Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-29@23:58:27 GMT

باور‌های غلط درمورد نمک‌ دریا

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۳۳۲۴۰

باور‌های نادرست و گمراه کننده‌ای در مورد مصرف نمک‌های دریا و ید دار وجود دارد که می‌تواند سلامت افراد را به خطر بیاندازد. ناطقان: صادق زندی متخصص تغذیه افزود: نمک یکی از مواد مورد نیاز برای سوخت و ساز مواد غذایی در بدن، انتقال پیام‌های عصبی و کارکرد صحیح عضلات است، اما مصرف آن بین سلامتی و بیماری قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی تاکید کرد: بر اساس استاندارد‌های سازمان جهانی بهداشت، حد پایین تعیین شده برای مصرف نمک دو گرم و حد بالای آن پنج گرم در روز است، اکنون مردم ایران ۲ برابر استاندارد جهانی نمک مصرف می‌کنند و بطور متوسط روزانه حدود ۱۰ گرم از این مواد غذایی را در تغذیه خود دارند.

زندی اظهار داشت: با توجه به میزان مصرف نمک در میان مردم، باور‌های نادرست نیز در مورد نمک‌های دریا و ید دار وجود دارد و عده‌ای بر اساس آگاهی غلط تصور می‌کنند، مصرف نمک دریا به دلیل دارا بودن کلسیم و منیزیم به جای نمک تصفیه شده ید دار باعث کاهش ابتلا به پوکی استخوان و تقویت سیستم ایمنی می‌شود.

زندی ادامه داد: برخی افراد بر اساس باور غلط تصور می‌کنند نمک دریا هیچ عارضه‌ای برای قلب ندارد بلکه کمک به تقویت سیستم قلبی و عروقی و بهبود فشار خون می‌شود و باور‌های اشتباه در مصرف نمک ید دار آن است که ید به عنوان یک ماده شیمیایی در نمک‌های تصفیه شده باعث سرطان می‌شود و باعث کمبود ویتامین دی، سقط جنین می‌شود.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: عده‌ای نیز بر اساس عدم آگاهی کافی گمان می‌کنند نمک دریا مانع پیشگیری از سکته مغزی، باعث از بین رفتن کک و مک صورت، ضد ورم و پیشگیری است.

باور‌های درست نمک دریا و ید دار

به گفته وی، باور‌های درست در خصوص نمک دریا حاکی از آن است که استفاده از این نمک برای مصرف خوراکی ممنوع است و حتی برای خیساندن برنج توصیه نمی‌شود و همیشه از نمک یددار تصفیه شده استفاده کنید.

زندی افزود: نمک دریا علاوه بر اینکه فاقد ید است، به دلیل انواع ناخالصی‌ها و آلودگی‌ها برای مصرف خوراکی مضر است و افراد خانواده اعم از کودک و بزرگسال باید نمک تصفیه شده ید دار استفاده کنند در عین حال مصرف زیاد نمک یددار هم می‌تواند موجب افزایش فشار خون شود.

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: مصرف نمک به مقدار کم در برنامه غذایی ما لازم و ضروری است، اما ۱۰ تا ۲۰ برابر مقدار مورد نیاز بدن، نمک مصرف می‌کنیم.

زندی اضافه کرد: سه چهارم نمکی که طی روز مصرف می‌کنیم به صورت نهفته در غذا‌های فرآیند شده و آماده است و یک چهارم آن را در سر سفره یا هنگام پخت غذا، اضافه می‌کنیم، کاهش نمک موجود در رژیم غذایی، نه تنها موجب بالا رفتن سلامت عمومی می‌شود، بلکه ساده‌ترین راه پیشگیری از بروز بیماری‌ها است. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: باورهای غلط ، نمک های دریا ، ید دار

منبع: ناطقان

کلیدواژه: باورهای غلط نمک های دریا ید دار تصفیه شده نمک دریا مصرف نمک بر اساس ید دار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۳۳۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به روز رسانی| پائز: حضور ستاره‌ها مهم نیست/ اگر بازیکنی به عشق برای تیم ملی باور ندارد بهتر است در تیم ملی نباشد

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا،  وحید مرادی نایب رئیس فدراسیون، سرپرست گروه و مدیر تیم ملی والیبال در ابتدای این نشست ضمن عذرخواهی برای تاخیر در شروع نشست خبری به دلیل چند تصادف در بزرگراه نیایش گفت: قبلا جلساتی با خبرنگاران داشتیم و در جریان کم و کیف بکارگیری موریس موتا پائز هستند. ماراتن را برای انتخاب پشت سر گذاشتیم و این توفیق را به دست آوردیم که در خدمت ایشان باشیم و از توانایی این مربی بهره ببریم.

وی تصریح کرد: رئیس فدراسیون با توجه شرایط حساس والیبال از بنده خواستند که به عنوان سرپرست کاروان و مدیر تیم ملی در خدمت والیبال باشم تا ملی پوشان با انگیزه بالا در شرایط سخت کنونی که کار سختی پیش رو داریم، وارد مسابقات شوند و به نظر من کسب سهمیه المپیک عملی است و پائز هم به این موضوع باور دارد.

در ادامه این نشست خبر سرمربی تیم ملی والیبال در صحبت‌های مقدماتی خود گفت: خوشحال هستم که در ایران حضور دارم. به تازگی کار را با کادر فنی و بازیکنان شروع کردیم و همکاری نزدیکی با مسئولین فدراسیون داریم. با قلب و عشق کار را شروع کردیم تا ان شاالله در تابستان یک کار بزرگ انجام دهیم و آن هم کسب سهمیه المیپیک است.

وی در خصوص اینکه چرا به شما مربی برزیلی- فرانسوی گفته می‌شود و شناختش از والیبال ایران چقدر است گفت: من متولد برزیل هستم و ریشه و خانواده ام در برزیل هستند. ۳۷ سال پیش با همسرم به فرانسه رفتیم و سه فرزند من در آن جا متولد و بزرگ شدند و از هر دو کشور تجربیاتی کسب کردم که امیدوارم همه را به ایران منتقل کنم. همه با کیفیت والیبال ایران آشنا هستند و ایران در سطح پایه هم بازیکنان خوبی دارد. بازیکنان عشق بازی برای کشورشان را دارند همه باور داریم تحقق هدف راه یابی به المپیک باورپذیر است و من هم خوشحالم که این تیم را رهبری می‌کنم.

سرمربی تیم ملی والیبال در پاسخ به این سوال که نظرش در مورد غیبت برخی از ستاره ها در اردوی تیم ملی عنوان کرد: حضور بازیکنان بزرگ ستاره خیلی مهم نیست و بیشتر باید به ساخت تیم باور داشته باشیم. سال پیش خیلی از این بازیکنان حضور داشتند، اما نتایج خوب نبود. سیکل المپیک چهار ساله است و ما در یک ماه باید این کار را انجام دهیم. هدفی داریم که همه مردم ایران باید آن را با عشق باور داشته باشند و هر بازیکنی باید با قلب خود برای عشقش بیاید و بجنگد و هر کس این باور را ندارد بهتر است در تیم حضور نداشته باشد و امیدوارم تابستان امسال یک اتفاق خوب رقم بخورد.

 

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • باور به سوددهی «دلالی» علی‌رغم حمایت فرهنگ عمومی از کار مولد
  • جایگزینی یک‌سوم آب مصرفی صنایع یزد با آب نامتعارف
  • بازتخصیص آب غیرمتعارف به ۳۱ صنعت استان یزد
  • حال فوتبال خوب است اما باور نکنید!
  • عضو کمیته استیناف: حال فوتبال خوب است اما باور نکنید!
  • «نمک دریا» ناخالصی‌های فلزی و غیرفلزی دارد/ نمک‌های صنعتی و سنگ نمک فاقد ید هستند
  • «نمک دریا» حاوی ناخالصی‌های فلزی و غیرفلزی است/ نمک‌های صنعتی و سنگ نمک فاقد ید هستند
  • سرمربی تیم ملی والیبال: هیچ قولی نمی دهم؛ باور نمی کنم سفارش شده باشم
  • به روز رسانی| پائز: حضور ستاره‌ها مهم نیست/ اگر بازیکنی به عشق برای تیم ملی باور ندارد بهتر است در تیم ملی نباشد
  • شاید باور نکنید اما نوشیدن جوش شیرین این خواص را دارد!