Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-30@13:18:00 GMT

تغییر فصل و خلقی که تنگ می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۰۱۹۲۹

تغییر فصل و خلقی که تنگ می‌شود

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، اختلال عاطفی فصلی نوعی اختلال خلقی است که با تغییر فصل بروز می‌کند. این اختلال معمولاً در روزهای تاریک و کوتاه پاییز و زمستان با علائمی مانند افسردگی، خستگی و گوشه‌گیری اجتماعی خود را نشان می‌دهد و ظرف چندماه برطرف می‌شود اما این اختلال گاهی می‌تواند تأثیر جدی بر احساس و عملکرد فرد داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

چرا این اختلال به سراغ ما می‌آید؟

گفته می‌شود که اختلال عاطفی فصلی ناشی از بر هم خوردن ریتم شبانه‌روزی طبیعی بدن است. نور خورشید که از طریق چشم وارد می‌شود، بر این ریتم تأثیر می‌گذارد. وقتی هوا تاریک است، ماده‌ای به نام ملاتونین در بدن ترشح می‌شود. ملاتونین که مسئول خواب آلودگی ما است، با غروب خورشید در بدن تولید و سحرگاه متوقف می‌شود. به همین علت، شب‌های طولانی در فصل سرد سال، حسی از خواب آلودگی در ما ایجاد می‌کند و گاهی ریتم طبیعی بدن را بر هم می‌زند.

 

اختلال عاطفی فصلی چگونه نمایان می‌شود؟

این اختلال هیچ آزمایش مشخصی ندارد و راه تشخیص آن توجه به نشانه‌ها و علائم است. اگر حداقل پنج مورد از علائمی که در ادامه شرح داده می‌شود، در یک دوره دو هفته‌ای به سراغ‌تان آمد، بهتر است با یک پزشک مشورت کنید.

- احساس افسردگی

- از دست دادن علاقه به چیزهایی که زمانی لذت‌بخش بود

- تغییرات در اشتها یا وزن

- کم یا زیاد خوابیدن

- تحریک یا عقب ماندگی روانی-حرکتی

- خستگی یا انرژی از دست رفته

- احساس بی‌ارزشی یا گناه بیش از حد

- بروز مشکلاتی در تمرکز، فکر یا تصمیم‌گیری

- افکار مرگ یا خودکشی

 

چگونه با آن غلبه کنیم؟

عادات و سبک زندگی سالم می‌تواند به کاهش علائم اختلال عاطفی فصلی کمک کند. ورزش منظم را در دستور کار روزانه خود قرار دهید. خواب ۷ تا ۹ ساعت در شب را جدی بگیرید. یک رژیم غذایی سالم شامل مقدار زیادی میوه، سبزیجات و پروتئین داشته باشید. ویتامین دی مصرف کنید. تحقیقات نشان داده است که افراد مبتلا به اختلال عاطفی فصلی اغلب سطح ویتامین دی پایینی دارند. به همین دلیل، به افراد مبتلا اغلب توصیه می‌شود که مصرف این ویتامین را از طریق رژیم غذایی، قرار گرفتن در معرض آفتاب یا مکمل ویتامین افزایش دهند.

 

با پزشک مشورت کنیم

تغییر حالت فصلی معمول است، اما اختلال عاطفی فصلی در برخی موارد نیاز به درمان‌هایی چون نوردرمانی، روان درمانی و دارو دارد. علاوه بر اینکه گاهی اوقات افسردگی فصلی ممکن است نشان‌دهنده یک بیماری جدی باشد که می‌تواند بر سلامتی و توانایی عملکرد طبیعی شما تأثیر بگذارد. اگر احساس می‌کنید دچار اختلال عاطفی فصلی شده‌اید، قبل از مصرف هرگونه دارو، مکمل یا داروی گیاهی با یک پزشک مشورت کنید.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: تغییر فصل احساس اندوه اختلال عاطفی افسردگی اختلال عاطفی فصلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۰۱۹۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارسال ۴۳۴ اثر به دبیرخانه جشنواره فصلی رسانه‌های گیلان

ایسنا/گیلان مدیرعامل خانه مطبوعات استان گیلان گفت: ۴۳۴ اثر به اولین جشنواره فصلی رسانه‌های گیلان ارسال و از ۹ اثر برگزیده و یک رسانه برتر تجلیل شد.

میلاد ابراهیمی امروز، ۱۰ اردیبهشت‌ماه در اختتامیه اولین جشنواره «فصلی رسانه‌های گیلان» که در تالار مرکزی رشت برگزار شد، اظهار کرد: اولین جشنواره فصلی رسانه‌های استان گیلان با هدف نقش آفرینی جامعه خبری در توسعه استان و معرفی فرصت‌ها و ظرفیت‌های رسانه‌ای، افزایش رقابت مؤثر و سازنده در توسعه محتوایی مطبوعات محلی و خبرگزاری‌ها، ارزیابی مهارت‌ها و شناسایی برترین‌های رسانه‌ای گیلان با همکاری اداره کل ارشاد و خانه مطبوعات برنامه‌ریزی و اجرا شد.

مدیرعامل خانه مطبوعات استان گیلان افزود: این جشنواره در محورهای فرزند آوری، جوانی جمعیت و بحران سالمندی، مدیریت شهری و مشارکت شهروندان، «رشت» شهر خلاق خوراک، اقتصاد کشاورزی و صنایع تبدیلی، نشاط آفرینی اجتماعی و امیدافزایی، نقش منطقه آزاد انزلی در توسعه مبادلات تجاری و اقتصاد دریا محور، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، آسیب‌شناسی چالش‌های صنعت و معدن و کودک و نوجوان در بخش‌های گزارش مکتوب و مقاله، یادداشت و عکس برگزار شد.

وی گفت: ۴۳۴ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید و داوران با در نظر گرفتن روزآمد بودن و جامع بودن اطلاعات ۹ اثر را به عنوان اثر برگزیده انتخاب کردند که امروز از این ۹ فعال رسانه‌ای و همچنین یک رسانه برتر تقدیر ‌شد.

ابراهیمی تصریح کرد: خبرگزاری ایسنا به سبب ارسال آثار در بخش‌های مختلف و مشارکت پرشور در نخستین جشنواره فصلی رسانه‌های استان به عنوان رسانه برتر معرفی و از سردبیر این خبرگزاری تقدیر ‌شد.

مدیرعامل خانه مطبوعات استان گیلان گفت: حمایت از برگزاری چنین جشنواره‌های رسانه‌ای زمینه توسعه بیش از پیش استان را فراهم می‌کند.

گفتنی است، پونه نیکوی، سردبیر خبرگزاری ایسنا در اولین جشنواره «فصلی رسانه‌های گیلان» به عنوان رسانه برتر معرفی و تجلیل شد. سید جواد میرحسینی و امیر صالح غنجی در بخش عکس به ترتیب مقام اول و سوم جشنواره فصلی رسانه‌های گیلان را کسب کردند. مهری شیرمحمدی در بخش گزارش مکتوب با عنوان «بوستان کسمایی امروز و باغ چای دیروز» مقام دوم جشنواره فصلی رسانه‌های گیلان را کسب کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جویدن ناخن با کدام اختلالات سلامت روان ارتباط دارد؟
  • چرا بعد از رابطه جنسی غمگین می شوم و گریه می کنم؟
  • کهگیلویه و بویراحمد از معضل خودکشی رنج می‌برد
  • مهم‌ترین دلایل خودکشی در استان وضعیت فرهنگی، اقتصادی و افسردگی می‌باشد
  • بیش از ۷۰ درصد مردم از عملیات وعده صادق احساس غرور کردند/ تغییر نام جزیره ابوموسی
  • پشت پرده محبوبیت تیلور سوئیفت در ایران | وقتی او در مورد پایان رابطه عاطفی خود حرف می‌زند...
  • ژاوی: هر وقت احساس کنم که وضعیت در بارسلونا خوب نیست می‌روم
  • ژاوی: هر وقت احساس کنم که وضعیت خوب نیست می‌روم
  • ارسال ۴۳۴ اثر به دبیرخانه جشنواره فصلی رسانه‌های گیلان
  • ۷ نشانه که می گوید باید کسی که دوستش دارید را ترک کنید