Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، حاصل این بهترین‌ها تنها زحمت و درآمدی ناچیز برای معدنچیان و مردم این استان است و در حالیکه اروپایی‌ها و ژاپنی‌ها از آن محصولات گرانبهایی می‌سازند در ایران یا به عنوان مصالح ساختمانی استفاده می‌شود و یا در بهترین حالت آن را خام به خارجی‌ها بفروشند.

در حالیکه در اروپا از سنگ‌های بازالت منشوری خاص سربیشه میز و صندلی و مجسمه‌های گرانب‌هایی می‌سازند و یا در ژاپن از آن میلگردهای سبک که یک دهم میلگردهای فولادی وزن دارند و برای طبقات فوقانی ساختمان‌ها به منظور سبک‌سازی و جلوگیری از آسیب‌های زلزله می‌سازند، اما در ایران نهایتا به عنوان سنگ ساختمانی و یا برای تزئین جدول‌های خیابان استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سرامیک‌های بازالتی گرفته تا نخ‌ها و الیاف عایق با نام پشم سنگ ساختمان‌ها که در ساختمان‌های لاکچری اروپا دیده می‌شوند، ارزش افزوده بالایی حاصل از فرآوری آن نصیب اروپایی‌ها کرده است، اما آنچه برای خراسان جنوبی‌ها بدست می‌آید تنها رنج استحصالش هست.

معدنی با ذخیره ۴۵۰ هزار تن که سالانه ۳۰۰۰ تن از آن استخراج می‌شود؛ حالا یا با چکش و قلم یا با دیلم و انفجار سنگ و البته درست است که نوع منشوری طلایی چند وجهی آن تنها در سربیشه یافت می‌شود، اما از انواع دیگر به بیش از ده‌ها میلیون تن در ایران ذخیره شده است.

این سنگ آتشفشانی به‌صورت قواره‌ای و منشوری در معادن بوده و استخراج سالم این سنگ به دقت و ظرافت خاصی نیاز است که همین امر هزینه استخراج آن را افزایش می‌دهد؛ این سنگ با ارزش در ۷ کیلومتری سربیشه یافت می‌شود و از فاصله زیاد هم می‌توان درخشش طلایی‌اش را در دل کوه دید و البته شهرستان سربیشه دارای ۱۵ نوع ماده معدنی شامل مواد معدنی فلزی مانند کرومیت و منگنز و مواد معدنی غیرفلزی مانند منیزیت، گرانیت، مرمر، بازالت و خاک‌های صنعتی است که دقیقا وجود همین معادن، کمک بسیاری به حفظ جمعیت در روستاهای مرزی و تضمین امنیت در مرزهای شرق کشور کرده است.

اصلی‌ترین مشکل معدنکاران شهرستان سربیشه، فروش نرفتن محصولات استخراج شده است و این در حالی است که این سنگ‌ها در خارج از کشور مشتری‌های خاصی از جمله هلند در اروپا دارد چراکه اروپایی‌ها از سنگ بازالت محصولات بی‌نظیری همچون میز و صندلی می‌سازند و به جهان می‌فروشند. کارگران معدن با هزاران سختی در دل سنگ‌های بازالتی نفوذ کرده، آنان را جداسازی می‌کنند و گاهی در میانه کار آسیب می‌بینند، اما از سنگ بازالت آن چنان که باید در ایران مورد استفاده و فرآوری قرار نمی‌گیرد و این یعنی نبود ارزآوری و صادرات درست و در نهایت نادیده گرفتن زحمت‌های این کارگران.

نداشتن امنیت شغلی و قراردادهای سفیدامضا

یکی از کارگران که در هوای گرم کویر در حال جدا کردن بازالت‌های درخشان بود  گفت: در اقتصاد کشور شرایطی پیش آمده که کارفرما نمی‌تواند اشتغال‌زایی داشته باشد و این امر به فروش کالای داخلی برمی‌گردد. تا زمانی که چرخه فروش درست نشود نمی‌توان انتظار داشت از کارگر و زحماتش به خوبی حمایت شود، امیدواریم مسئولان استانی برای قراردادهای موقت کارگران چاره‌ای بیندیشند، چراکه عدم امنیت شغلی یکی از دغدغه‌های اصلی کارگران است.

آن چیزی که کارگران را آزار می‌دهد نبود امنیت شغلی و جایگاه اجتماعی مناسب در جامعه است. آنها با این همه تلاشی که می‌کنند، اما چندان دل خوشی از دستمزدهایشان ندارند. با روزی حدود و یا بیش از ۱۲ ساعت کار شاید کف حقوق قانون کار را داشته باشند. نبود امنیت شغلی و قراردادهای سفید امضای شغلی، همان چیزی است که کارگران را می‌آزارد و رفع این امر کوچک‌ترین توقع برای ساعت‌ها ایستادن پای سنگ‌های معدنی و کار سختی است که دارند.

عباس جرجانی، سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: سنگ‌های منیزیت سربیشه جزو معادن شاخص و مزیت استان خراسان‌جنوبی به‌شمار می‌رود و همچنین سنگ بازالت که سنگ منشوری است، جزو معادن خاص به‌شمار می‌رود؛ دو نوع مواد معدنی فلزی و غیرفلزی در نهبندان و سربیشه وجود دارد که مهم‌ترین و بیشترین آنها سنگ‌های گرانیت، بازالت و خاک‌های نسوز است.

وی با بیان این‌که سنگ بازالت منشوری نوعی سنگ تزئینی و کاربرد آن در جدول‌های بوستان‌ها و معابر شهری است، تصریح کرد: مهم‌ترین کاربرد این بازالت‌ها در کارهای ساختمانی است چرا که به‌ خاطر شکل منحصربه‌فرد خود می‌تواند در برخی کارهای تزئینی از آن استفاده شود و حتی در بعضی موارد می‌توان آن را برش زد و به عنوان سنگ فرش خیابان استفاده کرد. واحدهای فرآوری چون سنگبری و کارخانه آجر نسوز هم در سربیشه فعال هستند که واحد نسوز سربیشه آجرهای نسوز برای کوره‌های سیمانی و سایر کاربردهای دیگر تولید می‌کنند. در کل معادن سربیشه جزو معادن مستعد استان هستند و مطالعات اکتشافی خوبی هم در این منطقه در حال انجام است.

کد خبر 563684 برچسب‌ها استان خراسان جنوبی معدن

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان خراسان جنوبی معدن خراسان جنوبی امنیت شغلی سنگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۱۲۴۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت بیشترین بارندگی در ایستگاه حصار دار خوسف با ۵۵ میلی متر


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی،کارشناس هواشناسی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ایستگاه حصار دار از توابع خوسف با ۵۵ میلی متر بیشترین بارش را ثبت کرده است.

لطفی افزود: بعد از آن ایستگاه فریز با ۴۶ میلی متر، مختاران ۴۰ میلی متر,علی اباد زارعین ۳۹ میلی متر، قدمگاه ۳۱ میلی متر، حسین آباد ۳۰ میلی متر،مود و ابراهیمی ۲۹ میلی متر، گزیک، دستگرد درمیان، حجت آباد، سربیشه ۲۸ میلی متر، جنوب شهر بیرجند ۲۸ میلی متر و اسدیه ۱۹ میلی متر ثبت شده است.

وی گفت: همچنین در مراکز شهرستان‌ها نیز سربیشه با ۲۸ میلی متر، خوسف ۲۰ میلی متر، اسدیه ۱۹ میلی متر، ایستگاه فرودگاهی ۱۷ میلی متر، نهبندان ۱۶ میلیم تر، قاین ۱۱ میلی مترفحاجی اباد ۸ میلی متر، فردوس ۵ میلی متر، بشرویه و طبس ۳ میلی متر و سرایان ۲ میلی متر را ثبت کرده است.  

دیگر خبرها

  • وضعیت سهمیه‌های اروپایی لیگ برتر؛ منچستریونایتد و چلسی چه سرنوشتی دارند؟
  • خانه‌دار شدن کارگران واجد شرایط استان یزد با تسهیلات ارزان قیمت
  • راه‌اندازی واحد CRM در شرکت صنایع معادن و عمران رضوی
  • تماشای رودخانه فصلی در سربیشه جان یک نفر را گرفت
  • معادن؛ ثروتی نهفته در خاک/ بی بهره چون کهگیلویه و بویراحمد
  • جان باختن یک کارگر در معدن زغال‌سنگ هشونی کوهبنان
  • روایت شهادت بانوی پاسدار و فرزندش توسط منافقین
  • کارفرمایان از هرگونه تکبر در برابر کارگران خودداری و دوری کنند
  • ثبت بیشترین بارندگی در ایستگاه حصار دار خوسف با ۵۵ میلی متر
  • ۲۳ یادمان و حرم شهید گمنام در سطح دانشگاه‌های استان کرمان وجود دارد