Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@09:08:55 GMT

خروج حجم قابل توجه برنج گیلان از چرخه ضایعات

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۹۵۸۲۹

خروج حجم قابل توجه برنج گیلان از چرخه ضایعات

ایسنا/گیلان مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: با تجهیز کارخانه‌های شالیکوبی استان طی یک دهه گذشته موفق شدیم ۴۰ هزار تن برنج استان را از چرخه ضایعات خارج کنیم.

قاسم جوادزاده در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه با توسعه صنایع تبدیلی برای محصولات کشاورزی می‌توان باعث رونق و توسعه بخش کشاورزی شد، گفت: تجهیز و نوسازی کارخانه‌های سنتی می‌تواند تا حد زیادی از دورریز ضایعات کشاورزی بکاهد و ارزش‌افزوده تولید این محصول را به کشاورزان برگرداند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: گیلان یکی از دو استان قطب تولیدکننده برنج کشور است و هم اکنون ۱۴۲۵ کارخانه شالیکوبی در استان فعالیت دارند که ۵۲۰ واحد از این کارخانه‌ها تجهیز، نوسازی و به روزرسانی شده‌اند.

جوادزاده ادامه داد: نوسازی این تعداد از کارخانه‌های شالیکوبی موجب شده است که ۴۰ هزار تن برنج استان از چرخه ضایعات خارج شود.

وی تصریح کرد: در مجموع کارخانه‌های شالیکوبی گیلان ظرفیت تبدیل ۶۰۰ تن برنج را دارند و به طور میانگین هرساله برنامه داریم ۳۰ واحد شالیکوبی در استان نوسازی شود و به این ترتیب به طور میانگین هر ساله از ضایعات برنج گیلان ۳ تا ۴ درصد کاسته خواهد شد.

۳۵ درصد کارخانه های چای گیلان نوسازی شده‌اند

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی گیلان خاطرنشان کرد: در حوزه چای نیز ۱۵۰ کارخانه چایسازی وجودارد که تاکنون فقط ۳۵ درصد آنها نوسازی شده‌اند.

وی تصریح کرد: تشکیل زنجیره ها با محوریت به روزسانی واحدهای صنایع تبدیلی از راهکارهای حذف واسطه‌ها، کاهش هزینه‌تمام شده تولید محصولات کشاورزی و جلوگیری از اختلاط محصولات کشاورزی در بسته‌بندی است.

جوادزاده با تاکید بر تقویت برندسازی محصولات کشاورزی گفت: در حال حاضر در حوزه برنج بیش از ۱۰۰ برند و در چای ۵۵ برند وجود دارد.  

ورود صنایع تبدیلی برای کیوی‌هایی که قابلیت صادرات ندارند

وی با بیان اینکه برای کیوی در حوزه انبار و نگهداری مشکلی وجود ندارد و بیش از ۹۵ انبار با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن در گیلان وجود دارد، تصریح کرد: بخشی از کیوی گیلان که تازه‌خوری نمی‌شود و یا قابلیت صادرات را ندارد، با ایجاد صنایع تبدیلی می‌تواند به چرخه فراوری وارد شود، که مجوز ساخت برای آن صادر شده است.

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: افزایش اشتغال از دیگر دستاوردهای توسعه صنایع تبدیلی است و در حال حاضر ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر در کارخانه‌های صنایع تبدیلی استان فعالیت دارند.

وی یکی از بزرگترین مزیت نسبی گیلان درحوزه صنایع تبدیلی را رغبت سرمایه گذاری بخش خصوصی عنوان کرد و گفت:بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع تبدیلی را بخش خصوصی انجام می‌دهد و این استقبال سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه صنایع تبدیلی در گیلان رو به افزایش است.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی ضایعات برنج محصولات کشاورزی صنایع تبدیلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۹۵۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امکان کاهش ۲۰ درصدی ضایعات برداشت گندم با روش‌های علمی

ایسنا/فارس معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندرای فارس با تأکید بر ضرورت کاهش ضایعات برداشت گندم، امکان کاهش ۲۰ درصد این ضایعات را با استفاده از روش‌های علمی و حرفه‌ای میسر دانست.

حسن شیخ‌نیا امروز، ۶ اردیبهشت‌ماه با اشاره به پتانسیل ارزشمند استان در عرصه‌های علمی، گفت: ظرفیت مهمی در حوزه تحقیقاتی دانشگاه‌های استان وجود دارد که آن را سرآمد کشور می‌کند.

وی افزود: شرکت‌های دانش بنیان، مهندسین مشاور و مجموعه‌های فنی و مهندسی استان فارس دارای ظرفیت‌های بی‌بدیلی هستند که باید از قابلیت‌های آن‌ها بهره برد.

شیخ‌نیا تصریح کرد: شماری از بهترین شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه جهاد کشاورزی مشغول به فعالیت هستند و دستاوردهای آن‌ها می‌تواند چراغ راهی در زمینه افزایش بهره‌وری باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس با اشاره به تاثیرگذاری صنعت کشاورزی در عرصه اقتصاد ملی گفت: با توجه به شرایط اقلیمی استان فارس باید از مبانی علمی در زمینه آبیاری محصولات کشاورزی به نحو مطلوب‌تری استفاده کنیم.

وی تأکید کرد: کشاورزان استان فارس سرآمد کشور هستند و چنانچه از ظرفیت‌های علمی و تجربی آن‌ها در مقیاس وسیع‌تری بهره‌مند شویم به افزایش بهره‌وری دست خواهیم یافت.

به گفته شیخ‌نیا، با اصلاح بذر می‌توانیم میانگین تولید گندم را از دو و نیم تن در هکتار را به پنج تن برسانیم و دورنمای تولید ۱۲ تن گندم در هر هکتار هم دور از ذهن نخواهد بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس افزود: در حلقه برداشت گندم آمارهای مختلفی وجود دارد که بر ضایعات هفت تا هشت درصدی گندم اشاره دارند که باید نسبت به این موضوع دغدغه جدی داشت.

شیخ‌نیا در این رابطه گفت: می‌توان با بهره‌مندی از روش‌های حرفه‌ای و علمی تا ۲۰ درصد از ضایعات برداشت گندم را کاهش داد و شاهد اثرات مثبت آن بر اقتصاد کشاورزان و میزان تولید در کشور بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس نقش زنجیره ارزش در افزایش بهره‌وری را به عنوان یکی از مولفه‌های اصلی قلمداد کرد و افزود: دولت با تمام توان در راستای افزایش بهره‌وری به میدان آمده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی استانداری فارس، وی در پایان گفت: نقش محصولات کشاورزی در عرصه سلامت جامعه سرنوشت‌ساز است و به همین دلیل بر نقش نظارتی دولت در این حوزه، تاکید ویژه‌ای داریم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • گلستان با ۸۸ درصد تحقق الگوی کشت جزو استان‌های پیش ‌رو است
  • آغاز برنج‌کاری در گیلان
  • رصد دقیق ۴۷۰۰۰۰ هکتار برنج شمال با داده‌های فضایی
  • اقدامات قابل توجه دولت سیزدهم در حوزه مدرسه‌سازی جای قدردانی دارد
  • برآورد سطح زیرکشت برنج با داده‌های فضایی برای نخستین بار
  • لیتیوم را خام‌فروشی نمی‌کنیم/ پای ماندگاری صنایع تبدیلی در همدان می‌مانیم
  • لیتیوم را خام‌فروشی نمی‌کنیم/ پای ماندگاری صنایع تبدیلی لیتیوم در همدان می‌مانیم
  • (تصاویر) آغاز برنج‌کاری در گیلان
  • رشد تولید کشاورزی از ارکان تحقق شعار سال است
  • امکان کاهش ۲۰ درصدی ضایعات برداشت گندم با روش‌های علمی