Web Analytics Made Easy - Statcounter

تربت‌حیدریه با ۸ هزار و ۹۰۰ هکتار اراضی زیرکشت محصول زعفران عنوان زعفرانی‌ترین شهر ایران را به خود اختصاص داده، اما با وجود فعالیت ۱۵ هزار خانوار این شهرستان در زمینهٔ تولید زعفران، شاهد جولان دلالان و عدم ثبات قیمت در محصول زعفران است.

به  گزارش rقدس آنلاین در اوایل آبان ماه با سرد شدن هوا، فصل برداشت طلای سرخ از مزارع زعفران شهرستان‌های تربت‌حیدریه و زاوه به‌عنوان قطب تولید زعفران ایران و جهان آغاز شده و در همین ابتدا، محور مواصلاتی زعفرانی‌ترین شهر جهان شاهد برداشت این محصول است، به‌طوری‌ که از ۱۱۷ هزار خانواری که در خراسان رضوی به کشت زعفران فعالیت دارند، ۱۵ هزار خانوار بهره‌بردار در تربت‌ حیدریه به‌صورت خرده مالکی به تولید این محصول اشتغال دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تربت‌حیدریه با ۸ هزار و ۹۰۰ هکتار اراضی زیرکشت محصول زعفران عنوان زعفرانی‌ترین شهر ایران را به خود اختصاص داده، اما با وجود فعالیت این تعداد خانوار این شهرستان در زمینهٔ تولید زعفران، شاهد جولان دلالان و عدم ثبات قیمت در محصول زعفران است.

هم‌زمان با فصل برداشت طلای سرخ، همواره مشکلات، کمبودها و دغدغه‌هایی از سوی تولیدکنندگان و دست‌اندرکاران این محصول پرطرفدار مطرح می‌شود، در همین راستا پای صحبت‌های کشاورزان به‌عنوان تولیدکننده، متولیان امر و فعالان بازار زعفران نشستیم.

عدم ثبات قیمت زعفران؛ مهم‌ترین مشکل کشاورزان

یکی از کشاورزان در تربت حیدریه  با اشاره به اینکه مشکل اصلی ما کمبود شدید آب است، گفت: به دلیل اینکه زمان برداشت محصول زعفران در یک بازه زمانی حدود ۴۵ روزه اتفاق می‌افتد، تقاضای کشاورزان برای آب شدت پیدامی‌کند.

جلال جاوید با انتقاد از عدم کمبود کود باکیفیت و مناسب، افزود: مهم‌ترین و اصلی‌ترین دغدغه و مشکل در بحث قیمت این محصول است و نوسانات شدید قیمت زعفران را می‌توان علت مهم نارضایتی کشاورزان دانست.

وی با بیان اینکه قیمت محصول زعفران در فصل برداشت به‌شدت پایین می‌آید، یادآور شد: با توجه به هزینه‌های که برای تولید این محصول انجام می‌شود، کشاورزان توان نگهداری محصول تولیدی‌شان را ندارند و مجبور می‌شوند در فصل برداشت نسبت به‌فروش محصولشان اقدام کنند.

یکی دیگر از کشاورزان نیز با اشاره به اینکه قیمت محصول در فصل برداشت و زمانی که کشاورزان محصولشان را می‌فروشند بسیار پایین است، اظهار کرد: به‌محض پایان فصل برداشت شاهد بالا رفتن قیمت زعفران هستیم.

احمد محمدی‌فر بیان کرد: به‌دلیل عدم ثبات قیمت در بازار و نبود نظارت همواره زعفران‌کاران از این حیث متضرر می‌شوند.

محمد یزدان‌نیا یکی دیگر از کشاورزان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس کاهش بارندگی در بهار و افت منابع آبی را از دلایل کاهش محصول و عدم بازدهی مطلوب برشمرد و تأکید کرد: به‌دلیل کمبود آب، کشاورزان در برخی مواقع برای آبیاری زمین از تانکر استفاده می‌کنند که این مهم علاوه بر تحمیل هزینه‌های زیاد منجر به‌کاهش بازدهی نیز می‌شود.

تربت‌ حیدریه یکی از قطب‌های مهم تولید زعفران در دنیا است

مدیر جهاد کشاورزی تربت‌ حیدریه نیز  گفت: هر چند قبل از زمان برداشت محصول زعفران در شهرستان جلساتی برگزار و مقرر شد که محصول کشاورزان با قیمت بالا خریداری شود، اما شورای ملی زعفران و تجار همراهی نکردند.

حسین محمدی عنوان کرد: تربت‌ حیدریه یکی از قطب‌های مهم تولید زعفران در دنیا است که ۸ هزار و ۷۰۰ هکتار سطح زیر کشت دارد.

وی ادامه داد: سالیانه در تربت‌حیدریه ۳۵ تن زعفران خشک با کیفیت بسیار مطلوب تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌شود.

زعفران یکی از مهم‌ترین منابع اشتغال و درآمدی تربت‌ حیدریه است

مدیر جهاد کشاورزی تربت‌حیدریه همچنین زعفران را یکی از مهم‌ترین منابع اشتغال و درآمدی این شهرستان دانست و اظهار کرد: تربت‌ حیدریه در کشت زعفران قدمت دیرینه دارد و به دلیل مرغوبیت نوع زعفران و سازگاری مناسب گیاه، هر سال مقداری از پیاز این محصول به دیگر استان‌ها صادر می‌شود.

محمدی عنوان کرد: برای کیفی‌سازی زعفران سال گذشته ۳۰ دستگاه خشک‌کن در اختیار کشاورزان قرار داده شد تا زعفران تولیدی به صورت مکانیزه و با کیفیت مطلوب خشک شود.

وی با اشاره به اینکه اگر چه بخش اعظمی از زعفران تربت حیدریه به صورت مکانیزه کشت می‌شود، اما در تولید این محصول دو حلقه مفقوده داریم، تصریح کرد: ابتدا اینکه برداشت زعفران هنوز با دست صورت می‌گیرد که موجب افزایش هزینه‌های تولید می‌شود و دیگری نبود صنایع تبدیلی است.

راه‌اندازی بزرگ‌ترین بازارچه فروش زعفران کشور در تربت‌ حیدریه توسط شهرداری

رئیس اداره جهاد کشاورزی تربت حیدریه گفت: در حال حاضر دو شرکت بزرگ صادر کننده زعفران در این شهرستان فعال هستند که ظرفیت انبارهای شهرستان حداقل برای ۳۰ تن زعفران است.

محمدی از راه‌اندازی بزرگ‌ترین بازارچه فروش زعفران کشور در تربت‌ حیدریه توسط شهرداری خبر داد و تصریح کرد: بدون شک با راه‌اندازی این بازارچه که ۴۵ روز تا دو ماه فعالیت دارد، کشاورزان دیگر دغدغه فروش را نخواهند داشت.

وی بیان کرد: یکی از شاخص ترین محصولات این شهرستان که در ایران و جهان رتبه نخست را به خود اختصاص داده، زعفران است که کشت آن ۸ هزار و ۸۰۰ هکتار با میانگین تولید ۴ کیلوگرم در هکتار با تولید سالانه ۳۵  تن است و در خراسان رضوی ۱۱۷ هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان بین ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار به زعفران‌کاران تربت‌حیدریه اختصاص دارد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی تربت حیدریه افزود: اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران، ۲۲۰ نفر روز مشغول کار هستند که در کل ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و دو تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می‌آید، همچنین، متوسط تولید زعفران در خراسان رضوی و تربت‌ حیدریه ۴ کیلوگرم در هر هکتار است.

خرید حمایتی زعفران برای تثبیت قیمت این محصول و حمایت از کشاورز است

رئیس اداره تعاون روستایی تربت‌ حیدریه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: با آغاز طرح خرید حمایتی زعفران اداره تعاون روستایی این شهرستان مجاز به خرید زعفران حمایتی کشاورزان منطقه جنوب خراسان رضوی است.

نسرین شیبانی با بیان اینکه خرید حمایتی زعفران برای تثبیت قیمت این محصول و حمایت از کشاورز است، افزود: طبق دستورالعمل ابلاغی زعفران نگین کیلویی ۱۳۰ و زعفران پوشال مرغوب کیلویی ۱۱۰ میلیون ریال خریداری خواهد شد.

وی با بیان اینکه امسال تنها همین دو نوع زعفران خریداری می‌شود، گفت: این طرح تا پایان آذرماه ادامه خواهد داشت.

رئیس اداره تعاون روستایی تربت‌ حیدریه در خصوص نحوه تسویه حساب با کشاورزان نیز بیان کرد: ۳۰ بهای محصول تحویلی پس از تامین اعتبار و از طریق چک لیست ارسالی توسط اداره تعاون روستایی این شهرستان، به طور مستقیم به حساب کشاورز واریز می‌شود.

شیبانی با بیان اینکه ۷۰ درصد باقی مانده محصول مدت سه ماه نزد تعاون روستایی امانت خواهند ماند، افزود: کشاورزان می‌توانند یا قبل انقضای مدت سه ماه محصول خود را با قیمت دلخواه فروخته با باز پرداخت پول سازمان و هزینه‌های مترتب بر آن، تمام محصول خود را باز پس گیرند.

وی ادامه داد: در غیر این صورت، بعد گذشت سه ماه مالکیت ۷۰ درصد باقی مانده با تعاون روستایی خواهد بود و پرداخت وجه آن نیز بعد تامین اعتبار و توسط تعاون روستایی پرداخت خواهد شد، همچنین، طرح خرید حمایتی زعفران در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۸ به میزان بالغ بر ۲۵ تن انجام شد.

رئیس اداره تعاون روستایی تربت‌ حیدریه عنوان کرد: بیش از ۱۲هزار نفر بهره‌بردار کشاورزی که معادل ۷۹ درصد نیروی کار تربت‌حیدریه است، در گستره ۹۰ هزار هکتاری زمین‌های کشاورزی و باغی این شهرستان به کشاورزی اشتغال دارند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: زعفران اراضی زیرکشت قیمت تربت حیدریه اداره تعاون روستایی خرید حمایتی زعفران جهاد کشاورزی تربت زعفرانی ترین شهر عدم ثبات قیمت تولید زعفران محصول زعفران هزار خانوار خراسان رضوی تربت حیدریه فصل برداشت رئیس اداره مهم ترین ۸ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۳۶۳۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسری مخازن آبهای زیرزمینی تربت‌حیدریه از ۵۰ میلیون مترمکعب فراتر رفت

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،  مدیر امور آب تربت حیدریه گفت: بحرانی ترین کسری مخزن آبهای زیرزمینی این منطقه مربوط به دشت «رخ» تربت حیدریه بوده، به طوریکه میزان برداشت آب از این دشت ۵۲ میلیون متر مکعب بیشتر از تغذیه آن است.

 مهدی طلعتی افزود: در شرایط کنونی کسری مخزن دشت «زاوه» تربت حیدریه ۴۷ میلیون متر مکعب و دشت «رشتخوار» ۳۰ میلیون متر مکعب است.

وی بیان کرد:  هرچه برداشت بیشتر باشد، حجم آبخوان کوچکتر می شود و به عبارتی این وضعیت موجب بحرانی شدن مخازن آبهای زیرزمینی شده است.

او با تایید اینکه اگر این روند ادامه یابد و نتوان مدیریت کرد شرایط برای زندگی انسان و حیات وحش سخت خواهد شد، اظهار کرد: مدیریت آب صرفا به یک اداره مربوط نمی شود و موضوعی فرابخشی است، باید سایر نهادها مانند جهادکشاورزی، منابع طبیعی و آبخیزداری و نهادهای اجتماعی و غیره کمک کنند.

طلعتی تصریح کرد: نمی‌توان گفت از فردا برداشت آبی از دشت رخ صورت نگیرد؛ چون معیشت و زندگی مردم به کشاورزی و آب وابسته است.

خشکسالی و تغییر اقلیم

مدیر امور آب تربت حیدریه افزود: موضوع مدیریت آب بسیار حساس است و باید با دقت بسیار و ظرافت فراوان اقدام کرد تا به زندگی و معیشت مردم آسیبی وارد نشود.

وی عنوان کرد: بخش عمده ای از مشکل هم به خشکسالی ها و تغییر اقلیم باز می‌گردد که می توان با مقایسه وضعیت آب و هوایی تربت حیدریه با ۲۰ سال قبل به تغییرات فراوان رخ داده پی برد.

طلعتی با اشاره به پدیده تغییر اقلیم در تربت حیدریه ادامه داد: میزان بارش برف در این منطقه بسیار کاهش یافته و از سویی میزان دمای منطقه و استان خراسان رضوی در مدت ۳۰ تا ۴۰ سال اخیر ۲ درجه افزایش یافته است.

مدیر امور آب تربت حیدریه گفت: این ۲ درجه موجب می‌شود، میزان بارش برف کاهش یابد اما باید با کمک کشاورزان و مدیریت مشارکتی مشکل و تبعات آن را تا حد ممکن کاهش داد.

تربت حیدریه با جمعیت حدود ۲۲۵ هزار نفر، در جنوب خراسان رضوی و در فاصله ۱۵۰ کیلومتری از مشهد واقع شده است.

دیگر خبرها

  • چهار حفار غیرمجاز اماکن تاریخی در تربت‌حیدریه دستگیر شدند
  • پیشرفت ۶۰ درصدی طرح احداث محل های اسکان پرستاران بیمارستان امام حسین (ع)تربت حیدریه
  • اجرای پویش سلامت دهان و دندان در تربت حیدریه
  • اعطای بورس به رتبه‌های زیر ۱۰۰۰ کنکور سراسری ۱۴۰۳ برای تحصیل دردانشگاه تربت حیدریه
  • واگذاری اراضی طرح ملی مسکن روستایی در تربت حیدریه
  • اجرای ۴۲۰ میلیارد ریال طرح مرتبط با شرکت برق تربت حیدریه
  • جریمه نقدی برای متهم پرونده قاچاق دارو در تربت حیدریه
  • کسری مخازن آبهای زیرزمینی تربت‌حیدریه از ۵۰ میلیون مترمکعب فراتر رفت
  • بحرانی بودن کسری مخازن آبهای زیرزمینی تربت‌حیدریه
  • برای فروش سفره یکبار مصرف چه باید کرد