Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدتقی دشتی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: بیش از ۵۰۰ نخبه حوزوی و دانشگاهی در حل مسائل به این مرکز کمک می‌کنند و این سرمایه‌ای است که باید بیش‌ازپیش آن را گسترش دهیم.

وی با اشاره به برخی از نواقصی که در امر پژوهش کشور وجود دارد اظهار داشت: پژوهش در کشور ما مساله محور نیست و عمده پژوهش‌های ما موضوع محور و غیر مساله محور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی فاقد اولویت‌بندی بودن را نیز از نواقص و ایرادهای پژوهش کشور عنوان کرد و افزود: گاهی کشور به مسائلی نیاز دارد ولی حوزه و دانشگاه به مسائل دیگری می‌پردازند و این اولویت‌بندی در کار پژوهش صورت نگرفته است.

دشتی، بومی نبودن را نیز از دیگر مشکل‌های پژوهش کشور ذکر کرد و گفت: برخی از پژوهش‌هایی که در کشور صورت می‌گیرد مساله اصلی و مِتُد بومی کشور به شمار نمی‌آید.

وی تک بودن پژوهش‌ها و روش‌های انجام پژوهش را موردتوجه قرار داد و تصریح کرد: تنها از یک منظر مسائل و موضوع‌ها را دیدن، نسخه‌های ناقصی را به جامعه ارائه می‌کند و مساله حل نمی‌شود.

دشتی اذعان داشت: در حال حاضر روش‌های پژوهشی کهنه‌ای که در قرن ۱۹ میلادی در اروپا طی می‌شد در عرصه پژوهش ما اجرا می‌شود و این شایسته و زیبنده کشور فرهیخته‌ای مثل ایران نیست.

وی اضافه کرد: کارهای تکراری، موازی کاری و تشتت و پراکنده‌کاری باعث می‌شود تا روبه‌جلو حرکت نکنیم.

رئیس مبنا در بخش دیگری از سخنان خود رسالت این مرکز پژوهشی را در سه حوزه دین، فرهنگ دینی و نهادهای دینی دانست و بیان داشت: این مرکز درصدد پژوهش، مساله شناسی و آسیب‌شناسی در حوزه دینی و فرهنگ دینی نظام اسلامی است.

وی بابیان اینکه مرکز مبنا مبتنی با این رسالت سه گروه پژوهشی دارد افزود: گروه فرهنگ دینی، گروه نهادهای دینی که عمدتا شامل حوزه و روحانیت است و همچنین گروه پژوهشی مردم‌سالاری دینی که موضوع ولایت‌فقیه و دولت اسلامی است ازجمله این گروه‌ها می‌باشد.

وی بابیان اینکه مرکز پژوهشی مبنا یک مرکز مساله شناس و آسیب‌شناس در حوزه دینی و فرهنگی است تصریح کرد: تخصصی‌تر از این مرکز هیچ مرکز مساله شناس و آسیب‌شناس دینی و فرهنگی در کشور وجود ندارد.

دشتی یادآور شد: بیش از صدها مساله دینی و فرهنگی که شناسایی و پژوهش شده است ۴۰ مورد آن در قالب پژوهش‌نامه افق مکث منتشرشده و یا در حال انتشار است.

رئیس مبنا ویژگی دیگر این مرکز را جریان شناسی خواند و گفت: اگر ما نتوانیم وضعیت جریان‌های مختلف را خوب شناسایی، توصیف و تبیین کنیم، این جریان‌ها مساله تولید می‌کنند و ما نیز مدام در حال جمع‌آوری مساله هستیم.

وی افزود: نسبت این جریان‌ها با اندیشه انقلاب اسلامی نیز باید مشخص شود برخی از این جریان‌ها با اندیشه انقلاب اسلامی همراه هستند، برخی نیز بی‌تفاوت می‌باشند و برخی نیز زاویه و یا تضاد دارند که باید در بحث‌های دینی و فرهنگی شناسایی و برآورند شوند.

دشتی ادامه داد: به‌رغم تاکیدهای رهبر معظم انقلاب هنوز نظریه دولت اسلامی نداریم و این مرکز چند سال است که روی این نظریه کار می‌کند و به‌زودی نیز این محصول را ارائه خواهد کرد.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا در پایان بیان کرد: این مرکز پژوهشی قصد دارد به‌عنوان یک اندیشکده و پژوهشکده امین، متخصص و دلسوز در تراز نظام اسلامی حوزه‌های علمیه و نظام را در حل مسائل مختلف کمک کند.

برچسب‌ها حوزه علميه قم پژوهشگر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حوزه علميه قم پژوهشگر حوزه علميه قم پژوهشگر اخبار کنکور دینی و فرهنگی مرکز پژوهشی مرکز پژوهش جریان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۰۳۵۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی سامانه برخط رصد کمبودهای دارویی در کشور

به گزارش خبرگزاری مهر، ناصر هیراد گفت: با راه‌اندازی این سامانه اطلاعات دقیق کمبودهای دارویی معاونت‌های غذا و داروی سراسر کشور در دسترس قرار می‌گیرد.

وی با بیان به اینکه در گذشته افراد مختلف و حتی غیرمتخصص در خصوص کمبودهای دارویی اظهار نظر کرده و ارقام مختلفی را در مورد آن اعلام می‌کردند، افزود: از سال گذشته مسیرهای مختلفی برای احصای کمبودهای دارویی تعریف شده است که آمار جامعی را در اختیار سازمان غذا و دارو قرار می‌دهد.

هیراد ادامه داد: در منابع مختلف تعاریف متعددی برای کمبودهای دارویی ذکر شده که اعلام اعداد متناقض خود گواه موضوع است. بدیهی است سازمان غذا و دارو مرجع رسمی اعلام کمبودهای دارویی است.

وی افزود: بررسی عملکرد شرکت‌های پخش از لحاظ نحوه توزیع و اعمال اقدامات اصلاحی به صورت مستمر در حال انجام بوده و طرح سامانه‌ای شدن برنامه توزیع داروها و توسعه سامانه اعلام کمبودهای دانشگاه از طریق اضافه شدن موجودی شرکت‌های پخش دارو در دست اقدام است.

به گفته هیراد، پایش کمبودهای دارویی و زنجیره تأمین به صورت ویژه با دو روش شناسه گذاری و رصد کمبود معاونت‌ها بر اساس مبتنی بودن شواهد نیز انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: با اقدامات انجام شده ضمن پایش بهتر کمبودها، امکان برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای جبران آن وجود دارد؛ همچنین معاونت‌های غذا و داروی سراسر کشور نیز با دسترسی به این سامانه می‌توانند از میزان موجودی دارو اطلاع یافته و نسبت به پیگیری رفع مشکل حوزه خود اقدام نمایند.

کد خبر 6090507 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی مرکز نوآوری ملی و تخصصی حوزه فناوری‌های شناختی در شمال کشور
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • راه‌اندازی سامانه برخط رصد کمبودهای دارویی در کشور
  • راه‌اندازی اپراتور هوش مصنوعی در کشور / GPU هایتان را با اپراتور به اشتراک بگذارید
  • سلسله کارگاه راه‌اندازی کسب و کار در دانشگاه شهید چمران اهواز
  • در سه سال اخیر سرانه خط فقر سه برابر شده است
  • اپراتور اختصاصی هوش مصنوعی راه‌اندازی می‌‎شود
  • شهرداری همدان ۵۰ میلیارد تومان به حوزه پژوهش اختصاص داد
  • تمدن نوین اسلامی با وحدت محقق می‌شود/ عینت‌بخشی به وحدت اسلامی در دستور کارم بود
  • ایجاد مراکز نوآوری در حوزه اقتصاد دیجیتال/راه‌اندازی اولین مرکز نوآوری تولید بازی‌های رایانه‌ای