Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-28@07:32:04 GMT

اهمیت تشکیل حکومت اسلامی

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۹۵۷۷۱

اهمیت تشکیل حکومت اسلامی

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از خبرگذاری رسا؛ مبدأ تاریخ اسلام هجرت پیامبر اسلام(ص) است نه بعثت ایشان، چرا که به برکت این هجرت توانستند حکومت تشکیل دهند، به برکت این حکومت مسلمانان توانستند اسلام خود را به جهان صادر کنند

 حجت الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع، استاد حوزه و دانشگاه، در هیأت عاشوراییان اصفهان، با بیان اینکه حفظ و گسترش اسلام به عنوان تنها نسخه واقعی سعادت بشریت، مشروط بر تشکیل حکومت اسلامی است، گفت: در مقابل به انحطاط کشیدن اسلام و مسلمین تنها با حکومت ناصالحان شکل خواهد گرفت و زحمات تمام انبیاء و صالحان را نابود خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


استاد حوزه و دانشگاه مقابله با حکومت طاغوت را مهمترین مسأله برای مسلمانان بنابر ادله عقلی و نقلی برشمرد و افزود: همیشه باید به یاد داشته باشیم اگر خواستیم ارزشمندترین دارایی خود را بشناسیم، ببینیم دشمن برای از بین بردن کدام بیشتر برنامه ریزی کرده است.
توصیه ابوسفیان به فرزندانش پیرامون حکومت داری
وی با اشاره به تلاش دشمن برای کسب حکومت و ممانعت از به حکومت رسیدن جبهه حق، اظهار کرد: ابوسفیان در یک جشن پیروزی که به مناسبت به حکومت رسیدن بنی امیه برگزار شده بود، به فرزندان و وارثان خود می‌گوید حکومت را میان خودتان دست به دست کنید، ما برای به ثمر رسیدن این حکومت زحمت‌های بسیاری کشیده‌ایم.
حجت الاسلام مهدوی ارفع با بیان اینکه ماجرای شورای سقیفه یک ماجرای پیچیده است، خاطرنشان کرد: امتی که حتی نمی‌ذاشتند قطره ای از آب وضوی پیامبرشان روی زمین بریزد به جایی رسیدند که مهمترین امر پیامبر خود را نادیده گرفتند و ماجرای غدیرخم با آن همه بیعت و تبلیغات و تأکیدات پیامبر اکرم(ص) را بعد از 70 روز نقض کردند، باید چرایی چنین موضوع را به خوبی بررسی کرد.
استاد حوزه و دانشگاه یک جریان فکری و فرهنگی را پشت پرده سقیفه عنوان کرد و گفت: وقتی دیگران برای مطامع خود از حکومت دست نمی‌کشند و می‌دانند هر بعدی را دست بگیرند تا زمانی که حکومت در اختیار صالحان باشد، به نتیجه نخواهند رسید، به همین دلیل است که مسأله حکومت برای جبهه حق و باطل بسیار مهم است.
خطبه 216 نهج البلاغه و تأثیر حکومت بر جامعه
وی حکومت را دارای نقش کلیدی در جامعه دانست و تصریح کرد: امام علی(ع) در خطبه 216 نهج البلاغه که یکی از مهمترین خطبه‌های نهج البلاغه است، می‌فرمایند مردم اصلاح نمی‌شوند مگر با اصلاح زمامداران، این یک اصل بسیار دقیق و قوی و قابل اثبات است که ایشان می‌فرمایند، اگر هم می‌خواهید جامعه به فساد و تباهی کشیده شود کافی است حکومت را به دست نااهلان بسپارید.
حجت الاسلام مهدوی ارفع حکومت را سرچشمه جامعه برشمرد و اظهار کرد: ده‌ها روایت وجود دارد مبنی بر اینکه هرکاری می‌خواهید انجام بدهید باید از حکومت شروع کنید، امام علی(ع) در خصوص مردم پس از پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند تمام مردم مرتد شدند مگر سه یا چهار نفر، این درحالی است که مردم در آن زمان نماز و قرآن می‌خواندند و اهل نماز شب و حتی جهاد در کنار خلفا هم بودند.
استاد حوزه و دانشگاه در ادامه عنوان کرد: جابجایی حکومت و حاکم حق و قرار دادن دیگران به جای آن و خلاف مسیر حکومتی که پیامبر اسلام(ص) تأسیس کرده بود حرکت کردن و رفتن در مسیر حکومتی که بزودی تبدیل به سلطنت شد بنابر فرموده امام علی(ع) مانند ارتداد است.


استقرار احکام شرعی تنها با استقرار حکومت دینی ممکن است
وی استقرار احکام شرعی را نیازمند استقرار حکومت دینی دانست و تصریح کرد: خداوند می‌فرماید حضرت محمد(ص) کسی جز یک فرستاده نیست و اگر او بمیرد به مرگ طبیعی یا او را بکشند، آیا شما راهی که آمدید را برخواهید گشت؟ هرکسی از این مسیر برگردد به خودش ضرر زده است، این به معنای پر شدن کعبه از بت و بازگشت مردم به بت پرستی نیست، بلکه این بازگشت به معنای این است که مردمی که آرمان‌هایشان به برکت حکومت پیامبر اکرم(ص) در جهان رواج پیدا کرد، از مسیر این حکومت بازگردند.
استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: مبدأ تاریخ اسلام هجرت پیامبر اسلام(ص) است نه بعثت ایشان، چرا که به برکت این هجرت توانستند حکومت تشکیل دهند، به برکت این حکومت مسلمانان توانستند اسلام خود را به جهان صادر کنند و گرایش به اسلام پس از هجرت و تشکیل حکومت چندین برابر است و در نهایت بدون درگیری مکه توسط مسلمانانی که زمانی شبانه از این شهر فرار کردند فتح می‌شود.
وی با بیان اینکه امام حسین(ع) برای حفظ اسلام به شهادت رسیدند، اظهار کرد: حفظ اسلامی راهی ندارد جز نابودی حکومت‌های طاغوتی و به حکومت و قدرت رسیدن اسلام، خطبه شانزدهم نهج البلاغه اولین سخنرانی امام علی(ع) پس از بیعت مردم است که لازم است همه ما آن را به خوبی مطالعه و بررسی کنیم، هم چنین خطبه 216 دیگر خطبه ای است که به مسأله ضرورت حکومت اسلامی تأکید دارد.
حجت الاسلام مهدوی ارفع به بخشهایی از خطبه 216 نهج البلاغه اشاره کرد و گفت: ایشان می‌فرمایند هر خیر مادی و معنوی که مردم تصور می‌کنند فقط به یک شرط محقق خواهد شد و هر شر مادی و معنوی که از ان در هراس هستند فقط به یک شرط از آن در امان خواهند بود و آن این است که مردم حق حاکم را به جا آوردند و حکومت هم حق مردم را بجا آورد./1304/پ210/ب1

 

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: حکومت اسلامی اهمیت طاغوت سعادت بشر استاد حوزه و دانشگاه نهج البلاغه حجت الاسلام مهدوی ارفع امام علی ع خطبه 216

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۹۵۷۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل شوراها به منزله مشارکت مستقیم مردم در اداره امور شهرها است

به گزارش خبرنگار مهر، محمد نورصالحی صبح یکشنبه در صد و سی امین جلسه شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: در سال ۱۳۵۸ امام خمینی (ره) با فرمانی که داشتند، دستور بر تشکیل شورا دادند که در ادامه این روز در تقویم ثبت شده است، شوراها نقطه عطف در انقلاب اسلامی و تاریخ سیاسی نظام جمهوری اسلامی است که مردم را صاحبان اصلی نظام قلمداد می‌کنند.

وی افزود: تشکیل شوراها به منزله مشارکت مستقیم مردم در اداره امور شهرها و روستاها است، باید از این ظرفیت و توان حضور مردم با توجه به شعار سال بهره برد، شکل‌گیری شوراها نشان دهنده آن است که از آغاز انقلاب تا امروز مشارکت مردم و استفاده از ظرفیت آنها در همه عرصه‌ها مدنظر بوده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: با اینکه نهاد مردمی شورا با ۲۰ سال تأخیر تشکیل شد اما طی ۲۵ سال که از فعالیت آن می‌گذرد، شاهد رشد و شکوفایی مسئولیت پذیری نهاد مردمی هستیم.

وی گفت: همه مسئولان نظام و رؤسای قوای مختلف توجه داشتند که از این ظرفیت بیشتر استفاده شود و به نوعی ارتباط مستقیم مردم با بدنه نظام برقرار شود.

به گفته وی میان مدیریت شهر و شورا و مقامات استان همدلی و تفاهم و حمایت و پشتیبانی وجود دارد که امیدوارم روزافزون شود تا در روزهای باقیمانده دولت و مدیریت شهری دستاوردهای خوب و ارزنده برای شما و مردم داشته باشیم.

نورصالحی در پایان با اشاره به مطالبه شورای ششم از استاندار اصفهان افزود: راه اندازی فاز اول خط دو مترو، بحث قرارداد مپنا برای تجهیزات خط دو مترو، خرید ۵ رام قطار برای یک و دو خط مترو، اضافه شدن ۳۰۰ اتوبوس به ناوگان حمل و نقل شهر و نوسازی و بهسازی ۱۰۰۰ تاکسی فرسوده، اتصال حلقه حفاظتی رینگ چهارم از شمال به جنوب به سپاهان شهر و تکمیل سالن اجلاس، کلنگ شروع حفاری خط سه مترو و ورزشگاه نقش جهان و شهرک ورزشی در شمال اصفهان نیازمند حمایت مستقیم استاندار است که مطالبه ما از نماینده دولت در استان است.

کد خبر 6090698

دیگر خبرها

  • تشکیل شوراها به منزله مشارکت مستقیم مردم در اداره امور شهرها است
  • تشکیل شوراها اسباب تحکیم پایه‌های نظام را فراهم کرده است
  • جلد ششم کتاب «عنوان بصری» منتشر شد
  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • مردم پایه اقتدار حکومت اسلامی را تشکیل می‌دهند
  • امروز حکومت اسرائیل منفورتر از همیشه است
  • ۱۴۶۰ نفر عضو شوراهای شهر و روستای استان بوشهر هستند
  • اگر حکومت دینی برپا نمی‌شد چه اتفاقی می‌افتاد؟
  • اسلام اهمیت زیادی به امر شورا و مشورت قائل شده است
  • انتقاد دبیر کل حزب مجمع ایثارگران از حذف اندیشه و تصاویر امام