Web Analytics Made Easy - Statcounter

حاجی آباد به عنوان شمالی ترین نقطه هرمزگان از دریا و ساحل محروم بوده؛ اما جوانان متخصص هرمزگانی برای شهرستان های غیر ساحلی نیز آبزی پروری در آب های موجود کشاورزی را برگزیده اند و استفاده حداکثری و چند منظوره از منابع آبی آن می کنند به طوریکه هم اکنون موفق به برداشت خاویار از گونه ماهی خاویاری “استرلیاد” شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ هرمزگان با برخورداری بیش از هزار و ۴۰۰ کیلومتر نوار ساحلی از جمله استان هایی به شمار می رود که اقتصاد آن بر پایه دریا است؛ مردمان خطه جنوب از دیرباز روزی خود را از دریا طلب می کنند.

همجواری با دو دریای بزرگ خلیج فارس و عمان دسترسی به آب های بین المللی سبب شده شغل صیادی مانند خونی در رگ های هرمزگانی ها جاری باشد هر چند که کشتی های غول آسا چینی با صید ترال سفره صیادان این منطقه را کوچک تر کرده است اما هنوز مردمان ساحل نشین دست از شغل آبا و اجدادی خود برنداشته اند.

هرمزگان مهد پرورش میگو و ماهی در کشور بوده به طوری که سال گذشته هفتاد هزار تن انواع آبزیان به ارزش ۱۳۰ میلیون دلار از آب های استان هرمزگان صادر شده است.

استان ساحلی هرمزگان با دارا بودن ۲۲ بندر صیادی، چهار هزار و ۵۰۰فروند شناور و بیش از ۳۲هزار نفر صیاد توانسته بالغ بر ۳۰درصد بنادر صیادی کشور را به خود اختصاص دهد و این آمارها نشان دهنده جایگاه والای صیادی در این منطقه است.

با مشاهده آمار و ارقام هایی که کارشناسان این امر ارائه کرده اند می توان دریافت که با حمایت بیش از پیش از صیادان و پرورش دهندگان ماهی و میگو در جنوبی ترین نقطه کشور می توان گوی سبقت را از صادرات نفتی گرفت و با صادرات ماهی و میگو ارز آوری فراوانی داشت.

مردمان هرمزگان که صیادی جز لاینفک زندگی آنها به شمار می رود در این دوران سخت تحریم بیش از پیش در تلاش بوده و با استفاده از علم نوین و تجربه گذشتگان با هم دوشی زنان و مردان این منطقه امر تولید و صادرات انواع آبزیان را افزایش دهند.

حاجی آباد به عنوان شمالی ترین نقطه هرمزگان از دریا و ساحل محروم بوده؛ اما جوانان متخصص هرمزگانی برای شهرستان های غیر ساحلی نیز آبزی پروری در آب های موجود کشاورزی را برگزیده اند و استفاده حداکثری و چند منظوره از منابع آبی آن می کنند.

از سال ۱۳۹۵ در شهرستان حاجی آباد به عنوان خنک ترین منطقه هرمزگان پرورش ماهی خاویار در آب های کشاورزی آن کلید خورده و این ماهی که به طلای سیاه شهرت دارد در شهرستان نخلستان های سر به فلک کشیده پرورش داده می شود؛ هر چند که دریا در این منطقه نیست اما شرایط آبزی پروری به آن منطقه برده شده است.

برداشت طلای سیاه در مزارع حاجی آباد

حمید جهانگیری، فرماندار حاجی آباد در گفتگو با خبرنگار هرمز با بیان اینکه از پنج سال گذشته پرورش ماهی خاویار در شهرستان آغاز شده است، اظهار کرد: پرورش ماهیان خاویاری برای دست یابی به خاویار که به طلای سیاه شهرت دارد با هدف رونق در تولید، اقتصاد و اشتغال در جاجی آباد آغاز شده و هم اکنون به مرحله خوبی در زمینه توسعه رسیده است.

فرماندار حاجی آباد با تاکید بر اینکه برای اولین بار در استان هرمزگان،مزرعه کشاورزی در حاجی آباد، موفق به برداشت خاویار از گونه ماهی خاویاری “استرلیاد” شد، تصریح کرد: تولید بچه ماهیان استرلیاد سه سال پیش با حمایت دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی شیلات ایران از مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان خاویاری شهید دکتر بهشتی گیلان برای بررسی امکان پرورش اینگونه ارزشمند در شرایط اقلیمی هرمزگان به استخرهای پرورش ماهیان خاویاری در شهرستان حاجی آباد منتقل شد.

جهانگیری عنوان کرد: در آن زمان متوسط وزن ماهیان مورد استفاده برای استحصال خاویار سه تا سه و نیم کیلوگرم بوده اند که از سه قطعه ماهی بیش از یک کیلوگرم خاویار بسیار با کیفیت به دست آمده است.

وی با اشاره به اینکه گونه استرلیاد برای منابع آبی سرد سیر و با دمای ۱۴ تا ۱۶ درجه پرورش داده می شود، گفت: در حاجی آباد در طول کمتر از سه سال در دمای چاه با میانگین ۲۳ تا ۲۷ درجه سانتی گراد نگهداری و وپرورش داده می شود.

فرماندار حاجی آباد  با بیان اینکه دو هزار قطعه ماهی خاویار در حوضچه روستا‌های جائین و گلروئیه پرورش داده می‌شود، اظهار کرد: وزن این ماهی در شهرستان حاجی آباد در مدت یک سال به پنج کیلوگرم می‌رسد که دو برابر متوسط کشور بوده؛ ماهیان خاویاری حاجی آباد از نوع سیبری، قره برون، استرلیاد و فیل ماهی است.
جهانگیری با بیان اینکه هر کیلو ماهی خاویار برای کشور ۷ دلار ارزآوری دارد، خاطر نشان کرد: سال گذشته هزار و ۴۰۰ کیلو گرم ماهی خاویار به ارزش نه هزار دلار به روسیه صادر شد و برای پرورش هزار قطعه ماهی خاویار حدود ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه ثابت و ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه در گردش هزینه شده است.

پیش بینی برداشت ۱۰ تن ماهی خاویار در حاجی آباد

محمد برازش فر، کارشناس ماهیان خاویار حاجی آباد گفت:زمان فروش ماهیان خاویاری زمستان است و پیش بینی می‌شود ۱۰ تن ماهی خاویار صید شود و در حاجی آباد ۲۰ قطعه ماهی خاویار سه ساله به وزن ۲۰ کیلو گرم برای تولید خاویار پرورش داده می‌شود.
وی افزود: بارسیدن سن این ماهی‌ها به ۸ سال و وزن ۵۰ کیلو برای نخستین بار در هرمزگان خاویار تولید می‌شود وهر قطعه ماهی خاویاری ۵۰ کیلوگرمی با سن ۸ سال می‌تواند ۱۰ کیلو خاویار تولید کند.
برازشفر خاطرنشان کرد: قیمت هر قطعه ماهی خاویارکه از آن خاویار تولید شود صد میلیون تومان و قیمت هر کیلو خاویار ۱۵ میلیون تومان است و حوضچه‌های پرورش ماهی خاویار حاجی آباد چهار سال پیش به بهره برداری رسید.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: پرورش داده می شود قطعه ماهی خاویار ماهیان خاویاری ماهی خاویار ماهیان خاویار میلیون تومان حاجی آباد آبزی پروری پرورش ماهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۱۲۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برداشت بیش از ۸۰۰ تن گل محمدی از مزارع قم

 

 

 

علی محمد ملا تقی، رئیس اداره باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت:همزمان با برداشت گل محمدی در سراسر کشور برداشت این محصول در قم نیز در آغاز شده است.

وی با بیان اینکه میانگین برداشت گل محمدی در کشور ۲.۲ تن در هکتار است، گفت: در سال گذشته کشاورزان ما به میانگین عملکرد حدود ۲.۵ تن در هکتار دست یافتند که با توجه به شرایط خوب اقلیمی در سال جاری و اقدامات اصلاحی از جمله تغذیه و هرس به موقع بوته‌های گل محمدی در قم، پیش بینی می‌کنیم میانگین عملکرد استان ۳ تن در هکتار باشد. 

ملاتقی با اشاره به  پیش‌بینی برداشت بیش از ۸۰۰ تن گل محمدی از مزارع قم افزود:در حال حاضر ۲۸۶ هکتار از اراضی کشاورزی استان قم زیر کشت گل محمدی است که به دلیل محدود بودن صنایع مکمل در زمینه گلاب گیری و سایر فرآورده‌های گل محمدی گل‌های برداشت شده از سطح استان به صورت خام فروشی به دیگر استان‌ها به ویژه شهر کاشان ارسال می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • هدف گذاری شیلات گیلان بر روی توسعه آبزی پروری با تکنولوژی‌های برتر
  • کشاورزان مکلف به نظارت بر استخرهای کشاورزی
  • انتقال تجارب و دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه شیلات به تاجیکستان
  • پایانه صادرات آبزی پروری مازندران هنوز کامل نشده است
  • خودکفایی، اشتغال و معیشت با استفاده از پساب‌های کشاورزی
  • زنگ سپاس معلم در مدارس هرمزگان به صدا درآمد
  • آغاز برداشت بیش از ۸۰۰ تن گل محمدی از مزارع قم
  • استفاده از پایاب های کشاورزی در حوزه آبزی پروری
  • افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه شیلات و آبزی پروری قشم
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان