Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@03:48:33 GMT

دورهمی خانوادگی با چاشنی تلخ کرونا

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۹۵۵۷۵

دورهمی خانوادگی با چاشنی تلخ کرونا

دورهمی که زمانی موجب شادی ما می‌شد اینک به رخدادی خطرناک مبدل شده که باید از تبعات آن ترسید. 

این روزها که ویروس همه گیر کرونا به دلیل توجه نکردن به رعایت مسائل پیشگیرانه و پروتکلهای بهداشتی در حال جولان دادن و تاخت و تاز است و شهرستانهای گناباد، خواف و بجستان در جنوب استان خراسان رضوی را در وضعیت سیاه و قرمز قرار داده است، دورهمی های خانوادگی به عامل مهمی برای به خطر انداختن جان انسانها تبدیل شده که باید از آن پرهیز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دورهمی های خانوادگی و فامیلی که زمانی موجب پیوند و استحکام هرچه بیشتر بین اعضای یک خانواده می‌شد امروز به عاملی هراس انگیز برای احتمال انتقال و شیوع ویروس کرونا و جدایی همیشگی اعضای خانواده از هم تبدیل شده است.

در این میان رفتار اجتماعی مردم در کنترل اپیدمی کرونا نقش بسیار دارد و تنها راه برون رفت از این معضل رعایت مسائل پیشگیرانه و بهداشت فردی است و  بی‌توجهی به این مسائل اثرات مخرب به دنبال داشته و موجب افزایش تبعات و طولانی شدن روند شیوع این ویروس می‌شود.

بیماری کووید ۱۹ با شیب تندی در شهرستانهای گناباد، بجستان و خواف در جنوب استان خراسان رضوی در حال افزایش است و این مساله به نگرانی و دغدغه مهم مسوولان و دست اندرکاران این مناطق تبدیل شده است.

بر اساس آمارها تاکنون ۲۱۷ تن بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در این شهرستانها جان خود را از دست داده‌اند و حدود ۱۴۰ نفر در بیمارستانهای علامه بهلول گنابادی و ۲۲ بهمن خواف تحت درمان قرار دارند.

در این میان محدودیتهای کرونایی و تعطیلی مقطعی صنوف و فعالیتهای فرهنگی و آموزشی که طی چند روز گذشته اعمال و افزایش یافته است تنها در سایه توجه مردم به رعایت پروتکلهای بهداشتی اثربخشی لازم دارد. 

یکی از شهروندان گنابادی گفت: دورهمی های خانوادگی، حضور غیرضروری در اجتماعات و معابر عمومی و رعایت نکردن مسائل پیشگیرانه نظیر فاصله اجتماعی در شیوع بیماری کووید ۱۹ نقش بسیار دارد و مردم باید با پرهیز از این موارد تا حد امکان صله رحم از طریق فضای مجازی را جایگزین دیدوبازدیدهای معمول اعضای خانواده و فامیل خود کنند.

ملیحه قدمگاهی افزود: هیچ فردی راضی نیست با سهل انگاری خود زندگی اعضای خانواده و عزیزانش را به مخاطره بیاندازد لذا باید خود را با شرایط سازگار کرده و از اقداماتی که سلامت عمومی را به خطر می اندازد، پرهیز کنیم.

امام جمعه گناباد هم گفت: هر یک از ما در برابر سلامتی خود و اعضای خانواده و جامعه مسوول هستیم و باید از اقداماتی که این مساله را به مخاطره می اندازد، پرهیز کرد. 

حجت الاسلام حسن صادقی نسب افزود: شیوع ویروس همه گیر کرونا خطر بسیار بزرگی برای جامعه است و اگر اصول بهداشتی را رعایت نکنیم ممکن است هر یک از اعضای خانواده ما گرفتار این بیماری شوند.

وی ادامه داد: رعایت مسائل پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ وظیفه عقلی و شرعی ماست و عواطف ما نباید اجازه دهد به خاطر رعایت نکردن مسائل پیشگیرانه، فرد دیگری توسط ما به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شود.

مسوول مرکز بهداشت خواف نیز با نگرانی از افزایش غیر قابل انتظار تعداد موارد ابتلا و فوتی ناشی از بیماری کووید ۱۹ در این شهرستان اهتمام بیشتر مردم به رعایت مسائل پیشگیرانه و پروتکلهای بهداشتی و پرهیز از حضور در اجتماعات و دورهمی های خانوادگی را به عنوان راهکار مهم کاهش تبعات این بیماری خواستار شد.

دکتر فاطمه بیانی رودی گفت: نتیجه بیش از ۹۵ درصد آزمایش‌های کرونا در افرادی که روزانه به صورت سرپایی به مراکز درمانی شهرستان خواف مراجعه می کنند، مثبت است و تعداد موارد بستری در بخش کرونای بیمارستان ۲۲ بهمن خواف خارج از حد انتظار است.

وی افزود: بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان خواف تکمیل شده و از نظر بیماران بدحال شرایط به هیچ عنوان مناسب نیست و موارد فوتی طی یک هفته گذشته در خواف بسیار افزایش یافته است.

رییس مرکز بهداشت خواف از مردم این شهرستان خواست با افزایش مشارکت در رعایت پروتکلهای بهداشتی، پرهیز از حضور غیرضروری در معابر عمومی، اجتماعات و دورهمی های خانوادگی و با زدن ماسک و شستشوی مرتب دستها در جلوگیری از شیوع ویروس کرونا همکاری کنند. 

وی با تاکید بر رعایت فاصله اجتماعی در مراکز پرتردد شهری ادامه داد: مادران باردار و کودکان و سالمندان تا حد امکان از منزل خارج نشوند و گرچه جوانان ممکن است در صورت ابتلا به بیماری کووید ۱۹ علائم وخیمی نداشته باشند اما می‌توانند عامل انتقال آن به کودکان و سالمندان باشند.

بیانی رودی گفت: افراد مبتلا به پرفشاری خون و دیابت و بیماران سرطانی و مادران باردار بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ قرار دارند.

فرماندار خواف هم گفت: وضعیت این شهرستان از نظر واگیری ویروس کرونا در مرحله فوق بحرانی قرار گرفته و با گذر از مرحله وضعیت قرمز و ورود به مرحله سیاه، بحران اسفناکی در حال وقوع است و توجه نکردن به رعایت پروتکل های بهداشتی و غفلت از بیماری سبب شده است میزان ابتلا و به دنبال آن مرگ و میر ناشی از کرونا در شهرستان افزایش بیشتری داشته باشد.

حسین سنجرانی افزود: با توجه به شرایط این شهرستان اجتماعات درون فامیلی و دورهمی های خانوادگی از عوامل مهم شیوع ویروس همه گیر کرونا در خواف به شمار می رود که با استفاده از ظرفیت علمای شیعه و سنی برای افزایش هوشیاری و حساسیت عمومی آحاد جامعه نسبت به این مساله تلاش می شود.

وی ادامه داد: در صورت استمرار این وضعیت تجهیزات پزشکی و  نیروهای بهداشتی درمانی جوابگوی مراجعین و بیماران نخواهد بود لذا باید دورهمی های خانوادگی و شرکت در مجالس و میهمانیها تعطیل شود.

فرماندار خواف گفت: خروج افراد مسن و دارای بیماری‌های زمینه ای، کودکان و مادران باردار از منازل در چنین شرایطی عواقب دردناکی را به دنبال دارد و استفاده از وسایل حفاظت فردی اعم از ماسک ،دستکش و محلولهای گندزدا در پیشگیری از بیماری موثر است.

وی با بیان اینکه بخش اعظم موارد ابتلا و فوت ناشی از بیماری کووید ۱۹ به دلیل شرکت در مراسم تعزیه و عروسی و موارد مشابه بوده است افزود: برگزاری این مراسم در افزایش موارد جدید بیماری نقش بسیار دارد.

سنجرانی ادامه داد: مرگ و میرهای اخیر در این شهرستان مرزبندی مربوط به سن و بیماری های خاص را در هم شکسته و شاهد مرگ و میر جوانان زیر ۳۰ سال بدون هیچ سابقه بیماری بر اثر بیماری کووید ۱۹ هستیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و رییس دانشکده بهداشت گناباد نیز ضمن تاکید بر پرهیر از دورهمی های خانوادگی برای جلوگیری از انتقال و شیوع ویروس همه گیر کرونا گفت: پدران و مادران از ما و ما هم از فرزندان خود انتظار داریم که به دیدارمان بیایند ولی والدین و فرزندان ما راضی به بیمارشدن ما نیستند، سلامتی حق ماست ولی همه ما نسبت به همین حق و سلامتی خود و خانواده و همسر و فرزندان و پدر و مادر و همسایه و در سطح وسیع تر جامعه خود مسوول هستیم.

دکتر علی عالمی افزود: در این شرایط حساس حضور در اجتماع و سطح شهر و تماس با افراد با رعایت فاصله را باید مورد توجه قرار دهیم و بدانیم حضور در خانه و رعایت موارد پیشگیرانه مهمترین سهم ما در مهار ویروس کروناست.

وی ادامه داد: مهمترین بخشی که به پیشگیری از شیوع بیماری کرونا کمک می کند مردم و جامعه هستند، از ابتدای پیروزی انقلاب و دوران جنگ تحمیلی نیز هر جا مردم حضور داشتند، کشور به موفقیت دست یافت و امروز هم کنترل ویروس بیماری کرونا در گرو همکاری آحاد مردم جامعه است و باید بیشتر نسبت به این مساله احساس مسوولیت کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: یکی از مسائل مهم در کنترل چرخه انتقال ویروس کرونا ماندن در خانه است و باید مراجعات غیر ضروری در سطح شهر و جامعه برای مدتی تعطیل شود و  اگر بنا بر ضرورت مجبور به خارج شدن از منزل هستیم باید به هیچ عنوان در اماکن پر رفت و آمد حضور نداشته باشیم و طول مدت حضورمان را کاهش دهیم.

وی افزود: رعایت  فاصله دو متر با افرادی که با آنان در تماس هستیم، ضروری است و باید یک نفر برای خرید از منزل خارج شود و هر اندازه بیشتر اعضای خانواده در این شرایط از منزل خارج شوند احتمال انتقال و آلودگی به ویروس کرونا به همان نسبت افزایش می یابد.

دکتر عالمی ادامه داد: هر تماس غیر ضروری احتمال انتقال ویروس کرونا را افزایش می دهد و باید صله رحم و دیدو ازدیها را به پایان یافتن مشکل کرونا موکول کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گناباد نیز با هشدار نسبت به افزایش تعداد افراد مبتلا و فوت ناشی از  بیماری کووید ۱۹ در شهرستان‌های گناباد و بجستان در جنوب استان خراسان رضوی مهمترین علت این مساله را توجه نکردن مردم به رعایت مسائل پیشگیرانه و پروتکلهای بهداشتی و حضور در اجتماعات و دورهمی های خانوادگی ذکر کرد.

دکتر جواد باذلی گفت: دورهمی های خانوادگی عامل مهمی در افزایش شیوع ویروس همه گیر کرونا به شمار می رود و نباید با سهل انگاری در این زمینه سلامتی خود و اعضای خانواده را به مخاطره انداخت.

وی افزود: روزانه به طور متوسط ۵۰ تا ۷۰ آزمایش مثبت کرونا در این شهرستانها ثبت می شود و  افزایش تعداد مبتلایان و بیماران بستری و سرپایی مبتلا به کرونا زنگ خطر را برای ما به صدا درآورده است و باید آمادگی برای شرایط بحرانی احتمالی داشته باشیم و مراقبتهای لازم را افزایش دهیم.

دکتر باذلی ادامه داد: هم اکنون ۱۰۱ نفر به دلیل ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان علامه بهلول گنابادی بستری هستند و در مجموع تاکنون ۱۳۷ نفر جان خود را بر اثر این بیماری در گناباد و بجستان از دست داده اند که از این میان ۲۵ نفر طی یک هفته و ۳۹ نفر طی دو هفته گذشته فوت کرده اند و ظرفیت بیمارستان علامه بهلول گنابادی به حد اشباع رسیده و موارد ابتلا و فوت ناشی از این بیماری به صورت نگران کننده در حال افزایش است.

فرماندار گناباد نیز گفت: با عنایت به شرایط بحرانی و موج سوم ویروس همه‌گیر کرونا و افزایش موارد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ محدودیتهای کرونایی مشاغل در این شهرستان افزایش یافته است.

حامد قربانی افزود: بر اساس ابلاغ ستاد مبارزه با کرونا در استان خراسان رضوی در شهرستان گناباد مانند ۶ شهرستان دیگر این استان، محدودیتهای کرونایی در فعالیت گروههای شغلی دو، سه و چهار از چهاردهم آبان ماه جاری به مدت ۱۰ روز اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: حفظ سلامت عمومی در اولویت قرار دارد و با بخشهایی که با رعایت نکردن پروتکلهای بهداشتی سلامت جامعه را به مخاطره بیندازند با قاطعیت و بدون چشم پوشی برخورد می شود.

شهرستانهای گناباد، بجستان و خواف با ۲۷۰ هزار نفر جمعیت به ترتیب در ۲۸۷، ۲۷۸ و ۲۶۷ کیلومتری جنوب، جنوب غربی و جنوب شرقی مشهد قرار دارند.

دو بیمارستان علامه بهلول گنابادی و ۲۲ بهمن در گناباد و خواف برای بستری مبتلایان بیماری کووید ۱۹ اختصاص یافته است.

برچسب‌ها ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی شیعه گناباد خواف بجستان مشارکت اجتماعی دیابت پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی شیعه گناباد خواف بجستان مشارکت اجتماعی دیابت ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی شیعه گناباد خواف بجستان مشارکت اجتماعی دیابت اخبار کنکور شیوع ویروس همه گیر کرونا ابتلا به بیماری کووید ۱۹ دورهمی های خانوادگی علامه بهلول گنابادی دانشگاه علوم پزشکی بیماری کووید ۱۹ پروتکلهای بهداشتی استان خراسان رضوی اعضای خانواده موارد ابتلا ویروس کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۹۵۵۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این دو عامل احتمال پارکینسون را افزایش می دهد

مدت‌هاست که مشخص شده است قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌های کشاورزی می‌تواند تا حد زیادی احتمال ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش دهد.

به گزارش مدیسن نت، تحقیقات تازه ژنتیکی اکنون افرادی را که ممکن است آسیب پذیرترین وضعیت در این خصوص داشته باشند نشان می‌دهد.

تیمی در دانشگاه کالیفرنیا، اطلاعات ژنتیکی ۸۰۰ بیمار پارکینسونی را که در مرکز کشاورزی آن ایالت، زندگی و کار می‌کنند، بررسی کردند.

محققان خاطرنشان کردند که بسیاری از این افراد حداقل یک دهه قبل از ابتلا به این بیماری در معرض ۱۰ آفت کش مورد استفاده در محصولات پنبه قرار داشتند و برخی از بیماران تا سال ۱۹۷۴ در معرض این بیماری بودند.

آن‌ها انواع ژن‌های مرتبط با لیزوزوم‌ها، بخش‌هایی از سلول‌ها که ضایعات سلولی را تجزیه می‌کنند، تقویت کردند.

دکتر «برنت فوگل»، استاد نورولوژی و ژنتیک انسانی، توضیح داد که اختلال در عملکرد لیزوزومی مدت‌هاست با ظهور پارکینسون مرتبط است.

این مطالعه نشان داد که انواع مرتبط با فرآیندهای لیزوزومی در بیمارانی که مدت طولانی در معرض آفت کش‌ها قرار داشتند بیشتر بود.

به نظر می‌رسد که این گونه‌های ژنی با عملکرد مناسب پروتئین تداخل داشته باشند. به گفته محققان، این نشان می‌دهد که دفع نابهنجار ضایعات در سلول می‌تواند یکی از دلایل زمینه‌ای پارکینسون باشد که در کنار قرار گرفتن طولانی در معرض آفت کش‌ها رخ می‌دهد.

همانطور که ترکیبات سمی- از جمله پروتئینی به نام آلفا سینوکلئین، که مدت‌ها با پارکینسون مرتبط است- در سلول‌های مغز ساخته می‌شوند، می‌توانند در آنچه که به نام اجسام لویی در بافت‌ها شناخته می‌شوند، نیز تشکیل شوند. محققان خاطرنشان کردند که تجمع جسم لویی یکی از مشخصه‌های پارکینسون در مغز است.

فوگل در بیانیه خبری دانشگاه گفت: «این مطالعه از این فرضیه حمایت می‌کند که استعداد ژنتیکی ناشی از تغییرات جزئی در ژن‌هایی است که با عملکرد لیزوزومی مرتبط هستند.»

وی افزود: «به صورت روزانه، این گونه‌ها تأثیر زیادی ندارند. اما تحت استرس مناسب، مانند قرار گرفتن در معرض برخی آفت کش‌ها، ممکن است از بین بروند و به مرور زمان منجر به ابتلا به بیماری پارکینسون شوند. به این حالت تعامل ژن-محیط زیست گفته می شود».

فوگل گفت: «داده‌هایی برای بسیاری از اختلالات رایج وجود دارد که نشان می‌دهد تأثیرات محیطی بر توسعه این بیماری‌ها تأثیر می‌گذارد، اما ما هنوز راه خوبی برای اندازه‌گیری این تأثیر یا تعیین اینکه چه کسی به‌طور خاص در معرض خطر است، نداریم».

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • آدم ربایی با چاشنی رمز ارز
  • مادران ۴ فرزندی الگوی عینی برای خانواده‌ها
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • ۱۶۰ میلیون نفر سالانه قربانی بیماری‌های ناشی از کار می‌شوند | راهکارهای ارتقاء فرهنگ ایمنی در محل کار
  • این دو عامل احتمال پارکینسون را افزایش می دهد
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • ساخت قطعه چهارم راه آهن خواف - هرات آغاز شد
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!