Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو فروش انحصاری مکمل‌های ورزشی، ویتامین‌ها و شیرخشک توسط پلتفرم اسنپ فود را تکذیب کرد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، محمدی گفت : اینکه فروش دارو برای پلتفرم‌هایی چون دیجی کالا ممنوع باشد و انحصاراً توسط پلتفرم اسنپ فود انجام شود صحت ندارد.

وی با بیان اینکه دریافت مجوز برای فروش دارو از فروش مکمل ها جدا است، افزود: فروش مکمل ها منحصر به داروخانه نیست و در دیگر درگاه‌های فروش از جمله فروشگاه‌های اینترنتی با کسب مجوز در حال فروش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با ابراز بی اطلاعی از اینکه اسنپ فود موفق به کسب دریافت مجوز برای فروش این کالا شده است، اظهار داشت: البته تا جایی که می دانم اسنپ فود به فروش غذا اختصاص داشته است و فروش مکمل ندارد اما درصورتی که مجوز این فروش را کسب کرده باشد می تواند مکمل  را به فروش برساند.

وی با اشاره به اینکه در هیچ کجای دنیا فروش اینترنتی دارو قانونی نیست افزود: در گذشته  تنها برخی از کشورها در سطح ۳ و ۴ ممکن بود  این اقدام را انجام دهند و در بیشتر کشورهای پیشرفته دنیا عرضه دارو به وسیله اینترنت پذیرفتنی نیست .

محمدی  در تشریح دلیل  این ممنوعیت اظهار داشت :  عرضه دارو باید تحت نظر دکتر داروساز انجام شود و در فروش اینترنتی چنین امکانی وجود ندارد به همین دلیل این ممنوعیت اعلام شده است .

مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در مورد برنامه  وزارت بهداشت برای در دسترس قرار دادن راحت‌تر و سریع‌تر محصولات مختلف از فروشگاه‌های اینترنتی در دوران کرونا و جلوگیری از شیوع این بیماری هنگام مراجعه به داروخانه ها، گفت: وزارت بهداشت پیشنهادی به مجلس ارائه داده است، که امکان عرضه دارو با پروتکلی خاص و تحت نظر دکتر دارو ساز دارو را به شکل اینترنتی مهیا شود.

وی افزود : این پیشنهاد به مجلس ارائه شده است اما تا کنون هیچ مجوز دال بر امکان فروش دارو به شکل اینترنتی در کشورما وجود ندارد و هر گونه فروش دارو باید صرفاً حضوری در داروخانه و تحت نظر و نسخه پیچی و تایید پزشک دارو ساز انجام شود .

محمدی با اشاره به اینکه در مورد سایر اقلام به جز دارو این اتفاق درجریان است ، تصریح کرد : هر مجموعه یا استارتاپی که بخواهد چنین کاری را انجام دهد ، با کسب مجوز از مجموعه وزارت بهداشت یعنی هم وزارت بهداشت و هم سازمان نظام پزشکی کشور می تواند این اقدام را انجام دهد .

وی مورد فروش مکملهای ورزشی، ویتامینها و شیرخشک که نیازی به دستور پزشک هم ندارد، از طریق اینترنت و پلتفرمهای دارویی اظهار داشت : همانگونه که گفتم بجز دارو که فروش آن ممنوع است سایر اقلام با اخذ مجوز از وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی بلا مانع است . هم اکنون اگر به اینترنت مراجعه کنید بعضی از پلتفرمهای و اپلیکیشن های دارایی مجوز مکمل های ورزشی ، شیرخشک و .. را می فروشند.

مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت : ممکن است در برخی از شرایط که به دلایل مختلف به عنوان مثال شیر خشک کمیاب شود نتوانید آن را از طریق اینترنت تهیه کنید اما انحصاری در این زمینه وجود ندارد .

وی با اشاره به اینکه محل فروش دارو در داروخانه بوده و تنها مکان معتبر برای این امر به شمار می رود ، افزود : به لحاظ قانونی تاکید شده است که دارو بایستی در داروخانه به فروش برود. در قانون  سازمان تعزیرات حکومتی و مقررات امور پزشکی (فصل 34) به روشنی تاکید شده است که فروش دارو صرفاً در داروخانه مجاز است .

محمدی اضافه کرد : دارو فرآورده ای سلامت محور است و باید تحت کنترل فروخته شود ، زنجیره ای سالم ، تحت نظرپزشک دارو ساز  و بسته دارد و شما نمی توانید این محصول را مانند سایر اقلام به فروش برسانید . از آنجا که داروخانه ها تحت کنترل قرار دارند بسیاری از مردم ترجیح می دهند که اقلام آرایشی و بهداشتی را که فروش آنها الزاماً نبایستی در داروخانه انجام بگیرد ، از داروخانه تهیه می کنند چرا که مردم به داروخانه اعتماد دارند .

وی در مورد طرح مجلس برای فروش اینترنتی دارو و تعامل و همکاری بین فروشگاههای اینترنتی و داروخانه ها برای فروش راحتتر و سالمتر همکاری کنند  و داروخانه‌های کشور که مجوز فروش دارند با پلتفرم‌های مارکت‌پلیس (market place) و فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ و معتبر کشور بتواند فروش اینترنتی دارو را داشت باشند ، اظهار داشت : طرحی که وزارت بهداشت به مجلس ارائه داده است  طرح خامی است که تازه پیشنهاد شده و نیاز به بررسی ، کارشناسی دارد . این طرح با قوانین فعلی در مغایرت است و بایستی کارشناسی و چکش کاری شود تا مشکلات امنیتی ، بهداشتی  و سلامتی ، قانونی و حقوقی و ... نداشته باشد و دارو از طریق اینترنت هم با تایید پزشک دارو ساز ارائه شود تا مشکلی به لحاظ حوزه سلامت برای مردم ایجاد نشود .

 مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: بایستی در این طرح هیچ عوارضی برای سلامت مردم ایجاد نشود و در صورت مشکل مرجع پاسخگو وجود داشته باشد و چون طرح خامی است و تازه به مجلس ارائه شده قطعاً مجلس در این مورد جلسات تخصصی خاصی را در نظر خواهد گرفت.

وی افزود : در این باره حتماً جلسات از سوی کمیسیون های مختلف مجلس با نمایندگان وزارت بهداشت انجام می شود و این موضوع حتماً پیگیری می شود .

محمدی تاکید کرد : هیچ استاندارد دو گانه ای  و انحصاری در مورد فروش اینترنتی در مورد فروش دارو و مواد بهداشتی وجود ندارد و یا همه با کسب مجوز می توانند و یا هیچ کس نمی تواند این اقدام را انجام دهد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: فروش دارو فروش اینترنتی مجلس ارائه وزارت بهداشت داروخانه ها وجود ندارد فروش مکمل فروش دارو برای فروش دارو ساز اسنپ فود تحت نظر مکمل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۰۳۲۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اداره کل دارو بدون سرپرست/ جایگزین احتمالی پیکانپور کیست؟

به گزارش خبرنگار آنا، اداره کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از هفته گذشته که محمد پیکانپور مدیرکل آن با حکم معاون رئیس جمهور به سازمان برنامه و بودجه رفت، بدون مدیرکل باقی مانده است و تا امروز نیز سید حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو که خود در ادواری سمت مدیرکل دارو را بر عهده داشت هنوز برای این اداره کل مهم سرپرستی تعیین نکرده است.

اداره کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو متولی اصلی تأمین، نظارت و سیاست‌گذار اصلی دارو در کشور است و می‌توان گفت مهمترین و اصلی‌ترین نهادی در کشور است که نبض دارو در کشور را در دست دارد. مدیران اسبق این اداره کل اکنون هم در بخش‌های دولتی و هم خصوصی نیز به عنوان اصلی‌ترین سیاست‌گذاران و فعالان حوزه دارو محسوب می‌شوند، بسیاری از آنان در مقاطعی به ریاست سازمان غذا و دارو نیز رسیده‌اند محمد رضا شانه‌ساز و سید حیدر محمدی از جمله این افراد بوده‌اند.

محمد پیکانپور که تا هفته قبل مدیریت این اداره کل را بر عهده داشت از جمله نزدیک‌ترین افراد به رئیس سازمان بود مورد که در سال 1401 همزمان با ورود مجدد محمدی به سازمان غذا و دارو جایگزین شمالی در اداره کل دارو و مواد شد. در اواخر پاییز سال گذشته پیکانپور به مدیریت هولدینگ تیپیکو نیز نزدیک شد، اما در نهایت در سازمان غذا و دارو باقی ماند، چرا که یافتن جایگزینی با مشخصات پیکانپور برای محمدی مشکل بود، اما سر انجام با رفتن وی به سازمان برنامه و بودجه محمدی باید هرچه زودتر باید فردی به عنوان مدیرکل یا سرپرست اداره کل دارو به طبقه ششم سازمان غذا و دارو بفرستد.

بر اساس شنیده‌های خبرنگار آنا از سازمان غذا و دارو، محمدی از بین غلامحسین صادقیان، حسین شمالی، یک نفر را قرار است به عنوان سرپرست اداره کل دارو و مواد تحت کنترل تعیین کند.

غلامحسین صادقیان، مدیرکل کنونی حوزه ریاست سازمان غذا و دارو نیز همچون پیکانپور از نزدیکترین و معتمدترین مدیران نزدیک به سید حیدر محمدی است که پیش از این ریاست انجمن داروسازان اصفهان، معاونت اجرایی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، عضویت در شورای شهر اصفهان را بر عهده داشته است.

حسین شمالی هم پیش از این مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو تحت ریاست بهرام دارایی بود. از جمله اقداماتی که در دوران مدیریت وی صورت گرفت انجام طرح جنجالی دارویار بود. با انتصاب سید حیدرمحمدی به ریاست سازمان غذا و دارو، شمالی نیز از این سمت عزل شد.

علیرضا رستمی نیز فرد دیگری است که از او به عنوان یکی از جایگزین‌های پیکانپور نام برده می‌شود، اکنون سرپرست اداره کل فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو و همزمان رئیس اداره بازرسی این سازمان است که پیش از صادقیان مدیرکل حوزه ریاست سازمان غذا و دارو را بر عهده داشت.

 

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جنجال ورود حجاب به سهمیه دارویی داروخانه‌ها | آنجا محلی برای بیمار است، با روان‌شان بازی نکنید!
  • اقدام عجیب وزارت بهداشت؛ تعیین سهمیه دارویی داروخانه‌ها براساس حجاب!
  • وزارت بهداشت: سهمیه دارویی داروخانه‌ها براساس وضع حجاب تعیین می‌شود!
  • اداره کل دارو بدون سرپرست/ جایگزین احتمالی پیکانپور کیست؟
  • وضعیت تولید داروی بیماران SMA در کشور
  • مردم نگران تامین داروی "وارفارین" نباشند
  • مردم نگران تامین داروی وارفارین نباشند
  • آب چاه بخورید اما آب بسته‌بندی شده نه! | حرف‌های جنجالی مدیر آزمایشگاه کنترل کیفیت مواد غذایی ؛ دروغ بزرگ مافیای روغن چیست؟ | برنج ایرانی بخورید چون..
  • داروی مهم بیماران قلبی بالاخره توزیع شد
  • سازمان غذا و دارو: بیماران قلبی نگران وارفارین نباشند