Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@10:42:31 GMT

ماجراجویی در اورست غارهای شرق کشور

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۲۵۱۸۴

ماجراجویی در اورست غارهای شرق کشور

ایسنا/خراسان جنوبی غار بتون(اژدها) در کویر خراسان جنوبی، اورست غارهای شرق کشور است که هنوز انتهای شگفت‌انگیز آن کشف نشده است.

 غار بتون(اژدها)، یک غار آهکی در فاصله ۴٧ کیلومتری شهر فردوس و ۱۲ کیلومتری شهر سرایان و در نزدیکی روستای چرمه است؛ پس از عبور از دهانه غار بتون، یک محوطه قرار دارد که دارای دو دهانه است، دهانه بالا دارای مسیری صعب‌العبور و دهانه پایین دارای مسیر سهل العبور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این غار دارای دو دهانه است  که دهانه ورودی به نام اژدها و دهانه خروجی آن که بسیار مخوف وعظیم است و این علت وجه تسمیه این غار است.

به گزارش ایسنا، غار بتون به دلیل گذرگاه‌های و حوضچه‌های موجود از معدود غارهای ایران با این ویژگی بشمار می‌رود. عمق این غار ۴۰۰ متر تخمین زده می‌شود. رطوبت نسبی غار ۵.۸ درصد، دمای آب درون غار ۱۰ درجه سانتیگراد و حرارت درون غار ۱۱ درجه سانتیگراد است. سقف غار پوشیده از کربنات کلسیم خالص و در بعضی از مناطق مخلوط با عناصر دیگر است.

برای ورود به این غار باید از تجهیزات کوهنوردی استفاده کرد. این غار که هنوز پایان آن کشف‌ناشده باقی‌مانده است، در کوهی صخره‌ای قرار دارد که از سنگ‌های آهکی و رسوبی تشکیل شده است.

سفری شگفت‌انگیز در دل این غار درست همان چیزی است که برای هیجان در زندگی روزمره امروز لازم داری. غاری که رفتن در آن رسیدنی ندارد، بی انتهاست و آن قدر جذب دیواره‌های مروارید نشانش می‌شوی که گذر زمان از خاطرت می‌رود و باور نمی‌کنی این سردی دلپذیر و هوای مطبوع در کویر جریان داشته باشد.

در داخل این غار می‌توان انواع تزیینات آهکی از قبیل استلاگمیت، استلاگمیت (لوله‌ای، میله‌ای، گل‌کلمی و غیره)، حوضچه‌های آب معدنی و بلورهای زیبای کوارتز و کلیست را مشاهده کرد، مرواریدهایی که به زیبایی و شگفتی غار افزوده‌اند.

غار اژدها در واقع دومین غار عمیق و اورست غارهای شرق کشور محسوب می‌شود که با همکاری اداره کل حفاظت محیط‌زیست کارشناسی‌های لازم در آن انجام شده است. 

در داخل این غار آب قابل آشامیدن و بسیار سرد جاری است، آبی که جانت را سیراب از تازگی طبیعت می‌کند.  بی انتها بودن از شگفتی‌های غار بتون سرایان محسوب می‌شود که هنوز انتهای آن کشف نشده است.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی غار شهرستان سرایان غار بتون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۲۵۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سه چیز که باعث حقیقت بندگی می‌شود

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی در محفل شهادت امام صادق در حرم مطهر بانوی کرامت گفت: امام دارای عصمت ذاتی و بدون کوچکترین معصیت، حتی فعل مکروه می باشد که این شان و منزلت از پیامبران رسالت و نبوت هم والا تر است به ویژه امام صادق(ع) که دارای 14هزار شاگرد بودند.

سه چیز باعث حقیقت بندگی می‌شود

وی افزود: امام صادق(ع) مقام عبودیت را در پاسخ به فرد بصری این گونه بیان می کند؛ سه چیز باعث حقیقت بندگی می شود، اول بنده بداند که نسبت به نعمات خدا مالکیت ندارد، دوم بنده دنبال نتیجه و تدبیر امورات خود نباشد زیرا سرانجام کارها را خداوند مشخص می کند و سوم آنکه تمام همّ و غم بنده باید رضایت خدا باشد.

استاد حوزه ادامه داد: دانستن عدم مالکیت باعث انفاق بیشتر و عدم وابستگی به دنیا می شود، سپردن نتیجه امور باعث افزایش ایمان و توکل بر خدا خواهد شد و در نظر گرفتن رضایت خداوند باعث می شود که بنده نسبت به سخن مردم بی توجه باشد و به اخلاص نزدیک تر شود که این موارد اولین درجه افراد متقین است.

منبع:فارس

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • برج تمام الکتریکی نیویورک چه ویژگی‌هایی دارد؟
  • لپ‌تاپ Infinix GT Book چه مشخصاتی دارد؟
  • افزایش واردات محصولات دارای تولید داخل خبر خوبی نیست
  • کوهستان «پرآو» پتانسیل برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی غارنوردی را دارد
  • تشخیص زودهنگام سرطان، پنجره‌ای به سوی زندگی
  • مانیتور گیمینگ جدید Skyworth چه مشخصاتی دارد؟
  • اعطای مشوقهای قابل توجه به سربازان دارای مهارت
  • تنیس روی میز انفرادی گرند اسمش | ماجراجویی ادامه دار نوشاد عالمیان در عربستان
  • هم‌اینک دنیا فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل دارای حقوق‌ بین‌الملل به رسمیت می‌شناسد
  • سه چیز که باعث حقیقت بندگی می‌شود