Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا از ستاد دیه کشور، در راستای اشاعه سنت‌های حسنه اسلامی و با هدف آزادی بدهکاران مالی ناشی از ارتکاب جرایم غیرعمد که در روزهای اخیر به جمعیتی بالغ بر ۶۷۵۷ نفر رسیده‌اند، تفاهم‌نامه همکاری سه جانبه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی و ستاد دیه کشور صبح امروز (شنبه) در محل سازمان زندان ها به امضاء رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در جلسه عقد این سند همکاری، علی عسگری معاون امور اجتماعی و استان‌های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت: امید است به برکت این توافق جمع زندانیان نیازمند با اولویت‌بخشی به بدهکاران مالی کمتر از ۲۰ میلیون تومان از بند حبس رهایی یابند.

وی با بیان اینکه ستاد دیه تنها مرجع رسمی برای احراز نیازمندی زندانیان غیربزهکار است، افزود: با عنایت به حساسیت ستاد اجرایی در راستای هزینه‌کرد درست و هدفمند هزینه منابع مالی حمایت در راستای استخلاص زندانیان بدهکار مالی یا محکومان به پرداخت دیات (حوادث کارگاهی یا تصادفات رانندگی) با تایید کارشناسان ستاد دیه که همواره با اخذ استعلام‌های ثبتی و تحقیقات میدانی دقیق انجام می‌شود برابر ضوابط و شیوه‌نامه‌های اجرایی مددجویان تا در دو مرحله تامین خواهند شد.

عسکری اظهار داشت: محرومیت‌زدایی و کاهش مشکلات عمومی در رأس برنامه‌های این ستاد قرار داند و بر حسب همین این توافق و تفاهم آغاز کار است و انشالله با تلاش در این حوزه و همکاری کارکنان ستاد دیه تداوم خواهد داشت.

در ادامه این جلسه محمدمهدی حاج‌محمدی رئیس سازمان زندان‌ها با قدردانی از حمایت‌های اشخاص حقیقی و حقوقی در راستای کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها گفت: در فرایند رسیدگی به وضعیت زندانیان «نسوان»، «بیماران» و «جانبازان دفاع مقدس» در اولویت خواهند بود و در این مسیر هر چند جمعیت محبوسان نوجوان کمتر از ۱۸ سالی که مرتکب موضوعات غیرعمد شده باشند در شمار اقلیت قرار دارند اما تمام مددجویان موجود در کانون‌های اصلاح و تربیت نیز تعیین صلاحیت شده و در راس فهرست رسیدگی منظور خواهند شد.

وی با اشاره به مفاد تفاهم‌نامه افزود: زنان سرپرست خانوار یا نسوان محبوس بالای ۵۵ سال (با اولویت زنان دارای سه فرزند یا بیشتر) در کنار زنانی که همسر آن‌ها گرفتار بند زندان شده‌اند به شرط نیازمندی و احراز شرایطی چون سرپرستی از فرزند یا فرزندان معلول، سوابق بیماری‌های صعب‌العلاج یا ناتوانی‌های ذهنی و ایضا عدم سوء سابقه بدون محدودیت‌های معمول‌ رسیدگی می‌شوند.

حاج‌محمدی یادآور شد: بر اساس بخشنامه وزارت کشور آن دسته از زندانیانی که محل زندگی خود یا خانواده‌هایشان در شهرستان‌ها و مناطق کم‌برخورده باشد نیز با توجه و مداقه رسیدگی شده و بنا بر وضعیت و موقعیت اجتماعی آن‌ها تلاش خواهد شد بعد از خروج نیز بنابر ظرفیت‌های سازمان زندان‌ها در حمایت از آن‌ها اقدام شود.

سید اسدالله جولایی مدیرعامل ستاد دیه کشور نیز در سخنانی آزادی زندانیان غیرعمد را احیاء حقوق بسیاری از افراد از جمله ذیحق‌ پرونده و خانواده‌های آن‌ها مطرح کرد و گفت: در آزادی زندانی توجه عمومی همواره معطوف به این موضوع است که یک فرد از بند رهایی یابد، حال این که در کنار این نگاه باید وضعیت آن طلبکاری را که با نیت خیر مبلغی در قالب قرض یا وام در اختیار دوست و همکار و همسایه خودش قرار داده را هم باید لحاظ کرد.

وی ادامه داد: این افراد و خانواده‌های آن‌ها در بعضی مواقع وضعیتی به مراتب بدتری از اوضاع اقتصادی شخص زندانی دارند. حقوق‌شان زایل شده و در مسیر احیای حقوق‌شان از کار و زندگی هم افتاده‌اند. این نکته را یادآور شدم تا موضوع مهمی را عرض کنم؛ در حوزه آزادی زندانیان غیرعمد نه فقط زندانی و شاکی خصوصی از حمایت اندوستانه خیرین بهره‌مند می‌شوند بلکه در نگاهی کلی باید گفت با کاهش آسیب‌های روحی و معیشتی از دوش این افراد و ایضا کاهش فشارهای روانی و بعضا فسادهای اخلاقی از جانب فرزندان و همسران این افراد به درستی در مسیر تضمین سلامت اجتماعی قدم برداشته می‌شود.

جولایی افزود: برخی از زندانیان با عنایت به موقعیت اجتماعی یا توانایی‌های فیزیکی قابلیت کار کردن در حوزه ادای دین را دارند که در این قبیل پرونده‌ها اعم از پرداخت وام قرض‌الحسنه (بدون سود) به صورت کلی یا نسبی و همچنین اعطای کمک ویژه، تشخیص در نحوه و میزان پرداخت تسهیلات طبق نظر گروه‌های تحقیق این نهاد مردمی خواهد بود که اغلب از معتمدان استانی و بعضا مسئولان قضایی هستند.

وی ضمن قدردانی از حمایت‌های مادی و معنوی رهبر معظم انقلاب در راستای حل مشکلات زندانیان جرایم غیرعمد یادآور شد: نمایندگی‌های ستاد دیه در استان‌ها موظف خواهند بود با هماهنگی و همکاری سازمان زندان‌ها در انجام فرایند آزادی زندانیان تمامی مقررات تدوین شده در تفاهم‌نامه از جمله میزان اخذ گذشت، بهره‌مندی از توان مددجو، پذیرش اعسار و دیگر موارد مرتبط را اعمال و فعالیت‌های خود را در خصوص حسن اجرای وظایف در پایان هر ماه به سازمان زندان‌ها و اداره کل اجتماعی ستاد اجرایی گزارش دهند.

برچسب‌ها ستاد اجرایی فرمان حضرت امام ستاد دیه کشور سازمان زندان‌ها قوه قضاییه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام ستاد دیه کشور سازمان زندان ها قوه قضاییه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام ستاد دیه کشور سازمان زندان ها قوه قضاییه اخبار کنکور ستاد اجرایی فرمان سازمان زندان ها ستاد دیه کشور آزادی زندانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۸۶۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک ۱۳ میلیاردی تومانی خیران زنجانی برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد

ایسنا/زنجان رئیس‌کل دادگستری زنجان گفت: خیران زنجانی ۱۳ میلیارد تومان برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد مالی کمک کردند.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط‌ عمومی دادگستری زنجان، حجت الاسلام و المسلمین علی فرجی‌برحق در جلسه ستاد دیه استان زنجان، ضمن تقدیر از  مردم و خیران بزرگوار استان زنجان در راستای مشارکت در جشن گلریزان برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد مالی، افزود: در بازده زمانی ۱۵ بهمن سال گذشته تا ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ خیرین استان مبلغ ۱۳ میلیارد تومان کمک کردند که این مبلغ نسبت به مشابه سال گذشته ۳۸ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه از مجموع ۱۱۷ زندانی مشمول برای کمک با ۳۳ میلیارد تومان بدهی در این بازده زمانی که بیشترین کمک ها در ماه رمضان بود، تاکنون ۵۴ نفر آزاد شدند، گفت: البته کمک‌های خیرین ادامه دارد امیدواریم تا ۱۵ اردیبهشت که  این پویش ادامه دارد، شاهد آزادی تعدادی دیگر از زندانیان مشمول باشیم.

رئیس‌کل دادگستری زنجان با بیان اینکه در برگزاری این پویش تلاش‌های زیادی انجام شد که در این میان بایستی از اقدامات صدا و سیمای مرکز زنجان که نقش زیادی در اطلاع‌رسانی و جمع‌آوری کمک‌های مردمی داشتند تشکر کنیم، بیان کرد: مردم خیر و نوع دوستان استان با این مقدار کمک‌های مالی یک کار خداپسندانه و بزرگی انجام دادند که شایسته تجلیل و احترام هستند.

 فرجی‌برحق بررسی وضعیت پرونده‌های محکومان مالی که در زندان هستند مورد توجه مسئولان امور زندان و قاضی ناظر زندان قرار گیرد، گفت:  باید برای کمک به زندانیان مشمول ابتدا آماری از تعداد مشمولان برای کمک مالی داشته باشیم تا بعد برنامه‌ریزی برای کمک داشته باشیم که این امر هم مورد عنایت دست‌اندرکاران قرار گیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آزادی ۱۵۵ زندانی از زندان های هرمزگان
  • آزادی ۱۵۵ زندانی در هرمزگان
  • کمک های خیرین زنجانی برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد ۳۸ درصد رشد یافت
  • کمک ۱۳ میلیاردی تومانی خیران برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد
  • کمک ۱۳ میلیاردی تومانی خیران زنجانی برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد
  • این شهر بیشترین زندانی جرایم غیرعمد را دارد
  • بیشترین زندانی غیرعمد در تهران
  • تهران بیش‌ترین زندانی جرایم غیرعمد را دارد
  • تهران بیشترین زندانی جرایم غیرعمد را دارد
  • تهران بیشترین زندانی غیرعمد را دارد