Web Analytics Made Easy - Statcounter

یونسی کارشناس اقتصادی، گفت: دولت باید از تجربه گره زدن اقتصاد کشور به برجام درس بگیرد و این اشتباه را در انتظار از بهبود وضعیت اقتصاد با روی کار آمدن بایدن، تکرار نکند. همانطور که برجام نتوانست برای اقتصاد ایران دستاوردی داشته باشد و بلکه وضعیت آن را بدتر کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی یونسی کارشناس مسائل اقتصادی و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور در گفتگو با دیارآفتاب؛ در خصوص تاثیر انتخابات آمریکا بر اقتصاد ایران، گفت: اثری که انتخابات آمریکا و انتخاب شدن بایدن به عنوان رئیس جمهور این کشور بر اقتصاد ایران می گذارد، مانند اثری است که برجام بر روی اقتصاد ایران گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: همانطور که بیش از شش سال از وقت فعالان اقتصادی کشور اعم از تولیدکنندگان، سیاست گذاران و تصمیم گیرندگان برای امضای برجام، سپس اجرای برجام، و پس از آن عمل به تعهدات طرف های اروپایی تلف شد، اگر چشم امید به انتخابات آمریکا داشته باشیم، این بار هم گرفتار مشکلی مشابه خواهیم شد.

یونسی ادامه داد: در واقع به نظر می‌رسد اقتصاد ایران باز هم فریب منتظر عوامل بیرونی ماندن و هیچ کاری نکردن برای تعیین تکلیف انتخابات آمریکا را می خورد. ولی باید این را دانست که همانطور که برجام نتوانست برای اقتصاد ایران دستاوردی داشته باشد و بلکه وضعیت آن را به دلیل معطل نگه داشتن همه عوامل موثر، بدتر کرد، همان اتفاق در مورد انتخابات آمریکا در صورتی که بخواهیم همان روند را در پیش بگیریم، تکرار خواهد شد.

وی افزود: اگر به فرض، آمدن بایدن باعث ایجاد گشایش هایی موقت در اقتصاد ایران بشود و درآمد های بیشتر نفتی باعث عرضه بیشتر دلار در بازار بشود، طبیعتا باعث ریزش قیمت دلار، آسیب محدود به بورس و کالاهای با دوام خواهد شد. البته نباید انتظار کاهش قیمت ها را داشت ولی می توان شوک های موقتی را متصور بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور با بیان اینکه انتخاب بایدن می تواند اثری کوتاه مدت بر اقتصاد ایران داشته باشد، تصریح کرد: ولی در مجموعِ بلند مدت این انتخابات تاثیری بر اقتصاد ایران نخواهد داشت. لذا باید تصمیم گیرندگان اقتصادی و دولت از تجارب گذشته خود درس بگیرند. اگر دولت از تجربه قرارداد الجزایر درس نگرفت و وقت و سرمایه کشور را پای برجام باطل کرد، حالا باید از برجام درس بگیرد. اگر دولت به اروپا اعتماد کرد و جز بدعهدی چیز دیگری عایدش نشد، حالا باید از آن عبرت بگیرد. لذا اگر قرار باشد باشد تحولی در اقتصاد ایران رخ بدهد، نه از عوامل بیرونی بلکه از عوامل داخلی است.

یونسی تاکید کرد: دولت باید بدون چشم‌داشت به عوامل خارجی، از همه ظرفیت ها و با به کارگیری سیاست های پولی و مالی شفاف برای مدیریت اقتصاد کشور استفاده کند. ضمن اینکه باید برای وابستگی نفتی اقتصاد ایران هم چاره ای اندیشید.

یونسی با بیان اینکه سیاست های آمریکا با تغییر رئیس جمهور تفاوتی نمی کند، گفت: گروهی در تلاشند تا چهره آمریکا را برای ایرانیان بزک کنند و بگویند اگر ایران با آمریکا مشکلی دارد این به خاطر حضور ترامپ بوده است و حالا که او رفته همه چیز حل می شود.

وی ادامه داد: حتی برخی سیاست مداران ادعا می کنند زبان گفتگو با بایدن را بلدند و چون با او رفیق هستند می توانند از ظرفیت های آمریکا به نفع ایران استفاده کنند. این در حالی است که همه می دانند دشمنی آمریکا با ایران دیرینه است و با زبان نرم و سیاستمدارانه یا زبان سخت و جنگ طلبانه دشمنی خود را نشان داده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی اضافه کرد: ممکن است دولت بخواهد با پایین آوردن قیمت دلار و اجناس وابسته به آن، قیمت ها را به صورت مقطعی کنترل کند تا به اهداف سیاسی خود برسد ولی به نظر می رسد عمر نوسانات نزولی دلار موقتی است و تا یک هفته بیشتر طول نمی کشد. بعد از مدتی قیمت ها دوباره برمی‌گردد به وضعیت فعلی. لذا اگر دولت قدرت کاهش قیمت ها را داشت به خاطر آبروی خودش هم که شده، آن را مدیریت می کرد.

وی با بیان اینکه اقتصاد ایران را سیاست های پولی مدیریت می کند، تصریح کرد: چاپ پول و افزایش حجم نقدینگی برای مقابله با مشکلات، باعث تورم افسار گسیخته شده و نشان می دهد دولت هیچ مدلی برای مدیریت اقتصاد کشور ندارد.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: انتخابات آمریکا بر اقتصاد ایران قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۸۹۳۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس جمهور در نشست مشترک هیأت دولت با استانداران: دشمن به دنبال ایجاد ناامنی و موج سواری است

به گزارش قدس آنلاین، نشست مشترک اعضای هیأت وزیران به ریاست آیت الله سید ابراهیم رئیسی با استانداران سراسر کشور در سالن پیامبر اعظم (ص) وزارت کشور دقایقی قبل آغاز شد.

آیت الله سید ابراهیم رییسی رییس جمهور در نشست مشترک هیات دولت و استانداران با اشاره به دوازدهمین دوره انتخابات مجلس گفت: در دور اول انتخابات شاهد تحقق ۴ مولفه بودیم که رهبری انقلاب بر آن تاکید کردند یعنی امنیت سلامت رقابت و مشارکت در انتخابات.

وی افزود: در دور اول شاهد انتخاباتی بودیم که کاملاً رقابتی بود. دارای امنیت بود و در عین حال سالم و مشارکتی برگزار شد که جا دارد از همه دست‌اندرکاران مرحله اول انتخابات تشکر کنیم و ان شاءالله برای مرحله دوم نیز شاهد برگزاری انتخابات باشکوهی باشیم.

رییس جمهور با اشاره به اهمیت موضوع امنیت در کشور تاکید کرد: در خصوص مساله امنیت باید از همه حافظان امنیت کشور تشکر کنم و تاکید کنم که دشمن به دنبال آن است بر برخی امواج سوار شود و ناامنی‌هایی را در گوشه و کنار کشور ایجاد کند.

این اجلاس، اولین نشست مشترک هیأت دولت به ریاست رئیس جمهور با استانداران در سال جاری است. سال گذشته نیز دو بار این نشست برگزار شده بود.

این خبر در حال تکمیل است... .

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • مانوین چه فرصت‌هایی برای صنایع خلاق ایران ایجاد می‌کند؟
  • افشای عمدی فایل صوتی ظریف به روایت سعید لیلاز /با خرابکاری در نطنز، این سایت چند ماه از کار افتاد /ایران زمین بازی را عوض کرده است
  • سعید لیلاز: افشای فایل صوتی ظریف، عمدی بود
  • افشاگری تازه؛ پخش فایل صوتی جنجالی ظریف، عمدی و برای پالس به آمریکا بود!
  • فیلم| آمریکا از برجام خارج شده است و به تعهدات خود عمل نکرده است
  • ایجاد ۲.۵ میلیون شغل در دولت سیزدهم
  • صداقت با مردم می‌تواند اعتماد به دولت را افزایش دهد
  • رئیس جمهور در نشست مشترک هیأت دولت با استانداران: دشمن به دنبال ایجاد ناامنی و موج سواری است
  • بخش خصوصی؛ امید ایران توانمند
  • هدف‌گذاری ایجاد یک میلیون و ۴۴ هزار شغل در سال جاری