Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش «نماینده»، حجت‌الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، با اشاره به طرح تأمین کالاهای اساسی، اظهار کرد: با توجه به مشکلات اقتصادی جامعه تورم و گرانی اجناس که قدرت خرید مردم را کاهش داده، چنین طرحی یکی از نیازهای جامعه است.

وی با بیان اینکه در چنین شرایط اقتصادی باید دولت و مجلس برای کاهش و حل مشکلات اقتصادی مردم اقدامی انجام دهند، افزود: در دنیا نیز مرسوم است که وقتی چنین تورم‌هایی به وجود می‌آید هر چند مدت حقوق شاغلین اعم از کارمندان و کارگران را افزایش می‌دهند و این امکان را برای مردم ایجاد می‌کنند که کاهش قدرت خرید آنها جبران شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در همین باره ادامه داد: چنین شیوه‌ای در کشور ما مرسوم نیست و افزایش حقوق‌ها نیز سالانه انجام می‌شود بنابراین باید این اقدام حمایتی از مردم صورت بگیرد و طرح تأمین کالاهای اساسی در واقع جبران کاهش قدرت خرید اقشار ضعیف جامعه است.

حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی با بیان اینکه عده‌ای علیه این طرح فضا سازی کرده و مباحثی را پیرامون تأمین منابع این طرح عنوان می‌کنند، اضافه کرد: ما برای تأمین مالی این طرح، منابعی را تعریف کرده‌ایم، علاوه بر این در زمان بررسی طرح مذکور در مجلس نماینده دولت منابعی را پیشنهاد کرد که امکان برداشت از آن وجود دارد و از طرفی هم می‌توان با فروش دارایی‌های مازاد دولت نیز بخشی از منابع مورد نیاز این طرح را تأمین کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که اجرای طرح تامین کالاهای اساسی باعث افزایش پایه پولی می‌شود، گفت: خیر،   اجرای طرح مذکور باعث افزایش پایه پولی نمی‌شود، چرا که قرار نیست بانک مرکزی به اقتصاد پول تزریق کند و خلق پول جدید نمی‌شود؛ آنچه که باعث افزایش پایه پولی می شود خلق پول جدید است.

نماینده مردم تبریز در مجلس، افزود: با اجرایی شدن این طرح دارایی‌های دولت واگذار شده و پول از جامعه جمع‌آوری و به خزانه دولت واریز و از آنجا توزیع می‌شود.

حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی تصریح کرد: علاوه بر این پیشنهاد ما این بود که کارت‌هایی که برای افراد شارژ می‌شود، قابلیت نقدشوندگی نداشته باشد و دولت نیز می‌تواند در آیین‌نامه‌های اجرایی این طرح به گونه‌ای عمل کند که این کارت‌ها صرفا برای خرید کالاهای اساسی باشد که همین نیز باعث افزایش نقدینگی و به تبع آن افزایش تورم نمی‌شود.

منبع: نماینده

کلیدواژه: طرح تأمین کالاهای اساسی نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نماینده کالاهای اساسی باعث افزایش پایه پولی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت namayande.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «نماینده» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۳۷۰۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور اعلام شد

متوسط قیمت کالا‌های خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور– فروردین ۱۴۰۳ از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد.

 در گروه نان و غلات، اقلام " شیرینی خشک " با ۳.۳ درصد و" برنج ایرانی درجه یک " با ۲.۶ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

در فروردین ماه ۱۴۰۳ تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب برای گروه‌های مختلف کالا‌های خوراکی در مناطق شهری کشور بشرح زیر است:

نان و غلات:

در این گروه، اقلام " شیرینی خشک " با ۳.۳ درصد و" برنج ایرانی درجه یک " با ۲.۶ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آنها:

در این گروه، اقلام " گوشت گوسفند" با ۵.۶ درصد، " گوشت گاو و گوساله" با ۱.۸ درصد و "کنسرو تن ماهی" با ۱.۲ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

لبنیات، تخم مرغ و انواع روغن:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به "شیر خشک" با ۴.۳ درصد و " کره پاستوریزه" با ۱.۲ درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به " تخم مرغ ماشینی " با ۲.۰- درصد و "روغن نباتی جامد " با ۰.۱- درصد می‌باشد.

میوه و خشکبار:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به "پرتقال" با ۱۵.۲ درصد، "لیمو ترش" با ۱۳.۹ درصد و" انار " با ۱۰.۵ درصد می­باشد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به " هندوانه " با ۱۴.۷- درصد است.

سبزیجات و حبوبات:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به"" پیاز" با ۲۹.۵ درصد، " هویج فرنگی" با ۱۳.۶ درصد و فلفل دلمه ای" با ۱۰.۷ درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به " خیار " با ۳.۰- درصد است.

قند و شکر، آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به" شکر " با ۲.۹ درصد، " سس گوجه فرنگی " و" قند " با ۱.۸ درصد است.

منبع: روابط عمومی مرکز آمار ایران 

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات از مرز ۴٫۲ میلیارد دلار گذشت
  • انتقاد یک نماینده مجلس از سیاست های نادرست ارزی دولت/ کالاهای اساسی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • تامین بیش از یک میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی
  • تامین ۴.۲ میلیارد دلار ارز کالاهای اساسی، صنایع و خدمات
  • استقبال ‌روس‌ها از کالاهای ایرانی
  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • کالاهای اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت 2 تا 3 برابری به دست مردم می رسد/ شرایط کنونی یعنی دولت منطقا باید در سیاست ارزی خود تجدیدنظر کند
  • اصلاحات اساسی در اقتصاد برق، راهکار برون رفت از مشکلات بخش توزیع
  • عملیات اجرایی پل خورگو آغاز شد
  • متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور اعلام شد