Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-04@04:39:40 GMT

کشاورزان گچسارانی چشم انتظار باران پاییزی

تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۸۵۹۹۳

کشاورزان گچسارانی چشم انتظار باران پاییزی

خبرگزاری فارس، گچساران_ سمیرا نصاری، همه  چیز برای آغاز یک فصل زراعی دیگر  مهیا شده، کشاورزان زمین ها را شخم زده و کود  و بذر پاشی کرده  و حالا نوبت باران است که ببارد.

بیش از نیمی از فصل پاییز گذشته اما تاکنون آسمان کهگیلویه و بویراحمد ابری و بارانی نشده است و کشاورزان دیم کار در مناطق سردسیری و گرمسیری استان همچنان منتظر سخاوت آسمان هستند تا بلکه بارانی ببارد و کشت محصولات پاییزه آغاز شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشاورزان دیم کار  استان کهگیلویه و بویراحمد در مهرماه و آبان ماه هرساله با اولین بارش باران، کشت انواع محصولات کشاورزی از جمله گندم، جو و کلزا را آغاز می کنند اما امسال به دلیل تاخیر در بارندگی کشت محصولات پاییزه  در زمین های دیم این استان  رخ نداده است.

بارش باران نقش مهمی در رونق کشاورزی استان دارد چرا که هم اکنون کشاورزان استان چشم انتظار اولین بارش برای شروع کار خود در فصل زراعی جاری هستند اما گویا امسال خبری از باران پاییزی نیست.

 

بارش باران آن هم برای کشاورزان دیم کار استان نقش بسزایی دارند چرا که اگر بارانی نبارد علاوه بر تاخیر افتادن در کشت محصولات،خسارت جبران ناپذیری به این قشر وارد می شود.

کهگیلویه و بویراحمد دارای  270هزار هکتار زمین کشاورزی است که 160 هزار هکتار آن زراعی است  که از این میزان حداقل نیمی از آن به صورت دیم است.

 کشت محصولات پاییزه در 20هزار هکتار از اراضی گچساران

سید عبدالوهاب پورالحسینی در این خصوص اظهار کرد:گچساران یکی از شهرستان‌های مستعد این استان در حوزه مسائل کشاورزی بوده که وجود مناطق مستعدی مانند خیرآباد، لیشتر و دشت امامزاده جعفر(ع) گویای این ادعا است.

مدیرجهادکشاورزی گچساران افزود: جهاد کشاورزی  گچساران  برای افزایش بهره‌وری مزارع و تولید محصول با کیفیت هر سال بذرهای اصلاح شده «مادری» و «گواهی‌شده» را بین کشاورزان توزیع می‌کند که امسال نیز بذرهای اصلاح شده بین کشاوزران توزیع کرد.

وی بیان کرد: در سال زراعی جاری  پیش‌بینی می‌شود که بیش از 20 هزار هکتار از اراضی این شهرستان به  زیر کشت محصولات پاییزه  از جمله  گندم، جو و کلزا برود.

مدیرجهادکشاورزی گچساران  با اشاره به اینکه کشت محصولات پاییزه در شهرستان گچساران از نیمه دوم آبان ماه در اولین بارش پاییزی آغاز می‌شود، افزود: در حال حاضر بیش از  3700 تن  انواع بذر آماده توزیع در بین کشاورزان این شهرستان  است.

 

وی گفت:در کشت پاییزه  امسال 18 هزار هکتار از اراضی دیم و آبی  این شهرستان به زیر کشت گندم  و 2500 هکتار به زیر کشت محصول کلزا خواهد رفت.

مدیر جهادکشاورزی گچساران  در ادامه ابراز کرد: برای هر هکتار زمین زراعی 120 تا 170 کیلوگرم  بذر گندم نیاز است.

وی با بیان اینکه بهترین زمان کشت  پاییزه در مناطق گرمسیری استان کهگیلویه و بویراحمد از نیمه دوم آبان‌ماه است، ابراز کرد:  در حال حاضر بذر مورد نیاز کشاورزان در گچساران تولید و در تامین بذر و نهاده‌ها مشکلی نداریم.

مدیر جهاد کشاورزی گچساران ادامه داد: ارقام کوهدشت،  دهدشت، آفتاب، کریم، ساورز، شیروان از جمله ارقام گندم آماده به جهت کشت پاییزه هستند.

کشاورزان در انتظار سخاوت آسمان

 یکی از کشاورزان دیم کار گچسارانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: بارش باران در مهرماه و آبان ماه برای کشاورزان  و کشت محصولات پاییزه بسیار مهم است که  متاسفانه تاکنون بارشی صورت نگرفته است.

مرادی ادامه داد:  زمین کشاورزی من به سیستم آبیاری نوین مجهز نیست و برای انجام کشت و به ثمر نشستن محصولات چشم انتظار باران هستم که اگر باران ببارد محصولات ما هم به ثمر خواهد نشست و اگر هم نبارید خسارت جبران ناپذیری به ما وارد می‌شود.

 

 این کشاورز گچسارانی ابراز کرد: هنوز بسیاری از کشاورزان کشت و کار محصولات کشاورزی خود را به خصوص کشت گندم و جو را آغاز نکرده اند.

مرادی خاطرنشان کرد: بسیاری از اهالی مناطق خیرآباد، لیشتر، امامزاده جعفر و دیگر مناطق کشاورز هستند و کسب و کار آنها وابسته به  کشاورزی است.

بارندگی نزدیک به صفر در کهگیلویه و بویراحمد

به گفته کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: میانگین بارش باران ۶ ایستگاه هواشناسی استان در سال آبی جاری (اول مهر امسال تاکنون) نزدیک به صفر است.

ولی بهره‌مند گفت: در سال آبی امسال تنها در ایستگاه های هواشناسی منطقه امامزاده جعفر از توابع گچساران و شهر سی سخت به ترتیب سه دهم و ۲ دهم یک میلیمتر باران گزارش شده است.

کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در چهل و پنجمین روز از سال آبی پارسال در یاسوج ۲۵، سی سخت ۲۲،دوگنبدان۱۶.۳،امامزاده جعفر ۱۵.۷،دهدشت۱۳.۴ و لیکک ۱۳ میلیمتر باران گزارش شده بود.

بهره مند ابراز داشت: بارش باران امسال درکهگیلویه و بویراحمد دهه سوم آبان ماه شروع می شود.

وی اظهار داشت: 3 بارندگی به میزان ۱۰ تا ۱۵ میلیمتری در دهه سوم آبان امسال در استان پیش بینی شده است.

بهره مند عنوان کرد: بررسی نقشه های پیش بینی  نشان می دهد بارش باران های آذر ماه امسال در استان زیر نرمال و در زمستان نرمال خواهد بود.

 به گزارش فارس، با کاهش و به تاخیر افتادن بارندگی در استان به خصوص برای کشاورزان دیم کار  نه تنها میزان تولید محصولات کاهش می‌یابد بلکه خسارت جبران‌ناپذیری به این قشر وارد می‌شود و هر آنچه را که تاکنون آماده یک فصل زراعی خوب کرده بودند از بین خواهد رفت.

 انتهای پیام/82031

منبع: فارس

کلیدواژه: کشاورزان گندم کهگیلویه و بویراحمد بارش باران کهگیلویه و بویراحمد کشت محصولات پاییزه کشاورزان دیم کار کشاورزی گچساران امامزاده جعفر بارش باران آبان ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۸۵۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار هواشناسی به کشاورزان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان، سازمان هواشناسی در پی تشدید فعالیت سامانه بارشی با صدور هشدار هواشناسی سطح نارنجی اعلام کرد: برای جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی و احتمال بارش تگرگ، گندم و غلات را به نقاط امن حمل کنید.
سازمان هواشناسی برای روز شنبه (۱۵ اردیبهشت) تا روز دوشنبه (۱۷ اردیبهشت) هشدار هواشناسی سطح نارنجی صادر کرد.
رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، گردوخاک و بارش تگرگ در نقاط مستعد از جمله مخاطرات تشدید فعالیت این سامانه بارشی خواهد بود.

دیگر خبرها

  • هشدار هواشناسی به کشاورزان
  • کشت علوفه دیم در۴۰۰ هکتاراز زمینهای کشاورزی ارومیه
  • قطع آب و خسارت به محصولات دغدغه‌ی کشاورزان قزوینی+ فیلم
  • کشاورزان کماکان چشم انتظار اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم
  • کشاورزان بوشهری مراقبت‌های بعد از بارندگی در مزارع را جدی بگیرند
  • خام فروشی محصولات یکی از عوامل اصلی درآمد پایین کشاورزان
  • روزهای خنک و بارانی در انتظار مازندرانی‌ها
  • برخی از شالیکاران محمودآبادی در انتظار دریافت سهمیه کود
  • دولت تا حد امکان برای برنج و چای «خرید تضمینی» نخواهد داشت
  • پرداخت حدود هزار میلیارد تومان غرامت بیمه به کشاورزان