Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گزارشی در سامانه سوت زنی خبرگزاری توسط مخاطبان این رسانه ‌ثبت شده است مبنی بر اینکه شرکت هواپیمایی قطر به منظور دریافت مسافر از مبدا ایران و به منظور افزایش ایمنی ایرلاین خود در برابر ویروس کرونا، قوانین سختگیرانه‌تری را برای مسافران در نظر گرفته است.

* محدودیت‌های سختگیرانه قطرایرویز برای مسافران ایرانی در آزمایش کرونا

در این گزارش و طبق گفته مسافران، این شرکت هواپیمایی با مشخص کردن تعدادی آزمایشگاه محدود در چهار شهر تهران، مشهد، اصفهان و شیراز به منظور انجام تست کرونا برای مسافران خود پیش از پروازهایی که از فرودگاه امام خمینی(ره) انجام می‌‌شود را در نظر گرفته است که همین موضوع خود می‌تواند مشکلات بسیاری را ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در پست الکترونیکی که برای مسافران پروازهای این شرکت‌ هواپیمایی ارسال شده است چنین متنی آمده است: «از تاریخ ٢٣ مرداد ١٣٩٩، مسافران شرکت هواپیمایی قطر که از مبدا ایران قصد سفر دارند، باید نسبت به انجام تست RT-PCR  کووید-١٩ اقدام و در زمان پذیرش در فرودگاه نتیجه منفی آزمایش را ارائه دهند، زمان انجام تست باید در بازه زمانی ٧٢ ساعت قبل از پرواز باشد، ضرورت دارد آزمایش مذکور‌ در یکی از آزمایشگاه‌های اعلام شده توسط قطر ایرویز در تهران˓ مشهد˓ شیراز و اصفهان انجام پذیرد. برای اطلاع بیشتر به سایت https://www.qatarairways.com/en/travel-alerts/COVID-19-update.html مراجعه کنید؛ لازم به ذکر است که کودکان زیر 12 سال در صورتی که همراه بزرگسالی سفر می‌کنند که تست بزرگسال منفی است، نیازی به انجام تست ندارند».

* اعمال شیوه‌نامه‌‌های بهداشتی مقابله با کرونا در پروازهای ایران

با شیوع ویروس کرونا از سال گذشته در جهان، بسیاری از کسب‌و‌کارها آسیب دیدند در این میان بیشترین آسیب کرونا به بخش حمل و نقل و گردشگری بود اما در راستای کاهش زیان این ویروس وزارت ببهداشت کشورها تصمیم گرفتند در راستای جلوگیری از ضرر و زیان شرکت‌های هواپیمایی، انجام پروازهای بین‌المللی را منوط به انجام تست PCR برای مسافران کنند و هر کشور با توجه به میزان سختگیری قوانین وزارت بهداشت خود، قوانینی را در این حوزه تعیین و اعمال کرد.

در این میان کشور ما نیز در راستای جلوگیری از شیوع این ویروس شیوه‌نامه‌هایی را تعیین و ابلاغ کرد، البته طبق گفته مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و همچنین رئیس سابق سازمان هواپیمایی، با شیوع ویروس کرونا در کشور چین، در ایران از اوایل بهمن‌ماه جلساتی برای آمادگی در حوزه مقابله با ورود این ویروس به کشور،‌ برگز‌ار و تمهیداتی اندیشیده شد.

* ابهام در عملکرد شرکت قطرایرویز بابت تعیین آزمایشگاه‌های مشخص تست کرونا

بنابراین گزارش در پی اعمال فشارهای مضاعف شرکت هواپیمایی قطرایرویز برای پذیرش مسافران ایرانی در پروازهای خود، این مسأله مطرح می‌شود که چرا با وجود ‌فعالیت آزمایشگاه‌های مورد تایید ‌وزارت بهداشت ایران، یک شرکت هواپیمایی خارجی آزمایشگاه‌های ثالثی را برای این امر در نظر بگیرد و در عمل این موضوع را به ذهن‌ها متباتر سازد که سیستم سلامت کشور توانایی لازم را در جهت بررسی دقیق مسافران ندارد.

از سوی دیگر ایجاد چنین ساز و کاری برای تست کرونا‌ مسافران و انتخاب آزمایشگاه‌های ثالث برای انجام معاینات که طبیعتا کنترل‌های لازمی را که ستاد ملی مبارزه با کرونا برای آزمایشگاه‌های خاص خود در نظر گرفته، ندارند، نه تنها خود ممکن است عاملی برای افزا‌یش احتمال گسترش و انتقال ویروس باشد بلکه همین موضوع احتمال تبانی با آزمایشگاه‌های مربوط را هم بالا می‌برد.

‌* قطرایرویز‌ با آزمایشگاه‌های اعلام شده‌ وزارت بهداشت قرارداد بسته است‌ 

در این راستا موضوع را از سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان متولی و حاکمیت صنعت حمل و نقل هوایی پیگیری کردیم.

پس از انجام بررسی‌‌های سازمان هواپیمایی کشوری، ابوالقاسم جلالی، معاون هوانوردی این سازمان، ‌در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در این‌باره گفت: شرکت‌های هواپیمایی خارجی جهت پذیرش مسافران از مبدا ایران، تابع مقررات وزارت بهداشت کشور خود و در صورت داشتن پرواز کانکشن، تابع مقررات وزارت بهداشت کشور مقصد نهایی هستند که طبیعتا این امر جهت جلوگیری از بروز مشکل برای مسافران از مبدا ایران در کشور مقصد، ضروری است.

وی ادامه داد: شرکت هواپیمایی قطرایرویز نیز با استناد به نامه شماره THR/QR/080/BH/20 مورخ ۲۹ مرداد ماه سال جاری، ضمن استعلام از وزارت بهداشت ایران، اقدام به عقد قرارداد با آزمایشگاه‌های اعلام شده در نامه پاسخ وزارت بهداشت کرده است و جهت پذیرش مسافر، پاسخ منفی تست کووید 19 را که حداکثر 96 ساعت قبل از پرواز انجام شده باشد، مورد قبول قرار می‌دهد.

 

معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد: همچنین این شرکت هواپیمایی جهت جلوگیری از ترددهای غیر ضروری اقدام به افزایش آزمایشگاه‌ها در شهرهای تهران‌، شیراز، مشهد، اصفهان، کرج، تبریز، قم، قزوین، اراک، همدان، یزد، زاهدان، اهواز، کرمان، رشت، ساری، آمل، بابل، خرم آباد، کیش و بوشهر کرده است و مسافران باید 2 نسخه از جواب منفی خود را به همراه داشته باشند‌.

جلالی بیان کرد: این شرکت با معرفی آزمایشگاه‌های فوق در سایت و هدایت و راهنمایی مسافران جهت مراجعه به این آزمایشگاه‌ها، هم زمان با دریافت پاسخ تست توسط مسافر، یک نسخه از پاسخ را نیز از طریق آزمایشگاه دریافت کرده تا از صحت تاییدیه سلامت مسافر اطمینان حاصل ‌کند.

*‌‌ عملکرد شرکت‌های هواپیمایی خارجی در ایران‌ کنترل می‌شود

وی تأکید کرد: سازمان هواپیمایی کشوری اقدامات و عملکرد شرکت‌های هواپیمایی خارجی در ایران را کنترل می‌کند؛ همچنین مسافران می‌توانند جهت ارتباط با سازمان و ثبت و پیگیری شکایات، انتقادات و پیشنهادات خود از طریق سایت سازمان با آدرس cao.ir و سامانه حقوق مسافر اقدام کنند.

 معرفی 73 آزمایشگاه مورد تایید وزارت بهداشت از سوی قطرایرویز برای تست کرونا 

بنابراین گزارش کاربران و مسافران می‌توانند فهرست 73 آزمایشگاه مورد تایید وزارت بهداشت ایران،‌‌ طرف قرارداد شرکت هواپیمایی قطرایرویز در استان‌های مختلف را از پوشه مقابل(   ) مشاهده کنند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: وزارت بهداشت ایران مسافر هواپیمایی خارجی هواپیمایی قطری آزمایشگاه مورد تایید وزارت بهداشت تست کرونا قطر ایرویز سازمان هواپیمایی کشوری سازمان هواپیمایی کشوری شرکت های هواپیمایی هواپیمایی خارجی شرکت هواپیمایی مبدا ایران وزارت بهداشت آزمایشگاه ها برای مسافران تست کرونا انجام تست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۱۱۷۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمایشگاه‌های تشخیص طبی دارای کمترین شکایت هستند

 شهروز همتی رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران در خصوص اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها از نتایج، کیفیت و انجام آزمایشات پزشکی در سطح آزمایشگاه‌های کشور، جهت آگاهی افکار عمومی، اظهار داشت: آزمایشگاه‌های تشخیص طبی چه در بخش دولتی یا خصوصی به واسطه صدور جواب کتبی جزء مراکزی هستند که عملکرد شفافی داشته و این عملکرد قابل راستی آزمایی است و آزمایشگاه در قبال صدور جواب باید پاسخگو باشد. 

وی گفت: نتیجه هر آزمایش باید در خروجی هر دستگاه وجود داشته باشد و ما از این خروجی به نام سند یاد می‌کنیم. در واقع از لحظه پذیرش درخواست آزمایش و این که توسط چه فردی خونگیری انجام شده، توسط چه دستگاه یا دستگاه‌هایی آزمایش انجام شده و توسط چه کسی آزمایش تحویل بیمار شده همگی مستند و قابل رهگیری و اثبات بوده و هر گونه مخدوش بودن آن‌ها می‌تواند مورد بررسی و شکایت قرار گیرد.

همتی افزود: آزمایشگاه‌های تشخیص طبی کشور تحت نظارت ادارات امور آزمایشگاه‌های استان‌ها بوده و در سال چند بار در خصوص استقرار استاندارد‌های سخت گیرانه ایزو ۱۵۱۸۹ که از سال ۱۳۸۶ اجباری شده است، مورد بازرسی قرار می‌گیرند و تمدید پروانه آزمایشگاه‌ها منوط به استقرار این الزامات است. 

وی ادامه داد: این استاندارد‌ها تمامی آیتم‌های را که در انجام آزمایش‌ها دخیل هستند مانند پذیرش، جوابدهی، قیمت‌های اعلام شده توسط دولت، انجام آزمایش‌های کنترل کیفیت در بخش‌های مختلف، ایمنی فضا و تجهیزات، استخدام و آموزش پرسنل و بسیاری از موارد دیگر را شامل می‌شود.

رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران یادآور شد: از چند سال پیش که پذیرش نسخ به صورت کاغذی حذف شده و پذیرش به صورت آنلاین صورت می‌گیرد، آزمایش توسط پزشک درخواست داده شده و توسط آزمایشگاه‌ها ثبت می‌شود و این درخواست قابل دخل و تصرف نیست. 

همتی تاکید کرد: امروزه حدود ۸۰ درصد آزمایش‌های درخواستی بیماران به صورت آنلاین بوده که در سایت بیمه‌های پایه نیز همزمان ثبت می‌گردد؛ بنابراین امکان صدور جواب‌هایی که ضروری نباشد وجود ندارد.

وی همچنین گفت: از طرفی در سال‌های اخیر جهت افزایش کیفیت خدمات آزمایشگاهی تعداد زیادی از آزمایشگاه‌ها وارد فرآیند اعتبار بخشی داوطلبانه شده اند. بدین صورت که آزمایشگاه‌ها خود را به صورت داوطلبانه طی فرآیند سخت گیرانه‌ای مورد ممیزی نهاد اعتبار بخشی قرار می‌دهند.

همتی بیان داشت: علیرغم این که سالانه میلیارد‌ها جواب توسط آزمایشگاه‌های کشور صادر می‌گردد، آزمایشگاه‌های تشخیص طبی در بین گروه‌های مختلف پزشکی دارای کمترین شکایت در نظام پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور هستند.

وی افزود: جهت حفظ و افزایش کیفیت، آزمایشگاه‌ها سه نوبت در سال توسط نهاد‌های کنترل کیفیت خارجی مورد پایش قرار گرفته و نتایج این ارزیابی‌ها نیز توسط ادارات امور آزمایشگاه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. بر اساس الزامات ۱۵۱۸۹ آزمایشگاه‌ها مکلفند بسته به نوع آزمایش، نمونه‌های بیماران را برای مدت مشخصی نگهداری کنند و اگر ادعایی مبنی بر عدم نمونه گیری و وجود نمونه در آزمایشگاه صورت گیرد این ادعا کاملا قابل بررسی است و وجود نمونه در آزمایشگاه قابل اثبات می‌باشد.

وی تاکید کرد: ذکر این نکته قابل توجه است که علی رغم تحریم ها، مشکلات اقتصادی و بالا رفتن قیمت ارز، آزمایشگاه‌ها در تلاشند تا کیفیت خدمات خود را حفظ کنند. از آنجا که نتایج آزمایش‌ها ۷۰ درصد در تصمیم گیری بالینی تاثیر دارد، آزمایشگاه‌ها تمامی تلاش خود را در ارائه یک جواب درست و قابل قبول معطوف داشته، زیرا معتقدند که افزایش کیفیت خدمات و ارائه به موقع و درست آن تاثیری انکار ناپذیر در سلامت بیماران داشته و از طرفی موجب کاهش هزینه بیماران و نظام سلامت خواهد شد.

 همتی تصریح کرد: با وجود مشکلات فراوانی که آزمایشگاه‌های کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، صحبت‌هایی که در خصوص نتایج آزمایشگاه‌ها می‌شود، علاوه بر اینکه زحمات ۶۰۰۰ آزمایشگاه تشخیص طبی در کشور را زیر سوال می‌برد بلکه بازرسی و نظارت ادارات امور آزمایشگاه‌های کشور و بیمه‌ها را نیز زیر سوال خواهد برد.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • ترجیح آزمایشگاه‌های تشخیص طبی به تعطیلی مراکز تا ادامه فعالیت
  • تاخیر ۵۰۰دقیقه‌ای پرواز مشهد به تهران
  • آزمایشگاه‌های طبی کمترین شکایت را در نظام پزشکی دارند
  • رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران : آزمایشگاه‌های تشخیص‌طبی در بین گروه‌های پزشکی دارای کمترین شکایت هستند
  • نقص فنی هواپیمای مشهد به تهران و پرواز با ۵۰۰ دقیقه تاخیر
  • آزمایشگاه‌های تشخیص طبی دارای کمترین شکایت هستند
  • آزمایشگاه های طبی کمترین شکایت را در نظام پزشکی دارند
  • آزمایشگاه های طبی کمترین شکایت را در بین حرف پزشکی دارند
  • پرواز مشهد به تهران هواپیمایی چابهار با تاخیر ۵۰۰ دقیقه ای انجام شد
  • پرواز مشهد به تهران با ۵۰۰ دقیقه تاخیر انجام شد