Web Analytics Made Easy - Statcounter

برای درک مفهوم شهر خاکستری کافیست با دورنمایی از بالا به برخی از کلانشهر ها همچون تبریز نگریست تا تاریکی این موضوع بر کیفیت زندگی و نشاط اجتماعی جامعه آشکارتر شود .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، آرزو مبصر رئیس شورای شهر سردرود در یادداشتی نوشته است: امروزه بحث و نظریه پردازی در مورد رنگ خاکستری شهر ها و تعابیر مختلفی از جمله بتن شهر ، شهر بی نفس و… به وضوح لزوم افزایش سرانه فضای سبز در سطح شهر را بر همگان هویدا نموده و به عنوان یک مطالبه عمومی در دستورکار متولیان امر، نهادها و دستگاه‌های ذیربط از جمله شهرداری‌ها قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لزوم توجه ویژه به امر محیط زیست در شهرهای ماشینی امروز که با افزایش کاربری‌های مخرب زیست محیطی در داخل یا اطراف شهر مواجه هستند، اهمیت این موضوع را دو چندان میکند. تملک و تامین زمین در جوامعی که ارزش اقتصادی املاک در آن بالاست به مراتب سخت تر از کاشت و نگهداری اشجار و ایجاد فضاهای سبز است. در این میان می بایست با تعریف ضوابط اجباری و ابزارهای تشویقی، ایجاد و نگهداری فضاهای سبز داخل شهری را به صاحبان اصلی شهرها تفویض و واگذار کرد.

مبرهن است در مواقعی که ایجاد و نگهداری این فضاها توسط شهروندان انجام شده به مراتب بهتر و موفق تر عمل کرده و نتیجه مطلوبی به جای گذاشته است. تعریف و تصویب ضوابط ویژه و از طرفی ارائه بسته های تشویقی در این بین میتواند اهتمام و علاقه عمومی را برای اجرای بیشتر جلب نماید.

برای درک مفهوم شهر خاکستری کافیست با دورنمایی از بالا به برخی از کلانشهر ها همچون تبریز نگریست تا تاریکی این موضوع بر کیفیت زندگی و نشاط اجتماعی جامعه آشکارتر شود .

رنگ خاکستری امروز شهرها میتواند با ایجاد بام های سبز خوش رنگ و شاداب تر شود که بدون نیاز به پرداخت هزینه های گزاف برای تملک و تخصیص زمین، کاشت، نگهداری و… شاهد افزایش سرانه فضای سبز و حتی فضاهایی در قالب پارک های کوچک خانوادگی بود.

تصویب ضوابط و ارائه بسته های تشویقی برای سازندگان املاک در یک رنج ثابت برای ایجاد بام‌سبز به همراه کاهش هزینه های صدور مجوزات ساخت و ساز و عوارض ماخوذه شهرداری قطعا از هزینه تملک اراضی بسیار پایین تر خواهد بود که در این صورت یقینا سازندگان و مالکان به دلیل ارزش افزوده حاصل از ساخت چنین فضاهایی به‌ عنوان بام سبز یا روف گاردن مشتاق تر خواهند بود .

هدف منافع مشترک در بین شهروندان زمانی اتفاق خواهد افتاد که شهروندان بر این اصل مهم ایمان داشته باشند که هزینه هایی که تحت عنوان عوارض به دولت ها و شهرداری‌ها پرداخت می‌کنند به طور مستقیم در بهبود شرایط زندگی و محیط آن‌ها تاثیر گذار باشد، حال این بها می‌تواند عوارضی تحت عنوان صدورپروانه یا ابقاء اعیانی باشد و یا عوارضی با عناوین آلایندگی یا مالیات بر ارزش افزوده.

بنابراین لازم است با تدوین دستورالعمل ها و ضوابط ویژه و همچنین بسته های تشویقی ، سازندگان را برای ایجاد بام سبز یا روف گاردن بالاخص در مجتمع های مسکونی یا تجاری ترغیب کرد تا در آینده ای نزدیک ضمن کاهش هزینه های ایجاد و نگهداری فضای سبز توسط شهرداری‌ها شاهد تلفیف فضایی و کالبدی شهرها و ترمیم رنگ خاکستری موجود باشیم که در این راستا می‌بایست سیاستگذاران و نهادهای حاکمیتی و همچنین ارگان‌های تصمیم گیری و تدوین ضوابط این اصل مهم را در دستورکار خود قرار داده و به یکی از عناوین توسعه پایدار شهرها مورد توجه و مطالعه جدی قرار دهند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: بام سبز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۳۶۰۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق سند تحول قضایی در اردبیل با جدیت پیگیری می شود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسین کثیرلو ظهر پنجشنبه در نشست هم اندیشی اعضای شورای معاونین رئیس کل دادگستری استان با قضات محاکم تجدید نظر و کیفری یک استان اردبیل اظهار کرد: سیاست ها و رویکردهای دستگاه قضایی در استان اردبیل تدوین و به همه کارکنان ابلاغ شده است.

وی با اشاره به جایگاه، شأن و منصب قضاوت خاطرنشان کرد: برخورد مناسب با مراجعین و داشتن سعه صدر در استماع مسائل و مشکلات مردم یکی از مهمترین ویژگی های قضات است که باید بر استمرار آن مداومت داشته باشیم.

رییس کل دادگستری استان اردبیل تسریع توأم با دقت در رسیدگی به پرونده ها را یکی دیگر از رویکردهای دستگاه قضا اعلام کرد و گفت: این موضوعات در دستگاه قضایی استان اردبیل به جد مورد اهتمام است و قضات استان تمام توان خویش را به کار می گیرند تا با بهره مندی از هنر قضایی همراه با دانش قضایی خود عادلانه ترین احکام را در سریعترین زمان ممکن صادر کنند.

کثیرلو برگزاری نشست های فصلی را ظرفیت بسیار خوبی برای ایجاد هماهنگی، تعامل و هم افزایی مابین قضات دانست و افزود: این جلسات می تواند با بهره مندی از نظریه های مشورتی قضات در رفع مشکلات و نیز صدور آرای متقن بسیار موثر باشد.

وی قانونمداری، اهتمام به ایجاد صلح و سازش و برخورد جدی با هرگونه مظاهر فساد در حوزه های مختلف را موثر خواند و تصریح کرد: در راستای تحقق سند تحول قضائی در استان اقدامات شایسته و متقنی انجام می شود تا در تحقق این سند در اردبیل بتوانیم پیشگام و پیشرو باشیم.

کد خبر 6095086

دیگر خبرها

  • محکومیت ۴ میلیاردی برای متخلفی دراصفهان
  • مسیر تحقق واقعی مشارکت مهم ترین بخش مردمی اقتصاد در جهش تولید و صادرات کشور
  • با سامانه خودنویس امکان کنترل قیمت اجاره و حذف واسطه بین مالک و مستاجر فراهم خواهد شد
  • ‌۱۷۰ میلیارد ریال، هزینه کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد بر دوش شهرداری گرگان
  • اتمام پروژه‌های نهضت ملی مسکن تنها با مشارکت‌های مردمی امکان‌پذیر است
  • خرید بلیط اتوبوس از این به بعد با کدملی امکان پذیر است!
  • امکان تامین نهاده دام و طیور با کشت فراسرزمینی/می توان هاب غذایی منطقه شد
  • ذاکری: تنها ۱۸ درصد دارایی ها به بخش خصوصی واقعی واگذار شده است/ سرمایه‌ها در دست اقلیتی متمرکز شده که امروز امکان کنترل آنها نیست / هشدار نسبت به تهی سازی ظرفیت دولت با خصوصی سازی رانتی
  • تحقق سند تحول قضایی در اردبیل با جدیت پیگیری می شود
  • اجرای ۱۸ طرح ابنیه فنی و پل در محور‌های مواصلاتی