Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت 24-رئیس جمهور گفت: اساس روابط ما با کشورهای همسایه و دوست است و آمریکا به عنوان یک عامل مزاحم در ارتباط با کشورهای دیگر ایفای نقش می‌کرد؛ حس می‌کنم عامل مزاحم دارد از بین می‌رود.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (چهارشنبه) در جلسه هیئت وزیران گفت: در هفته گذشته جهان شاهد اتفاق قابل ملاحظه‌ای بود و سیاست‌های متکبرانه ای که با تحقیر برخی از ملت‌ها، حتی برخی از ملت‌های منطقه همراه بود که به صراحت آنها را گاو شیرده لقب داده بود و سیاست‌هایی که انزجار همه ملت‌های جهان و مردم آمریکا را برانگیخته بود در نهایت در یک انتخابات با مخالفت مردم آمریکا مواجه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رژیمی که خواب سقوط نظام ایران را می‌دید، به صورت حقیرانه ای ساقط شد.

وی افزود: در داخل کشور ما هم، انتظارات جامعه و مردم شاهد یک تغییر و تحول است. یعنی انتظارات تورمی و رکودی تبدیل به انتظارات گشایشی با امید به شرایط آینده شده است.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از مهر، ایسنا و ایرنا بخوانید؛

* اساس روابط ما با کشورهای همسایه و دوست است و آمریکا به عنوان یک عامل مزاحم در ارتباط با کشورهای دیگر ایفای نقش می‌کرد؛ حس می‌کنم عامل مزاحم دارد از بین می‌رود.

* ما در طول سال‌های گذشته روابط خوبی با برخی از همسایگان مثل عراق، ترکیه، افغانستان و آذربایجان و سایر کشورهایی که دوست هستند مثل روسیه و چین برقرار کردیم. احساس می‌کنیم فضا برای روابط نزدیک تر آماده‌تر شده است.

* ما حس می‌کنیم که فضا برای روابط نزدیکتر و تعامل بهتر با همه کشورهای دوستمان ‌آماده تر شده است. اشکال رژیم رو به پایان و دولت این رژیم که در ماه‌های پایانی عمر خودش هست، این بود که خودشان خیلی آشنا به سیاست بین‌الملل نبودند و تقریباً مجری دیدگاه‌های تندروهای داخلی و رژیم صهیونیستی بودند.

*شما به نطق‌های این آدم نگاه کنید در مجامع بین‌المللی نسبت به ایران ایراد می‌کرد همان جملات تعبیرات و لغاتی را به کار می گفت که رژیم صهیونیستی به کار می‌برد. کاملاً آدم وقتی این نطق را می‌دید می فهمید چه کسی برایش نوشته است وهمه مشکلاتش هم از اینجا نشأت گرفت که امکان نتوانستند بر مبنای مصالح و منافع مردم آمریکا و بر مبنای مصالح و منافع جهان تصمیم‌گیری کنند.

*علت اینکه در انتخابات آنها عقب افتادند و رقیب آنها جلو افتاد؛ دو عامل مهم بود یکی ناتوانی آنها در موضوع کرونا و کووید ۱۹بود به طوری که مردم کشور خودشان را نابود کردند و به جای اینکه برنامه ریزی کنند برای مبارزه با این ویروس، شروع کردند دست انداختن مردم که اصلاً خبر و مسئله ای نیست و این همه کشتار در مردم آمریکا ایجاد کردند.

* مسئله دوم به هم ریختن مناسبات و روابط با جهان بود. صرفاً بحث ایران نبود، روابط با همکاران دوست و سنتی شان در اروپا هم به هم ریخت و با چین هم به هم ریخته بود. مردم هر روز صبح بیدار می شدند می‌دیدند یک گوشه از روابطشان با دنیا به هم ریخته که می توانست برای مردم آزار دهنده باشد.

*مسئله سوم  تحقیر آمریکا در سیاست خارجی است. آمریکایی‌ها هیچ وقت در تاریخ روابط بین الملل این چنین در سازمان ملل و در شورای امنیت سازمان ملل مختلف مفتضح نشده بودند. اینکه در سازمان ملل آن طرحی را ارائه کنند و فقط خودشان و یک جزیره کوچک با آنها رای بدهند در تاریخ آمریکا سابقه نداشته است. یا طرحی را شورای امنیت مطرح کنند و هیچ کشوری اعتناد نکند، تحقیر بزرگی بود برای مردم آمریکا و به این دلیل مردم تصمیم به تغییر گرفتند.

* سیاست جمهوری اسلامی ایران یک سیاست بسیار روشنی هست. سیاست ما بر مبنای صلح و ثبات در منطقه و احترام به حقوق ملت‌هاست. سیاست ما بر مبنای عدم تجاوز و عدم مداخله در امور داخلی کشورهاست. سیاست ما مقابله و مبارزه با تروریسم است.

*سیاست ما پایان یک جانبه گرایی است. سیاست امام پایبندی به معاهدات است. سیاست ما روشن است. سیاست ما تغییر نمی کند باز هم همین سیاست‌ها را داریم. باز هم با تروریسم مخالفیم. هر دولتی در آمریکا سر کار بیاید باز هم با شکستن بدون دلیل و معاهدات مخالفیم هر دولتی در آمریکا سر کار باشد.

* ایران با مداخله و تحقیر ملت‌ها مخالفت می‌کند سیاست ما تغییر نمی‌کند. همان سیاستی که جمهوری اسلامی ایران دیروز داشته امروز هم خواهد داشت و فردا هم خواهد داشت این وابسته به دولت آمریکاست که به این سیاست‌ها نزدیک شود یا از آن فاصله بگیرد.

*دولتی که در آمریکا عمرش رو به پایان است در همه این سیاست‌ها با ما فاصله گرفت و خودش کنار رفت.

*از برخی‌ دوستان تقاضا دارم به شایعات و القائات نادرست در کشور ادامه ندهند؛ موضوعات منافع ملی کشور را به انتخابات گره نزنند؛ کار کردن برای انتخابات اشکالی ندارد ولی منافع ملی فدای انتخابات نشود.

* آنها [آمریکا] تحریم را به جنگ اقتصادی تبدیل کردند و اقدامات تحریک‌آمیز تا مرز جنگ انجام دادند؛ این‌ تدبیر و مدیریت نظام و تصمیم دولت بود؛ از خط قرمز ما عبور کردند و سردار بزرگ ما را به شهادت رساندند که تودهنی خوردند.

* از هر فرصتی‌ که به نفع منافع ملی مردم و رفع تحریم باشد استفاده خواهیم کرد؛ این مسئله حزبی و جناحی نیست؛ البته هر گامی که بخواهیم برداریم به رهنمودهای مقام معظم رهبری توجه خواهیم کرد.

منبع: خبرآنلاین

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد مردم آمریکا عامل مزاحم سیاست ما بر مبنای سیاست ها ملت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۳۷۸۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظهروند: دستگاه سیاست خارجی با ظرفیت‌های دفاعی کشور همسوتر عمل کند

سفیر پیشین ایران در افغانستان گفت: «ما نیاز داریم دستگاه سیاست خارجی کشور با ظرفیت‌های دفاعی کشور همسوتر عمل کند و به جلو برود».

به گزارش ایسنا، در سال ۱۴۰۲ سیاست خارجی ایران همچون عرصه داخلی کشور، سال پر و فراز و نشیبی را طی کرد؛ در کنار این که به موفقیتهایی دست یافت با ناکامی‌هایی نیز روبرو شد.

در این سال، ایران به صورت رسمی به عضویت بریکس در آمد، بعد از ۶ سال سفارت‌خانه‌های ایران و عربستان در تهران و ریاض بار دیگر بازگشایی شد و در پی آن روابط ایران با کشورهایی همچون سودان و کومور از سرگرفته شد و تحولاتی هر چند اندک در روابط ایران و مصر ایجاد شد.

در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ در پی عملیات طوفان الاقصی بیشتر توجه سیاست خارجی معطوف به تحولات فلسطین شد و تلاش‌های جدی در عرصه سیاسی و دیپلماتیک از سوی تهران برای توقف جنگ و تسهیل ارسال کمک‌های انسان دوستانه به غزه انجام شد و در همین چارچوب با تلاش‌های ایران ۲ نشست اضطراری وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی و نشست سران این سازمان در راستای حمایت از ملت فلسطین و انجام اقدام اجرایی از سوی کشورهای اسلامی برای توقف نسل‌کشی رژیم صهیونیستی برگزار شد.

در دی ماه سال جاری در  پی اقدام ایران برای مبارزه با گروه‌های تروریستی در منطقه اربیل کردستان عراق و همچنین منطقه مرزی مشترک با پاکستان تنش‌هایی در روابط  دیپلماتیک تهران با بغداد و اسلام‌آباد ایجاد شد و این دو کشور سفرای خود را از تهران فراخواندند ولی در نهایت با اقدامات دیپلماتیک صورت گرفته از جمله سفر حسین امیرعبداللهیان به اسلام آباد و علی‌اکبر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی  به بغداد، بحران‌های ایجاد شده مدیریت شد.

در سال ۱۴۰۲ اقداماتی دیپلماتیک و فنی از سوی ایران برای دریافت حق‌آبه کشورمان از رودخانه هیرمند انجام شد و رایزنی‌هایی در این زمینه با مقامات دولت سرپرستی افغانستان انجام شد ولی این تلاش‌ها تاکنون منجر به نتیجه عینی نشده است و مقامات طالبان با طرح این ادعا که آبی در هیرمند وجود ندارد به تعهدات خود در این زمینه عمل نکردند.

در راستای بررسی مهم‌ترین تحولات صورت گرفته در عرصه سیاست خارجی ایران در سال ۱۴۰۲ و چالش‌های احتمالی دستگاه دیپلماسی کشور در سال ۱۴۰۳  با تعدادی از کارشناسان عرصه روابط بین‌الملل و سیاست خارجی گفت‌وگو کردیم

«ابوالفضل ظهروند» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این سوال که به نظر او مهمترین تحولات در عرصه سیاست خارجی کشور در سال ۱۴۰۲ چه موضوعاتی بوده است، گفت: تلاش برای عضویت ایران در سازمان‌های بین المللی از جمله عضویت در سازمان بریکس از جمله مهمترین تحولات در این سال بود.

او همچنین با بیان اینکه از دیگر تحولات مثبت در روابط خارجی کشور در سال ۱۴۰۲ رشد روابط و مناسبات با دو کشور چین و روسیه بود، اظهار کرد: این دو کشور در حقیقت دو ابرقدرت مهم و تأثیرگذار در عرصه جهانی هستند و از جمله نتایج گسترش روابط با آن‌ها حمایت این دو کشور از عضویت ایران در بریکس بود.

ظهروند همچنین با بیان اینکه ما در گسترش روابط با کشورهای پیرامونی خود از جمله همسایه‌هایمان نسبت به گذشته قوی‌تر عمل کرده‌ایم، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ همچنان شاهد بحران اوکراین بودیم و ایران در ارتباط با این بحران همچنان سیاست خوبی را در پیش گرفت و علیرغم برخی از تلاش‌ها و جوسازی‌ها به همکاری‌های دفاعی و نظامی خود در چارچوب روابط دو جانبه و منافع مشترک و مبتنی بر اصول و قواعد بین‌الملل ادامه داد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین با اعتقاد بر اینکه ایران همراه با کشورهای حوزه مقاومت در جریان تحولات اخیر در غزه نیز خوب عمل کرد، گفت: این‌ها همه گویای موقعیت تأثیرگذار ایران در عرصه جهانی و منطقه‌ای است.

نشست «بسیج جهانی اسلام- مقاومت، رمز پیروزی» در تهران

سفیر پیشین ایران در ایتالیا همچنین با بیان اینکه همچنین ما در این حوزه‌ها می‌توانستیم بهتر عمل کنیم، گفت: به نظرم می‌بایست در جریان گسترش روابط با کشورهایی چون افغانستان، پاکستان و حوزه خلیج فارس با قدرت بیشتری عمل کنیم.

او با اعتقاد بر اینکه دستگاه سیاست خارجی یک ظرفیت پیشران در کشور است، ادامه داد: اگر این وزارتخانه به موقع تحرکات لازم را نداشته باشد دیگر دستگاه‌ها نیز نمی‌توانند عملکرد موفقی داشته باشند.

ظهروند با انتقاد از کاهش سطح روابط تجاری و اقتصادی ایران و سوریه در سال جاری تصریح کرد: ما باید در سال ۱۴۰۳ در حوزه دیپلماسی اقتصادی فعالانه‌تر عمل کنیم و وزارت خارجه در این حوزه از نقش مهمی برخوردار است و در این چارچوب ضروری است که سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور نیز در حوزه اقتصادی فعالانه‌تر و قوی‌تر رفتار و برنامه‌ریزی کنند.

این دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اینکه ما نیاز داریم که دستگاه سیاست خارجی کشور با ظرفیت‌های دفاعی کشور همسوتر عمل کند و به جلو برود، تصریح کرد: در حل برخی از مشکلات ساختاری در کشور وزارت خارجه می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند و باید به این موضوع توجه داشت که تأثیر عملکرد دستگاه سیاست خارجی فقط معطوف به خارج از کشور نیست و در داخل کشور نیز موثر و تأثیرگذار است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ادعای جنجالی ترامپ درباره ایران
  • کنایه عبدی به ادعای طرفداران رئیسی؛ خدا پدرشان را بیامرزد که به پسته استناد نکردند
  • ظهروند: دستگاه سیاست خارجی با ظرفیت‌های دفاعی کشور همسوتر عمل کند
  • ترامپ و بایدن؛ کدام یک شانس بیشتری برای پیروزی دارد؟
  • ادعای ترامپ : اگر رییس جمهور بودم, بی تردید ایران را وارد توافق ابراهیمی می کردم
  • ترامپ: بایدن اسرائیل را کنار گذاشته است
  • پربازدیدترین گزارش‌های سیاست در سال ۱۴۰۲
  • گفت و شنود/ درخت بلوط!
  • فصلی جدید در روابط ایران و آذربایجان گشوده می‌شود
  • مثلث فروپاشی دموکرات‌ها