Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@19:16:54 GMT

آلاسکا، گوهر یخ زده نیم کره شمالی

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۳۸۷۴۱

آلاسکا، گوهر یخ زده نیم کره شمالی

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ‌آلاسکا ٧١٠ هزار نفر جمعیت دارد و با یک میلیون و ٧١٧ هزار کیلومتر مربع وسعت آبی و خاکی، بزرگ‌ترین ایالت آمریکاست. این سرزمین القاب زیادی دارد که «سرزمین خورشید نیمه‌شب» و «آخرین مرز» از جمله آن‌ها هستند. آلاسکا با هیچ‌کدام از ایالت‌های دیگر آمریکا هم‌مرز نیست و در عوض، با کانادا و ایالت بریتیش کلمبیای این کشور مرز مشترک دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیش از ١٥ هزار سال پیش، اولین انسان‌ها از اروپا و از طریق «تنگه برینگ» در شرقی‌ترین نقطه روسیه به غربی‌ترین نقطه آلاسکا رفتند و ساکن شدند. بیش از ٢٤ درصد از جمعیت این سرزمین بومی همان‌جا هستند.

امپراتوری روسیه از قرن هفدهم استعمار آلاسکا را آغاز کرد. اما از آن‌جایی که در اداره این منطقه موفق نبودند، چندین سال بعد ایالات متحده آمریکا، آلاسکا را به قیمت ٧ میلیون و ٢٠٠هزار دلار از امپراتوری روسیه خریداری کرد.

آلاسکا از نظر منابع طبیعی به‌قدری تامین است که سال ١٩٧٦ در این ایالت صندوقی تأسیس شد تا مازاد درآمد‌های نفتی را ذخیره و مدیریت کند. این صندوق ایالتی برای سرمایه‌گذاری در تمام مناطق آمریکا تاسیس شده و هر سال به شهروندان آلاسکایی، که واجد شرایط هستند، سود و حقوق پرداخت می‌کند!

بیشتر بخوانید

کدام کشور‌ها خطرناک‌ترین جاده‌ها را دارند؟ + تصاویر

بخشی از «تنگه برینگ» که مرز میان روسیه و آلاسکاست، به‌قدری باریک است که می‌توان فاصله میان این دو سرزمین را با شنا کردن، طی کرد! عرض این تنگه تقریباً ٨٢ کیلومتر است.

یکی از معروف‌ترین و متداول‌ترین روش‌های حمل و نقل در آلاسکا استفاده از «سورتمه سگ» است. بدین صورت که چندین سگ، سورتمه‌ای را روی برف کشیده و حمل می‌‎کنند! پیش‌تر از این روش برای حمل و نقل‌های روزمره استفاده می‌شد، اما امروزه به عنوان ورزش یا مسابقه انجام می‌شود.

در شمال آلاسکا ٥ کوه بلند وجود دارد. کوه دنالی یا مک‌کینلی با ارتفاع ٦ هزار ١٩٤ متر، بلندترین قله آلاسکا و ایالات متحده آمریکاست! «دنالی» در زبان محلی یعنی «بلند».

در جنوب آلاسکا مجمع‌الجزایری وجود دارد که دقیقاً بر روی یکی از فعال‌ترین کمربند‌های زلزله جهان در صفحه اصلی اقیانوس آرام واقع شده است. این مجمع‌الجزایر چندان زلزله‌خیز نیست، در عوض پر از آتشفشان‌های فعال است.

«جنگل ملی تونگاس» در ساحل جنوب شرقی آلاسکا واقع شده است. این جنگل، بزرگ‌ترین جنگل در ایالات متحده آمریکاست. «تونگاس» تقریباً ٦٨ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که تقریباً برابر با نصف وسعت ایالت فلوریداست!

فرودگاه بین‌المللی «تد استیونز انکوریج» در آلاسکا، چهارمین فرودگاه شلوغ دنیاست! این فرودگاه از نظر تراکم خطوط هوایی، تقریباً با فرودگاه توکیو، فرانکفورت و نیویورک برابر است.

منبع: روزنامه شهروند

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آلاسکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۳۸۷۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقوع گردباد‌های قدرتمند در ایالت‌های آمریکا + فیلم

بر اثر گردباد‌های قدرتمندی که در ایالت‌های نبراسکا، آیووا و تگزاس آمریکا به وقوع پیوست، شش نفر مصدوم شدند. در مجموع، روز جمعه حدود ۸۰ گزارش از گردباد در حداقل پنج ایالت آمریکا به ثبت رسید.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • فناوری هشدار دهنده بلعیده شدن باتری ابداع شد
  • تقریباً ۱۵ درصد زوجین در بردسکن مشکل ناباروری دارند
  • وقوع گردباد‌ های قدرتمند در ایالت‌ های آمریکا (فیلم)
  • وقوع گردباد‌های قدرتمند در ایالت‌های آمریکا + فیلم
  • نگاهی به شادترین کشور‌های جهان از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۴
  • گوهر مجتبی حسینی، یک پرسپولیسی بود
  • معاون وزیر کار : دستمزد کارگران در کنار افزایش تورم تقریبا رشد کرده
  • فهرست دانشگاه‌های آمریکا که شاهد تظاهرات حمایت از فلسطین هستند
  • بازدید فرماندار تفتان از خسارات بارندگی و سیل بخش گوهر کوه، تفتان جنوبی
  • سال ۱۹۰۰؛ پرتره‌های صمیمی از بومیان آلاسکا (عکس)