Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@15:37:46 GMT

شیوع کرونا صادرات زعفران را کاهش داد

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۳۴۶۵۳

شیوع کرونا صادرات زعفران را کاهش داد

علی رستمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه ۸۵ درصد زعفران تولیدی در خراسان رضوی ازجمله تربت‌حیدریه به بازارهای هدف صادر می‌شود، افزود: تحریم‌ها و به دنبال آن گسترش ویروس کرونا و کاهش مراودات تجاری به عنوان بخشی از عوامل موثر در صادرات زعفران، باعث افت محسوس صادرات و کاهش قیمت این محصول شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: هر رویدادی در چرخه صادرات این محصول باعث ایجاد نوسان در قیمت‌ آن می‌شود با این وجود سال گذشته ۲۸۶ تن و در نیمه نخست امسال نیز ۸۶ تن زعفران به کشورهای هدف صادر شد.

فرماندار تربت‌حیدریه تشکیل تعاونی یا اتحادیه بزرگ زعفران را در منطقه، گام ضروری و موثر در مدیریت کاشت و فرآیندهای برداشت، فرآوری و قیمت گذاری این محصول دانست و گفت: برای توسعه صادرات پیشنهاد می‌شود با هدف هم‌افزایی و یک صدایی بیشتر کنسرسیوم واحدی از صادر کنندگان و تجار تشکیل شود تا صادر کنندگان و تمام افرادی که در این زنجیره سهم دارند ضمن رسیدن به سود فردی، در جهت برندسازی زعفران ایرانی و منافع جمعی نیز اقدام‌های موثرتری انجام دهند. 

در نشست اعضای شورای ملی زعفران که در مشهد برگزار شده بود، حداقل قیمت خرید هر کیلوگرم گل زعفران توسط فعالان، تجار و صادرکنندگان یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال، قیمت خرید هر کیلوگرم پوشال زعفران ۱۶۰ میلیون ریال و قیمت خرید هر کیلوگرم نگین ۲۰۰ میلیون ریال تعیین شد.
همچنین مقرر شد تسهیلاتی به مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال با نرخ سود ۱۵ درصد به کسانی که متقاضی هستند و اهلیت آن‌ها توسط شورای مرکب از اعضای شورای ملی زعفران، نمایندگان مجلس و نمایندگان کشاورزان تایید شده، پرداخت شود و این افراد موظف به رعایت نرخ تعیین شده برای خرید زعفران از کشاورزان هستند.

با همت دولت، طرح خرید حمایتی زعفران نیز از اواسط آبان ماه امسال آغاز شد و بر این اساس اداره تعاون روستایی تربت‌حیدریه، زعفران کشاورزان منطقه جنوب خراسان را خریداری می‌کند.

از مجموع نزدیک به ۹۰ هزار هکتار اراضی زیرکشت زعفران استان خراسان رضوی، هشت هزار و ۸۰۰ هکتار آن یعنی معادل ۱۲ درصد به شهرستان تربت‌حیدریه اختصاص دارد.
بیش از ۱۲ هزار نفر بهره‌بردار کشاورزی که معادل ۷۹ درصد نیروی کار تربت‌حیدریه است، در گستره ۹۰ هزار هکتاری زمین‌های کشاورزی و باغی این شهرستان به کشاورزی اشتغال دارند.
یکی از شاخص‌ترین محصولات این شهرستان که در ایران و جهان رتبه نخست را به خود اختصاص داده ‌زعفران است که میزان کشت آن هشت هزار و ۸۰۰ هکتار با میانگین تولید چهار کیلوگرم در هکتار و با تولید سالانه ۳۵ تُن است.
در استان خراسان رضوی ۱۱۷ هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان بین ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار زعفران‌کاران تربت‌حیدریه هستند.
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

برچسب‌ها ویروس کرونا تحریم توسعه صادرات تربت حیدریه زعفران پروندهٔ خبری خرید حمایتی زعفران کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا تحریم توسعه صادرات تربت حیدریه زعفران ویروس کرونا تحریم توسعه صادرات تربت حیدریه زعفران اخبار کنکور تربت حیدریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۳۴۶۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت انواع میوه در میادین و بازارهای میوه و تره بار اعلام شد

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران، قیمت انواع میوه در میادین و بازارهای میوه و تره بار به شرح ذیل است؛

هر کیلوگرم آناناس طلایی ۱۱۳ هزار تومان

هر کیلوگرم به ۲۸ هزار تومان

هر کیلوگرم پاپایا (تولید داخل) ۷۰ هزار تومان

هر کیلوگرم پرتقال آبگیری ۱۳ هزار تومان

هر کیلوگرم پرتقال تامسون شمال ۲۲ هزار تومان

هر کیلوگرم پرتقال توسرخ ۲۵ هزار تومان

هر کیلوگرم توت فرنگی ۹۸ هزار تومان

هر کیلوگرم جانا ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان

هر کیلوگرم خرما خارک خوشه‌ای ۴۸ هزار تومان

هر کیلوگرم خیار کوتاه بذر اصفهان مینی و خاردار ۲۱ هزار تومان

هر کیلوگرم خیار گلخانه‌ای ۲۰ هزار تومان

هر کیلوگرم زنجبیل تازه ۱۷۰ هزار تومان

هر کیلوگرم سیب زرد لبنان ۳۱ هزار تومان

هر کیلوگرم سیب قرمز لبنان ۳۱ هزار تومان

هر کیلوگرم گریپ فروت ۱۸ هزار تومان

هر کیلوگرم کیوی ۵۲ هزار تومان

هر کیلوگرم انواع طالبی ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان

هر کیلوگرم لیموشیرین ۳۷ هزار تومان

هر کیلوگرم لیموترش ۳۷ هزار تومان

هر کیلوگرم ملون و خربزه ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان

هر کیلوگرم موز هر عدد بالای ۱۳۰ گرم ۶۵ هزار تومان

هر کیلوگرم موز هر عدد زیر ۱۳۰ گرم ۶۰ هزار تومان

هر کیلوگرم نارگیل ۶۲ هزار تومان

هر کیلوگرم نارنگی کینو ۳۵ هزار تومان

هر کیلوگرم هندوانه بالای کیلوگرم ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان

هر کیلوگرم هندوانه زیر کیلوگرم ۷,۹۰۰ تومان

کد خبر 6090960

دیگر خبرها

  • شهر کَدکَن قابلیت تبدیل به قطب گردشگری ادبی شهرستان تربت‌حیدریه را دارد
  • چند خبر کوتاه از شهرستان های تربت حیدریه و نیشابور
  • برخی کشورهای اروپایی طالب خرید خودروهای ایرانی هستند
  • آزادی بیان غربی‌ها اهداف استکباری و استبدادی دارد
  • قیمت انواع میوه در میادین و بازارهای میوه و تره بار اعلام شد
  • ۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف می‌شود
  • شرکت ملی نفت منطقه تربت‌حیدریه افزون‌ بر ۷۰۰ بازدید انجام داد
  • کشف و ضبط هشت هزار عدد قرص متادون ۴۰ خارج از شبکۀ توزیع در تربت حیدریه
  • نامگذاری خیابانی در تهران به نام اولین روزنامه نگار شهید ایران
  • راهنمای تشخیص کالای اصل از تقلبی | کدام کالاها بیشتر در معرض تقلب هستند؟