Web Analytics Made Easy - Statcounter

خلج‌منفرد با تأکید بر اینکه موضع‌ مکرون در مورد اسلام به ویژه اهانت به ساحت مقدس رسول اکرم(ص) به بهانه آزادی بیان، بدترین موضع‌گیری یک زمامدار غربی است، گفت: ابراز حمایت علنی مکرون از جریانات ضد اسلامی، موضع ناشیانه وی به عنوان یک شخصیت سیاسی به طور آشکار افزایش شکاف اجتماعی و گسترش نا امنی در این کشور را در پی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در روزهای اخیر با اقدامات قبیح یک نشریه فرانسوی و سخنان گستاخانه رییس‌جمهور فرانسه در حمایت از انتشار تصاویر موهن به رسول اکرم(ص) موجی از نفرت و انزجار علیه امانوئل مکرون و دولت فرانسه در جهان اسلام پدیده آمده است. همگام با تمام نهادهای دینی و سیاسی در دنیای اسلام، شخصیت‌ها و نهادهای حوزوی، سازمان‌های اسلامی و مراکز دینی و فرهنگی نیز در بیانیه‌های جداگانه‌ای اقدامات موهنانه را نقد کردند.

در پی این اظهارنظر عجیب و توهین به ساحت مقدس رسول الله(ص) در فرانسه، شاهد موج محکومیت‌ها و اعتراضات و همچنین، تظاهرات مسلمانان در سراسر جهان و حتی تحریم کالای فرانسوی بودیم. در این راستا،روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت‌وگویی با ابوالحسن خلج‌منفرد، رییس مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و از کارشناسان مسائل بین‌المللی در خصوص کینه‌توزی دشمنان اسلام نسبت به جامعه اسلامی و پیامبر اکرم(ص) و قرآن کریم و موج اسلام هراسی در اروپا به ویژه در کشور فرانسه، انجام داده است.

متن گفت‌وگو بدین شرح است:

لطفا در ابتدا تاریخچه‌ای از حضور مسلمانان در کشور فرانسه بگویید.

فرانسه یک کشور بزرگ اروپایی است که بیشترین جمعیت مسلمانان را در خود جای داده است. براساس آمار سال ۲۰۱۵ جمعیت کشور فرانسه حدود ۶۶ میلیون نفر بوده، اما آمار رسمی از تعداد جمعیت مسلمانان داده نمی‌شود. زیرا در فرانسه، جمعیت بر اساس دین یا نژاد تعیین نمی‌شود و دولت فرانسه آمار دقیقی را ارائه نمی‌کند.

اما براساس برآورد مؤسسه مطالعاتی «پیو» که در همان سال انجام داده است، بین ۵ تا ۶ میلیون نفر از جمعیت فرانسه را مسلمانان تشکیل می‌دهند که حدود ۱۰ درصد جمعیت این کشور را شامل می‌شود و بدون شک بعد از گذشت ۵ سال، جمعیت مسلمانان بیشتر از این رقم شده است.

در واقع، رشد جمعیت مسلمانان در فرانسه که هم به دلیل مهاجرت و هم گرایش به دین مبین اسلام به ویژه در بین جوانان و بانوان بوده است، با پدیده‌ دیگری همراه شده و مسلمانان فرانسه در دهه‌های گذشته به هویت‌ اسلامی و ارزش‌های اسلامی توجه و گرایش روز افزونی داشته اند و نسبت به حفظ و پایبندی به این ارزش ها از جمله حجاب اسلامی و استفاده از غذاهای حلال و .... توجه بیشتری نشان می دهند.

به طور طبیعی این وضعیت مورد خوشایند دولتمردان فرانسه نبوده و موجب نگرانی در بین دولتمران و سیاسیون و محافل راست گرا در فرانسه بوده است؛ این امر از دهه ۹۰ میلادی، اسلام هراسی را افزایش داده است.

به طوریکه حتی در سالهای اخیر یک تئوری توطئه در فرانسه شکل گرفته و یک فیلسوف فرانسوی صاحب نام و راست گرا به نام «رینولد کاموس» نظریه‌ای تحت عنوان «جا به جایی بزرگ» ارائه داده که مدعی شده است چون بانوان سفید پوست و بومی فرانسه زاد و ولد کمتری دارند و در مقابل، بانوان رنگین پوست که همان مهاجران هستند، زاد و ولد بیشتر دارند و این روند تهدیدی برای کشور فرانسه خواهد بود. این نظریه پرداز معتقد است در آینده شاهد یک جا به جایی نسلی در فرانسه خواهیم بود، به گونه‌ای که نسل مهاجرین بر نسل بومی‌های فرانسه غلبه خواهد کرد.

این نگرش متعصبانه و افراطی در فرانسه نگرانی ها را در این کشور دامن می زند و باعث گسترش اسلام هراسی در فرانسه شده است. گفته شده عامل حملات تروریستی به مساجد شهر کرایست‌چرچ نیوزیلند، متأثر از نظریه جا به جایی بزرگ بوده است. نظریه های از این دست درکنار مواضع دولتمردان فرانسوی علیه مسلمانان فضای اسلام هراسانه را نه تنها در فرانسه بلکه در کل اروپا  پر تلاطم کرده است.

در خصوص حقوق مسلمانان و دیدگاه دولت فرانسه در مورد آنها توضیح دهید.

 می‌توانیم بگوییم؛ دولت فرانسه و محافل سیاسی در این کشور، همزمان دو سیاست را برای مقابله با این وضعیت پیش گرفتند از یک طرف سیاست‌های اسلام هراسانه در فرانسه روز به روز ابعاد گسترده به خود گرفته است به خصوص گروه‌های راست گرای افراطی رشد کردند. به طوری که مسلمانان فرانسه در دهه‌های گذشته به بهانه آزادی و حفظ سیستم لائیسیته از بسیای از حقوق خود محروم شدند و تبعیض‌های فراوانی علیه آنان اعمال شد.

پافشاری مقامات فرانسه بر مرتبط دانستن تروریسم و اسلام

در این سال‌ها همه ساله صدها مورد اقدامات تنفرآمیز و خشونت‌آمیز علیه مسلمانان در فرانسه به ویژه علیه زنان گزارش شده است؛ در حالی که بسیاری از این اقدامات به پلیس گزارش نمی‌شود زیرا امید رسیدگی به آن وجود ندارد و کسانی که مورد تعرض قرار می‌گیرند ترس و وحشت دارند که با علنی کردن آن این اعمال خشونت گرایانه افزایش پیدا کند.

دولتمردان فرانسه اگرچه در ظاهر با این جریانات مخالف هستند اما در واقع به این عمل دامن می‌زنند. به گونه‌ای که آقای مکرون و کریستوف کاستانر، وزیر کشور فرانسه، اعمال تروریستی در فرانسه را با فرهنگ و رفتار مرسوم مسلمانان در فرانسه ربط می‌دهند.

آنها اذعان دارند رفتارهای مرسوم مسلمانان مثل داشتن ریش و یا حتی برگزاری نمازهای پنج گانه در روز و خوردن غذاهای حلال و ... از نشانه‌های افراط گرایی است و با این گونه ارزش‌ها مقابله می‌کنند.

وضعیت مسلمانان در فرانسه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در سال ۲۰۰۴ میلادی براساس قانونی که در فرانسه وضع شد، استفاده از نشانه‌های اسلامی و سمبل‌ها در مدارس ابتدایی و دبیرستان‌ها برای دختران مسلمان را ممنوع کردند و می‌توان گفت حتی اقدام مجله شارلی ابدو هم در انتشار کاریکاتورهای اهانت آمیز به پیامبر اکرم(ص) در سال ۲۰۱۵ در همین راستا بوده است. وضعیت زندگی مسلمانان در فرانسه آسان نیست و موانع زیادی سر راه آنان قرار دارد.

به دنبال این جریانات و تحریک احاساسات اسلام هراسانه در فرانسه، گرچه این امر بهانه دروغ دفاع از آزادی بیان بود اما در حقیقت، دولتمردان فرانسه می‌خواستند ارزش‌های اسلامی را به زیر سؤال ببرند و با هویت اسلامی در بین مسلمانان مقابله کنند و اسلام هراسی را در فرانسه ترویج دهند.

همه ی این اقدامات یک هدف را دنبال می‌کند، آن هم محدود کردن مسلمانان و جلوگیری از رشد و ارتقای آنان و ایجاد تنفر در بین مردم فرانسه نسبت به مسلمانان است.

البته دولت فرانسه در کنار این سیاست اسلام هراسانه که توسط دولت فرانسه و رسانه‌ها و محافل سیاسی و جریانات راست گرا ترغیب می‌شد، در سال‌های گذشته سیاست دیگری را در پیش گرفته است، آن هم اجرای سیاستی تحت عنوان «ادغام اجتماعی مسلمانان فرانسه» است.

دولت فرانسه در صدد بوده تا با ارایه یک مدل اسلامی به نام «اسلام فرانسوی» نوعی از اسلام را به مسلمانان فرانسه معرفی کند که در حقیقت ارزش‌ها و معیارهای زندگی اجتماعی در فرانسه و فرهنگ لائیسیتی را به آنان تعمیم دهد و مسلمانان را از داشتن هویت و ارزش‌هایی که خودشان درک می‌کنند دور کند.

اما این سیاست نه تنها جواب مثبت نداد، بلکه به دلیل تحمیلی بودن این سیاست نتیجه عکس داده و موجب شده است تا مسلمانان در فرانسه گرایش‌های بیشتری به سمبل‌ها و ارزش های خود نشان دهند و به ویژه جوانان و زنان در حفظ و پایبندی به آیین‌های اسلامی، غذاهای حلال و لباس اسلامی تأکید بیشتری داشته باشند.

آیا اهانت رییس جمهوری فرانسه به ساحت مقدس پیامبر(ص) به بهانه‌ حمایت از آزادی بیان نشانه‌ای روشن از رفتارهای دوگانه و تبعیض آمیز مدعیان تمدن و لیبرال دمکراسی غرب است؟

با توجه به جریانات و تحریک احاساسات اسلام هراسانه در فرانسه، نه تنها سیاست‌های دولت فرانسه آن گونه که می‌خواست پاسخ مثبتی نگرفته است؛ بلکه رشد نفرت افکنی علیه مسلمانان و اسلام در فرانسه و سیاست‌های راست‌گرایان افراط گری در این کشور و اقدامات اسلام هراسانه در فرانسه که از جانب رسانه‌ها و محافل سیاسی که از سوی دولت مردان ترغیب می‌شود، از یک طرف و همین طور سیاست پیگیری ادغام اجتماعی مسلمانان در فرانسه موجب شده که چرخه‌ باطلی از خشونت و اقدامات افراطی و شکاف اجتماعی در فرانسه به وجود آید.

این شکاف در حقیقت آقای مکرون و دولتش را در وضعیت بسیار سختی قرار داده است به طوری که از یک طرف به بهانه آزادی از اقدامات اسلام هراسانه و تبعیض نژادانه حمایت می‌کند و  به طور علنی به بهانه آزادی و دفاع از اصول نظام لائیسیته، از اقدامات افراط گرایانه ی جریانات ضد اسلامی دولت فرانسه حمایت خود را ابراز می‌کند.

از طرفی دیگر، این دولت متولی امنیت این کشور است و بنابراین باید در مقابل این نا امنی که در فرانسه اتفاق می‌افتد، پاسخگو باشد. این وضعیت برای مکرون یک سردرگمی ایجاد کرده و شاهد مواضع دو گانه ایشان هستیم.

به طوریکه مکرون از یک سو در موافقت و طرفداری از اقدام توهین آمیز به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) موضع می گیرد و از سوی دیگر وقتی از جانب مسلمانان  جهان تحت فشار قرار می‌گیرد،  بعد از هفته‌ای پر فراز و نشیب میان فرانسه با جهان اسلام بر سر دفاع رییس جمهوری این کشور از کاریکاتور مجله شارلی ابدو و اهانت به ساحت مقدس رسول الله(ص)، مکرون طی گفت‌وگو با تلویزیون الجزیره از مسلمان جهان به نیکی و احترام یاد می‌کند و می‌گوید: از سخنانش در حمایت از کاریکاتور مجله شارلی ابدو سوء برداشت شده است.

واکنش مکرون به انتقادها از توهین نشریه فرانسوی به پیامبر(ص)

 در پایان سخن می‌توانیم بگوییم که خصومت و دشمنی مکرون و دولت فرانسه نسبت به اسلام و مسلمانان به ویژه ساحت مقدس رسول اکرم(ص) دو پیامد را به طور جدی برای دولت فرانسه در پی خواهد داشت.

اولاً در داخل کشور این موضع گیری دوگانه و خصمانه باعث می‌شود که شکاف اجتماعی در داخل فرانسه و نا امنی در این کشور توسعه یابد و دوماً در خارج از کشور فرانسه، ملت‌های مسلمان و کشورهای اسلامی نفرتشان از دولت مردان فرانسه بیشتر شود و این وضعیت به یقین به نفع این دولت و دولتمردان سیاسی نخواهد بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سازمان فرهنگ و ارتباطات امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه فرانسه اسلام هراسانه در فرانسه مسلمانان در فرانسه مسلمانان فرانسه جمعیت مسلمانان ساحت مقدس رسول بهانه آزادی دولت فرانسه شکاف اجتماعی ساحت مقدس اسلام هراسی کشور فرانسه ارزش ها اکرم ص

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۸۸۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجاب، مسیر مصلحت جامعه

  حجاب یکی از آن عوامل و رفتارهایی است که نقش مهمی در پیشبرد اهداف جامعه اسلامی ایفا می‌کند. در واقع وقتی قرار است در محتوای یک جامعه عفت و پاکدامنی مطرح باشد آن وقت مسأله پوشش یک زن مسلمان مفهوم عمیقی به خود می‌گیرد و تبدیل به قانون می‌شود که طبق فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری، حجاب یک حکم شرعی و قانونی است و عمل به آن بر همگان، مسلم و واجب است. دین اسلام، پوشش را یکی از بهترین عوامل حفاظت زنان و حفظ سلامت اجتماعی می‌داند و در واقع حجاب، لباس مشارکت اجتماعی و آزادی زنان در جامعه است و چون زن بدحجاب، هرگز نمی‌تواند جلوی نگاه‌های آلوده و هوس‌انگیز مردان را بگیرد، اسلام از زنان خواسته که با رعایت پوشش اسلامی ازچشم‌چرانی مردان جلوگیری وازحقوق فردی و اجتماعی‌شان محافظت کنند. امین کشوری، کارشناس عفاف و حجاب به جام‌جم می‌گوید:«حجابی که اسلام راجع به آن حرف می‌زند و در آیات قرآن به آن اشاره شده است به مصلحت مردم وهمین خانواده‌هاست.همان دختران جوانی که می‌خواهند همسران‌شان راحفظ کنندو پسرانی که می‌خواهند زن محبوب‌شان راازدست ندهند،بدون حفظ حجاب ورعایت حدوحدود آن این خواسته‌های‌شان‌عملی نمی‌شود.»
     
تضاد آموزه‌های غربی با ارزش‌های اسلامی
درجوامع غربی برای این‌که از زن، موجودی به وجود بیاورند که موردنظر خودشان و اهداف سودجویانه‌شان باشد، نیازدائم به مد دارند تا با درست کردن آن، چشم‌ها، دل‌ها و ذهن‌ها را به همین جذابیت‌های ظاهری و کوته‌بینانه مشغول کنند. اما فردی که به این ظواهر وسوسه‌انگیز مشغول شودمجالی برای رسیدن به ارزش‌های واقعی واخلاقی خواهدداشت؟امین کشوری می‌گوید: «آموزه‌های غربی به زنان می‌آموزد که همه ارزش‌های آنها در «تن» خلاصه شده‌ و اگر توانست اندام، ظرافت‌ها و زیبایی‌هایش را به بهترین شکل ممکن برای افراد جامعه به نمایش بگذارد، می‌تواند ایفای نقش کند. اما این نگاه، مقابل ارزش‌های دینی و اسلامی است. اسلام می‌گوید: نقش اصلی زن در جایگاه همسری و مادری است و با حفظ این موقعیت‌ها و رعایت حجاب که برایش امنیت می‌آورد می‌تواند در عرصه اجتماع ظاهر شود و به فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی یا حتی اقتصادی نیز بپردازد». البته اسلام هرگز نخواسته مرد از زن بهره‌کشی اقتصادی کند،بلکه سخت با آن مبارزه می‌کند و ازنظر اسلامی، استقلال اقتصادی زن، امری مسلم و متعلق به خود اوست. 

بالا رفتن سطح استانداردهای جنسی 
درجوامع غربی، دردسترس بودن زنان بی‌حجاب ورفتارهای غیرطبیعی آنان سبب شده که مردان به تدریج ازآنها رویگردان و حتی متنفر شوند.در واقع دیدن سطح بالایی از بی بندوباری و جذابیت‌های زنان برای مردان به عادت تبدیل شده، چون مردان روزانه با تعداد زیادی از زنان بی حجاب رو‌به‌رو می‌شوند و این تقاضای روحی،روانی و جنسی آنها را بالامی‌برد وطالب سطح جدید، متنوع و بی‌بندوبارتر ازوضعیت موجودشان می‌شوند. این موضوع باعث شده تا مردان برای ارضای غریزه جنسی خود به همجنسان خود روی آورند. سردی و بی‌مهری مردان نیز سبب شده تا زنان نیزبه همجنسان خودروی آورندکه همجنس بازی یکی ازمشکلاتی است که تمدن غرب با آن دست و پنجه نرم می‌کند، اما در اسلام همه نیازها و تامین آنها باید در مسیر تعالی و سعادتمندی انسان باشد نه این که همه فکر وذکر افرادبرای تامین نیازهای جنسی که به صورت عطش جنسی درآمده،صرف شود.به گفته کشوری، آزادی‌های جنسی نامشروع، موجب شده پیمان اخلاقی و زناشویی همسران و به عبارتی بنیان خانواده از بین برود و سبب به وجود آمدن پیامدهای ناگواری مانند سقط جنین، بچه‌های نامشروع، خشونت و تجاوز به زنان، خروج از مرز اعتدال در پرداختن به نیازهای جنسی و... شود. کم شدن و سیر نزولی جمعیت نیز یکی دیگر ازمعضلات چنین جوامعی است و هنگامی اتفاق می‌افتد که نسل موجود به دلایل تمایل نداشتن به تشکیل خانواده و فرزنداوری و ترویج روابط نامشروع جنسی و...تمایلی به تولید نسل جدید نداشته باشد. در این‌گونه جوامع تعداد سالمندان و سالخوردگان نسبت به درصد کودکان و نوجوانان بیشتر می‌شود.

دیگر خبرها

  • کاهش رشد نقدینگی به تنهایی موجب مهار تورم نخواهد شد
  • درخواست مکرون برای افزایش نظارت بر کودکان در شبکه‌های اجتماعی
  • حجاب، مسیر مصلحت جامعه
  • مکرون خواستار نظارت والدین بر کودکان در شبکه‌های اجتماعی شد
  • مکرون: اروپا در حال مردن است
  • کاهش نرخ بیکاری در دولت سیزدهم کاهش چشمگیر داشته است
  • رئیس دیوان عالی کشور: حجاب در ایران قانون است؛ حتی کسانی که مسلمان نیستند یا پایبندی جدی به احکام اسلام ندارند، تابع قانون باشند/ قضات در این زمینه اصل بازدارندگی از جرم را در نظر داشته باشند و احکامی صادر کنند که موجب تنبه شود
  • غرب تحمل افزایش روابط ایران با همسایگان را ندارد
  • تصاویر انتقام رئیس‌جمهور فرانسه از ستاره آفریقایی بعد از لایی خوردن | امشب را در فرانسه نمان!
  • لایی الحاجی دیوف به امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه / فیلم