Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-07@04:09:38 GMT

تغییر نرخ سود بانکی تکذیب شد

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۹۹۷۵۵

تغییر نرخ سود بانکی تکذیب شد

ایرنا نوشت: در روزهای اخیر در فضای مجازی و برخی سایت‌های خبری، ادعا شده است که با توجه به کاهش انتظارات تورمی، سود بانکی به کمتر از ۱۵ درصد کاهش می‌یابد.

پیگیری‌ها از نهادهای ذیربط نشان می‌دهد که این ادعا صحت نداشته و نه تنها در نهادهای ذیربط مطرح نیست، بلکه در دستور کار هم‌ قرار ندارد.  

تغییرات نرخ سود بانکی در سال‌های اخیر

براساس این گزارش، ریشه تغییرات نرخ سود بانکی در سال‌های اخیر به تیر ماه ۹۵ برمی‌گردد که تصمیم گرفته شد نرخ سود بانکی به ۱۵ درصد کاهش یابد،  اما هیچ گاه اجرایی نشد و بانک ها تمکین نکردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این صورت که موسسات مالی غیر مجاز برای جذب هر چه بیشتر سپرده‌های مردم، نرخ سود خود را بالاتر از ۱۵ درصد در نظر گرفتند و همین عامل، باعث شد تا بانک‌ها نیز برای فرار از شکست، مجبور شوند نرخ سود پرداختی خود را افزایش دهند بنابراین پروژه کاهش نرخ سود به ۱۵ درصد عملا با شکست مواجه شد.

پس از اینکه به معضل موسسات مالی غیرمجاز رسیدگی شده و پرونده  آنها بسته شد،  شورای پول اعتبار بار دیگر در اوایل شهریور ماه ۱۳۹۶ تصویب کرد که تمامی بانک‌ها و موسسات اعتباری، نرخ سود علی الحساب یک ساله را ۱۵ درصد و سود سپرده‌های کوتاه مدت را ۱۰ درصد در نظر بگیرند.  اما پس از التهابات ارزی سال ۹۷ نرخ سود سپرده‌ها به شکل غیررسمی تا محدوده ۱۸ تا ۲۰ درصد افزایش یافت.

در نهایت، در بهار امسال (۳۱ فروردین ماه) مدیران عامل بانک‌ها دوباره تصمیم گرفتند نرخ سود بانکی را به مصوبه سال ۱۳۹۶ بازگردانند، بنابراین نرخ سود بلندمدت یک‌ساله ۱۵ درصد و نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت کمتر از ۶ ماه نیز هشت درصد اعلام شد. پس از آن تاریخ، چندین بار شایعه افزایش یا کاهش نرخ سود بانکی مطرح شده که تاکنون همه این ادعاها و شایعات تکذیب شده است.

منبع: الف

کلیدواژه: نرخ سود بانکی سپرده ها بانک ها ۱۵ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۹۹۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقف روزانه تراکنش‌های بانکی چقدر است؟


طبق اعلام بانک مرکزی، سقف تراکنش بانکی روزانه بسته به نوع انجام عملیات تراکنش از پنج تا ۴۰۰ میلیون تومان متغیر است. همچنین سقف خرید روزانه از طریق دستگاه خودپرداز از ۵۰ میلیون برای هر کارت تا ۲۰۰ میلیون تومان برای تمام کارت‌های هر فرد متغیر است.

به گزارش صدای ایران از ایسنا، بر اساس اعلام بانک مرکزی، سقف انتقال وجه روزانه کارت به کارت در خودپردازها، موبایل بانک و اینترنت بانک، ۱۰ میلیون تومان و در نرم‌افزار‌های پرداخت به پنج میلیون تومان می‌رسد.

همچنین، سقف خرید روزانه از طریق درستگاه‌های کارتخوان با یک کارت ۵۰ میلیون تومان و با تمام کارت‌های هر فرد تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان مجاز است.

علاوه بر این، سقف انجام تراکنش و عملیات انتقال وجه از طریق ساتنا و پایا به صورت غیر حضوری ۲۰۰ میلیون تومان و به صورت حضوری در شعب بانکی ۴۰۰ میلیون تومان است. همچنین، سقف مبلغ انتقال ساتنا در شعب بانکی با ارائه مستندات، بدون محدودیت است.

گفتنی است؛ حداکثر برداشت وجه در خودپرداز‌ها برای هر کارت بانکی مانند گذشته ۲۰۰ هزار تومان است.


دیگر خبرها

  • بانک دی در مسیر کاهش شناوری سهم و افزایش سرمایه نقدی 
  • ادعای بدون سند حجاریان درباره روحانی/ سخنی که خاندوزی باید تکذیب کند
  • بانک مرکزی: تورم کاهشی می‌شود | کاهش رشد پایه پولی به ۲۸.۱ درصد
  • قیمت طلا افزایش یافت
  • کاهش اتکا به تسهیلات بانکی با اجرای قانون تامین مالی تولید
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
  • تورم ترکیه در ماه آوریل به ۷۰ درصد رسید
  • اجرای قانون تامین مالی تولید، اتکا به تسهیلات بانکی را کاهش می‌دهد
  • اجرای قانون تامین مالی تولید، اتکا به تسهیلات بانکی را کاهش می دهد
  • سقف روزانه تراکنش‌های بانکی چقدر است؟