Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا،  آلوین تافلر اندیشمند امریکایی پیش بینی کرده بود که جهان در هزار دوم شاهد بیماری های زیادی خواهد بود و در زمان حاضر به تاکید کارشناسان این کنش های عاطفی و زیست اجتماعی باید در مواقع بحرانی مانند شیوع کرونا بازتعریف شود تا ادامه حیات در همه بخش ها به ویژه زیست اجتماعی دچار اختلال نشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اکنون به خاطر نداشتن برنامه ریزی و منطبق نشدن با شرایط موجود کرونایی کنش های عاطفی و زیست اجتماعی ما در حال کاهش و نظام خانواده به شدت مورد تغییر و تحول قرار گرفته است که پیامدهای آن در دوران پساکرونا نیز وضعیت بدتری را رقم خواهد زد.

برای پیشگیری از فاجعه کرونا به تاکید صاحبنظران امر باید ساختارهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دستخوش تغییرات شود و تا هنگامی که این اتفاق رخ ندهد نمی‌توان دستاوردهای خوبی در حوزه پیشگیری دست یافت.

ویروسی کرونا که از بهمن و اسفند با آن درگیر شده ایم طبق آخرین آمارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیش از 700 هزار نفر به آن مبتلا شده و تعداد جان باختگان کشور تاکنون به بیش از 38 هزار نفر رسیده است.

کرونا، ویروسی است که در جمعیت پخش شده و در پی هزاران هزار تکثیری که در بدن انسان‌های مختلف رخ داده، احتمال تغییر در آن وجود داشته و دارد هیچ تضمینی وجود ندارد که به دنبال تغییر ژنتیک چه اتفاقی رخ می‌دهد، یعنی طی فرآیند تغییر ژنتیکی ممکن است از شدت بیماری‌زایی‌اش کاسته شود یا حتی ممکن است، قوی‌تر از حالت قبلی شود.

این ویروس ناشناخته سبک‌های زندگی فردی و اجتماعی، نظام آموزشی، برنامه‌های عمومی مردم، اقتصاد و سیاست را تحت تاثیر قرار داده است و به تاکید کارشناسان، زیست اجتماعی در شرایط کنونی متوقف و تعطیل نشده بلکه شکل آن تغییر کرده و این مطلب یعنی اگر چه امکان تعاملات مستقیم محدود شده اما به مدل‌های جدیدی تبدیل و جایگزین روش‌های قبلی بشود.

فناوری‌های روز و بسترهای شبکه‌های اجتماعی در برقراری روابط و تعاملات اجتماعی نقش دارد و این شبکه‌های ارتباطی با وجود برخی تهدیدها و آسیب‌ها اما امروز در شرایط بحران شیوع کرونا بهترین ابزار و فرصت را برای تداوم زیست اجتماعی فراهم کرده است.

برخی از کارشناسان استفاده صحیح از فضای مجازی عامل مهمی در کاهش استرس و هراس مردم از ویروس کرونا نامبرده اند و مردم می‌توانند با تولید محتوا و انتشار پپام‌های کوتاه، امیدآفرین و روحیه‌بخش در شبکه‌های اجتماعی از استرس و التهاب چنین شرایطی در جامعه بکاهند.

ویروسی که به اعتقاد برخی صاحبنظران دانشگاهی بار دیگر قدرت مطلق آفریدگار را به جامعه بشری یادآوری کرد و با وجود خسران در عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی، بهداشت و سلامت، آموخته‌های متعددی را نیز برای انسان داشت که شاید تا پیش از این هرگز به دست نمی‌آمد.

در زمان حاضر باید از این تجربه درس‌آموخته‌های بسیاری بدست آید چرا که کرونا نه اولین و نه آخرین پاندمی همگیر ناشی از بر هم خوردن نظم طبیعت و جهان است. بنابراین باید سطح دانش، آگاهی و مسوولیت اجتماعی را در افراد نهادینه کنیم تا بتوانیم تغییر مثبتی را برای زندگی بهتر داشته باشیم. ضمن این که در این مقطع زمانی باید عدالت زیست محیطی در کنار عدالت اجتماعی توجه ویژه داشته باشیم.

دانشگاه‌ها به عنوان متولی دانش و نماد فرهیختگی باید تلاش کنند الگوی رفتاری مناسبی برای همه اقشار جامعه باشند و شرایط را مدیریت کرده و سلامت دانشجویان را در محیط دانشگاه و خوابگاه ها تضمین کنند علاوه بر دانشگاه ها مدارس با مجازی کردن آموزش و برخی تمهیدات لازم کنترل عملکرد مناسبی داشته باشند.

دانشگاهیان با برگزاری همایش ها و وبینارهای مختلف در تمام حوزه های اجتماعی، فرهنگی (فرهنگ‌سازی)، اقتصادی، علوم انسانی و سلامت مقالات، راه حل‌ها و تحقیقات بسیار موثر و علمی در زمینه کرونا برای کنترل این بیماری و حتی سایر مسائل کلان کشور در قالب زیست اجتماعی کرونا انتقال بدهند که لازمه آن ارتباط مسوولان نهادهای مربوطه با دانشگاهیان است.

گسترش ویروس کرونا در میان مردم روند صعودی دارد و در کمین ما و اعضای خانوادماست شاید زمانی افراد جامعه  به این نتیجه برسند که کنترل وضعیت تنها توسط خودشان امکان پذیر است که برای پشیمانی بسیار دیر باشد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی استان اصفهان در همین ارتباط میزگردی با عنوان " پیامدهای کرونا بر زیست اجتماعی و راهکارها" با حضور مرتضی پدریان جامعه‌ شناس،  محمدعلی محمدی استاد علوم تربیتی، ناصر حاجیان عضو هیات علمی دانشگاه آزاد خوراسگان، رضا خدیوی عضو هیات علمی گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار کرد.

شیوع بیماری کرونا تمام حوزه های زیستی تاثیر گذاشت

مرتضی پدریان جامعه شناس گفت: شیوع بیماری کرونا تمام حوزه‌های زیستی مثل اقتصاد، ازدواج، روابط بین فردی، آموزش، فرزندآوری، اوقات فراغت  را متاثر کرده است.

پدریان در این میزگرد ایرنا با اشاره به اینکه زیست اجتماعی کرونا یا سبک زندگی جدید ناشی از شیوع این بیماری تعاملات و زندگی اجتماعی و هنجارها را تغییر داده است، اظهارداشت: سبک زندگی جدیدی بر اثر این ویروس در جامعه ایجاد شده که این شرایط در دوران پسا کرونا نیز ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: مناسک، رفتارهای اجتماعی، فعالیت های اقتصادی و مشاغل بر اثر کرونا تغییر یافته و این دسته از تحولات در آغاز تغییرات بزرگ‌تری است که در آینده نیز ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه عامل بیولوژیکی امروز عامل جبر در تغییرات بوده است، خاطرنشان ‌کرد: بر اثر این ویروس یک شک بر جامعه وارد شده که بسیاری از رفتارها و سبک زندگی متاثر از این وضع، متحمل تغییراتی شده و در بین تفکر و نوع فکر مردم نیز تغییراتی ایجاد کرده‌اند.

به اعتقاد این جامعه‌شناس تفکر مردم به دنبال شیوع کرونا نسبت به علم و آموزه‌های علمی متفاوت شده و با توجه به ضعف در شناسایی و رسیدگی به این بیماری به محدودیت علمی پی برده‌اند و نشان داده که بشر نسبت به پیشرفت جهانی ناکارآمدی‌های علمی نیز دارد.

وی مرگ و میر بالا، افزایش اختلالات روانی و بروز آسیب‌های جدید در جامعه را از پیامدهای شرایط جدید ناشی از کرونا برشمرد و گفت: در دوران پیش از کرونا روابط اجتماعی به افزایش سلامت روحی جامعه و سرزندگی کمک می‌کرد اما کاهش روابط امروز جامعه موجب افسردگی و ناراحتی‌ها و ناامیدی شده است.

پدریان ایجاد شوک‌ها را در افزایش مرگ و میر یک جامعه موثر دانست و ادامه داد: یکی از عوامل مهم بالا بودن میزان مرگ و میر ناشی از کرونا علاوه بر عوامل عمومی و جهانی که در تمام جوامع صدق می‌کند، موضوع شوکهایی است جامعه به صورت مستمر در حوزهای مختلف بخصوص حوزه اقتصاد تجربه می‌کند که ساختار ذهنی و ایمنی خودساخته بدن را به شدت تضعیف کرده و به دنبال خود میزان مرگ و میر را افزایش می‌دهد.

وی یادآور شد: امید به زندگی مقوله‌ای مهم برای افزایش ایمنی بدن در برابر بیماری‌ها بود که این موضوع با شیوع بیماری کرونا تحت تاثیر قرار گرفته و باید برای افزایش امیدواری برنامه‌ریزی و اقدامات جدید متناسب با سبک زندگی فعلی صورت بگیرد.

مسئولیت پذیری مولفه‌ای اساسی در سبک زندگی جدید 

این جامعه شناس با اشاره به اینکه مسئولیت‌پذیری و نگاه به سلامت جامعه وظیفه همگانی است، گفت: مسئولیت‌پذیری مولفه‌ای اساسی در سبک زندگی جدید مطرح است چرا که بی‌توجهی به مسائل ایمنی و بهداشتی موجب فراگیری و شیوع بیماری خواهد شد.

وی ادامه ‌داد: تعهد مردم نسبت به جامعه و همچنین مسئولان نسبت به ماموریت خود در گذشته کاهش یافته بودو تغییرات امروز جامعه بر اساس دغدغه‌مندی اجتماعی حساسیت‌ها را افزایش داده و هرگونه بی‌توجهی از سوی مردم و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود.

وی اضافه ‌کرد: مسئولان باید آمار واقعی و صادقانه به مردم ارائه بدهند تا همکاری عمومی افزایش یابد و افراد متولی جشن بیعت با امام زمان در مشهد و مراسم‌ عزاداری در اصفهان که موجب شیوع بیماری کرونا شده‌اند باید پاسخگو این رفتار غلط باشند و از مردم عذرخواهی کنند.

وی با اشاره به مواضع عضو هیات علمی دانشگاه آزاد خوراسگان دیگر مدعو این میزگرد مبنی بر ناکارآمدی نظام آموزشی کشور، خاطرنشان ‌کرد: گزینش نیروی انسانی در کشور باید اصلاح شود و افراد توانمند به ارائه برنامه‌های جدید باید در راس سیستم قرار گرفته و در ارزیابی استخدامی افراد توانمند گزینش شوند.

پدریان با بیان اینکه در گذشته از تغییر سیستم آموزشی خبرهایی منتشر شده بود، خاطرنشان ‌کرد: بر اساس اجبار ناشی از کرونا این سیستم جدید جایگزین روش‌های قدیمی و حضوری شد و اگر در نظام گزینشی و برنامه‌ریزی کشور از افراد توانمند استفاده شده بود این تغییر پیش از این انجام و نیاز به اجبار نبود.

وی تغییر در ازدواج، فرزندآوری و تربیت فرزند را از دیگر مولفه های زیست اجتماعی کرونا و پسا کرونا اعلام ‌ و اضافه کرد: ارائه مدل‌های جدید فرزند پروری در حال رشد و معرفی است اما باید مدل‌های جدیدی ارائه شود تا اینکه به نقطه مثبت برسیم و آسیب‌های ناشی از بی‌اطلاعی کاهش یابد.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی فرزندآوری عاطفی به فرزندآوری عقلانی به سبب تحول اقتصادی، علمی  و عاطفی تغییر یافته است.

به گفته این پژوهشگر علوم اجتماعی در سبک زندگی دوران کرونا و پس از آن تغییراتی در رفتار افراد ایجاد و آسیبب هایی پدیدار می شود که باید برای کاهش آسیب‌ها و مشکلات نظام برنامه‌ریزی کشور تغییر رویه دهد و مردم نیز برنامه‌ریزی جدید و مناسبی در مقایسه با گذشته داشته باشند.

وی گفت: در روشی که رفتارهای اجتماعی کنترل و ارتباطات فردی می‌شود افسردگی افزایش و البته انگیزش ذهنی افزایش می‌یابد که در این شرایط باید برنامه جدی و کاربردی ارائه شود.

وی رویکرد جدید و نگاه همه جانبه برای تحلیل‌ها را مهم بیان‌ کرد و یادآور شد: در مقایسه آمارهای ابتلا به بیماری در کشور و جوامع کمتر توسعه یافته با کشورهای توسعه یافتگی تفاوت هایی مشاهده می‌شود که نقش توسعه یافتگی را در کنترل بیماری نامحسوس می بینیم اما نقش مردم در این حوزه پر رنگ‌تر است.

تاثیر افکار  منفی بر رفتارهای فردی و اجتماعی 

استاد جامعه شناسی دانشگاه سپهر اصفهان گفت: سبک زندگی کرونا نقاط مثبت و منفی را در کنار همدیگر دارد و به اعتقاد برخی از پژوهشگران نقطه عطف در جامعه بوده است.

محمدعلی محمدی در میزگرد ایرنا با اشاره به افکار خطرناک برخی از چهره‌های علمی و سیاسی جهان خاطرنشان‌ کرد: شیوع بیماری کرونا در جامعه بر اساس تغییرات بیولوژیکی و بر اساس اهداف از پیش تعیین شده نمونه از افکار خطرناکی است که مشکلات آن جامعه را فراگرفته و بسیاری از رفتارهای فردی، اجتماعی و خانوادگی را تحت تاثیر قرار داده است.

وی ادامه‌داد: تغییراتی که بر اساس کرونا در سبک زندگی مردم ایجاد شده همه منفی نبوده بلکه اثرات مثبت و سازنده‌ای داشته که توجه به مدل‌های برتر غنی سازی اوقات فراغت و دست‌یابی به بهداشت عالی از جمله آن‌هاست اما باید برای مدیریت اثرات شوم آن مثل مرگ و میرها اقدامات اساسی صورت گیرد.

وی تعامل‌ ناکارآمد بین بخشی، بی‌توجهی به دستورالعمل‌ها، نبود اطلاع رسانی دقیق و به موقع و بی‌توجهی در ارائه برنامه برای چگونگی تغییر رفتار را از آسیب‌های این روزها برشمرد و گفت: متولیان امر باید به این دسته از مسائل توجه جدی داشته باشند.

این استاد دانشگاه با اشاره به جایگاه علمی در کشور، خاطرنشان‌ کرد: علم در تمامی جوامع موثر و کارآمد و حل‌کننده مشکلات بوده اما نباید در انحصار شخصیت‌های سیاسی و سران قدرت‌ها قرار گیرد که مثل ساخت ویروس کرونا آسیبی برای جامعه بشود.

ضرورت جلوگیری از اجتماع گریزی و 

استاد جامعه شناسی دانشگاه سپهر اصفهان معتقد است علاوه بر ویروس کرونا با ویروس‌هایی از جمله ترس، اضطراب و وسواس نیز باید مبارزه و از اختلالاتی چون اجتماع‌گریزی یا طبیعت‌گریزی در شرایط فعلی و نسل آینده پیشگیری کنیم.

وی اقدام آگاهانه در انجام فعالیت‌های فردی و اجتماعی را ضروری اعلام و تصریح‌ کرد: نباید آن‌طور که می‌خواهیم بلکه به گونه‌ای که می‌توانیم زندگی کنیم و نگرش نسبت به کرونا تقدیرگرایانه نباشد بلکه نگاه علمی برای چاره‌سازی و بهبود شرایط  داشته باشیم.

لزوم نگاه علمی برای چاره سازی شرایط موجود 

این متخصص علوم اجتماعی با اشاره به مشکلات و جنبه‌های مختلف اقتصادی بر جامعه بیان‌کرد: اتفاقات اقتصادی بر رفتارهای مردم جامعه مثل مهاجرت خارج از کشور و نوع برخورد با همدیگر اثر می‌گذارد.

وی ادامه ‌داد: بیکاری، فاصله اجتماعی، شکاف طبقاتی و فقر بر نوع رفتار مردم به ویژه نسل جوان اثر گذاشته و اولویت‌ها تغییر پیدا کرده و نیازهای اولیه و ثانویه متاثر از شرایط مختلف جامعه شده و اگر مدل جدیدی از زندگی ارائه نشود آسیب‌های اجتماعی افزایش می‌یابد.

وی ارائه برنامه کوتاه مدت و بلند مدت برای سبک زندگی دوران فعلی و پسا کرونا را مهم بیان ‌کرد و یادآور شد: در برنامه کوتاه مدت نوع خوراک و رفتارها برای کنترل بیماری و آسیب‌های آن مورد توجه است و در برنامه بلند مدت رفتارهای اجتماعی از نگاه روانشناسی و جامعه‌شناسی باید بررسی و تحلیل شود.

به اعتقاد محمدی تاکید بر عدد و کمیت را برای مدیریت جامعه ناکارآمد است و باید کرامت‌های انسانی را از جایگاه خودشان بررسی و تحلیل کنیم و این مولفه‌ها را کمی مورد ارزیابی قرار ندهیم.

وی یادآور شد: جامعه امروز به تحلیل و فهم‌پذیری روزآمد و مفاهیمی چون ارزش و کرامت زندگی و زنده‌بودن، مسئولیت‌پذیری و هوشیاری اجتماعی، رسالت در سلامت عمومی و زیستن در شرایط اضطراری، تسری امید اجتماعی و تصمیم‌گیری جمعی، عاقلانه و واقعی نیاز دارد.

وی فکر جزیره‌ای و توجه به نیازهای فردی را آسیب جدی برشمرد و گفت: باید نگاه جامعه از فردگرایی به جامعه‌نگری و نگاه به نیازهای همه جامعه تغییر پیدا کند.

وی خانواده‌ را یک سرفصل از کل جامعه اجتماعی معرفی‌کرد و گفت: نیازهای خانواده‌ها باید برای تامین نیاز کلی جامعه و کلان‌نگری مورد توجه قرار گیرد و با فرهنگ‌سازی از طریق رسانه‌ها و ابزارهای آموزشی برای حفظ عظمت خانواده برنامه‌ریزی شود.

نظام آموزشی رویکرد قبلی خود را برای کارآمدی تغییر دهد

عضوهیات علمی دانشگاه آزاد خوراسگان اصفهان گفت: نظام آموزشی کشور باید رویکرد قبلی خود را برای کارآمدی تغییر و توانمندی علمی را همواره مورد توجه قرار دهد.

ناصر حاجیان در این میزگرد ایرنا با بیان اینکه در دوران کرونا استاددان کارآمد و توانمند قادر به ارائه با کیفیت فعالیت‌های کلاسی و ارزشیابی بوده اند، اظهار داشت: رفع تکلیف در سیستم آموزشی توسط برخی از مدرسان به پایه‌های علمی آسیب زده و به جای اینکه طرح و برنامه جدیدی برای تدریس و ارزشیابی ارائه دهند با بی تفاوتی دانشجویان را از تحصیل و مطالعه نیز دور کرده‌اند.

وی با اشاره به توصیه "آلبرت اینشتین" در خصوص اینکه مدرسان باید ابتدا مطلب را خودشان متوجه و بعد به هنرجویان و دانشجویان آموزش دهند، خاطرنشان‌ کرد: وقتی استاد مطلب علمی را به خوبی و کاربردی متوجه نشده چگونه قادر به ارائه مطلوب آن سرفصل خواهد بود و در شرایط امروز کشور و آموزش آنلاین نیازمند بیشتر فهم و درک موضوع توسط مدرس هستیم.

این استاد دانشگاه ابتکار عمل، تولید محتوای مناسب، توسعه برنامه‌ریزی شده و هدفمند مراکز آموزش عالی، هدفگرایی به جای شعارزدگی را برای یک مدرس دانشگاهی و آموزشگاهی مهم برشمرد و افزود: در سیستم آموزشی استاددان باید با ابتکار عمل و بر اساس شرایط زمانه گسترش مفاهیم علمی را انجام دهند.

وی اضافه کرد: برای حفظ سلامت جامعه کیفیت آموزشی نباید آسیب ببیند و آموزش الکترونیکی به عنوان یک اقدام آموزشی جدید با کیفیت همراه باشد و نباید کیفیت در این سیستم مورد خدشه قرار گیرد.

وی تعریف پروژه واحد برای آموزش به دانشجویان و ارزشیابی از ابعاد این طرح یک ایده جدید برای تفهیم موضوع و ارتقای یادگیری بیان‌ کرد و گفت: مبانی علمی در عمل باید قابل درک باشند و در چنین شرایط ارزیابی بهتری انجام می شود.

حاجیان تولید محتوا توسط استاددان را ضروری دانست و گفت: در سیستم آموزشی آنلاین ناشی از شیوع بیماری کرونا، موضوع تغییر رویه نظام آموزشی و توانمندسازی آموزگاران برای تولید محتوا و درک واقعیت‌ها لازم و اساسی است که در این خصوص نیازمند توجه و تغییر نگرش جدی به حوزه سبک زندگی ناشی از شیوع کرونا هستیم.

وی اقدامات هدفمند برای مدیریت کشور را در سبک زندگی جدید مورد توجه قرار داد و یادآور شد: مسئولان، استاددان دانشگاه و عموم مردم نقش خود را در رفع مشکلات و ایجاد سبک زندگی متعادل و منطقی ایفا کنند که در این مسیر اصلاح نظام آموزشی، هدفمندی در کارها، استفاده از متخصصین و بهره‌گیری از دانش آن‌ها در مدیریت جامعه لازم و ظرفیت‌های فردی را برای هم‌افزایی افزایش دهیم.

وی اضافه ‌کرد: کوچکترین قدم مثبت و صحیح در نظام مدیریت اداری، فردی و اجتماعی نتایج بلندی را به ارمغان خواهد آورد.

وی از رسانه‌ها خواست تا با تولید محتواهای ارزشمند، ارائه مطالب کارشناسی به مردم، آگاهی عمومی را برای زیست اجتماعی دوران کرونا و پسا کرونا افزایش دهند و نقش خود را با بهره‌گیری از نظرات و پژوهش‌های متخصصین ایفا کنند.

سلامت جامعه مولفه ای فراتر از یک وزارتخانه است

متخصص پزشک اجتماعی دیگر مدعو این میزگرد ایرنا بود که گفت:  بر اساس زیست اجتماعی کرونا مسئولان و مردم فراگیری سلامت جامعه از حد یک وزارتخانه در یک کشور را متوجه و تعاملات اجتماعی برای تامین این نیاز افزایش یافت است.

 رضا خدیوی با بیان اینکه موضوع سلامت در جامعه فراتر از حد یک وزارتخانه و شبکه بهداشت و درمان است، اظهارداشت: ۷۵ درصد از سلامت جامعه به تلاش و اقدامات موثر سایر نهادهای دولتی، خدماتی و مردم وابسته و ۲۵ درصد آن متوجه وزارت بهداشت و درمان است.

وی ادامه‌ داد: در ستاد کرونا موضوع سلامت به خوبی مورد توجه قرار گرفت که در این فعالیت ستادی مسئولیت سلامت جامعه بر عهده مقام اول اجرایی کشور و تنفیض آن به وزارت کشور به عنوان مجموعه‌ای بزرگ و فراگیر در کل کشور واگذار شده است.

وی پاسخگویی همه مسئولان نسبت به مقوله سلامت موجب ارتقای این شاخص در جامعه در ابعاد مختلف بیان‌ و اضافه کرد: کمبود نیاز غذایی موضوعی مرتبط و اساسی به سلامت جامعه است که باید به صورت جدی مورد توجه و دقت قرار گیرد.

به اعتقاد این مختصص بهداشت و درمان، توجه به بیکاری ناشی از کرونا در مساله سلامت جامعه مهم است چرا که اگر امرار معاش و نیازهای مالی خانواده‌ها رفع شود مثل بسیاری از کشورهای دنیا این بیماری در ایران نیز کنترل و شاهد خروج و تردد در شهرها برای کسب درآمد توسط اقشار کم درآمد و آسیبب پذیر نخواهیم بود.

وی شستشوی دست‌ها و نظافت شخصی که از دوران اسلام تاکنون مورد توجه بوده را مولفه‌ای اساسی در سلامت بیان ‌کرد و یادآور شد: همانطور که در گذشته به این مساله تاکید زیادی شده اما برخی از افراد این موضوع را ساده انگاشته و مورد بی توجهی قرار می‌دادند اما با شیوع بیماری کرونا اهمیت همین موضوع ساده برای همگان آشنا و روشن شد.

وی با رد نظر دیگر مدعو این میزگرد مبنی ناتوانی علم در حل چنین شرایطی گفت: علم به بن‌بست نرسیده بلکه زیربناهای بهداشتی مورد بی‌توجهی قرار گرفته که این غفلت موجب فراگیری بیماری‌ها و آسیب‌های جدی شد.

به گفته خدیوی کشور آمریکا به رغم توسعه یافتگی علمی اما در مدیریت کرونا ناکارآمد بوده که این نتیجه بی‌توجهی به مسائل زیربنایی حوزه بهداشت بوده و ارتباطی با ناکارآمدی علمی ندارد.

مسئولیت‌پذیری اهمیت بیشتری نسبت به تکنولوژی دارد

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه شیوع بیماری کرونا بسیاری از جنبه‌های تعهدی را مورد توجه قرار داد، خاطرنشان‌ کرد: مسئولیت‌پذیری و تعهد مثل استفاده از ماسک، رعایت اصول بهداشتی، رعایت محدودیت‌ها، ابتکار در سیستم اداری و نظام آموزشی و تغییر در رفتار در زیست اجتماعی کرونا اهمیت بیشتری نسبت به تکنولوژی دارد.

وی ادامه داد: ویروس کرونا ناشناخته و متفاوت از شرایط و قابلیت‌های سایر بیماری‌ها بوده که برای زندگی با این شرایط به تعهد و مسئولیت‌پذیری و رعایت اصول بهداشتی نیاز است چرا که واکسن و دارو به تنهایی با وجود ویژگی‌های این بیماری کارساز نیست.

وی مدیریت بیماری در برخی از کشورها مثل سنگاپور، ژاپن و چین را نمونه‌ای از تعهد و توجه به مسئولیت متولیان امر معرفی‌کرد و گفت: اگر بیمه اجتماعی و حمایت از اقشار آسیب پذیر مورد توجه باشد و دغدغه عمومی برای رعایت بهداشت را در بین مردم و مسئولان نهادینه کنیم آنگاه ما نیز مثل دیگر کشورها قادر به کنترل بیماری خواهیم بود.

وی یادآور شد: توقف و کنترل بیماری کرونا متناسب با رفتار انسان‌ها با همدیگر است و نباید توجه‌ها برای این موضوع تنها به واکسن کرونا معطوف شود چرا که بر اساس پیش‌بینی‌ها، شیوع بیماری کرونا در فصل تابستان به دلیل گرمی هوا باید مدیریت می‌شد اما در مقطعی از زمان شاهد افزای آمارها بودیم و این نکته به ناشناختگی بیماری کرونا ارتباط دارد.

خدیوی پدافند غیرعامل را موضوع جدی معرفی‌ کرد و گفت: این مقوله در گذشته کمتر مورد توجه بوده و امروز نقش آن به ویژه در حوزه بیولوژیکی در بین مسئولان امر مشخص‌تر شد.

خدیوی نظارت بر اجرای قوانین و اعمال جریمه‌ها را برای سلامت عمومی مهم دانست و گفت: میزان جریمه می‌بایست به منظور بازدارندگی مناسب در برابر خطر تخلف افراد بی‌تعهد به مسئولیت اجتماعی و بهداشتی آن‌ها مورد بازنگری قرار گیرد.

به اعتقاد وی توجه به سلامت در چهار جنبه روانی، اجتماعی، معنوی و جسمانی در دوران کرونا بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفت که دعا برای آرامش، تامین نیازهای روحی با خلوت در درون در کنار توسعه تکنولوژی از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی در پاسخ به تحلیل‌های آماری کارشناسان میزگرد خبری گفت: تجزیه و تحلیل نسبت به آمار مبتلایان به کرونا و بهبودیافتگان متفاوت است اما موضوع منطقی این است که هیچ کس نسبت به کرونا مصون نیست.

این پزشک اجتماعی درک واقعیت حفظ جان انسان‌ها را مهم ذکر کرد و اظهارداشت: بر اساس آیه قرآن حفظ جان یک انسان مثل کمک به همه انسان‌هاست و این موضوع تنها متوجه پزشکان نیست بلکه در شرایط امروز جامعه این مساله باید بیش از گذشته درک شود تا اینکه فرد مبتلا به کرونا در شهر تردد نکرده و موجب بیماری و مرگ دیگران نشود.

وی حفظ سرمایه‌های اجتماعی را مهم دانست و خاطرنشان‌ کرد: احتکار، انتشار اخبار منفی، ایجاد ناامیدی در بین مردم و بی توجهی به حرمت انسانی در کمک به دیگران، سرمایه‌های اجتماعی را از بین می‌برد و این تخریب موجب بروز بحران‌های بزرگتر خواهد شد.

وی بر همگرایی برای اصلاح رفتارهای اجتماعی و کمک به رفع مشکلات اجتماعی را لازم و ضروری بیان‌کرد.

برچسب‌ها آسیب های اجتماعی ویروس کرونا میزگرد ایرنا اصفهان سبک زندگی پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آسیب های اجتماعی ویروس کرونا میزگرد ایرنا اصفهان سبک زندگی آسیب های اجتماعی ویروس کرونا میزگرد ایرنا اصفهان سبک زندگی اخبار کنکور زیست اجتماعی کرونا شیوع بیماری کرونا هیات علمی دانشگاه رفتارهای اجتماعی مسئولیت پذیری سبک زندگی جدید فردی و اجتماعی مورد توجه قرار ناشی از کرونا عضو هیات علمی کنترل بیماری سیستم آموزشی میزگرد ایرنا سبک زندگی ویروس کرونا برنامه ریزی سلامت جامعه دوران کرونا نظام آموزشی یادآور شد بی توجهی شیوع کرونا جامعه شناس قرار گیرد بیماری ها پسا کرونا مرگ و میر آسیب ها انسان ها مولفه ای بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۳۴۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم بارندگی همراه با رعد و برق شدید در امارات+فیلم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیاالیوم، منابع خبری از بارندگی شدید در امارات خبر دادند.

این منابع به رگبار همراه با رعد و برق شدید و بارش شدید باران در این کشور اشاره کردند.

فرودگاه بین‌المللی دبی، پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت از لغو ۱۳ پرواز و تغییر مسیر ۵ پرواز دیگر خبر داده بود. همزمان برخی از شرکت‌های هواپیمایی دبی از تغییر برنامه تعدادی از پروازهای خود به دلیل شرایط نامساعد جوی در امارت خبر داده بودند. فرودگاه دبی با انتشار پستی در شبکه اجتماعی «ایکس» از مسافران خواسته بود به دلیل ازدحام در جاده‌ها زمان کافی برای رسیدن به فرودگاه اختصاص دهند و از مترو دبی استفاده کنند. شرکت هواپیمایی امارات از تغییر برنامه برخی از پروازهای خود خبر داده و اعلام کرده بود که این تغییر ممکن است منجر به تاخیر در پرواز و فرود برخی پروازها در فرودگاه بین‌المللی دبی شود.

شورای وزیران امارات، پیش از این به دلیل شرایط نامساعد جوی تصمیم گرفت که اشتغال کارمندان دولت در روز پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت از طریق سیستم کار آنلاین و دورکاری باشد. دفتر رسانه‌ای دولت امارات در شبکه اجتماعی «ایکس» اعلام کرده بود که مشاغلی که نیاز به حضور در محل کار دارند از این تصمیم مستثنی هستند.

کد خبر 6095448

دیگر خبرها

  • توجه دولت و دولتمردان به سامان دادن اقتصاد کشور ضروریست
  • تداوم بارندگی همراه با رعد و برق شدید در امارات+فیلم
  • واکنش معین به اعتراضات دانشجویی در آمریکا: دانشگاه و دانشجویان در مقایسه با سیاسیون یا سرمایه‌داران، از اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی بالاتری در جامعه برخوردار هستند/ اعتراض آنها می‌تواند به تغییر سیاست‌های دولتها و حتی تغییر دولتها منجر شود
  • نقش جامعه کارگری در دوران دفاع مقدس بسیار پررنگ بوده است
  • جایگاه معلم در سند تحول بنیادین کجاست؟
  • حفاظت از حیات وحش مناطق آزاد نیازمند اجرای قرق اختصاصی است
  • از حسرت کودکان نیازمند تا لبخند گرمابخش یک معلم
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (12 اردیبهشت)
  • حل مساله گردوغبار نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌ها است
  • رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: حل مسئله گرد و غبار نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌هاست / باید از ظرفیت رسانه‌ها استفاده کنیم