Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-03@03:52:06 GMT

تشخیص کرونا با "سی‌تی‌اسکن" قطعی‌تر از PCR است!

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۰۹۴۴۶

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر زینب محبی افشار با بیان اینکه روش های مختلفی برای تشخیص کرونا وجود دارد، گفت: یکی از رایج ترین این روش‌ها تست PCR است که تا 60 درصد قطعیت دارد.

وی افزود: البته این امکان هست که در 40 درصد موارد فرد به کرونا مبتلا بوده، اما تست PCR او منفی شود.

محبی افشار از سی تی اسکن به عنوان روش تشخیصی دیگر کرونا یاد کرد وافزود: این روش قطعیت بیشتری داشته و تا حدود 90 درصد قطعیت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این متخصص بیماریهای عفونی یادآور شد: تنها مشکل این است که روش سی تی اسکن با گذشت پنج تا شش روز خوب جواب می دهد، چرا که طی این مدت ریه درگیر شده و در سی تی اسکن قابل تشخیص است، اما در خصوص تست PCR هر زمان که فرد مراجعه کند در تشخیص کرونا کاربرد دارد.

محبی افشار از تست آنتی بادی هم به عنوان روش دیگر در تشخیص کرونا یاد کرد و افزود: این روش زمانی استفاده می شود که دو تا سه هفته ای از ابتلا به بیماری کرونا گذشته باشد و برای افرادی به کار می رود که بیماری مشابه کرونا داشته و بهبود یافته اند و حال برای اطمینان از اینکه کرونا بوده یا نه می خواهند تست بدهند که این روش به کار می‌آید.

وی با بیان اینکه تشخیص کرونا تنها با این روش ها امکانپذیر است، گفت: هیچ کس از روی علائم نمی تواند با قطعیت ابتلا به کرونا را تشخیص دهد، چرا که علائم این بیماری بسیار مشابه سرماخوردگی و آنفلوآنزا است.

این متخصص بیماریهای عفونی افزود: اگر انجام هیچ یک از این روش های تشخیصی برای افراد ممکن نبود، توصیه می شود افراد در صورت مشاهده علائم مشابه سرماخوردگی بصورت پیش فرض خود را یک بیمار کرونایی در نظر بگیرند و اقدامات مربوط به قرنطینه را انجام دهند.

محبی افشار تشخیص به موقع و درمان زودهنگام را در بهبود حال بیماران کرونایی موثر دانست و از همه افراد خواست به محض مشاهده علائم مشابه سرماخوردگی حتما به پزشک مراجعه کنند.

وی افزود: در برخی موارد داشته ایم که فرد 10 تا یازده روز با تصور اینکه سرماخوردگی دارد وقت تلف کرده و بعد از یازده روز که وضعیت جسمانی رو به وخامت رفته مراجعه کرده و مشخص شده مبتلا به کروناست، بنابراین از همه افراد می‌خواهیم حتما با مشاهده علائم به پزشک مراجعه کنند و به بهانه یک سرماخوردگی ساده از کنار این موضوع نگذرند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: سی تی اسکن تست کرونا تشخیص کرونا سی تی اسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۰۹۴۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟

به گزارش هلث دی نیوز، محققان گزارش می دهند که به نظر می رسد افزایش سطح دی اکسید کربن در جو و فضاهای داخلی عامل اصلی افزایش طول عمر انواع کووید موجود در قطرات ریز معلق در هوا باشد.

«آلن هادرل»، محقق ارشد و دانشیار ارشد علوم آئروسل در دانشگاه بریستول بریتانیا، گفت: «ما می‌دانستیم که کروناویروس مانند دیگر ویروس‌ها از طریق هوایی که تنفس می‌کنیم پخش می‌شود. اما این مطالعه نشان‌دهنده یک پیشرفت بزرگ در درک ما از اینکه دقیقاً چگونه و چرا این اتفاق می‌افتد، و مهم‌تر از همه، چه کاری می‌توان برای متوقف کردن آن انجام داد، است.»

در مطالعات آزمایشگاهی، محققان دریافتند که افزایش غلظت دی اکسید کربن در هوا می تواند مدت زمان عفونی ماندن ویروس های موجود در هوا را افزایش دهد.

به گفته محققان، هوای معمولی در فضای باز دارای ۴۰۰ ppm دی اکسیدکربن است.

بر اساس نتایج منتشر شده، افزایش غلظت CO۲ به تنها ۸۰۰ ppm، بقای ویروس های معلق در هوا را افزایش می دهد.

محققان دریافتند وقتی هوای داخل خانه به غلظت CO۲ ۳۰۰۰ ppm می رسد- مشابه غلظت یک اتاق شلوغ- حدود ۱۰ برابر بیشتر ویروس بعد از ۴۰ دقیقه مسری تر باقی بماند.

هادرل گفت: «ویروس ها به دلیل اسیدیته کمتر قطرات بازدمی، عفونی شدن خود را از دست می دهند. اما CO۲ هنگام تعامل با قطرات مانند یک اسید عمل می کند و به ویروس ها اجازه می دهد در هوای بیشتری زندگی کنند.»

هادرل گفت: «این نشان می‌دهد که باز کردن یک پنجره ممکن است قوی‌تر از آن چیزی باشد که در ابتدا تصور می‌شد، به ویژه در اتاق‌های شلوغ و با تهویه ضعیف، زیرا هوای تازه غلظت کمتری از CO۲ دارد و باعث می‌شود ویروس خیلی سریع‌تر غیرفعال شود.»

هادرل افزود: «نتایج همچنین نشان می دهد که چگونه اهداف تغییر آب و هوا که به دنبال محدود کردن سطح CO۲ در جو زمین هستند می تواند به کاهش انتشار ویروس های موجود در هوا کمک کند.»

محققان خاطرنشان کردند که علوم هواشناسی اخیر پیش بینی کرده است که غلظت CO۲ در جو تا پایان قرن به بیش از ۷۰۰ ppm برسد.

هادرل در پایان می‌گوید: «داده‌های مطالعه ما نشان می‌دهد که افزایش سطح CO۲ در جو ممکن است با افزایش قابلیت انتقال سایر ویروس‌های تنفسی از طریق افزایش مدت زمانی که آن ها در هوا عفونی می‌مانند، همزمان باشد.»

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ۵ دمنوشی که برای درمان سرماخوردگی معجزه می‌کند
  • این علائم هشداردهنده ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر است
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • اختلال در سامانه بیمه سلامت بیماران را کلافه کرد
  • انسان چه زمانی برای اولین بار سرما خورد؟
  • موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • علائمی که نشان می‌دهد که مشروب تقلبی مصرف کرده‌اید
  • این مواد غذایی سرشار از ویتامین C هستند
  • آیا حتما به خرید قرص ویتامین C نیاز داریم؟