Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی دانشگاه یزد در نشست کانون تفکر اقتصاد دانشگاه یزد دبیر این کانون با تبیین تحولات سیاسی آمریکا و تاثیر آن بر آینده ایران و جهان گفت: اثرات انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا بر بازار طلا و ارز دیده شد و آثار دیگر آن نیز در میان مدت آشکار خواهد شد که تابع سیستم جدید دولت آمریکا و سیاست آن در برخورد با ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر حبیب انصاری از حاضران خواست تاثیرات اقتصادی دولت جدید آمریکا بر اقتصاد ایران به ویژه روی نرخ ارز و صادرات و واردات را پیگیری و در نحوه صدور بیانیه این کانون به نکات یاد شده توجه کنند.

وی با تشریح بحث‌های عنوان شده در کانون تفکر اقتصاد برای جمع‌بندی در بیانیه پرداخت و عنوان کرد: توسعه نامتوازن صنایع در استان یزد که عمدتا سرمایه بر و آلاینده بوده و نیروی کار محدودی با عدم اشتغال بومی استان را به همراه داشته، بخش زیادی از اعتبارات، وام‌ها و یارانه‌ها را جذب و با وجود گردش مالی زیاد این گردش در بانک‌های استان نمی‌باشد. 

انصاری ادامه داد: حمایت از مشاغل غیر رسمی که در بیانیه قبلی کانون با عنوان مدیریت ابعاد اقتصادی بحران کرونا مطرح شد با تاکید برمشاغل غیررسمی می‌باشد که باتوجه به آسیب پذیر بودنشان حمایت از آنها می‌تواند بر روی بهبود توزیع درآمد استان تاثیرگذار باشد.

وی یادآور شد: عدم توازن دربیکاری تحصیل کرده‌ها نسبت به افراد با تحصیلات پایین، عدم توازن نسبت به بیکاری زنان، عدم توازن در توزیع ثروت و جذب سرمایه در شهرستانها و سفته بازی در بازار مسکن که در اثر نوسانات اقتصادی رایج شده که البته اقدامات در این زمینه صورت گرفته که باعث محدود شدن بازار شده و زمینه انحصار یا تبانی توسط افراد را ایجاد می کندکه این مسائل می‌تواند موردتوجه قرار گیرد.

عضو هیئت علمی گروه اقتصادی دانشگاه آزاد یزد  نیز در این نشست خواستار در نظر گرفتن چارچوبی برای پیشنهادهای بیانیه در جهت بهبود وضعیت استان از نظر توزیع درآمد شد و گفت: بهتر است در تنظیم و ارائه این پیشنهادها به قلمرو زمانی و قابلیت اجرایی پیشنهادها و مجموعه فعالیت‌های اقتصادی در بازه‌های گوناگون، توجه شود.

عباس علوی راد با استناد به مطالعات انجام شده در سطوح کشوری و بین المللی گفت: برخی از فعالیت‌های اقتصادی به لحاظ ماهیت، تنوع شغل‌ و فراگیری آحاد جامعه، منافع آنها قابل توزیع تر است.

او گردشگری را بهترین نمونه برای این گونه فعالیت ها دانست و افزود: درگردشگری، تعداد وسیع‌تری از افراد در چرخه فعالیت‌های زنجیره‌ای خدمات رسانی به گردشگران قرار می‌گیرند و بخش‌هایی که می‌توانند درآمدهایی را ایجاد کنند، سطح پوشش بیشتری از افراد جامعه به ویژه دهک‌های پایین را شامل می‌شود و تناقضی در ایجاد انگیزه برای صاحبان سرمایه نیز ایجاد نمی‌ شود.

به گفته علوی راد، روند این سرمایه‌گذاری‌ها به ویژه رشد تشکیل سرمایه ثابت در دهه ۹۰ هجری شمسی در کشور ما از لحاظ میانگین رشد، به سمتی رفته است که حتی میزان تشکیل سرمایه کفاف استهلاک آن را نمی‌دهد واین یکی از تاریک‌ترین دوره های سرمایه گذاری در کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: باید شرایطی به وجود آید که با سرمایه‌گذاری‌های جدید، علاوه بر برآورده کردن خواسته ها، توزیع درآمد و بهبود آن در استان صورت پذیرد.
عضو هیئت علمی بخش علوم اقتصادی دانشگاه یزد نیز در خصوص بخش دوم بیانیه توسعه درآمد استان سخن گفت و خواستار پرداختن به تغییرات خاص به ویژه در ضریب جینی استان شد.

مهدی حاج امینی با بیان اینکه باید در آمار و اطلاعات ریزنگر باشیم تا بتوانیم حرفی برای سیاست‌گذاری دقیق داشته باشیم، اظهار داشت: اگر چه با آمار موجود می‌توان به کلیات پرداخت اما با تعریف پایان‌نامه‌ای بر مبنای آمار و اطلاعات هزینه درآمد خانوارها در سال های اخیر به تفکیک شهرستان‌ها می توان دید خوبی از وضعیت موجود را شاهد بود، چراکه تغییرات ضریب جینی بیش از عوامل فرهنگی و توسعه‌ای، تحت تاثیر عوامل و متغیرهای کلان است.
وی با توجه به مهاجر پذیر بودن استان اظهار داشت: این شرایط ایجاب می‌کند نظام‌های آماری در این استان به طور خاص مورد توجه قرار بگیرد و یک نظام مالی با ورود به جزئیات سیاست‌گذاری دقیق در استان ایجاد شود.

حاج امینی بیان داشت: در ارائه راهکارها باید با دو رویکرد به موضوع نگاه کرد. یک حالت آن چیزی هست که از نابرابری و در فقر خودش را نشان می‌دهد و باید با سیاست‌های توزیع مجدد و یا سیاست‌های پس از وقوع کارهایی انجام داد و بررسی عملکرد و ارزیابی سیاست‌های سازمان‌هایی همچون بهزیستی، بنیاد مستعضعفان و کمیته امداد امام خمینی در استان با دعوت از آنها در کانون تفکر اقتصاد و همچنین گسترش فعالیت‌های سازمان‌های مردم نهاد و سیاست تشویقی برای فعالیت‌های رسانه‌ای با موضوع طبقات و مناطق محروم استان و توزیع بودجه توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد می‌تواند در حل مشکل کمک کند.

عضو هیئت علمی بخش حسابداری و مالی دانشگاه یزد با توجه به تقسیم بندی در بخش‌های مختلف در این بیانیه گفت: علاوه بر طبقه بندی کشوری، استانی و شهرستانی به صورت کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت می‌توان ساختار جمعیت بومی و غیر بومی و جنسیت را نیز به آن اضافه کرد.

دکتر رضا تقی زاده ادامه داد: زنان در استان یزد به دلایل فرهنگی یا دیگر دلایل، مشارکت کمی در بخش اقتصادی استان دارند که این عامل مهمی در توزیع نابرابر درآمد است، آنان با وجود اینکه ازسطح سواد مناسب برخوردار هستند مشارکت اقتصادی شان خوب نبوده است.

به گفته وی عدم وجود ساختار شهری و امکانات مناسب در شهر یزد موجب شده افرادی که به سطح درآمد مناسبی رسیده‌اند از این شهر مهاجرت کرده و طبقات مرفه کمتر در این استان ماندگار بوده‌اند.

تقی زاده  محیط اداری کند و بسته استان و مقاومت در برابر سرمایه گذاری‌های جدید را از دیگر عوامل سرمایه گذاری‌های ناپایدار دانست و افزود: از صنعت گردشگری و حمل و نقل بخاطر موقعیت جغرافیایی و صنعت پزشکی خوب استفاده نکرده‌ایم و این از نقاط ضعف استان بوده است.

دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه یزد با ابراز نگرانی بخاطر از دست دادن سرمایه اجتماعی کانون تفکر اقتصاد اظهار داشت: اگر مسیری که کانون تفکر اقتصاد دانشگاه یزد شروع کرده است نتواند در بلند مدت اثرکارکردی خود را به اثبات برساند در بلند مدت این سرمایه اجتماعی بدست آمده آسیب خواهد دید.

دکتر زهرا نصرالهی گفت: اگر کانون تفکر اقتصاد دانشگاه یزد بتواند آمارها و اطلاعات ریز و مهمی را از مسئولین دریافت کند می تواند براساس آن پایان نامه‌های دانشجویی و تحقیقاتی عمیق را مورد ارزیابی قرار دهد و بتوانیم راهکارهای عملیاتی به استان ارائه دهد.

وی با انتقاد از اینکه پیشنهادات مطرح شده در کانون به شدت کمال گرا هستند و واقعیت ها را درنظر نمی‌گیرد اظهار داشت: واقعیت استان یزد این است که منابع مالی در صنایع معدنی بعلت سرمایه بر بودن مصرف شده و به دلیل گرایش کم یزدی ها به اینگونه فعالیت‌ها و نوع نیروی کارغیر ماهری که این صنعت میطلبد طبیعتا استان یزد مهاجر پذیر شده که این مهاجر پذیری بخش عمده‌ای از فاصله طبقاتی را شکل داده است.

معاون اداره کل اقتصاد و دارایی استان یزد با اشاره به اینکه در حوزه پذیرش سرمایه گذاری جدید در استان یزد مشکل اساسی وجود ندارد، اذعان کرد: براساس آخرین پژوهشی که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی انجام داده است استان یزد از منظر شاخص امنیت سرمایه گذاری با اختلاف معنا داری نسبت به سایر استانها در رتبه برتر قرار دارد.

محمد دهقان منشادی یکی از زیر شاخص‌های امنیت سرمایه گذاری را حمایت مقامات استانی از سرمایه گذاران در استان نام برد و افزود: در شاخص حمایت از سرمایه گذاران، استان یزد توانسته است رتبه خوبی را کسب کند و اینکه گفته می شود پذیرش سرمایه گذاری در ادارات استان با کندی همراه است، قابل پذیرش نیست.

وی همچنین از وضعیت ارزیابی اتاق بازرگانی از فضای کسب و کار دراستان سخن گفت و افزود: این ارزیابی نشان می‌دهد یزد، در بین استان‌های کشور جزء ۵ استان برتر در شاخص سهولت فضای کسب و کار قرار دارد. از طرف دیگر با بررسی سرانه واحدهای صنعتی، استان یزد تقریبا جزء استان‌های برتر کشور می‌باشدکه نشان می‌دهد توانسته‌ایم سرمایه گذاری در حوزه صنعت را به خوبی و براساس جمعیت در استان جذب نماییم.

دهقان با تاکید بر اینکه مسیر بهبود توزیع درآمد در بلند مدت از مسیر رشد اقتصادی می‌گذرد ،بیان داشت: اگر بخواهیم در بلند مدت و میان مدت توزیع درآمد همراه با درآمد سرانه را بهبود ببخشیم باید بر روی رشد اقتصادی با کیفیت متمرکز شویم که هم اکنون به صورت اسمی درآمد سرانه استان یزد کمتر از ۲ هزار دلار است .

عضو هیئت علمی دانشگاه امام جواد(ع) نیز با بیان اینکه مدل توسعه‌ای استان متناسب نیروی کاری تربیت شده نمی‌باشد، به نرخ بیکاری افراد بومی دارای مدرک دیپلم به پایین به عنوان نیروی کارساده پرداخت و گفت: در نرخ بیکاری افراد بومی دارای مدرک دیپلم و پایین تر از آن همانند نرخ بیکاری تحصیلکرده‌ها در استان بالا می‌باشد.

دکتر مرتضی محمودی افزود: در صنایعی که در استان یزد داریم فرهنگ کار مردم یزد به گونه‌ای نبوده که بخواهند وارد صنعت شوند و کار کارگری ساده انجام دهند، با وجود اینکه تقاضای شغل برای آنها وجود داشته و حتی گاه سطح پرداختی حقوق بالایی نیز دارند.

وی نظریه رخنه به پایین و اینکه باید رشد اقتصادی اتفاق بیفتد تا به درآمد سرانه مناسب برسیم را در یزد ناموفق دانست و افزود: در صنعت نساجی شاهدیم که بخش وسیعی از کارگاه‌های کوچک درمحله‌های یزد رشد کرده ودرآمد مکفی و سر ریز درآمد داشته‌اند، اگر در استان یزد بخواهیم فرهنگ شغل و کار به سمت مدل یا الگوی توزیع درآمد حرکت کند، ناچاریم به سمت توسعه کسب و کارهای کوچک برویم و قطعا صنایع بزرگ جایگاه آنچنانی ندارند.

وی از شهرستان اردکان به عنوان ثروتمند ترین شهر ایران یادکرد و اظهار داشت: این در حالیست که صنایع و معادن بزرگ در استان با وجود ارزش افزوده‌ای که ایجاد کرده‌اند حتی حساب های بانکی‌شان به یزد منتقل نشده و گردش مالی قابل ملاحظه‌ای درحوزه تامین مالی صنعت ما اتفاقی نیفتاده است.

عضو هیئت علمی بخش علوم اقتصادی دانشگاه یزد نیز از وجود انگیزه‌های قوی برای کاهش فقر و مددرسانی اجتماعی در بین اقشار مختلف مردم سخن گفت و اضافه کرد: دولت باید راه حل‌هایی پیدا کند که بتواند این انگیزه‌ها را در قالب سامانه‌های مردم نهاد به شکل منسجم و هماهنگ دربیاورد و نباید از این ظرفیت غافل شد.
دکتر محمد حسن زارع خواستار تدوین برنامه‌ای از سوی دولت برای دریافت مالیات از ده درصد مرفهین کشور و پرداخت آن به صورت یارانه‌های مستقیم به افراد بسیار نابرخوردار شد.

برچسب‌ها یزد دانشگاه تفت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: یزد دانشگاه تفت یزد دانشگاه تفت اخبار کنکور اقتصاد دانشگاه یزد کانون تفکر اقتصاد سرمایه گذاری ها عضو هیئت علمی استان یزد توزیع درآمد بلند مدت نیروی کار فعالیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۳۸۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در همایش ملی مناطق آزاد چه گذشت؟/ قشم و کیش برترین در حوزه اقتصاد

ایسنا/هرمزگان قشم و کیش در شاخصه‌های سرمایه گذاری، تولید و صادرات، برترین مناطق آزاد کشور در حوزه اقتصادی انتخاب شدند.

به گزارش خبرنگار ایسنا در هرمزگان، اختتامیه‌ همایش ملی مناطق آزاد و ویژه‌ی اقتصادی کشور شامگاه ۶ اردیبهشت در مشهد مقدس برگزار شد. این نشست که با حضور وزیر کشور، وزیر امور اقتصادی و دارایی و حجت الله عبدالملکی نماینده ویژه‌ی رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد برگزار شد.

در شاخصه‌های سرمایه گذاری، تولید و صادرات، برترین مناطق آزاد کشور در حوزه اقتصادی انتخاب شدند.

براساس ارزیابی عملکرد شاخص های اقتصادی سال ۱۴۰۲ حوزه‌های مختلف مناطق آزاد، مناطق آزاد قشم و کیش در حوزه موضوعات اقتصادی (سرمایه گذاری، تولید و صادرات) حائز رتبه اول و برتر در همایش ملی کلیه مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی شدند.

عبدالملکی در همایش ملی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اهدای لوح از زحمات مدیرعامل این دو منطقه آزاد به منظور ارتقای شاخص های اقتصادی تقدیر کرد.

 افزایش صادرات و صادرات مجدد، به بیش از ۵۰۵ میلیون دلار، تراز تجاری مثبت ۳۱۳ میلیون دلاری، رشد صدور و تمدید ۲۰ درصدی مجوزهای سرمایه گذاری، رشد حجم سرمایه‌گذاری در شیلات و کشاورزی به میزان ۱۰۰ درصد، رشد ۱۱ درصدی تعداد ثبت شرکت‌ها،رشد حمل و نقل و ترانزیت به نسبت تردد خودرو و مسافر به میزان ۲۷ درصد، رشد اشتغال ۲۵ درصدی ایجاد شده در واحدهای صنعتی، عقد قرارداد تحویل ۸۰ قطعه زمین برای فعالیت‌های صنعتی از جمله مهمترین دستاوردهای اقتصادی منطقه آزاد قشم در سال گذشته می باشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تحلیل مسعود نیلی از شرایط اقتصادی ایران در ۱۰ سال آینده
  • جایزه ملی محیط زیست برای دانشجوی دانشگاه صنعتی بهبهان
  • بهره برداری از ۲۱ تصفیه خانه در واحد‌های تولیدی استان همدان
  • مشارکت دانشگاه آزاد در ایجاد پایانه صادراتی مهران
  • چه کسانی با مالیات بر عایدی سرمایه مخالف هستند؟
  • معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک/ حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • زمین پاک یکی از ارکان مهم محیط زیست است
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم/ معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک
  • در همایش ملی مناطق آزاد چه گذشت؟/ قشم و کیش برترین در حوزه اقتصاد