان خط مقدم ارائه خدمات بهداشتی در روستا‌ها

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، دکتر مهرداد شریفی در حاشیه حضور در شهرستان باوی و بررسی روند انجام مصاحبه جذب بهورزی در این شهرستان، گفت: بهورزان خط مقدم ارائه خدمات بهداشتی در روستا‌ها هستند، بنابراین باید بهترین و مجرب‌ترین جوانان روستا برای آموزش و استخدام به عنوان بهورز انتخاب شوند.

وی در ادامه ضمن تاکید بر لزوم و اهمیت آموزش، ارتقاء و جذب نیروی انسانی مجرب و کارآمد در نظام سلامت، افزود: دقت و حساسیت در برگزاری آزمون کتبی و انجام مصاحبه جذب بهورزی با هدف ارائه بهینه خدمات سلامت و حفظ و حراست از حقوق داوطلبان و مردم از اهمیت بالایی برخوردار است.

مصاحبه جذب بهورز از پذیرفته شدگان مرحله اول آزمون کتبی به صورت روزانه و براساس جدول زمانبندی در محل شبکه‌های بهداشت و درمان شهرستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در حال انجام است و تاکنون بازرسی‌های بعمل آمده از نظر روند اجرای کمی و کیفی برنامه رضایت بخش بوده است.

دیگر خبرها

  • گلایه اهالی روستای کالدشت بالا از کمبود امکانات رفاهی + فیلم و تصاویر
  • روستای رودریش شهرستان کهگیلویه درگیر اپیدمی بیماری تب مالت است
  • یک میلیون و ۹۰۰ هزار نوبت سر دام در اراک ایمن سازی سازی شد
  • بهترین زمان برای مسواک زدن چه وقتی است؟
  • کلنگ زنی و افتتاح پروژه‌های بهداشتی و درمانی خراسان شمالی با حضور معاون وزیر بهداشت
  • بهره‌برداری از طرح بهداشتی و درمانی در اسفراین
  • انجام ۶ عملیات مردم‌یاری پایگاه هوانیروز کرمانشاه طی هفته گذشته
  • بهورزان خط مقدم ارائه خدمات بهداشتی در روستا‌ها
  • وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین با واردات
  • ساخت پایگاه سلامت در محله تاریخی کهنه‌دژ سمنان آغاز شد