Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@01:56:39 GMT

نان کنجددار، به نفع تولیدکننده به ضرر مصرف کننده

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۰۲۳۱۳

نان کنجددار، به نفع تولیدکننده به ضرر مصرف کننده

ایسنا/مرکزی مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی گفت: در واقع استفاده از کنجد در پخت نان ابزاری برای بهبود اقتصاد نانوایی هاست که البته با اینکار در حق مصرف کننده اجحاف می شود.

ملکی هجدهم آبانماه در جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت و خانواده استان مرکزی با اشاره به فروش آرد به دو شکل اظهار کرد: در حال حاضر گندم به دو قیمت 665 تومان و 900 تومانی به فروش می رسد که گندم 900 تومانی برای نان بربری، شهری و فانتزی و خشکه پزی ها کاربرد دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: سیستم فروش آرد از گندم 665 تومانی استانی است، اما سیستم فروش آرد با منشاء گندم 900 تومانی شناور و کشوری است که خریدار می تواند از فروشندگان داخل و خارج از استان آرد خود را تامین کند.

ملکی با بیان اینکه استان مرکزی تنها استانی است که آرد سنگک آن حداکثر سبوس را دارد چراکه سیستم تامین آرد، استانی است، گفت: در آرد 900 تومانی به دلیل شناور بودن سیستم مشکلاتی وجود دارد و در واقع 20 درصد آرد مورد نیاز از خارج از استان تامین می شود، البته تلاش بر این بود که این سیستم نیز استانی شود که میسر نشد و متاسفانه نمی توانیم کارخانجات تولید آرد خارج از استان را نیز به لحاظ میزان سبوس گیری کنترل کنیم.

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی تصریح کرد: در صدد هستیم با نمونه برداری از نانوایی ها، کارخانجاتی که سبوس گیری بالایی دارند را از چرخه تهیه آرد خارج و سامانه آنها را ببندیم.

وی با بیان اینکه در سال جاری 45 مورد بازدید از نانوایی ها صورت گرفته است که 10 مورد مغایرت در میزان سبوس ثبت شده است، افزود: در حال حاضر بهتر است که سیستم تهیه آرد 900 تومان استانی شود تا بتوان کنترل بیشتری بر کیفیت آرد داشت.

ملکی در خصوص فعالیت یک واحد تولید آرد در شهرستان آشتیان اظهار کرد: این کارخانه نسل سوم کارخانجات تولید آرد است و بدون سبوس گیری، آرد کامل تولید می کند و نیاز دارد به جهت رفع مشکلات مورد حمایت قرار گیرد.

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی در خصوص استفاده از کنجد در پخت نان توسط نانوایی ها بیان کرد: در واقع کنجد ابزاری برای بهبود اقتصاد نانوایی هاست که البته با اضافه کردن آن بر روی نان و اخذ وجه بابت آن در حق مصرف کننده اجحاف می شود، طبق قانون استفاده از هر گونه افزودنی به نان بدون اخذ مجوز ممکن نیست، شرکت غله موافق استفاده از کنجد روی نان نیست چراکه در واقع سوءاستفاده اقتصادی و مسائل بهداشتی را به همراه دارد.

به گزارش ایسنا، مدیرکل استاندارد استان مرکزی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه نانوایی ها از آرد مربوط به خود در استان استفاده نمی کنند، تصریح کرد: نانوایی ها تحت پوشش نظارت های سازمان استاندارد قرار ندارند و می دانیم روشی که استفاده می کنند تا چه میزان درست است، اما واحدهای تولید آرد تحت نظارت قرار دارند و دارای گواهی استاندارد هستند، اما داخل نانوایی ها انواع آردها با هم مخلوط می شود.

مهناز جعفریان اظهار کرد: کیفیت تغذیه ای آرد پایین است و برای سلامت جامعه باید از آرد سبوس‌دار استفاده شود، رنج سبوس گیری از گندم 7 تا 12 درصد است و کارخانجات براساس این رنج عمل می کنند و به لحاظ قانونی نمی توان واحد را به دلیل سبوس گیری 12 درصدی محکوم کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی نان استان مرکزی استان مرکزی نانوایی ها سبوس گیری تولید آرد شرکت غله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۰۲۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۵ نانوایی در شیراز نان کامل توزیع می‌کند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه نان، قوت اصلی بیشتر مردم جامعه است، سلامت آن را بسیار با اهمیت دانست و از عرضه نان کامل در ۲۵ نانوایی شهر شیراز خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، عباس رضاییان‌زاده ضمن بیان تعریف نان کامل، اظهار داشت: نان کامل یا نان سبوس‌دار، به دلیل وجود پوسته و جوانه، منبع غنی فیبر، ویتامین E، ویتامین‌های گروه B، مواد معدنی و ترکیبات آنتی اکسیدان، یکی از بهترین گزینه‌ها برای امنیت غذایی و ارتقای سلامت جامعه محسوب می‌شود.

وی افزود: نان تهیه شده از آرد سفید، به دلیل درصد سبوس‌گیری بالا و حذف سهم زیادی از فیبر و املاح حیاتی گندم مانند آهن، کلسیم، روی، منیزیم و فسفر در جریان آسیاب کردن، ارزش چندانی ندارد و نان‌هایی که از آرد کامل تهیه می‌شود، از کامل‌ترین نان‌ها به شمار می‌رود.

معاون بهداشت دانشگاه با بیان اینکه نان کامل در دمای کمتر و زمان طولانی‌تری نسبت به نان سفید پخت می‌شود، ادامه داد: وجود فیبر بیشتر در نان کامل باعث ایجاد سیری زودرس و کاهش جذب قند و کلسترول در دستگاه گوارش و پیشگیری از چاقی می‌شود و از ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر از جمله دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان‌های گوارش به‌ویژه سرطان کولون پیشگیری می‌کند.

رضاییان‌زاده با اشاره به افزایش کیفیت و توسعه دسترسی به نان کامل و ارتقای آگاهی جامعه در این خصوص، گفت: با توجه به افزایش نانوایی‌های عرضه کننده نان کامل در شهر شیراز، شهروندان با توجه به فراهم شدن این ظرفیت تلاش کنند نان سفره خود را از نان‌های کامل تهیه کنند.

وی عنوان کرد: 25 نانوایی در شیراز نان کامل توزیع می‌کند.

انتهای پیام/424/

دیگر خبرها

  • مصوبات کمیسیون اصل نود در حوزه قیمت‌گذاری آرد و نان
  • ضرورت افزایش سهمیه آرد در فصل گردشگری سراب
  • مصوبات کمیسیون اصل نود برای افزایش کیفیت نان
  • بهره برداری از ۶ واحد نان کامل در ایلام
  • معاون وزیر ارتباطات : شبکه اپراتور مدعی نارضایتی مردم از کیفیت شبکه به دلیل استفاده از مودم بومی قابل بررسی است
  • مصوبه کمیسیون اصل ۹۰ برای اقتصادی شدن پخت نان کامل
  • ۲۵ نانوایی در شیراز نان کامل توزیع می‌کند
  • ویدیو کامنت| ایران دهمین کشور تولیدکننده پسماند پلاستیکی
  • مشارکت مردم در جهش تولید چگونه عملی می‎‌شود؟
  • هشت هزار و ۴۱۳ تن برنج و شکر به نرخ دولتی در لرستان توزیع شد