Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@02:50:06 GMT

پیرامون طلاق توافقی

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۲۲۷۶۸

پیرامون طلاق توافقی

روزنامه همدلی ۲۰ آبان یادداشتی به قلم هوشنگ مقبولی وکیل دادگستری منتشر کرد و نوشت: خانواده تشکیل می‌شود از پدر و مادر و فرزندان. بدون تردید نقش مادر در جهت هدایت و پرورش فرزندان و خانواده بسیار پررنگ و با اهمیت‌تر از پدر در خانواده است. بعد از پایان دوره جنبش «فمینیسم» یا ارج‌گذاری به زن در جامعه، در سال ۱۹۴۵ تا ۱۹۹۲ میلادی، دنیا تجربه جدیدی از فطرت انسانی و نقش بی‌بدیل زن در خانواده و جامعه را احساس کرد و خانواده جایگاه ویژه‌ای در این جوامع یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچقدر خانواده‌ها بتوانند کارکردهای تربیتی، اجتماعی و اقتصادی خود را به نحو شایسته ایفا کنند به همان میزان در آینده کار دولتمردان و حاکمان در اداره جامعه تسهیل خواهد شد.

اساس شکل‌گیری یک خانواده بر مبنای اشتراکات دو موجود کاملاً متفاوت و متمایز از یکدیگر یعنی زن و مرد است. این اشتراکات می‌تواند نیازهای مادی هم باشد، ولی اساس ایجاد پیوند و رابطه در این دو موجود متفاوت گرایشات و اشتراکات معنوی است. بنابراین علاقه‌مندی و دلبستگی‌های معنوی مسبب اصلی شکل‌گیری کانون‌های خانواده هستند.

موضوع ازدواج و طلاق در حقوق خانواده از دو جنبه معنوی و مادی باید مورد ارزیابی قرار بگیرند. بر روابط معنوی و علاقه‌مندی‌های درونی زن و مرد به هیچ وجه قانون نمی‌تواند «حاکمیت» و دخالتی داشته باشد. نمی‌توان در فردی با زور و الزام قانونی دلبستگی ایجاد کرد یا با قانون مانع دلبستگی و محبت وی شد. زمانی که این علقه‌های درونی ظهور یابد قانون بر آن می‌تواند حاکم شود، یعنی حاکمیت قانون در خانواده از زمان خواستگاری شروع و بعد نکاح و طلاق به تکالیف والدین... می‌رسد. قانون و مقررات درحقوق خانواده هم از مرحله خواستگاری به بعد شامل می‌شود.

با از بین رفتن انگیزه‌های درونی و از هم گسستن دلبستگی‌ها و علاقه‌مندی‌های معنوی میان زن و مرد در خانواده این رابطه پایان یافته تلقی می‌شود (طلاق عاطفی) از این مرحله به بعد استفاده از اهرم‌های قانونی برای الزام طرفین به باقی ماندن بر عواطف و احساسات درونی قبلی نه تنها کارساز نیست، بلکه با اصرار بر ادامه زندگی می‌تواند زمینه‌ساز ارتکاب جرائم و نابهنجاری‌های بعدی شود که آثارسوء آن شامل خانواده و جامعه خواهد شد.

ورود به این حوزه جزء محدوده شخصی افراد و مخالف آزادی‌های فردی است. اگر این نوع آزادی‌ها به جامعه آسیب وارد می‌کنند، راه چاره پرداختن به پرورش و آموزش قبلی است ... طلاق توافقی برای زن و شوهری که بدون آگاهی و شناخت یک زندگی مشترک را آغاز کرده‌اند رهایی و آزادی است. الزام به مشاوره و شناخت و... در این مرحله و زمان به معنای سوختن و ساختن است و این آتش زیر خاکستر زمانی جامعه را متاثر خواهد کرد، اما طرفین با انتخاب گزینه کم‌هزینه‌تری از میان بد و بدتر می‌توانند مانع این آسیب‌های بیشتر شوند.

برچسب‌ها دادگستری طلاق حقوق زنان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دادگستری طلاق حقوق زنان دادگستری طلاق حقوق زنان اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۲۲۷۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تسریع در اجرای قانون جوانی جمعیت نیازمند همراهی جدی دستگاه‌هاست

ایسنا/فارس رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز تسریع در اجرای قوانین حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مدنظر رهبر معظم انقلاب را نیازمند همراهی جدی دستگاه‌های اجرایی دانست.

سیدوحید حسینی امروز، ۱۲ اردیبهشت در چهل و یکمین نشست قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گفت: تسریع در اجرای قانون حمایت از خانواده، جوانی جمعیت و فرزندآوری، نیازمند همکاری و همراهی جدی دستگاه‌های اجرایی استان فارس است.

وی تأکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای ارائه آموزش و فرهنگ‌سازی مباحث جوانی جمعیت در میان کارکنان سازمان‌ها، ادارات و ارگان‌ها استان آمادگی کامل دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: اجرای قانون حمایت از خانواده، جوانی جمعیت و فرزندآوری به عنوان یکی از اقدامات ملی به شمار می‌رود که پشتوانه‌ای برای آینده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

حسینی با اشاره به نزدیک شدن هفته ملی جمعیت از ۲۴ تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، با مهم برشمردن این مناسبت، بر استفاده از ظرفیت صدا و سیما، رسانه‌ها و خبرگزاری‌های استان برای ترویج فرهنگ قانون حمایت از خانواده، جوانی جمعیت و فرزندآوری تاکید کرد.

وی، قانون حمایت از خانواده، جوانی جمعیت و فرزندآوری را یکی از راهکارهای اثرگذار و ارزشمند در پیشبرد اهداف پیش بینی شده در این زمینه عنوان کرد و هفته جمعیت را فرصتی مناسب برای آگاهی بیشتر مردم جامعه از اهمیت تلاش برای قرار گرفتن در مسیر جوان بودن جمعیت دانست.

عباس رضائیان‌زاده، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست با اشاره به دستورالعمل‌های هفته ملی جمعیت ۱۴۰۳، از آمادگی دانشگاه برای اجرای اقدامات هدفمند در سطح جامعه با همکاری و همراهی معاونت‌های دانشگاه و دستگاه‌های اجرایی استان خبر داد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اینسایدر: برنامه پوتین جنگ همه‌جانبه با ناتو نیست، تضعیف درونی است
  • کتاب «معجزه شکرگزاری» کلید رضایت خاطر درونی را بیان می‌کند
  • سرکشی از خانواده‌های شهدا برکات معنوی دارد
  • تهدید جدی سلامت خانواده با طرح «عرضه اینترنتی دارو»
  • تبعات فروش اینترنتی دارو/ تهدید جدی سلامت خانواده با طرح عرضه اینترنتی دارو
  • تسریع در اجرای قانون جوانی جمعیت نیازمند همراهی جدی دستگاه‌هاست
  • بالندگی، تکاپو و رشد علمی و معنوی یک جامعه مدیون معلم است
  • یادواره ۵۲ شهید کارگر دامغان برگزار شد
  • چرا نرخ طلاق در استان البرز بالاست؟
  • دغدغه رهبر انقلاب پیرامون فرزندآوری و ازدواج مجرّدان