Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-01@08:19:50 GMT

ذوق زدگی برای آمدن بایدن

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۱۰۰۹۴

ذوق زدگی برای آمدن بایدن

روزنامه سیاست‌روز نوشت: سُر خوردن ترامپ در لیست روسای جمهور تک دوره‌ای امریکا و روی کار آمدن بایدن در این کشور، شاید از منظر رأی دهندگان امریکایی تغییراتی در سیاست خارجی امریکا ایجاد کند اما باید به آنها که در داخل چشم امید به جایگزینی بایدن بسته‌اند گفت سیاست خارجی امریکا و رفتارش در قبال ایران تغییری نخواهد کرد و بهتر است که نگاهی رفتار گذشته دموکراتها در قبال ایران داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در زبان فارسی که ضرب المثل‌ها بخشی از ادبیات آن به شمار می رود مثلی رایج است که می گوید «سگ زرد، برادر شغال است» که در این مثل سگ زرد کنایه از بدی است و شغال کنایه از بدتراست و در هنگام مقایسه شاید سگ زرد بهتر است شغال بنظر بیاید ولی در عمل با هم فرقی نمی کنند و رفتاری یکسان دارند.

حالا باید به آنها که فکر می‌کنند بایدن بهتر از ترامپ است، توصیه کرد که امیدی به بایدن و حمایت دمکرات ها نداشته باشند.

اما به نظر می رسد که عده‌ای در کشور گمان دارند که شرایط بهتر خواهد شد و امریکا مجدداً به برجامی که هیچ فایده‌ای برای کشورمان نداشت باز خواهد گشت. در این میان هنوز اتفاقی نیفتاده پالس‌هایی از برخی از سیاسیون منتشر می‌شود که از نگاه برخی از رسانه های داخلی و طرفدار منطق مذاکره به عنوان نشانه ای مثبت از بازگشت به مذاکرات تعبیر می شود.

از جمله این اظهارات می‌توان به توئیت اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری اشاره کرد که در آن یادآور شده بود که «امیدوارم شاهد تغییر سیاست‌های مخرب آمریکا و بازگشت به قانون و تعهدات بین المللی و احترام به ملت‌ها باشیم.»

این درحالی است این تعبیر از سوی طرف خارجی هم شده است و از همین حالا رسانه‌های غربی نیز از تغییر سیاست های ترامپ توسط بایدن سخن می گویند.

از سوی دیگر ظریف وزیر خارجه کشورمان نیز در این باره گفته است که جهان منتظر است تا دولت جدید امریکا قلدری را کنار بگذارد. در این میان برخی از اصلاح طلبان نیز به امید گفتگو با امریکا جان تازه‌ای گرفته‌اند و نگاهی به رسانه‌های آنها نشان می دهد که پیروزی بایدن دریچه ای از امید برای آنها گشوده است.

اما نگاهی به سابقه رفتار دموکرات ها در قبال ایران نشان می دهد که آنها حتی رفتاری به مراتب بدتر از جمهوری‌خواهان و سخت‌ترین تحریمها از سوی آنها علیه ایران وضع شده است. شاید بتوان بهترین تعبیر این رفتار را در سخنان مقام معظم رهبری یافت که از عبارت دستکش مخملی روی پنجه چدنی برای توصیف مذاکره با امریکا استفاده کرد.

سابقه رفتار دموکرات‌ها علیه ایران

اگرچه دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان طی سال‌های گذشته بر سر بسیاری از موضوعات داخلی و خارجی اختلاف‌نظر جدی داشتند، اما بر سر یک موضوع این اختلافات را کنار گذاشته و در کنار یکدیگر ایستاده‌اند و آن موضوع مقابله با ایران است.

سیاست جمهوری‌خواهان اتخاذ راهبرد فشار حداکثری علیه ایران بوده و این در حالی است که دموکراتها در تاکتیک متفاوت ایران وارد عمل شدند و شاید بتوان گفت که زمینه ساز فشار حداکثری برای جمهوری خواهان بودند.

نگاهی به رفتار کنگره امریکا نشان می دهد که تمدید تحریمهای ایران موضوعی فرا حزبی است و بر سر آن در کنگره این کشور اجماع کاملی وجود دارد.

محمد حسن آصفری نماینده مردم اراک و کارشناس مسائل سیاسی در این باره گفت: چه جمهوری‌خواهان و چه دموکراتها بر سر کار بیایند دولت امریکا دست از فشار،دشمنی و جاه طلبی علیه ملت ایران بر نمی دارند.

وی دشمنی دولت امریکا را با مردم کشورمان نشأت گرفته از سناریو سیاست‌های وجودی رژیم صهیونیستی دانست و افزود: چرا که بخش اعظمی از کنگره و دولت امریکا با لابی و پولی که از این رژیم دریافت می‌کند اداره می‌شود و صهیونیست‌ها در این زمینه نفوذ فراوان چه بر روی جمهوریخواهان و چه بر روی دموکراتها دارند.

ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس نیز در این باره گفت: تحریم به یک کالا و ابزار استراتژیک علیه ایران برای آمریکا تبدیل شده و با بررسی‌هایی که از اندیشکده‌های آمریکایی به عمل آمده می‌توان دریافت که تفاوت چندانی بین دو نامزد انتخاباتی از منظر بازگشت به برجام و اتخاذ سیاست خارجه در قبال ایران دیده نمی‌شود. حتی بایدن در مقاله‌ای که یک ماه پیش منتشر شده بود گفته که من بهتر از ترامپ می‌توانم بر ایران اعمال فشار کنم و من کسی هستم که ائتلافات فراآتلانتیکی را بازسازی کنم و از آن طریق فشار‌های بیشتر و قوی تری به ایران وارد کنم.

ذوق زدگی بی مورد

در این میان باید گفت هر نوع نگاهی به این تغییر دولت در امریکا ذوق زدگی بی موردی است که ممکن است در سیاست های کشورمان و حتی انتخابات آتی ریاست جمهوری تغییراتی نامناسب ایجاد کند.

حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل طی توییتی با اشاره به نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خاطرنشان کرد: ما با حزب دموکرات و جمهوریخواه US مذاکره داشتیم.

وی افزوده: برجام از زمان اوباما نقض آمریکایی را آغاز کرد. ذوق زدگی از آمدن یکی و رفتن دیگری همان یافتن سراب آرزوها در آمریکاست. امیرعبدالهیان در ادامه توییت خود تصریح کرده است: واقعیت آنجا همین است که می بینیم.

محمد حسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی افزود: کسانی که فکر می‌کنند با روی کار آمدن بایدن سیاست‌های کلی امریکا علیه ایران تغییر میکند یا خیلی خوشخیال هستند و یا اینکه اموال و منابعی در امریکا دارند که امریکایی‌ها به دنبال دستیابی به این منافع هستند و آنها می‌خواهند عزت و سربلندی مردم ایران را فدای منافع خودشان کنند.

وی افزود: امریکا هر نوع تحریمی را که می‌توانست علیه مردم ایران اعمال کرد و چیزی نمانده که آنها بخواهند مردم ایران را تحریم کنند. امریکا برای تحریمهای جدید چیزی را در چنته ندارد و چیزی باقی نمانده که تحریمهای جدید بتواند بر مردم ایران اثر بگذارد. این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: بایدن باید بفهمد که با تحریم دیگر نمی‌تواند فشاری به مردم ایران وارد کند و ایرانی‌ها را مجبور به حضور در پای میز مذاکره کند. اگر قرار بود آنها با تحریمها بتوانند سیاست مردم ایران را عوض کنند مردم ایران چهل سال مقاومت نمی‌کردند.

مردم امریکا تمایلی به سیاست‌های جنگ طلبانه ندارند

در این میان رفتار مردم امریکا نیز نشان می‌دهد که سیاست‌های جاه طلبانه این کشور در قبال ایران در حال حاضر طرفداری در میان مردم این کشور ندارد و آنگونه که برخی فکر می‌کنند گزینه جنگ علیه ایران بر روی هیچ میزی قرار ندارد.

محمد حسن آصفری با تاکید بر اینکه بایدن باید از سیاست‌های فشار ترامپ درس بگیرد، در این باره گفت: بایدن با از رفتارهای جاه طلبانه و خلاف پروتکل‌ها و قوانین بین المللی ترامپ، دخالت وی در امور دیگر کشورها و حمایت از جریان تکفیری‌ها و تروریست‌ها درس بگیرد و به جای دخالت در مسائل داخلی کشورهای دیگر به مشکلات و مسائل مردم در داخل امریکا بپردازد.

وی افزود: نه مردم امریکا به ترامپ، نه به سیاست داخلی در امور دیگر کشورها و سیاست های جاه طلبانه وی بود.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مردم امریکا خواستار رسیدگی به امور داخلی خود هستند، نه به ترامپ، در شرایطی شکل گرفت که ۴۵ میلیون نفر از مردم امریکا امروز نیازمند کمک های غذایی، بهداشتی و تأمین اجتماعی خود هستند.

استراتژی ایران

محمد حسن آقا صفری نماینده مردم اراک درباره تغییر سیاست‌های امریکا گفت: سیاست‌های امریکا زمانی علیه ایران تغییر می‌کند که ایران بتواند خود را در مقابل مشکلات مقاوم تر کند.

وی افزود: زمانی که ما بر سر میز مذاکره با امریکا رفتیم و با ۵ کشور دیگر مذاکره کردیم به دلیل سیاست‌های دولت نبود بلکه توانمندی نیروهای مسلح ایران و توان برد موشکی ما ، قطع وابستگی به کشورهای دیگر، تولید سانتریفیوژها، اورانیوم غنی شده و.... شرایطی را برای ما فراهم آورد که بتوانیم به چانه زنی با این قدرتهای بزرگ بپردازیم.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: امریکا به دلایلی که در بالا اشاره شد ناچار به مذاکره با دولت ایران شد و اگر امروز به دنبال این هستیم که باید خواسته های جمهوری اسلامی ایران از جمله بازگشت امریکا به برجام، برگرداندن پولهای بلوکه شده ایران در امریکا و رفتارهای اینگونه را تامین و رفتار خود را اصلاح کند باید خودمان را توانمندتر از گذشته کنیم.هرچه خودمان را توانمندتر کنیم چه بایدن و چه ترامپ بر سرکار باشد قدرت چانه زنی و گرفتن حقوق حقه ملتمان افزایش خواهد یافت.

وی افزود: اگر به امید بیگانه و این که چه کسی در امریکا بر سر کار بیاید باشیم، مطمئناً دل آنها برای ملت ما نسوخته است و دنبال جاه طلبی و سیاست‌های زیادخواهانه خود هستند. نماینده مردم اراک توصیه کرد؛ امروز نباید گرای اشتباه به مردم بدهیم.

همچنین اگر بعضی خیلی خوشحال هستند و فکر می کنند که با روی کار آمدن بایدن مشکلات حل می‌شود و ما بایستی مسائل اقتصادی را کنار بگذاریم و دنبال برقراری رابطه با امریکا باشیم، باید بدانند که اولین گام در برقراری رابطه افزایش توانمندی، مقاوم سازی و قدرت افزایی ایران است. وی اضافه کرد: حتی اگر بخواهیم مذاکره کنیم هرچه توانمندی خود را افزایش دهیم با دست پرتری وارد مذاکره می شویم و قدرت چانه زنی خود را بالاتر می‌بریم.

این کارشناس مسائل سیاسی در عین حال تاکید کرد: حتی زمانی که امریکایی‌ها پای امضای خود در برجام بودند برجام امتیازات چندان قابل توجهی برای مردم ایران به دنبال نداشت اما اگر امریکا بخواهد مجدداً به برجام بازگردد باید همان امتیازات و پولهای بلوکه شده ایران را برگرداند و دست از سیاست‌های خبیثانه و جاه طلبانه خود علیه مردم ایران بکشد و تحریم‌های خود بردارد.

وی گفت: اگر امریکا چنین رفتاری را انجام دهد شاید بعد از آن بتوان گفت که می‌توان به مذاکره فکر کرد.

اما در همان زمان نیز موضوع مذاکره از اهمیت زیادی برخوردار است. در نهایت نباید فراموش کرد که حضور بایدن در کاخ سفید آبی را برای مردم ایران گرم نمی کند و مردم ایران بر این باورند که به خیر امریکایی ها امیدی نیست بهتر است شر نرسانند.

منبع: الف

کلیدواژه: کارشناس مسائل سیاسی نماینده مردم اراک باره گفت جمهوری خواهان نشان می دهد قبال ایران مردم امریکا فکر می کنند علیه ایران جاه طلبانه آمدن بایدن مردم ایران محمد حسن ذوق زدگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۱۰۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مذاکره برای تأمین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی

 اجلاس رسمی بانک توسعه اسلامی در حالی در ریاض عربستان شروع به کار کرد که مذاکره برای تأمین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی از مهمترین اهداف این اجلاس برای ایران محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سید احسان که به ریاض سفر کرده است، امروز در نشست رسمی مجمع عمومی بانک توسعه اسلامی حضور یافت. خاندوزی تا ساعتی دیگر در این نشست سخنرانی خواهد کرد.

در حاشیه این اجلاس، وزیر اقتصاد کشورمان در گفتگویی اظهار کرد: امسال پنجمین سالگرد تأسیس بانک توسعه اسلامی به عنوان بزرگترین نهاد مالی کشورهای مسلمان است.

وی ادامه داد: ۵۷ کشور مسلمان عضو از تسهیلاتی که این بانک برای پروژه‌های زیرساختی انرژی آموزش بهداشت و سلامت تزریق می‌کند استفاده می‌کنند، ما هم در ایران به عنوان یکی از سه سهامدار بزرگ که از ابتدا نقش آفرین بودیم در پنجاهمین سالگرد مجمع عمومی بانک در ریاض شرکت فعالانه داشتیم.

خاندوزی گفت: در این اجلاس هم بخش خصوصی کشور مشارکت وسیعی داشت، هم نمایندگان بخش‌های دولتی، وزارت اقتصاد و سایر وزارتخانه‌های ذیربط در این دوره حضور فعال دارند.

وی تاکید کرد: تنها نهادی که علی رغم تحریم‌های ظالمانه آمریکا همچنان در تأمین مالی پروژه‌ها از اعتبارات بین‌المللی به طرح‌های عمرانی کشور کمک می‌کند، بانک توسعه اسلامی است.

وزیر اقتصاد یادآور شد: ما امروز ۱۱ طرح مهم در استان‌های مختلف داریم که تأمین مالی آنها به صورت ارزی توسط بانک توسعه اسلامی انجام می‌شود.

خاندوزی گفت: در سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ مشکلاتی در نظام بازپرداخت ایران وجود داشت که موجب توقف عمرانی جمهوری اسلامی ایران شده بود؛ دولت سیزدهم با اهتمام جدی این موانع و مشکلات را برطرف کرد و مجدداً شاهد این هستیم که تزریق به پروژه‌های ایران از سوی بانک توسعه اسلامی آغاز شده است.

وی اظهار کرد: در مجمع سالانه بانک توسعه اسلامی غیر از اینکه صورت‌های مالی بانک به تصویب می‌رسد، خط مشی سال آینده بانک توسعه اسلامی نیز توسط وزرای قتصاد عضو تعیین می‌شود.

وزیر اقتصاد با اشاره به پیشنهاد ایران که در این نشست مطرح خواهد شد، گفت: یک پیشنهاد مهم پنجره تأمین مالی ترجیحی است که با نرخ‌های ترجیحی و حمایتی بتواند از طرح‌ها در کشورهایی که نیاز به پروژه‌های حمایتی دارند استفاده کند. جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد خود را برای تأسیس این پنجره تأمین مالی ترجیحی ارائه داده است و امیدواریم مصوب شود.

خاندوزی خبر داد: یکی از نکاتی که در دستور کار مذاکرات ما با بانک توسعه اسلامی است؛ اضافه کردن سه پروژه مهم حوزه بهداشتی درمانی و دانش بنیان کشور به ۱۱ پروژه‌ای است که قبلاً تأمین مالی آنها توسط بانک توسعه اسلامی انجام شد.

وی تاکید کرد: در حاشیه اجلاس سالانه جلساتی با وزرای اقتصادی کشورهای عضو به خصوص کشورهای هدف که نقش پررنگ‌تری در تعاملات اقتصادی ما دارند به ویژه در خاورمیانه و شمال آفریقابه صورت دوجانبه تنظیم کرده‌ایم؛ البته دیدار مفصلی با همتای سعودی خود خواهم داشت.

کد خبر 749032

دیگر خبرها

  • مدارا با طالبان بدون خط قرمز! / معلمان و دغدغه معیشت/رویا فروشی برای کسب ثروت 
  • رفع تنش آبی مهمترین مطالبه مردم کهگیلویه از دولت
  • مذاکره با برزیل برای برگزاری دیدار تدارکاتی با فوتسال ایران
  • شگفت‌زدگی خارجی‌ها از دستگاه ایرانی درمان سرطان
  • نارضایتی مردم آمریکا از سیاست‌های بایدن در قبال جنگ غزه
  • مذاکره با بانك توسعه اسلامی برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران
  • لرستان استانی امن و فعال با مشارکت مردم
  • مذاكره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی
  • مذاکره برای تأمین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی
  • انتقاد شدیدالحن از حکم اعدام توماج | کسانی عمدا حیثیت نظام را بر باد می‌دهند؟