Web Analytics Made Easy - Statcounter

در روزهایی که بازار دچار تلاطم است عده ای سودجو اقدام به احتکار می کنند، محتکرانی که با بی انصافی به دنبال منافع خود هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیر افلاک، این روزها قیمتها به سرعت برق و باد در حال افزایش و تغییر است، گاهی بین عرضه و تقاضا آنقدر فاصله ایجاد می شود که مدتی بازار را با مشکل مواجه می کند و در نهایت تلاش می شود تا به یک ثبات برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تلاطم این روزها در بازار بسیار زیاد است، هر روز یکی از اقلام پر مصرف بر تخت گرانی و کیمیایی تکیه می زنند و نامشان پر آوازه می شود و صفوف طولانی و قیمت های چند هزار تومانی باید برایشان خرج کرد تا در نهایت به دست مصرف کننده برسد.

تلاطم بازار لرستان

یک روز نوبت قند و شکر است، یک روز برنج و روغن و یک هم مرغ  و گوشت که در بازار جزء لیستی قرار می گیرند که با هزار داستان به دست مصرف کننده می رسد.

در حالی کمبود اقلام پر مصرف در بازار روز به روز می چرخد که چندی پیش نوبت به کره رسید و بعد از مدتی چند تن کره احتکار شده کشف و ضبط شد.

عدم توازن در عرضه و تقاضا و عدم نظارت های کافی سبب شده تا هر روز قیمت ها دلبخواهی بالا و پایین روند، همین سبب می شود تا مصرف کننده برای دسترسی به اقلام مورد نیاز هفت خوان رستم را طی کند.

احتکار در روزهای کرونایی

در این روزهایی که کرونا بی رحمانه  قربانی می گیرد و از سویی اعلام می شود که مهمترین راه عدم حضور در تجمعات است، برخی از اقلام مانند مرغ منجمد و یا روغن در برخی از فروشگاه به نرخ مناسب تری عرضه می شود و برای همین صفوف طولانی ایجاد می شود.

این در حالیست که فروشگاه ها به دلیل کمبود روغن در بازار، به هر مشتری تنها یک روغن عرضه می کنند و در برخی از فروشگاه ها صف هایی طویل برای دریافت آنها ایجاد می شود.

احتکار یا کمبود کالا؟

در حالی که با شیوع کرونا وضعیت اقتصاد و معیشت سخت تر شد و عده ای شغل و کار خود را از دست دادند و یا با کسادی بازار روبرو شدند، برخی سودجویان و دلالان از آب گل آلود روزهای کرونایی هم ماهی می گیرند و دست از احتکار برنمی دارند.

این افراد برایشان مهم نیست چه شرایطی وجود دارد بلکه تنها کفتارگونه به دنبال منافع خود هستند تا ثروت و سود بیشتری به جیب بزنند.

احتکار آنقدر زشت و ناپسند است که در آیات و روایات زیادی به آن اشاره شده و افراد را از این امر هشدار داده است که دور شوند به طوری که پیامبر (ص) در حدیثی فرمودند هر کس گندمی را به قصد گران شدن آن، ۴۰ روز احتکار کند، ا خدا از او بری است.

اما متاسفانه علیرغم این همه سفارش برای دور شدن از احتکار، عده ای بی توجه تنها بر طبل منافع خود می کوبند و نیاز اطراف و جامعه برایشان معنایی ندارد.

در این روزهایی که اقتصاد یکی از مشکلات شده، احتکار ضربه بر پیکر اقتصاد است و خسارت های سنگینی را بر بازار وارد می کند.

بازرسی ها در استان ۳۷ درصد رشد یافت

فریبرز حسامی معاون بازرسی صمت لرستان در گفت و گو با خبرنگار سفیر افلاک اظهار داشت: سال گذشته در استان ۵۸ هزار و ۲۶۰ بازرسی در استان صورت گرفت که در این راستا سه هزار و ۳۱۱ پرونده تخلف تشکیل شد.

وی افزود: امسال نیز ۸۰ هزار و ۲۱۵ بازرسی تاکنون صورت گرفته که چهار هزار و ۳۶۸ پرونده تخلف تشکیل شده است که بازرسی ها در استان نسبت به سال گذشته ۳۷ درصد افزایش داشته است.

حسامی تصریح کرد: ارزش ریالی پرونده های تخلف تشکیل شده طی سال جاری ۳۲ میلیارد تومان است که بیشترین تخلف مربوط به عدم درج قیمت، با ۳۱ درصد، گرانفروشی ۱۹ درصد، کم فروشی ۱۴ درصد و مابقی هم در حوزه قاچاق و احتکار و سایر موارد بوده است.

معاون بازرسی صمت لرستان با اشاره به شیوع کرونا و بازرسی های لازم در این زمینه عنوان کرد: ۱۵۰ گروه گشت مشترک در استان تشکیل شده و به صورت مستمر بر بازار نظارت می کنند.

وی بیان کرد: از ۷۰۰ بازرسی  انجام شده در این زمینه ۸۵ پرونده تخلف بهداشتی تشکیل شده و ۶۸۰ تذکر بهداشتی نیز به افرادی که در این واحدها پروتکل ها را رعایت نکرده اند داده شده است.

حسامی خاطر نشان کرد: برخی از اصناف مانند نانوایی ها، اغذیه فروشی ها و اصنافی که رعایت بهداشتی در آنها بسیار الزامی است بیشتر مورد بازرسی قرار می گیرند.

معاون بازرسی صمت لرستان با اشاره به احتکار گفت: هر فعال تجاری که اقدام به خرید و فروش و یا حمل کالا می کند باید در سامانه مد نظر اعلام نماید و در غیر این صورت کالاهای این واحد مشمول قاچاق و احتکار می شوند.

کشف میلیاردها تومان احتکار

وی افزود: طی یک ماه گذشته در استان ۵۰۰ میلیون تومان کود، دو میلیارد تومان سم و بذر، ۸۰۰ میلیون تومان جو احتکار شده در استان لرستان کشف و ضبط شده است.

حسامی افزود: واحدهایی که اقدام به احتکار نمایند با نصب پلاکارد به مردم معرفی می شوند و در صورتی که مردم با تخلف و موردی برخورد کردند به شماره ۱۲۴ اطلاع دهند تا سریعا رسیدگی صورت گیرد.

اگرچه این روزها نبض بازار دچار تلاطم شده و ثبات آرزوی بازار شده است اما محتکران نمک بر زخم بازار نریزند تا با توجه به شرایط اقتصادی و شیوع کرونا بتوان همچنان از مشکلات هم عبور کرد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: تشکیل شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۹۸۵۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سخنگوی مرکز مبادله طلا و ارز:سکه‌های حراج شده استاندارد بانک مرکزی هستند/مراقب فریب سودجویان باشید

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اصغر بالسینی اظهار کرد: سکه تمام بهار آزادی عرضه‌شده در مرکز مبادله ایران، ۸.۱۳۶گرم است. دارندگان توجه داشته باشند که عیار آن ۹۰۰ در هزار بوده و طرح روی سکه تمام بهار آزادی ضرب بانک مرکزی نیز تصویر امام خمینی (ره) و بارگاه امام رضا(ع) است.

ایسنا نوشت:وی افزود: طرح دو طرف سکه ربع و نیم بهار آزادی نام مبارک امام علی(ع) و بارگاه امام رضا(ع) است؛ عیار هر دو سکه ۹۰۰ در هزار است. وزن نیم‌سکه ۴.۰۶۸گرم است و این عدد برای ربع سکه ۲.۰۳۴ گرم است.

بالسینی یادآور شد: عیار هر سه نوع سکه تحویل‌داده‌شده در مرکز مبادله ایران، ۹۰۰ در هزار و معادل ۲۱.۶ است.

۲۲۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900614

دیگر خبرها

  • سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران: سکه‌ های حراج شده کاملاً استاندارد بانک مرکزی است/ مراقب فریب سودجویان باشید
  • سخنگوی مرکز مبادله طلا و ارز:سکه‌های حراج شده استاندارد بانک مرکزی هستند/مراقب فریب سودجویان باشید
  • انبار دپوی باتری خودرو در بابل کشف شد
  • آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
  • مجلس آتش‌بیار معرکه است!
  • نقش کلیدی صندوق‌های سرمایه گذاری بازار سرمایه در جمع‌آوری نقدینگی‌های بلاتکلیف
  • جنگ در اقتصاد دیجیتال دنیا ؛ تیک تاک در آمریکا می ماند؟
  • ظهور یک قدرت اقتصادی جدید؛ اقتصاد هند چقدر قوی است؟
  • معضل بیکاری به سراغ اقتصاد آلمان آمد
  • دلار ریخت، طلا جهش کرد/ ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟