Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@15:41:34 GMT

موانع اصلی ارتقای کیفیت نظام آموزش عالی

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۱۲۱۰۵

موانع اصلی ارتقای کیفیت نظام آموزش عالی

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پنجاه و چهارمین اجلاس سراسری (مجازی) معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی که در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت و به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: نظام سنتی، شرایط اجتماعی، نگرش صلب و انعطاف ناپذیر، تعهدات ایجاد شده و مداخله‌های خارج از حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از موانع اصلی ارتقای کیفیت نظام آموزش عالی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: یکی از محور‌های اصلی در ارتقای کیفیت سیستم آموزش عالی، توجه به استقلال دانشگاه‌ها و دادن آزادی عمل به آن‌ها در حوزه‌های کاری مختلف است. اعتقاد داریم اگر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در مسیر ارتقای کیفی حرکت کنند، بهترین افراد تعیین‌کننده جزئیات مسیر، سیاست‌ها و اجرای آن‌ها، کارشناسان، استادان، مدیران میانی و ارشد خود دانشگاه‌ها هستند که نمونه بارز این موضوع هم برخورد با مساله آموزش الکترونیکی در دوران بحران ویروس کرونا بود که سیستم آموزش عالی کشور در این زمینه یک موفقیت ملی کسب کرد.

خاکی صدیق گفت: علی‌رغم فراز و فرود‌ها و مشکلات و چالش‌هایی که با شیوع ویروس کرونا در کشور به وجود آمد، در مجموع همه اذعان دارند که سیستم آموزش عالی کشور از این موضوع سربلند بیرون آمد و امر آموزش حتی یک روز هم تعطیل نشد؛ با توجه به اینکه مجموعه آموزش عالی آمادگی این حجم از آموزش الکترونیکی را نداشت، اما با موفقیت این کار انجام شد.

او ادامه داد: یکی از دلایل مهم این موفقیت واگذاری اختیار به دانشگاه‌ها بود که با تسهیل مقررات و انعطاف‌پذیری آئین‌نامه‌ها، دانشگاه‌ها توانستند با نقاط ضعف و قوت مسائل خود بیشتر آشنا شده و آن را مدیریت کنند.

معاون آموزشی وزارت علوم بیان کرد: مصادیق بسیاری در زمینه واگذاری اختیارات به دانشگاه‌ها می‌توان در برنامه داشت که یکی از مهم‌ترین آن‌ها تعیین و تخصیص ظرفیت دانشجو و اعطای مجوز رشته گرایش در مقاطع مختلف تحصیلی است که دارای مراحل مختلف است.

خاکی صدیق تصریح کرد: نسبت استاد به دانشجو، تخصص اعضای هیئت علمی و مرتبه آنان و فراهم بودن امکانات سخت‌افزاری و زیرساخت‌های اجرایی، سه محور کلیدی است که در کیفیت و ارائه مجوز رشته گرایش جدید و تخصیص ظرفیت به دانشگاه‌ها باید به آن توجه و دقت شود.

او افزود: در این خصوص هم با توجه به تنوعی که در زیرنظام‌ها داریم نباید با همه دانشگاه‌ها برخورد و نگاه یکسان داشت، بلکه باید براساس وضعیت علمی کنونی، شرایط مدیریتی، سابقه و عملکرد دانشگاه‌ها، مساله واگذاری اختیارات را پیگیری کرد.

به گفته معاون آموزشی وزارت علوم، طی دو دهه گذشته یکی از دقیق‌ترین و شناخته شده‌ترین ابزار تمایز بین دانشگاه‌ها، تعریف شاخص‌های کاربردی عملکردی دانشگاه‌ها در حوزه‌های مختلف کاری آنان بوده است.

او اظهار کرد: برای رتبه‌بندی نیز شاخص‌های کاربردی عملکردی مختلفی مثل آموزش، پژوهش، فن‌آفروری و کارآفرینی، مسئولیت‌پذیری اجتماعی، فرهنگی، بین‌المللی را باید مد نظر داشت. نکته کلیدی در این فرآیند، شفافیت و امکان برنامه‌ریزی برای ارتقای کیفی است و مقدمه واگذاری اختیارات به دانشگاه‌ها همین رتبه‌بندی و تمایز است.

خاکی صدیق‬ گفت: سال گذشته با تاکید وزیر علوم برنامه رتبه‌بندی دانشگاه‌های دولتی با اجرای ISC برنامه ریزی و پیگیری شد و سطح‌بندی موسسات و مراکز آموزش عالی غیردولتی و غیر انتفاعی نیر که قبلاً انجام شده است، مجدداً انجام خواهد شد. اما آنچه که امسال بسیار دارای اهمیت است و به صورت ویژه به آن پرداخته می‌شود، ارزشیابی مراکز آموزش و یادگیری الکترونیکی است که این امر با همکاری انجمن یادگیری الکترونیکی ایران صورت خواهد گرفت، این انجمن این کار را به صورت علمی و تخصصی انجام خواهد داد. در این زمینه یک نظام جامع ارزشیابی ارائه داده‌اند که مبنای اولیه ارزیابی دانشگاه‌ها خواهد بود.

او بیان کرد: باید درک درست و واقع‌بینانه‌ای از تفاوت در زیرنظام‌های موجود در آموزش عالی داشته باشیم. برنامه‌های ارتقای کیفیت این زیرنظام‌ها قطعاً متفاوت است، بنابراین ارزیابی آن‌ها نیز باید متفاوت باشد تا به سطح قابل قبول و مورد توافق کیفیت برسیم.

معاون آموزشی وزارت علوم، با بیان اینکه در اجرای این برنامه‌ها نیز دبیران مناطق آموزشی در هماهنگی و اجرا بسیار موثر هستند، تاکید کرد: توانمندسازی دانشگاه‌های کمتر برخوردار را در طرحی به نام طرح تعاون یا استاد وابسته در شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی پیگیری می‌کنیم.

سیاست کلان وزارت علوم در آموزش الکترونیکی

خاکی صدیق در ادامه با اشاره به اینکه سیاست کلان وزارت علوم در آموزش الکترونیکی، استقرار، توسعه و استمرار یادگیری در نظام آموزش عالی کشور است، گفت: در این زمینه تجربه جهانی نیز نشان داد که باید همگام با تحولات، سرعت تغییرات را نیز به ویژه در حوزه آموزش زیاد کنیم. از قابلیت‌های یادگیری الکترونیکی می‌توان به امکان مواجهه با بحران‌ها و ارتقای کیفی آموزش اشاره کرد که بخشی از آن در سیستم آموزش عالی پیاده شده است.

معاون آموزشی وزارت علوم در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه معاونان آموزشی دانشگاه‌ها باید نظارت‌های دقیقی بر کیفیت ارائه آموزش‌های الکترونیکی داشته باشند، ادامه داد: با توجه به اینکه دانشگاه‌ها توانمندی لازم و کافی را طی ترم گذشته در این زمینه به‌دست آورده‌اند، انتظار می‌رود با رعایت زمان‌بندی کلاس‌ها، تولید محتوا، کیفیت برقراری ارتباط و ارزشیابی مستمر دانشجویان، خدمات بهتری را در زمینه آموزش الکترونیکی ارائه دهند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت علوم آموزش عالی معاون آموزشی وزارت علوم آموزش الکترونیکی سیستم آموزش عالی دانشگاه ها ارتقای کیفیت خاکی صدیق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۱۲۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشدید اعتراض حامیان فلسطین در مراکز آموزش عالی آمریکا

اعتراضات دانشجویان حامی حقوق فلسطینی‌ها روز پنجشنبه ۲۵ آوریل (۶ اردیبهشت) در حالی به شمار بیشتری از دانشگاه‌های ایالات متحده گسترش یافت که پلیس روند برچیدن چادر‌های تحصن‌کنندگان را آغاز کرده و به نظر می‌رسد صبر مقامات رو به اتمام است.

به گزارش یورونیوز، به درخواست روسای شماری از دانشگاه‌ها، افسران ضد شورش پلیس با استفاده از گاز اشک‌آور به تعدادی از دانشگاه‌ها وارد شده‌اند تا مانع از تحصن دانشجویان شوند.

بیش از ۲۰۰ معترض روز چهارشنبه و بامداد پنجشنبه در دانشگاه‌های لس‌آنجلس، بوستون و آستین، تگزاس (جایی که حدود ۲ هزار نفر در روز پنجشنبه تجمع کرده بودند) دستگیر شدند.

فعالان معترض با برپایی تحصن‌ها و برپایی تظاهرات پرحاشیه خواستار برقراری آتش‌بس در جنگ (رژیم) اسرائیل با حماس و همچنین قطع روابط دانشگاه‌ها با (رژیم) اسرائیل و همینطور شرکت‌هایی هستند که به گفته آن‌ها از این درگیری سود می‌برند.

در کالج اموری در آتلانتا پلیس تلاش کرد معترضان را که بر روی چمن‌ها تحصن کرده بودند عقب بزند. اداره پلیس آتلانتا گفته است افسرانی که به درخواست کمک مسئولان کالج پاسخ دادند «با خشونت» مواجه شده و مجبور شدند از «محرک‌های شیمیایی» برای پراکنده کردن معترضان استفاده کنند.

سازمان‌دهندگان تظاهرات در دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس در پیامی آنلاین گفتند: «به مدت ۲۰۱ روز، جهان در سکوت شاهد کشتار بیش از ۳۰ هزار فلسطینی توسط (رژیم) اسرائیل بود. امروز دانشگاه کالیفرنیا به دانشجویان سراسر کشور می‌پیوندد و از دانشگاه‌های دیگر می‌خواهد ارتباط خود را با شرکت‌هایی که از اشغال، آپارتاید و نسل‌کشی در فلسطین سود می‌برند قطع کنند.»

جرقه گسترش اعتراضات از زمانی زده شد که مسئولان دانشگاه کلمبیا در نیویورک تا نیمه‌شب ۲۵ آوریل به تحصن‌کنندگان در محوطه این دانشگاه، که نقطه کانونی اعتراضات در ایالات متحده هستند، مهلت دادند چادر‌های خود را جمع کنند.

علیرغم این اولتیماتوم ریاست دانشگاه کلمبیا پنجشنبه شب با صدور بیانیه‌ای و با اشاره به «پیشرفت» در مذاکرات با معترضان، ضرب‌الاجل نیمه‌شب برای برچیدن چادر‌های حامیان حقوق فلسطینی‌ها را لغو کرد.

دفتر مینوش شفیق، رئیس دانشگاه کلمبیا، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مذاکرات پیشرفت نشان داده و طبق برنامه ادامه دارد. ما خواسته‌های خود را داریم و آن‌ها نیز خوسته‌های خود را دارند.»

در همین حال تظاهرات علیه جنگ غزه و در حمایت از فلسطینیان در محوطه دانشگاه تگزاس در شهر آستین نیز برگزار شد. این در حالی است که ۹۳ نفر در محوطه دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در لس‌آنجلس دستگیر شده‌اند.

در کالج امرسون در بوستون و در پی درگیری پلیس با معترضان، کلاس‌های آموزشی روز پنجشنبه لغو شد. پلیس با حمله به محوطه این دانشگاه چادر تحصن‌کنندگان را برچید و ۱۰۸ نفر را دستگیر کرد. این در شرایطی است که در دیگر دانشگاه‌ها نظیر جورج تاون، جورج واشنگتن، هاروارد، براون، میشیگان اعتراض‌ها ادامه دارد.

حامیان ‌(رژیم) سرائیل به گزارش‌ها از اقدام‌ها و شعار‌های «یهودی‌ستیزانه» استناد کرده‌اند و ادعا می‌کنند که دانشگاه‌ها ارعاب علیه یهودیان و سخنان «نفرت‌انگیز» را تشویق می‌کنند. در مقابل تظاهرکنندگان که شامل تعدادی از دانشجویان یهودی هستند، اتهام «یهودی‌ستیزی» را رد کرده‌اند و از مقاماتی که آن را با مخالفت با (رژیم) اسرائیل یکسان می‌دانند انتقاد می‌کنند.

جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده روز یکشنبه «یهودستیزی آشکار» را محکوم کرد و گفت چنین اعمالی «هیچ جایی در پردیس‌های دانشگاهی ندارد.»

کاخ سفید همزمان گفته است که رئیس‌جمهور از آزادی بیان در دانشگاه‌های ایالات متحده حمایت می‌کند.

دیگر خبرها

  • نقشه فرهنگی کشور درحال بازنویسی است
  • بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی درحمایت از دانشجویان آمریکایی
  • حوزه نظارت بر کیفیت آموزش دانشگاهی در قزوین احیا شد
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها آغاز شد
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها از امروز آغاز شد
  • دهه سرآمدی آموزش فرصت مغتنمی برای ادای احترام به پیشگامان ساحت تولید و نشر معرفت و حکمت است
  • حوزه ارزیابی و نظارت بر کیفیت آموزش عالی در قزوین احیا شد
  • تعدد مراکز نظارتی در وزارت علوم مطلوب نیست
  • تشدید اعتراض حامیان فلسطین در مراکز آموزش عالی آمریکا
  • رونمایی از نشان نود سالگی دانشگاه تهران