Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- معاون وزارت راه و شهرسازی با اشاره به رشد ۱۴ درصدی روابط تجاری ایران با اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: رقم این مبادلات ۲.۴ میلیارد دلار رسید. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، شهرام آدم‌نژاد ظهر امروز در جمع خبرنگاران در منطقه آزاد انزلی با اشاره همکاری ایران با اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و برگزاری همایش بین‌المللی این اتحادیه اقتصادی اظهار داشت: منطقه آزاد انزلی دارای نقش محوری در توسعه مبادلات ایران با کشورهای حاشیه دریای خزر و اوراسیا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون حمل‌ و نقل وزارت راه و شهرسازی موافقت‌نامه اتحادیه اقتصادی اوراسیا را به‌عنوان یک پیشران توسعه روابط ترانزیتی دانست و بیان داشت: این موافقت‌نامه در راستای تقویت روابط چندجانبه با کشورهای عضو این اتحادیه و ایجاد فضایی برد-برد در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است.

آدم‌نژاد تعامل ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا را در صلح و توسعه همکاری‌های منطقه‌ای، رشد و بهبود شاخص‌های مقاومت اقتصادی و دستیابی به اهداف چشم‌انداز 20 ساله موثر دانست و بیان کرد: این همکاری در حقیقت به‌معنای گام برداشتن در مسیر اهداف مندرج در قانون اساسی و منشور اقتصاد مقاومتی است.

تأمین بخش قابل توجهی از بازار روغن از طریق بندر کاسپین گیلان/ بنادر شمال ‌قابلیت تأمین کل نیاز بازار روغن کشور را داردراه‌اندازی شهرک‌های کشاورزی 10 هزار نفر را در گیلان صاحب شغل می‌کندراه اندازی خط کانتینری بندر آستارا؛ 31 تی ای یو کانتینر از گیلان به بندر اکتائو قزاقستان صادر شد

وی با اشاره به اهمیت توسعه مناسبات با کشورهای همسایه تصریح کرد: دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز 20 ‌ساله و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با رویکردی جهادی، انعطاف‌پذیر، فرصت‌ساز، مولد، درون‌زا، پیشرو و برون‌گر می‌توان از دیگر دستاوردهای گسترش همکاری‌ با اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا برشمرد.

معاون حمل‌ و نقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به برخی برنامه‌های این معاونت خاطرنشان کرد: توسعه دیپلماسی حمل و نقل با حضور نقش‌آفرینان بخش‌های دولتی و خصوصی و همچنین بهره‌گیری از فرصت‌ها و رفع موانع در حوزه حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیت از جمله برنامه‌هایی هستند که در دستور کار داریم.

آدم‌نژاد حضور پررنگ جمهوری اسلامی ایران در موافقت‌نامه اتحادیه اقتصادی اورسیا و تعامل سازنده با کشورهای عضو این اتحادیه را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: این همکاری‌ها و حضور پررنگ در حوزه حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیت موجب ایجاد هم‌افزایی و ایفای نقش برجسته و کلیدی کشور در کریدور ترانزیتی شمال-جنوب می‌شود.

وی افزود: از سوی دیگر توسعه بیشتر همکاری‌های بندری و دریایی با کشورهای حوزه ‌CIS به‌ویژه توسعه خطوط تجاری کشیرانی و گردشگری میان بنادر ایران و بنادر کشورهای مزبور، مناطق آزاد ایران و مناطق آزاد کشورهای عضو اتحادیه، ایجاد بستر جهت ارائه بسته‌های تشویقی در مناطق بندری و پسکرانه‌های تخصیص یافته به امور لجستیک نیز در دستور کار است.

معاون حمل‌ و نقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه از زمان اجرایی شدن موافقت‌نامه موقت تجارت ترجیحی بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در آبان‌ماه سال 98، روابط تجاری ایران با اعضای اتحادیه مذکور تا امروز افزایش یافته است تصریح کرد: روابط تجاری هم‌اکنون به 2.4 میلیارد دلار رسید و رشد 14 درصدی روابط را نشان می‌دهد.

آدم‌نژاد با با اشاره به مسائلی که برای رشد مراودات، توسعه و تقویت ناوگان دریایی کشورمان در دریای خزر می‌بایست مورد توجه قرار گیرد افزود: مسائلی همچون ارائه تسهیلات، مشوق‌ها و معافیت‌های ویژه‌ به‌منظور ترغیب بخش خصوصی جهت سرمایه‌گذاری و برقراری سرویس‌های منظم حمل و نقل کانتینری باید مورد توجه باشد.

وی با اشاره به تاثیرگذاری توجه به سرویس‌های رو-رو میان بنادر شمالی کشورمان و بنادر کشورهای حاشیه دریای خزر جهت تقویت تعاملات اقتصادی ایران با کشورهای همسایه گفت: با توجه به ظرفیت‌های عملیاتی و زیرساختی لجستیکی مناسب در بنادر شمالی به‌ویژه انزلی و کاسپین باید از این ظرفیت‌ها و مزیت‌ها در جهت توسعه مناسبات با کشورهای اوراسیا استفاده شود.

معاون حمل‌ و نقل وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: منطقه آزاد انزلی در شمال کشور با هدف توسعه مبادلات کشورمان با کشورهای حاشیه دریای خزر و اوراسیا ایجاد شده و می‌تواند نقش موثری در توسعه مبادلات کشورمان با کشورهای حاشیه دریای خزر و اوراسیا ایفا کند.

آدم‌نژاد با اشاره به برخی مزیت‌های منطقه آزاد انزلی و بندر انزلی که مجهز به امکانات مدرن تخلیه و بارگیری هستند گفت: نزدیک بودن بنادر آستراخان و ماخاچ‌کالا در روسیه‌، ترکمن‌باشی در ترکمنستان‌، اکتائو در قزاقستان و باکو در جمهوری آذربایجان، وجود ارتباط با بازارهای منطقه‌ای و دسترسی به بازار 300 میلیونی از جمله مزیت‌های منطقه آزاد انزلی و بندرانزلی هستند.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی افزود: این وزارتخانه به‌عنوان متولی اصلی امور حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیت در کشور و تنظیم‌کننده روابط دو و چندجانبه حمل و نقلی و ترانزیتی با سایر کشورها، همکاری و تعامل بسیار خوبی را با دبیرخانه شورای‌ عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دارد.

انتهای پیام/612/ ع

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نقل وزارت راه و شهرسازی اتحادیه اقتصادی اوراسیا کشورهای حاشیه دریای خزر ایران با اعضای اتحادیه منطقه آزاد انزلی موافقت نامه روابط تجاری بین المللی معاون حمل حمل و نقل آدم نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۱۷۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوغان: تعلیق مبادلات تجاری با اسرائیل ضروری بود

به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، «رجب طیب اردوغان» اظهارداشت: آنچه از سوی [رژیم]اسرائیل علیه فلسطینی‌ها انجام می‌شود، قابل قبول نیست و اسرائیل تاکنون حدود ۴۰ هزار فلسطینی را کشته است. ما به عنوان مسلمان نمی‌توانیم در مقابل این جنایات سکوت کنیم.

وی اضافه کرد: مرحله قطع روابط تجاری با [رژیم]اسرائیل ضروری بود و انجام شد. حجم تجارت سالانه ما با اسرائیل ۹.۵ میلیارد دلار بود و ما چنین در نظر گرفتیم که این تجارت وجود ندارد و فاز جدیدی را آغاز کردیم.

اردوغان اضافه کرد: در دیدار سال گذشته خود با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل در آمریکا در حاشیه نشست‌های سازمان ملل متحد، مواضع خود و گام‌هایی را که باید برداشته شود به او گفتم، اما نتانیاهو بی‌رحم است و بی‌رحمی او از طریق قتل عام علیه فلسطینی‌ها استفاده شد و ما نمی‌توانستیم بیشتر از این صبور باشیم.

رئیس جمهوری ترکیه خاطرنشان کرد: برخی احزاب سیاسی در ترکیه قبل از انتخابات به ما در رابطه با روابط با اسرائیل حمله می‌کردند و این حملات غیرقابل توجیه بود. ما تا پایان انتخابات صبر کردیم و اکنون تصمیم به قطع کامل روابط تجاری با اسرائیل گرفتیم.

این اظهارات پس از آن بیان شد که وزارت تجارت ترکیه پنج‌شنبه شب در بیانیه‌ای توقف روند صادرات و واردات به مقصد فلسطین اشغالی یا از مبدأ آن را تایید کرد.

بلومبرگ پیشتر در گزارشی نوشته بود: آنکارا از روز پنجشنبه، تمامی واردات از اسرائیل و صادرات به آن را متوقف کرد.

رئیس جمهوری ترکیه، پیشتر از در دستور کار بودن قطع کلیه روابط تجاری با رژیم اشغالگر خبر داده بود.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • تجلیل از تصمیم ترکیه در قطع روابط اقتصادی و تجاری با رژیم صهیونیستی
  • تقدیر از تصمیم ترکیه در قطع روابط اقتصادی و تجاری با اسرائیل
  • ‏توسعه روابط با کشورهای آفریقایی از اولویت‌های سفر به گامبیا است
  • شورای ملی تامین مالی به ریاست وزیر اقتصاد تشکیل شد
  • تعلیق مبادلات تجاری با اسرائیل ضروری بود/ نتانیاهو بی‌رحم است
  • اردوغان: تعلیق مبادلات تجاری با اسرائیل ضروری بود
  • پیش‌بینی آغاز تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده 
  • برقراری تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده
  • صفرشدن تعرفه تجارت کالا‌ها بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده
  • رشد ۲۸ درصدی مبادلات تجاری از گمرکات کردستان در فروردین سال جاری