Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-03@08:41:00 GMT

شایع‌ترین اختلالات یادگیری در کودکان

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۲۰۷۹۸

شایع‌ترین اختلالات یادگیری در کودکان

به گزارش جام جم آنلاین، مهشید فکری، روانشناس کودک و نوجوان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص اختلال یادگیری در کودکان اظهار کرد: اختلال یادگیری به طور مستقیم برخی از مهارت‌های یادگیری مانند خواندن، نوشتن و محاسبه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

او گفت: با توجه به مطالعات انجام شده در حوزه اختلال یادگیری،۳ درصد از کل کودکانی که در سنین رفتن به مدرسه قرار دارند به نحوی دچار این اختلال هستند؛ هرچند این اختلال از رده سنی ۸ سال آغاز می‌شود، اما در برخی موارد رده‌های سنی ۱۲ تا ۱۶ سال نیز با این اختلال مواجه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روانشناس کودک و نوجوان ادامه داد: میزان بروز اختلال یادگیری در کودکان پسر با دختر کاملا متفاوت است؛ طبق تحقیقات پسران ۸۰ درصد و دختران ۲۰ درصد ابتلا به این اختلال را به خود اختصاص داده اند.

او در خصوص عوامل موثر در بروز این اختلال در کودکان گفت: یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند منجر به بروز اختلال یادگیری در کودکان شود، مسئله وراثت است. خانواده‌هایی که کودکشان دچار اختلال یادگیری است معمولا یکی از اعضای خانواده در گذشته با این اختلال مواجه بوده است.

فکری بیان کرد: در برخی موارد ممکن است کودک قبل از تولد در معرض ابتلا به این اختلال قرار گیرد. مصرف برخی از داروها، مواد مخدر و الکل توسط مادر به هنگام بارداری می‌تواند از جمله عوامل موثر در ایجاد اختلال و ناتوانی‌های یادگیری کودک باشد. علاوه بر مشکلات و آسیب‌های که گاهی در زمان بارداری برای جنین رخ می‌دهد ممکن است در زمان تولد براثر نرسیدن اکسیژن کافی و یا ضربه به سرنوزاد، کودک در سنین بالاتر دچار اختلال یادگیری شود.

او گفت: از دیگر عواملی که برای بروز این اختلال می‌توان به آن‌ها اشاره کرد مسمومیت‌های شیمیایی، تصادفات، اختلالات رشدی، حساسیت‌های غذایی و یا حتی مشکلات بیولوژیکی مانند پایین بودن قند خون است. صرفا مسائل و مشکلات داخلی و مادرزادی نمی‌تواند بروز این اختلال را به دنبال داشته باشد بلکه عوامل آموزشی مانند ضعف در شیوه‌های آموزش، محدودیت‌های محیطی و یا تعاملات نامطلوب اجتماعی می‌تواند به ایجاد این اختلال در کودک منجر شود.

فکری در خصوص ویژگی کودکانی که نشانه‌های از اختلال یادگیری دارند، توضیح داد: این دسته از کودکان از ضعف تمرکز رنج می‌برند و نمی‌توانند توجه شان را به مطالبی که به آن‌ها آموزش داده می‌شود معطوف کنند. زمانی که از آن‌ها سوالات درسی پرسیده می‌شود معمولا شتاب زده و بدون فکر پاسخ می‌دهند؛ نداشتن تمرکز کافی این کودکان سبب خواهد شد تا نتوانند به خوبی مطالب را حفظ کنند.

این روانشناس کودک تصریح کرد:کودکانی که اختلال یادگیری دارند از لحاظ رفتار اجتماعی و تحصیلی نسبت به همسالان خود با شکست مواجه می‌شوند و در نتیجه از عزت نفس پایین تری برخوردار هستند؛ این امر می‌تواند منجر به بروز احساس شکست، حقارت و ناکامی در این کودکان شود. این کودکان در برابر شکست‌های تحصیلی که به‌طور معول برای‌شان رخ می‌دهد بسیار کم طاقت هستند و سریع دچار آشفتگی‌شده و از نظر روحی بهم می‌ریزند.

کودکان دچار اختلالات یادگیری، کم هوش نیستند

او ادامه داد: نکته حائز اهمیت این است کودکانی که دچار اختلالات یادگیری هستند کم هوش نبوده بلکه از نظر هوشی در سطح متوسط و حتی بالاتر از متوسط قرار می‌گیرند. درواقع این کودکان در حافظه بلندمدت مشکلی ندارند بلکه از ضعف در حافظه کوتاه مدت رنج می‌برند. کودک ناتوان در یادگیری و بخش حافظه دچار مشکل است، به همین دلیل نمی‌توانند به خوبی مطالب را به خاطر بسپارد و یادگیرنده منفعلی است.

فکری افزود: این کودکان در به خاطر سپردن اطلاعات دیداری، شنیداری، هماهنگی‌های بصری، بازخوانی و طبقه بندی موضوعات و رفتار‌های حسی_حرکتی و حتی در زبان نوشتاری هم مانند فاصله گذاری بین حروف و نقطه گذاری، درک محاسبات عددی و جهت شناسی و مشکل در خوانش و روخوانی جملات با مشکل مواجه هستند.

این روانشناس کودک گفت: قراردادن این کودکان در یک محیط و فضای آموزشی از اهمیت بسیار بالای برخوردار است. در واقع کودکانی که با اختلال یادگیری مواجه هستند باید با آرامش، آزادی و استقلال شخصی و بیشتری به انجام فعالیت و تکالیفشان بپردازند به همین خاطر لازم است والدین تا حد امکان به فراهم کردن یک محیط آموزشی برای فرزندانشان در منزل بپردازند. همچنین والدین می‌توانند برای آموزش و یادگیری بهتر فرزندشان از ابزار‌های کمک آموزشی استفاده کنند.

او تاکید کرد: بهترین روش آموزشی، بکار گرفتن روش حل مسئله است. این روش از جمله روش‌های آموزشی است که برای هر دانش آموزی با شرایط و ویژگی‌های مختلف پاسخ می‌دهد، زیرا در این روش با در نظر گرفتن توانمندی‌های کودک به او آموزش داده می‌شود.

فکری در پایان گفت: اختلال یادگیری، پیامد‌های منفی زیادی از قبیل عدم اعتماد به نفس، احساس سرخوردگی و شکست را برای کودک در آینده به همراه دارد؛ به همین دلیل لازم است تا والدین در چنین شرایطی که فرزندانشان در منزل هستند در کنار آموزش‌های آنلاین، وقت بیشتری را برای انجام تکالیف و یادگیری فرزندشان بگذارند.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: یادگیری کودکان الکل مواد مخدر یادگیری در کودکان اختلال یادگیری روانشناس کودک دچار اختلال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۲۰۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مطالبات پارلمان کودک مورد پیگیری قرار می گیرد

رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت:بدون شک مطالبات پارلمان کودک، یادداشت شده و مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، داوود قربانی پیش از ظهر امروز _پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت_ در اولین جلسه پارلمان کودک در سال ۱۴۰۳ و پاسخ به درخواست اعضای این پارلمان در حوزه مباحث مدیریت شهری مرتبط با کودکان اظهار کرد: شهردار اراک از نزدیک شنونده مطالبات پارلمان کودک بوده و این مطالبات پیگیری خواهد شد.

وی افزود: از پارلمان کودک شورای شهر ششم انتظار داریم موارد و مسائل خارق‌العاده و کارهای جدید را در دستور کار خود قرار دهد.

رئیس شورای اسلامی شهر اراک تصریح کرد: بدون شک مطالبات پارلمان کودک، یادداشت شده و مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن کودکان غزه هم گفت: همانطور که مطلع هستید، کشور فلسطین و باریکه غزه مورد تهاجم استکبار جهانی و اسرائیل کودک کش قرار گرفته است، بنابراین از پارلمان کودک درخواست دارم با صدور بیانیه اقدامات ددمنشانه این رژیم را محکوم کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر اراک خاطرنشان: پارلمان کودک شایسته است یک بیانیه و یا یک متن فاخر در برای حمایت از کودکان مظلوم فلسطین و محکومیت جنایات رژیم کودک کش اسرائیل صادر کند.

کد خبر 750077

دیگر خبرها

  • مطالبات پارلمان کودک مورد پیگیری قرار می گیرد
  • سخنگوی یونیسف: گورستان‌هایی در غزه دیدم که مملوء از کودک بود
  • اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کودک معرفی شدند
  • ۵ هزار کودک خیابانی در تهران
  • هوش مصنوعی به زبان ساده برای کودکان و نوجوانان
  • علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
  • ارسال ۹۲ تن دارو به افغانستان
  • جویدن ناخن با کدام اختلالات سلامت روان ارتباط دارد؟
  • شرایط اخذ ویزای دبی برای کودکان
  • باید و نباید‌های تعامل با کودکان چاق