Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس آمریکای لاتین با تاکید بر این که شرایط مساعدی فراهم شده تا ایران و منطقه لاتین همکاری‌های خود را افزایش دهند گفت: کجا بهتر از آمریکای لاتین که دارای پتانسیل‌های مختلف همکاری است گرچه ایالت متحده همکاری ایران با آمریکای لاتین را نمی پسندد.

الهه نوری در گفتوگو با ایسنا، در خصوص سفر ظریف به سه کشور آمریکای لاتین، اظهار کرد: در حال حاضر شرایطی که در آمریکای لاتین ایجاد شده این امید را در این کشورها ایجاد کرده که دوباره دولت های ضد امپریالیستی فعال خواهند بود، در واقع شاهد بودیم که حزب سوسیالیست و چپ گرای بولیوی پس از گذشت یک سال پرماجرا و کودتا علیه مورالس و از طرف دیگر اخراج او از کشور دوباره روی کار آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اگر بخواهیم بر روی سفر وزیر امور خارجه کشورمان به سه کشور آمریکای لاتین تمرکز کنیم باید در نظر داشته باشیم که کوبا کشوری است که با انقلابش علیه امپریالیسم ایستادگی کرده و پس ازگذشت چندین سال آرمانهای خود را حفظ کرده است همچنین ونزوئلا شاهد تحریم های سخت آمریکا بوده که اقتصاد این کشور را به نوعی از کار انداخته است. در واقع آمریکا تحریم های سختی را علیه کوبا و ونزوئلا و حتی نیکاراگوئه اعمال کرده اما با توجه به شرایطی که در آمریکای لاتین وجود دارد این امید می رود که فضا بهتر شود.

این استاد دانشگاه همچنین بیان کرد: ما امید داشتیم که بتوانیم از طریق تعامل با کشورهای غربی تحریم ها را کاهش دهیم برای این امر و تحقق آن هم تلاش کردیم اما همان طور که رهبری هم تاکید کردند هیچ گاه قدرت های غربی قابل اعتماد نیستند و این مساله هم ثابت شد.

این کارشناس آمریکای لاتین افزود: بنابراین در چنین شرایطی ما باید پا را فراتر از کشورهای شمال جهان بگذاریم و به کشورهای جنوب جهانی هم توجه کنیم و کجا بهتر از آمریکای لاتین که سرشار از منابع مختلف آب و نفت بوده و در حوزه های مختلف دارای پتانسیل همکاری هستند.

نوری خاطر نشان کرد: این در حالی است که ایالات متحده خوشش نمی آید که ایران وارد همکاری با کشورهای آمریکای لاتین شود. حتی در نوع همکاری ما مداخله می کند. اما اکنون شرایط کاملا مهیا است که ما وارد این همکاری ها شویم. در واقع ایران و منطقه آمریکای لاتین شرایط مساعدی را برای افزایش همکاری ها با یکدیگر دارند.

وی با تاکید بر این که کشورهای مختلف می توانند در صورت حفظ حقوق ارضی و امنیتی خود به تعامل با یکدیگر بپردازند گفت: طی ماه‌های اخیر شاهد بودیم که کشتی های ایرانی محموله های نفتی برای راه اندازی کارخانه های ونزوئلا حمل کردند اما در این مساله شاهد مداخلات ایالات متحده بودیم در حالی که ایران و ونزوئلا همانند گذشته با هم همکاری می کنند. اکنون که آمریکا و چین به عنوان دو قدرت اقتصادی اکثر بازارهای دنیا را در اختیار دارند باید در بازارهای سایر کشورها هم فعال بود.

وی تاکید کرد: چند جانبه گرایی اقتصادی دلیل موجه دیگری است که کشورها می توانند با یکدیگر همکاری کنند. عملا هر سخنی که از کاخ سفید منتشر می شود به نوعی مداخله در امور کشورها است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سفر ظریف به آمریکای لاتین ونزوئلا آمریکای لاتین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۹۴۵۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محکومیت حمله به کنسولگری ایران در دمشق در اجلاس وزرای دفاع عضو شانگهای

وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای حمله به کنسولگری ایران در دمشق را محکوم کردند.

به گزارش ایسنا، وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای در بیست و یکمین اجلاس خود در آستانه پایتخت قزاقستان با اعلام استقبال از حضور وزیر دفاع کشورمان به عنوان عضو اصلی این سازمان، به صورت یکپارچه و اجماعی حملات تروریستی اخیر در روسیه، سوریه، پاکستان و همچنین حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق را در بیانیه پایانی محکوم و با خانواده قربانیان این حملات تروریستی ابراز همدردی کردند.

وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای همچنین نسبت به رشد تروریسم بین‌المللی و تهدیدات جدید آن اعلام نگرانی و بر تقویت روابط دفاعی کشورهای عضو شانگهای تاکید کردند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کدام کشورهای جهان از سال ۲۰۱۰ غمگین تر شده‌اند؟ (+ اینفوگرافی)
  • مخبر: ایران به دنبال روابط برد - برد با دیگر کشورها است
  • روابط ایران با سایر کشورها بر اساس راهبرد برد-برد است
  • کدام کشورها در رویداد اقتصاد دریامحور ایران شرکت می‌کنند؟
  • برگزاری نشست «گردشگری بدون مرز در فضای همکاری کشورهای عضو اکو»
  • به اندازه یک استخر هم از اقیانوس فرصت‌ها در آفریقا استفاده نکرده‌ایم
  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ آماده تعامل هستیم
  • ضرورت افزایش نقش اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کشورها
  • حمیدرضا عزیزی، پژوهشگر بنیاد علم و سیاست آلمان: ایران در حمله به اسرائیل به کشورهای منطقه هم هشدار داد، هم اطمینان خاطر/ تهران قواعد درگیری با تل آویو را بازتعریف کرد/ همسایگان عربی ایران به دنبال موازنه و مفاهمه با تهران خواهند بود/ توانمندی موشکی ایران
  • محکومیت حمله به کنسولگری ایران در دمشق در اجلاس وزرای دفاع عضو شانگهای