Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@03:31:54 GMT

تحول جامعه از درون مراکز آموزش عالی رقم می‌خورد

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۳۳۶۶۱

تحول جامعه از درون مراکز آموزش عالی رقم می‌خورد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید احمدرضا شاهرخی شامگاه سه شنبه در جلسه شورای آموزش عالی دانشگاه‌های لرستان گفت: آنچه به وسیله مجموعه دانشگاهیان و مؤسسات علمی و آموزشی از آموزش و پرورش تا دانشگاه‌ها رقم می‌خورد مسئله پیشرفت علمی، گفتار و رفتار اخلاقی، بصیرت سیاسی، احساس افتخار نسبت به هویت، گسترش و ترویج مفاهیم ارزشی، حفظ روحیه امیدواری و نشاط باید باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لزوم حاکمیت فضای انقلابی گری و تدین در دانشگاه‌ها

وی با بیان اینکه وجود فضای انقلابی گری و تدین در دانشگاه‌ها مورد تاکید است، تصریح کرد: وجود فضای انقلابی گری و تدین با اجبار و فضای امنیتی به وجود نمی‌آید، باید مدبرانه و خردمندانه زمینه را فراهم کرد تا دانشگاه مرکز تدین و انقلابی گری شود.

نماینده ولی فقیه در لرستان با تاکید بر اینکه البته تضارب آرا و وجود گرایش‌های مختلف در دانشگاه یک امر طبیعی است، همانطور که در جامعه وجود دارد؛ افزود: این تضارب آرا نباید به شکلی بشود که در تقابل با اهداف متعالی انقلاب اسلامی باشد، نباید به گونه‌ای باشد که ضد انقلاب و دشمن از این تضارب آرا سو استفاده کنند.

لرستان مستعد رشد و تحول در همه زمینه‌ها است

حجت الاسلام شاهرخی با اشاره به اینکه رسیدن به آینده مطلوب و روشنی که پیش رو داریم، برعهده آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها است، اظهار داشت: کشوری هستیم که یک درصد جمعیت جهان را داریم اما از جهت منابع بسیار غنی هستیم، چنین موقعیتی را کمتر کشوری دارد.

وی ادامه داد: لرستان هم همین ویژگی را برخوردار است، ۲۸ درصد سنگ‌های تزئینی کشور و ۳ درصد سنگ‌های تزئینی جهان را دارد، لرستان مستعد رشد و تحول در همه زمینه‌ها است.

نماینده ولی فقیه در لرستان با بیان اینکه اگر تحول را از درون دانشگاه‌ها برای استان و کشور رقم نزنیم، به اقتدار و پیشرفت نخواهیم رسید؛ تصریح کرد: مؤسسات آموزش عالی در نظام اسلامی از جایگاه والایی برخوردار هستند و انتظار می‌رود از درون این مؤسسات انسان‌هایی صبور، مجاهد، توانا و متعهد تربیت شود.

دانشگاه‌ها برای برون رفت از مشکلات راهکار ارائه دهند

حجت الاسلام شاهرخی با تاکید بر اینکه نهادهای مختلف دانشگاهی باید با تعامل و همکاری در این راستا حرکت کنند، افزود: شورای رؤسای مراکز آموزش عالی باید شکل بگیرد و جلسات مشترک داشته باشند و به برنامه‌ها تحقق ببخشند؛ باید به نقطه‌ای برسیم که اگر یک هفته دانشگاه تعطیل شود مردم احساس کنند دچار یک کاستی و نقص شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه باید نیازهای جامعه به برنامه‌های دانشگاه‌ها گره بخورد، اظهار داشت: در لرستان ۴۸ نقطه حاشیه‌ای داریم که در این حاشیه شهرها آسیب‌های اجتماعی وجود دارد، برای برون رفت از این آسیب‌ها باید چه کنیم؟ در حوزه سلامت جامعه چه راه حل‌هایی را باید پیگیری کنیم؟ این راهکارها باید از دل دانشگاه‌ها ارائه شود.

پیگیری افزایش حجم سرمایه گذاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در لرستان

نماینده ولی فقیه در لرستان با بیان اینکه ستاد اجرایی فرمان امام (ره) ۷۰۰ میلیارد تومان در استان طی دو سال سرمایه گذاری می‌کند، به دنبال این هستیم با دعوت از رئیس ستاد اجرایی فرمان امام به استان بیش از این مقدار را مطالبه کنیم، تصریح کرد: این امر نیازمند به طرح‌های توجیهی است که جنبه اقتصادی داشته باشد و دانش را تبدیل را به ثروت کند، این موارد باید در مؤسسات آموزش عالی رقم بخورد.

حجت الاسلام شاهرخی یادآور شد: اگر می‌بینیم گاهی طرح‌ها به نتیجه نمی‌رسد باز هم برمی گردد به زنجیره علمی و تربیتی که در آموزش و پرورش رقم خورده تا به دانشگاه رسیده است.

در حوزه استخدام‌ها و جذب نیرو در لرستان تبعیض می‌شود

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش، مراکز حوزه‌های علمیه و… دست به دست هم دهند تا اهداف عالی محقق شود، افزود: ما در لرستان فرصت‌های شغلی نابرابر داریم، از سوی برخی افراد توصیه‌هایی داریم که بر مجاری قانون نیست، تلقی مردم این است که تبعیض دارد صورت می‌گیرد؛ در استخدام‌ها و جذب نیرو تبعیض می‌شود.

برخی ویژه خواری می‌کنند و دنبال جناح و باند هستند، بایستی همه پای کار بیاییم و مقابل منکر بایستیم

نماینده ولی فقیه در لرستان با اشاره به اینکه برخی ویژه خواری می‌کنند و دنبال جناح و باند هستند، گفت: بایستی همه پای کار بیاییم و معروف را ترویج دهیم و مقابل منکر بایستیم و این را تبدیل به یک گفتمان کنیم؛ همه اینها بایستی از مراکز آموزش عالی آغاز شود و رقم بخورد.

حجت الاسلام شاهرخی اظهار امیدواری کرد که با تشکیل شورای رؤسای آموزش عالی استان و شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مسائل مختلف استان در سطح مراکز علمی و آموزشی پیگیری و بررسی شود.

وی یادآور شد: کمیته همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش را هم داریم که بایستی برنامه‌ها را اجرایی کنند.

کد خبر 5068668

منبع: مهر

کلیدواژه: نماینده ولی فقیه در لرستان آموزش عالی ویروس کرونا شیراز شیوع کرونا بوشهر آمار کرونا بارش باران محدودیت های کرونایی شهرکرد ستاد ملی مقابله با کرونا کرمانشاه قزوین احتکار مجلس شورای اسلامی شهرستان کرج نماینده ولی فقیه در لرستان حجت الاسلام شاهرخی آموزش و پرورش انقلابی گری آموزش عالی دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۳۳۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لوگوی نود سالگی دانشگاه تهران منتشر شد /بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران

لوگوی ویژه آیین‌های بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران همزمان با نودمین سالگرد تاسیس دانشگاه تهران «نماد آموزش عالی ایران» منتشر شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از دانشگاه تهران، پیشنهاد منضم نمودن سابقه ۹۰ ساله دانشگاه تهران با قدمت بیش از ۱۷ قرن آموزش عالی در ایران و برگزاری بزرگداشت ۱۷۵۷ سال قدمت آموزش عالی در ایران به عنوان یک فخر ملی، در سال ۱۴۰۲ از سوی سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد و این پیشنهاد در اسفند ماه ۱۴۰۲ در شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید. در نهایت، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ۸۹۸ این شورا که ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ به ریاست سید ابراهیم رئیسی برگزار شد، واگذاری مأموریت بزرگداشت سنت دانشگاهی به دانشگاه تهران را تصویب کردند.

«ایران آغازگر سنت دانشگاهی ۱۷۵۷ ساله در جهان و دانشگاه تهران نماد این فخر ملی در ۹۰ سالگی» به عنوان شعار آیین‌های دانشگاه تهران در نود سالگی، بر پس زمینه صفحات روزشمار تاریخی دانشگاه تهران در سال ۱۴۰۳ نقش بسته است.

بررسی سیر تکامل نماد‌های آموزش عالی ایران را می‌توان به پنج دوره شامل (۱) تاسیس دانشگاه جندی شاپور در سال ۲۷۱ میلادی، (۲) تاسیس نظامیه‌ها در سال ۱۰۶۵ میلادی، (۳) تاسیس ربع رشیدی در سال ۱۲۷۵ میلادی، (۴) تاسیس دارالفنون در دسامبر سال ۱۸۱۴ میلادی و (۵) شکل‌گیری دانشگاه نوین، دانشگاه تهران در سال ۱۹۳۴ میلادی تقسیم‌بندی نمود؛ بنابراین استفاده از این ظرفیت‌های تاریخی ملی که موجبات غرور ملی و امیدآفرینی را فراهم می‌سازد، نقطه عزیمت دانشگاه تهران در انتخاب شعار «ایران آغازگر سنت دانشگاهی ۱۷۵۷ ساله در جهان و دانشگاه تهران نماد این فخر ملی در ۹۰ سالگی» بود.

در سی و نهمین اجلاس کنفرانس عمومی یونسکو که در نوامبر سال ۲۰۱۷ میلادی (آذر ماه ۱۳۹۶ خورشیدی) برگزار شد، سابقه طولانی دانش و آموزش در تمدن ایران باستان مورد توجه قرار گرفت. یونسکو در این اجلاس، قدمت تاسیس دانشگاه جندی شاپور را ۱۷۵۰ سال ثبت و آن را کهن‌ترین دانشگاه جهان اعلام کرد. پیش از این رویداد، دانشگاه‌های بزرگ و نام‌آشنایی، چون بولونیا، آکسفورد، کمبریج و سوربون، با قدمت نزدیک به ۱۲۰۰ سال را آغازگر سنت دانشگاهی در جهان می‌دانستند. ثبت پیشینه تاریخی جندی شاپور، بر قدمت آموزش عالی در جهان افزود و کانون آن را از مغرب زمین به مشرق و دیار کهن ایران انتقال داد.

معرفی جندی شاپور به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه جهان افتخاری است که نصیب کشور ایران شده است و این امر سابقه طولانی و قدیمی آموزش و علم‌اندوزی در کشور را به همگان اثبات می‌کند لذا اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با تصویب «واگذاری مأموریت بزرگداشت سنت دانشگاهی و نظام آموزش عالی ایران به دانشگاه تهران» ماموریتی خطیر به دانشگاه تهران نماد آموزش عالی ایران واگذار کرد.

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی از دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه مادر و نماد آموزش عالی ایران یاد می‌کنند و در دیدار با دانشگاهیان در سیزدهم بهمن ماه ۱۳۸۸ فرمودند: «در واقع باید گفت دانشگاه تهران، دانشگاه ایران است و همیشه الهام‌بخش و پیشرو بوده و بیش از این هم ان‌شاءاللَّه باید باشد.» لذا بر اساس این تاریخچه ارزشمند نماد‌های آموزش عالی در ایران و نقش‌آفرینی دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی ایران در دوره کنونی که از تکامل تاریخی جندی شاپور، نظامیه، ربع رشیدی و دارالفنون شکل گرفته و میراث‌دار این تاریخ کهن است و بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، آیین بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران همزمان با نودمین سالگرد تاسیس دانشگاه تهران «نماد آموزش عالی ایران» در خرداد ماه ۱۴۰۳ افتتاح و در طول این سال دنبال می‌شود تا از طریق این رویدادها، ضمن معرفی پیشینه فرهنگی و علمی تمدن ایرانی- اسلامی به جهانیان، به تبیین نقش دانشگاه تمدن‌ساز پرداخته شود.

فایل لوگوی ویژه آیین‌های بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران همزمان با نودمین سالگرد تاسیس دانشگاه تهران «نماد آموزش عالی ایران»، از اینجا قابل دریافت است.

دیگر خبرها

  • تشدید اعتراض حامیان فلسطین در مراکز آموزش عالی آمریکا
  • رونمایی از نشان نود سالگی دانشگاه تهران
  • توسعه همکاریهای موسسات آموزش عالی با فرمانداری ارومیه
  • لوگوی نود سالگی دانشگاه تهران منتشر شد
  • آغاز آزمون سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در کرمانشاه
  • لوگوی ۹۰ سالگی دانشگاه تهران منتشر شد
  • لوگوی نود سالگی دانشگاه تهران منتشر شد /بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران
  • نظم و انضباط اجتماعی بر پایه نظام آموزشی و تربیتی یک جامعه شکل می‌گیرد
  • بیش از ۱۰۰ هزار دانشجو در مراکز آموزش عالی سیستان و بلوچستان مشغول به تحصیل هستند
  • استقرار مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای در جوار مجموعه های صنعتی