Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-01@08:26:20 GMT

پرورش طیور در چه صورتی سودآوری مناسبی بهمراه دارد ؟

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۹۷۲۱۲

پرورش طیور بخصوص پرورش مرغ بومی در منازل روستایی در چند سال اخیر با افزایش قابل توجهی مواجه شده است که دلیل آن را می توان در افزایش اقبال عمومی به مصرف گوشت و تخم طیور بومی یافت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پرورش طیور بخصوص پرورش مرغ بومی در منازل روستایی در چند سال اخیر با افزایش قابل توجهی مواجه شده است که دلیل آن را می توان در افزایش اقبال عمومی به مصرف گوشت و تخم طیور بومی یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توجه به چنین بازاری می تواند کمک شایانی به کسب درآمد حتی در محیط های کوچک داشته باشد . اما پرسش اینجاست که پرورش مرغ و آن هم از نوع طیور بومی در مناطق روستایی به چه پیش نیازهایی نیاز دارد و چه ابزاری و تمهیداتی در جهت پرورش بهینه طیور می تواند تاثیر گذار باشد ؟ در ادامه به این پرسش ها پاسخ خواهیم داد.

هدف از پرورش مرغ بومی :

پیش از آغاز پرورش باید هدف خود از پرورش مرغ را مشخص کنید. اینکه هدف شما تولید تخم مرغ یا تولید گوشت مرغ می باشد از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد چراکه نژادهای تخم گذار و نژاد های طیور گوشی در نمونه های بومی نیز متفاوت بوده و بازدهی متفاوتی از خود نشان می دهند.

توجه به این عامل مهم می باشد که پرورش مرغ بومی به منظور ارائه ی گوشت آن به بازار نیازمند اخذ مجوز از مراکز مشخصه دارد که در بیشتر مواقع نیز با توجه به عدم مکانیزه بودن پرورشگاه در نمونه های روستایی و محلی ، امکان ارائه ی گوشت به صورت بسته بندی شده به بازار وجود ندارد . از این رو هدف اصلی از پرورش مرغ بومی ، ارائه ی تخم مرغ آنها به بازار می باشد . البته ذکر این نکته خالی از لطف نمیباشد که بیشتر پرورش دهندگان طیور بومی ، استفاده ای دو منظوره از این نوع طیور دارند و بدین ترتیب هزینه های آنها نیز در پرورش طیور کاهش یافته و سود حاصله افزایش می یابد .

علاوه بر نیاز به مجوزر در پرورش طیور گوشتی ، طولانی بودن رشد پرنده و رسیدن به زمان ارائه به بازار نسبت به طیور صنعتی نیز از  دیگر عوامل بازدارنده در تمرکز بر روی پرورش مرغ بومی گوشتی می باشد .

 انتخاب نژاد مناسب :

انتخاب مرغ تخم گذار بومی برای پرورش در محیط های روستایی نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد . مرغ های بومی ایرانی و نمونه های اصلاح نژاد شده در کنار مرغ هایی همچون مرغ لوهمن و ... در بازار موجود می باشند که از نظر بازدهی و تخم گذاری در طول سال شرایطی متفاوت نسبت به همدیگر دارند .

مرغ های بومی ایرانی همچون مرغ گلپایگان و یا مرغ های جهادی که در داخل کشور اصطلاح نژادی شده اند ، نمونه هایی مناسب برای پرورش در مناطق روستایی می باشند. در صورتی که هدف شما از پرورش مرغ بومی به صورت مشخص تولید تخم مرغ می باشد ، انتخاب مرغی همچون مرغ گلپایگان برای تولید تخم ، انتخابی هوشمندانه به نظر می رسد.

پرورش طیور زینتی :

از دیگر مواردی که به صورت محدودتری در مناطق مختلف کشور وجود دارد ، پرورش طیور زینتی می باشد . از نژاد های شناخته شده ی مرغ و خروس های زینتی می توان به لاری ، ابریشمی ، آیام سمانی ، سلطان و ... اشاره کرد .

پرورش این نوع از طیور ها به منظور شرکت در مسابقات طیور زینتی و همینطور نگهداری توسط افراد علاقه مند صورت می گیرد و هدف از پرورش آنها استفاده از گوشت و تخم این پرندگان نیست .

در این بین در داخل کشور عزیزمان ایران ، پرورش خروس لاری که از نژاد خروس های جنگی می باشد ، از محبوبیت بالاتری برخوردار می باشد. هدف از پرورش این نوع نژاد شرکت دادن آنها در مبارزات تن به تن می باشد. از این رو و با توجه به نوع هدف امکان فروش خروس هایی با قیمت های چند ده میلیونی نیز فراهم می باشد که اهمیت پرورش مرغ لاری را نشان می دهد.

توجه به جلوگیری از جفتگیری خروس لاری با نژاد های مختلف و حفظ اصالت در این نوع از طیور سبب شده است که تخم مرغ لاری نیز از اهمیت بالایی برخودار شود و قیمتی بسیار بالاتری نسبت به تخم نطفه دار طیور بومی داشته باشد .

تجهیزات مورد نیاز در پرورش طیور :

با توجه به هدف پرورش دهنده از پرورش مرغ بومی ، تجهیزات و ابزارهایی مشخص برای این امر مورد نیاز می باشد که عدم توجه به آنها در کاهش سرعت پیش برد مناسب پرورش تاثیر گذار خواهد بود.

- قفس : در صورتی که قصد پرورش طیور در تعداد بالاتری را داشته باشید استفاده از قفس های مکانیزه به منظور پرورش طیور تخم گذار بسیار مهم می باشد. با استفاد از این قفس ها امکان نگهداری از طیور به تعدادی بیشتر در مکانی کوچکتر نیز فراهم می شود که سود حاصله را افزایش خواهد داد.

همچنین این قفس ها به دلیل داشتن سیستم های آبخوری و دانخوری مجهز ، استفاده از نیروی کار را نیز کاهش داده و از هزینه های جاری پرورش دهنده می کاهد.

- لامپ مادر مصنوعی : استفاده از این نوع لامپ ها بخصوص در پرورش طیور یک روزه از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. از این لامپ ها به منظور ایجاد محیطی گرم و دور کردن آلودگی های از طیور یک روزه استفاده می شود .

- دانخوری و آبخوری : اگر پرورش دهنده قصد پرورش طیور در فضای آزاد را داشته باشد، استفاده از دانخوری و آبخوری های مخصوص و بخصوص اتوماتیک می تواند تاثیر بسزایی در رعایت اصول بهداشتی پرورش طیور داشته باشد.

مقابله با بیماری ها :

مواجهه با بیماری های مختلف در پرورش طیور اجتناب ناپذیر می باشد. از این رو توجه به اصول بهداشتی و واکسیناسیون بموقع طیور می تواند کمی بسیاری در پیشگیری از بروز بیماری ها در طیور بومی شود .

بیماری نیوکاسل مرغ از مهمترین بیماری های موجود در بین طیور پرورشی می باشد که درمان مشخصی ندارد و تنها راه مقابله با آن، واکسیناسیون طیور در زمانی مشخص می باشد که از بوجود آمدن بیماری جلوگیری می کند . عدم توجه به چنین موردی می تواند سبب ابتلای کل گله به نیوکاسل شده و در نتیجه موجب تلف شدن تمامی طیور شود .

بیماری های دیگری همچون آبله ، آنفولانزا و ... نیز وجود دارد که واکسیناسیون و شناسایی بموقع می تواند تاثیر بسیاری در کنترل این بیماری های داشته باشد.

کانیبالیسم نیز از دیگر مواردی می باشد که در طیور بومی نیز به میزان بسیاری دیده میشود. خودخواری یا کانیبالیسم در نتیجه ی مدیریت نادرست پرورش دهنده اتفاق میفتند که ناشی از عدم تهیه غذای مناسب ، نوردهی نامناسب سالن پرورش و ... صورت می گیرد که با یک مدریت صحیح به صورت کامل قابل رفع می باشد.

نتیجه گیری :

در این مقاله اشاره ای کلی به شیوه های پرورش طیور بومی و همینطور نژاد های قابل پرورش کردیم و از تجهیزات و اقدامات مهم در پرورش این طیور نام بردیم. اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که پرورش طیور بومی در مناطق مختلف کشور با توجه به شرایط آب و هوایی متفاوت با پیچیدگی های بسیاری مواجه می باشد که پیش از اقدام به پرورش باید مورد بررسی قرار گرفته و نقشه ی راهی مطمئن پیش روی پرورش دهنده ترسیم شود . این امر ریسک شکست در پرورش را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و امکان قدم برداشتن مطمئن در این راه را برای پرورش دهنده فراهم میکند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: پرورش مرغ بومی پرورش طیور پرورش دهنده بیماری ها طیور بومی تخم گذار تخم مرغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۹۷۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رتبه سوم مهاباد درتولید گوشت دراستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مهاباد، مسائل و مشکلات فعالان و تولید کنندگان حوزه دام و طیور مهاباد با حضور مسئولان استانی بررسی شد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان در این جلسه از هماهنگی برای صادرات مرغ در استان گفت و افزود: استان آذربایجان غربی یکی از استان‌های تولید کننده گوشت مرغ هست که رتبه هشتم کشوری را دارد.

 بستانچی با بیان اینکه برای جلوگیری از خسارت به مرغدارها در برابر تولید مازاد، تشکل‌ها باید پای کار بیایند تا صادرات مستقیم صورت گیرد، اضافه کرد: هم اکنون سهم کل کشوراز تولید مرغ ۷ هزار تن است که ۵ هزارتن آن برای اتحادیه مرغداران و ۲۰۰۰ تن هم مربوط به زنجیره‌هاست.

شریفی مدیر تولید زنجیره یکپارچه  تولید مرغ هم می گوید: مقرر شده امسال تولید گوشت مرغ را  به ۱۵ هزار تن در سال برسانیم و ۲۵۰۰ تن افزایش تولید داشته باشیم.

مدیر جهاد کشاورزی مهاباد هم با اشاره به اینکه در شهرستان مهاباد حدود ۳۳۰ هزار راس دام سبک و۲۱ هزار راس دام سنگین جود دارد افزود: از این میزان سالانه حدود ۴ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز و بیش از ۱۶ هزار تن گوشت مرغ تولید می‌شود.

حقگوی گفت: در شهرستان مهاباد ۷۴ واحد دامداری فعال است که در مجموع بیش از ۳۷ هزار تن محصولات دامی شامل گوشت سفید، گوشت قرمز، عسل، شیر و فرآورده‌های دامی در در آن تولید می‌شود.

بهسازی و نوسازی جایگاه‌های دام روستایی،تامین نهادهای دام و طیور و  جوجه و افزایش پوشش  بیمه ای  واحدهای تولیدی از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تقویم نجومی امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • جذب نیرو‌های بومی در شرکت‌های منطقه از مهم‌ترین دغدغه‌های جوانان دهلرانی است
  • دهه کرامت فرصت مناسبی برای برگزاری جشن‌های مردمی است
  • واکسیناسیون ۴۵۵ هزار طیور بومی در قزوین
  • سودآوری ۴۸ هزار میلیاردی ایمیدرو در یک سال
  • توجه به معلم «سرمایه‌گذاری برای کشور» است/ آموزش و پرورش، مسئله اول کشور
  • لیست بهترین جراح فک و صورت تهران
  • رتبه سوم مهاباد درتولید گوشت دراستان
  • قاچاق کالا عملاً روند تولید را مختل می‌سازد
  • نگاه سرمایه‌گذاران به این آلت‌کوین‌ها/ پتانسیل سودآوری این رمزارزها بالا است!