Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@20:48:41 GMT

کشاورزی هوشمند؛ راهکار مدیریت منابع محدود آب

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۰۰۶۲۱

کشاورزی هوشمند؛ راهکار مدیریت منابع محدود آب

ایسنا/زنجان رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی زنجان گفت: کشاورزی هوشمند راهکار مدیریت منابع محدود آب استان در زمینه کشاورزی است.

مهدی رنگ‌رونا در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تفاهم‌نامه منعقده بین اتاق بازرگانی و وزارت جهادکشاورزی و ضرورت تدوین سند بهره‌وری آب، از گزارش تخصصی ارائه شده توسط کارشناسان اتاق بازرگانی و پیش‌نویس سند بهره‌وری آب کشاورزی استان که به‌صورت جامع به وضعیت بحرانی آب در استان پرداخته، اظهار کرد: ارتقای بهره‌وری در استفاده از آب به ویژه در بخش کشاورزی استان تاثیر به‌سزایی در منابع آبی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حوزه آب استان توجه ویژه و کافی صورت نگرفته و کشاورزان همچنان به صورت سنتی نسبت به آبیاری سطح زیر کشت خود اقدام می‌کنند.

وی با بیان اینکه جلوگیری از این روند جهت پیشگیری از خشکسالی طی سال‌های آتی لازم و ضروری است، افزود: کشاورزی را باید با اقدامات ترویجی به سمت کشاورزی صنعتی پیش برد و قدم به قدم الگوی سطح زیر کشت را اصلاح کرد.

این مسئول با تاکید بر اینکه بهره‌وری را باید نسبت به سطح زیر کشت در استان افزایش داد، گفت: زنجان شهرک گلخانه‌ای دارد که اقدامات بسیار خوبی در آن صورت گرفته که باید این اقدامات هرچه بیشتر توسعه پیدا کند. همچنین موضوع حق‌آبه اراضی شیب‌دار نیز در شورای گفت‌وگوی استان مطرح و موارد نیز مورد پیگیری و مصوباتی نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

رنگ‌رونا با اشاره به کشاورزی هوشمند، تصریح کرد: کشاورزی هوشمند راهکار مدیریت منابع محدود آب استان در زمینه کشاورزی است و فناوری اطلاعات ظرفیت قابل توجهی در ایجاد زیرساخت‌های مربوط به حوزه کشاورزی هوشمند دارد و می‌تواند زمینه را برای این سبک کشاورزی فراهم کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان زنجان، یادآور شد: فناوری اطلاعات و ارتباطات علاوه ‌بر حوزه کاشت، ظرفیت مدیریت مراحل داشت، برداشت و حتی تامین بازار فروش محصولات کشاورزی را نیز دارد، به طوری که در حال حاضر نیز طرح‌هایی مانند سم‌پاشی و آب‌پاشی با پهباد و پیش‌بینی شرایط آب و هوایی کشاورزی ارائه شده است که اجرای آن می‌تواند در مصرف آب و سم بسیار صرفه‌جویی کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی کشاورزی هوشمند زنجان کشاورزی هوشمند اتاق بازرگانی بهره وری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۰۰۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احداث باغ در پایاب چاه‌های قزوین، ممنوع

محمدحسین عطایی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: هرگونه تغییر اراضی کشاورزی از حالت اولیه نیاز به مجوز دارد که احداث باغ نیز از جمله مواردی است که برای احداث آن باید از جهادکشاورزی مجوز گرفت.

وی اضافه کرد: دلیل ممنوعیت احداث باغ در پایاب شبکه دشت قزوین با هدف تامین آب از این شبکه با هدف برون رفت از وضعیت موجود بوده که باید مورد توجه بهره برداران استان قرار گیرد.

عطایی با بیان اینکه روش‌های نوین آبیاری و اجرای الگوی کشت مهمترین راهکار برون رفت از وضعیت موجود در منابع آبی است، ادامه داد: با توجه به وضعیت منابع آبی چاره‌ای جز استفاده از روش‌های نوین برای تولید محصولات کشاورزی و اجرای الگوی کشت در مزارع استان نداریم.

این مسئول در ادامه به اجرای طرح جهش تولید در دیمزار‌های استان قزوین اشاره کرد و یادآور شد: طرح جهش تولید به عنوان یک طرح ساختاری و هوشمند در راستای اجرای الگوی کشت و با هدف افزایش تولید اجرا می‌شود که در این طرح با روش کارشناسی می‌توان افزایش تولید در دیمزار‌ها را شاهد باشیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین بیان کرد: رعایت الگوی کشت و استفاده بهینه از منابع آبی می‌تواند علاوه بر حل معضل کم آبی به افزایش راندمان تولید و بهره وری در سطح منجر شود.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • افزایش ظرفیت منابع تامین آب شرب در شهرستان علی آباد کتول
  • ۸۳درصد مشترکان برق قزوین کم‌مصرف هستند
  • راهکار‌ افزایش تولید سه میلیون تن محصولات کشاورزی بررسی شد
  • بهره‌برداری از ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی محلات در سال آینده
  • احداث باغ در پایاب چاه‌های قزوین، ممنوع
  • آشنایی با نامزدهای راه یافته به دور دوم انتخابات مجلس در زنجان و طارم
  • نصب بیش از ۷ هزارو ۷۴۰ کنتور در کرمان
  • دوربین‌های هوشمند جاده‌ای چگونه تخلف و سرعت خودرو‌ها را ثبت می‌کنند؟
  • پرداخت ۳۸ میلیارد تومان پاداش به مشترکین کم‌مصرف قزوین
  • پرده‌های حفاظت خورشیدی؛ راهکار پایداری ساختمان‌ها