Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون اسبق بانک مرکزی گفت: واردکنندگان نیازی به وزارت خارجه و رایزنان اقتصادی نمی‌بینند چرا که هیچ‌گاه دراین زمینه قدمی برای آن‌ها برداشته نشده است.

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، در مباحث اقتصادی و تجارت خارجی یکی از موضوعاتی که کارشناسان بر آن تاکید می‌کنند ضرورت وجود رایزن اقتصادی برای بستر سازی افزایش تعاملات تجاری فعالین اقتصادی با آن سوی مرزهاست، از طرفی مسئله ارزهای دولتی بازنگشته و صادرات با هویت هفتاد کارتن خواب نشان داده نسبت به ارزهای صادراتی در این شرایط جنگ اقتصادی توجهی نشده و عده ای با سواستفاده از ضعف مدیریت و نظارت در وزارت صمت، اتاق بازرگانی ایران و بانک مرکزی منابع ارزی را به جیب زده و با بازنگرداندن آن‌ها در سامانه ارزی به  نابسمانی و بی‌ثباتی بازار ارز کشور دامن زده‌اند که علاوه بر سختی معیشتی مردم موجب فشار بر بخش های تولیدی و صنعتی کشور شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
حیدر مستخدمین حسینی؛ معاون اسبق بانک مرکزی در این گفتگو از دیدگاهی دیگر این موضوع را مورد نظر قرار داده و به چند نکته و مطالبه اساسی اشاره کرده ضمن اینکه موضوع مهم ارز‌هایی که به دست صادرکنندگان کارتن خواب رسیده را هم با معضل کمبود رایزنان اقتصادی مورد توجه قرار داده است که در ادامه می‌خوانیم.

وی درپاسخ به این سوال که آیا کادر اقتصادی یا همان رایزنان اقتصادی ما در سفارتخانه‌ها تا کنون مفید به فایده عمل بوده‌اند گفت: به مسئله مهمی اشاره کردید. به نظر بنده باید دولت پیش از این، چنین موضوعی را اجرا می‌کرد و کادر سفارتخانه‌ها را کمتر می‌کرد. با نگاهی به تعداد کارکنان و کادرسفارتخانه‌ها متوجه می‌شویم که ایران دارای بالاترین کادر سفارتخانه‌ای نسبت به قبل یا به چهار دهه پیش است. اگر به کادر سفارتخانه‌های سایر کشور‌های دنیا نگاه کنیم در می‌یابیم که هیچ گاه با کادر ایران یکسان نیست بنابراین ما با مازاد مواجه هستیم.
بیشتر بخوانید: ریشه سرقت ۷ میلیارد دلار ارز صادراتی به نام ۷۰ کارتن‌خواب کجاست؟ / وزارت صمت و اتاق بازرگانی شفاف‌سازی کنند واردات در برابر صادرات درست یا غلط؟ / نبود چشم‌انداز اقتصادی عامل خروج سرمایه از کشور کارشناس مسائل اقتصادی در این باره تصریح کرد: اینکه در حوزه رایزنان اقتصادی که در سفارتخانه‌ها فعالیت می‌کنند چه وضعیتی داریم باید گفت با توجه به محدودیت‌های تجاری ایران که به دلیل تحریم‌های بین المللی عارض شده است و متاسفانه آمار معاملات تجاری ما نشان دهنده کاهش سطح تجارت خارجی ماست نیاز به وجود کادر زیاد در وزارتخانه‌ها به اسم رایزنان اقتصادی را بی اثر می‌کند.

مستخدمین افزود: در حال حاضر به دلیل فشار‌های تحریمی که آمریکا به ما و سایر کشور‌ها در تجارت جهانی ایجاد کرده است و البته عدم عملکرد درست دولت در برقراری ارتباط تجاری و مراوده‌های اقتصادی با کشور‌های جهان شاید در بهترین شرایط و حداکثر فقط با ۱۵ کشور مراوده تجاری داشته باشیم، به عبارت دیگر واردات و صادرات ما به این چند کشور محدود می‌شود، البته عرض کردم در بهترین و خوش بینانه‌ترین شرایط به ۱۵ کشور خلاصه می‌شود که اگر مقداری این خوش بینی را تعدیل کنیم بیشتر از ۵ کشور نمی‌شود. یعنی سطح معاملات و تبادلات تجاری ما به این حد پایین آمده است.

معاون اسبق بانک مرکزی با بیان اینکه رایزنان اقتصادی آنگونه که باید و شاید از تجار حمایتی نکرده اند افزود: افرادی که عموما به اسم وارد کننده می‌شناسیم بدون تکیه به وزارت خارجه یا حمایت‌های رایزنان اقتصادی واردات را انجام می‌دهند. به عبارت دیگر وارد کنندگان نیازی به وزارت خارجه و رایزنان اقتصادی نمی‌بینند چرا که هیچ گاه دراین زمینه قدمی برای آن‌ها برداشته نشده است.

مستخدمین حسینی دراین باره تصریح کرد: عملا آنچه وارد کننده در تجارت و تعاملات اقتصادی انجام می‌دهد نتیجه کار خود است نه حمایت وزارت خارجه و رایزنان اقتصادی، لذا اینکه گمان کنیم رایزن اقتصادی دراین دولت از صادر کننده یا وارد کننده دعوت کرده و آن‌ها را برای واردات و صادرات به طرف خارجی پیوند زده این‌چنین نبوده است، هر چند که این یک روش قدیمی است، اما متاسفانه ما به درستی نتوانستیم از ظرفیت‌های رایزن اقتصادی استفاده کنیم لذا وارد کننده و صادر کننده خود جوش عمل می‌کنند و فقط کادر وزارت خارجه افزایش یافته است.

استاد اقتصاد در خصوص موضوع صادر کنندگان کارتن خواب هم به ما گفت: مساله مهم دیگری که در مباحث تجاری این روز‌ها قابل تامل است و بانک مرکزی باید پاسخگوی این موضوع باشد؛ کارتن خواب‌هایی هستند که کارت بازرگانی و ارز دولتی گرفته اند بدون اینکه دولت اهلیت آن‌ها را تایید کرده باشد. دولت باید به این سوال پاسخ دهد که مگر نادانسته و ناشناخته می‌توان به کسی که اهلیت وی تایید نشده است کارت بازرگانی داد؟ در صورتی که برای اعطای کارت بازرگانی حتما تایید اهلیت بسیار حائز اهمیت است، بنابراین به راحتی نمی‌توان پذیرفت که به هفتاد کارتن خواب ارز دولتی داده شده باشد. قطعاد دولت و بانک مرکزی باید پاسخگوی این موضوع باشد چرا که به هیچ وجه نمی‌توان چنین خبطی را باور کرد.

وی تاکید کرد: قابل قبول نیست که صادر کنندگانی که به آن‌ها ارز دولتی داده شده هویت مشخصی نداشته باشند. به هر حال مرجعی که مجوز به بانک مرکزی داده و بانک‌هایی که تسهیلات ریالی و ارزی را به این افراد اختصاص داده اند به مردم و دستگاه‌های نظارتی پاسخگو باشند.

مستخدمین‌حسینی با بیان اینکه این موضوع به وزارت خارجه و رایزنان اقتصادی هم مرتبط است گفت: در این زمینه انگشت اتهام ما به سمت رایزنان اقتصادی گرفته می‌شود چرا که آن‌ها موظف به آماده سازی شرایط و بستر‌های لازم برای صادرات و واردات بودند لذا باید پاسخ دهند که چه شرایطی را فراهم کردند که صادر‌کننده، کارتن خواب از آب درآمده و ارز را به کشور بازنگردانده است؟ قطعا بانک مرکزی می‌تواند لیست دریافت کنندگان ارز دولتی و صادر کنندگان را منتشر کند، هر چند پیش از این بانک مرکزی مدعی شفاف سازی و معرفی دریافت کنندگان ارز۴۲۰۰ تومانی بود، اما اسامی دریافت کنندگان را با اینکه بدان پرداخته و تاکید کرده بود هیچ گاه منتشر نکرد! که بدانیم این افراد کالا وارد کرده اند و البته این موضوع هم مثل بسیاری از مسائل به دست فراموشی سپرده شد.

وی توضیح داد: به هر حال بانک مرکزی و دولت باید جوابگوی مردم باشند و دنبال مقصر نباشند یا مقصر تراشی بیهوده نکنند و پاسخ دهند چرا اسم کارتن خواب مطرح شده است در حالی که در شرایط جنگ اقتصادی و حتی در شرایط عادی اگر قانون حاکم باشد و مدیر، مدیر درستی باشد حیف و میل و ارز پاشی ۱ دلار هم به هیچ وجه قابل قبول نیست چرا که ۱ دلار برای ما بسیار ارزشمند است. این موضوع از بانک مرکزی به هیچ وجه پذیرفتنی نیست که با صادرات ۱ میلیون دلاری کاری نداریم، بلکه بانک مرکزی هم باید برای ۱ دلار سرمایه‌های این کشور ارزش و اهمیت قائل شود.

مستخدمین حسینی با زیر سوال بردن نهاد‌های مربوطه یاد آور شد: وقتی همه‌ی عملیات‌های دریافت ارزی از طریق سیستم بانکی انجام می‌شود و وزارت صمت اطلاع داشته و اتاق بازرگانی کارت را صادر کرده و بانک‌ها نیز تسهیلات ریالی آن را پرداخت کرده اند، نمی‌توان اینگونه موضوع را خاتمه داد که افراد بی هویتی صادرت کرده اند. متاسفانه به نظر می‌رسد دولت همچنان قصد شفاف سازی ندارد در حالی که در زمینه صادرات تخلف بزرگی رخ داده که اذهان مردم باید روشن شود و مشخص شود چه کسانی مقصرین واقعی هستند! قطعا سیکل دریافت ارز و صادرات کاملا مشخص است بنابراین هیچ بهانه‌ای قابل قبول نیست.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مستخدمین حسینی کارتن خواب کارت بازرگانی ارز صادراتی بانک مرکزی رایزن بازرگانی وزارت خارجه و رایزنان اقتصادی سفارتخانه ها مستخدمین حسینی وزارت خارجه کارتن خواب بانک مرکزی وارد کننده ارز دولتی هیچ گاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۹۵۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر فرزین به ریاض چه تاثیری بر بازار غیررسمی ارز داشت؟

یک عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با مثبت خواندن سفر رئیس کل بانک مرکزی به عربستان، این اتفاق را یک شوک مثبت به بازار غیررسمی ارز عنوان کرد.

گروه بانک و بورس بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «مهراد عباد» عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با بازارنیوز پیرامون سفر «محمدرضا فرزین» رئیس کل بانک مرکزی به ریاض پایتخت عربستان سعودی به منظور حضور در پنجاهمین سالگرد تاسیس بانک توسعه اسلامی اظهار کرد: مطمئناً به هر اندازه که تعاملات بین المللی ایران با سایر کشور و یا سازمان‌های بین الملل افزایش پیدا کند، به همان اندازه نرخ ارز در بازار غیررسمی کاهش می‌یابد.


این عضو اتاق بازرگانی تهران افزود: متاسفانه تغییرات نرخ ارز در بازار غیررسمی وابستگی شدیدی به اخبار و تحولات بین‌المللی پیدا کرده است. در طول سال‌های اخیر همزمان با افزایش تحریم‌ها و محدودیت روابط اقتصادی ایران با دنیا، ارزش پول ملی هم افت چشم‌گیری را پشت سر گذاشت. رشد مناسبات اقتصادی ایران باعث ایجاد ثبات نرخ ارز و به دنبال آن رشد ارزش پول ملی خواهد شد.


وی تصریح کرد: امیدوارم اثر این دست اخبار موقتی نباشد، زیرا در طول چند سال گذشته اخبار متعددی با این مضمون در فضای اقتصادی کشور منتشر شده است. عضو ایران در سازمان‌های بین المللی مهمی همچون بریکس و شانگهای نمونه‌هایی از این دست محسوب می‌شوند.


عباد در پایان تاکید کرد: سفر رئیس کل بانک مرکزی به عربستان باعث وارد شدن یک شوک مثبت به بازار غیررسمی ارز و کاهش قیمت دلار در آن شد. توسعه همکاری‌های ایران و عربستان و تمایل این کشور برای سرمایه‌گذاری در ایران خبری خوبی برای اقتصاد ما محسوب می‌شود.


پایان پیام//

نام نویسنده: برچسب ها: بانک مرکزی ، ارز ، نرخ ارز ، بازار ارز ، محمد رضا فرزین ، ایران و عربستان لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000TA2

دیگر خبرها

  • بانک مرکزی وضعیت ارزی کشور را بهبود بخشید
  • تولیدکنندگان آلومینیوم مواد اولیه را به قیمت دلار ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند
  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است
  • الکترونیک محور شدن مجوزها به معنی افزایش شفافیت و پیش‌بینی‌پذیری اقتصادی کشور است
  • سفر فرزین به ریاض چه تاثیری بر بازار غیررسمی ارز داشت؟
  • ملک مصرفی افراد مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شود
  • توافق ایران و امارات برای تقویت همکاری‌های تجاری
  • چرخه بازپروری معتادان متجاهر کامل اجرا نمی‌شود /کارتن خواب‌ها چهره شهر را نا زیبا می‌کنند
  • رانت شیرین ۶۹ میلیارد دلاری برای واردکنندگان
  • صندوق سرمایه گذاری مشترک ایران و امارات تشکیل شود