Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-07@10:52:28 GMT

موتورهای کم مصرف به یاری محیط‌زیست می‌آید

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۳۸۸۶۱

موتورهای کم مصرف به یاری محیط‌زیست می‌آید

ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست در تلاش است تا با اجرای طرح‌هایی در حوزه حمل‌ونقل، نقشی مؤثر در کاهش این آلاینده‌ها داشته باشد.

به گزارش ایمنا و به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، چند سال است که روزهای سرد پاییز و زمستان را با معضلی به نام وارونگی هوا می‌گذرانیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وارونگی هوا یا دما پدیده‌ای است که در آن یک لایه هوای گرم در بالای شهر یا یک منطقه خاص به وجود می‌آید و در آن ناحیه ماندگار می‌شود.

در این شرایط گازهای آلاینده تولید شده در لایه زیرین حبس می‌شود و به تدریج غلظت آلاینده‌ها به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد. این پدیده میهمان بیشتر روزهای نیمه دوم سال شهرهای بزرگ و صنعتی کشور است.

پدیده‌ای که عوامل مختلفی در ایجاد آن مؤثر است، اما به صورت کلی بیشترین دلیل بروز وارونگی هوا در شهرهای بزرگ را وارونگی تشعشی می‌دانند. بروز پدیده وارونگی هوا یا وارونگی دما توسط چند عامل نظیر عدم وزش باد به صورت مقطعی، عدم وجود ابر در آسمان و وجود هوای سرد و خشک تشدید می‌شود.

در این میان آلاینده‌های ساخته دست بشر هم کنار این پدیده جوی می‌ایستند و نفس مردمان شهرنشین را به شماره می‌اندازند، اما تنها راه‌هایی که مدیران شهری برای کاهش این غلظت‌های نفس‌گیر اتخاذ کرده‌اند به چند مورد کاهش تردد خودروهای شخصی، ترغیب مردم به استفاده از خودروهای عمومی، تعطیلی موقت مدارس، دانشگاه‌ها و کارخانجات اطراف شهرهای بزرگ بسنده کرده است.

آلایندگی‌های زیست‌محیط یکی از چالش‌های اصلی شهرهای بزرگ و صنعتی است. سهم خودروهای شخصی و عمومی هم در این آلودگی‌ها قابل توجه است. به همین دلیل تولید موتورهای کم مصرف و با آلایندگی پایین به یک همکاری میان معاونت علمی و فناوری و خودروسازها تبدیل شد.

تولید خودروها یا موتورهای با آلایندگی کمتر یکی از روش‌های مؤثر در کاهش این آلایندگی‌ها است؛ خودروهایی که سهم قابل توجهی از آلودگی هوا را به خود اختصاص داده‌اند. ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست در تلاش است تا با اجرای طرح‌هایی در حوزه حمل‌ونقل، نقشی مؤثر در کاهش این آلاینده‌ها داشته باشد.

از جمله این طرح‌ها اجرای پروژه برقی کردن خودروها است. این کار با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، خودروسازها و فعالان صنعتی حوزه اتوبوس، موتورسیکلت و خودروهای سواری در حال پی‌گیری است. در این طرح قرار است این وسایل نقلیه به گونه‌ای نمونه‌سازی شوند که قابلیت تولید و صنعتی شدن داشته باشند. البته این کار در قالب یک پلت‌فورم بومی و مشترک اجرایی می‌شود.

پروژه بعدی در این حوزه همکاری در طراحی و تولید موتورهای کم‌مصرف با آلایندگی بسیار پایین و با مصرف زیر پنج لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که این طرح چند سالی است در کشور آغاز شده و نتایج خوبی هم به دست آمده است.

کد خبر 454775

منبع: ایمنا

کلیدواژه: محيط زيست آلودگی محیط زیست خودرو برقی خودرو کم مصرف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آلودگی هوا کاهش آلودگی هوا کاهش آلاینده ها وارونگی هوا موتورهای کم مصرف شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست شهرهای بزرگ وارونگی هوا آلاینده ها حمل ونقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۳۸۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار مدیریت بحران درخصوص بازگشت آلودگی هوا به پایتخت

به گزارش ایسنا، حامد یزدی مهر با اشاره به صدور هشدار سطح زرد پایداری هوا در استان تهران اظهار کرد: طبق اعلام سازمان هواشناسی، انباشت آلاینده‌ها از امشب جمعه تا روز یکشنبه ۱۹ آذر ماه تداوم خواهد داشت.

یزدی مهر با بیان اینکه پایداری هوا، عدم وزش باد قابل ملاحظه، انباشت آلاینده‌های هوا به ویژه ذرات آلودگی را در پی خواهد داشت، گفت: به همه شهروندان و ساکنین مناطق تهران، اسلامشهر، پاکدشت، پیشوا، قدس، ری، شهریار، رباط کریم، قرچک، ملارد، ورامین و جنوب شهرستان پردیس و افراد سالمند و کودکان و بانوان باردار و افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای، ناراحتی‌های قلبی و ریوی و تنفسی هستند اکیداً توصیه می‌شود در مواقع بروز آلودگی هوا از ترددهای غیر ضروری در فضای باز خودداری کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران افزود: شهروندان توجه داشته باشند که ورزش کردن در فضای باز در مواقع هشدارهای آلودگی هوا مطلقاً انجام نشود چرا که در طول فعالیت هوازی هوای بیشتری داخل ریه فرستاده شده و در نتیجه تنفس عمیق‌تر شده و ذرات آلودگی هوا مستقیم وارد سیستم تنفسی می‌شود لذا از همه افراد و ورزشکاران می‌خواهیم که در مواقع آلودگی هوا خود را تحت تأثیر آلاینده‌ها قرار ندهند و در اماکن سرپوشیده‌ای که دارای تهویه مناسب است فعالیت کنند.

وی در ادامه بر ضرورت مصرف مایعات به ویژه شیر و آبمیوه‌های طبیعی در مواقع آلودگی هوا تاکید کرد و گفت: مصرف مایعات در هوای آلوده اثرات آلاینده‌ها بر ریه را کاهش می‌دهد.

یزدی مهر بر لزوم استفاده بیشتر مردم از وسایل حمل و نقل عمومی نیز تاکید و اظهار کرد: مردم حتی المقدور سعی کنند از تردد با خودروهای تک سرنشین اجتناب کنند.

دیگر خبرها

  • شناسایی ۱۶۲ کارواش آلاینده در تهران
  • شناسایی ۱۶۲ کارواش آلاینده در پایتخت/ «پساب» مهم‌ترین مشکل زیست‌محیطی کارواش‌ها
  • هشدار مدیریت بحران درخصوص بازگشت آلودگی هوا به پایتخت
  • تحقق طرح کاهش مصرف پلاستیک نیازمند تلاش همگانی است
  • اهداف فولاد مبارکه در زمینه کاهش حوادث بسیار متعالی است
  • لکه‌های صنعتی غرب البرز به شهرک صنعتی تبدیل شود
  • ناسا هر ساعت تمام آلاینده‌های هوا را اندازه‌گیری می‌کند
  • کاهش ۳۰ درصدی شمار پرندگان مهاجر
  • پلمب یک واحد آلاینده غیر مجاز در ورامین
  • معضل کشت‌های زیرپلاستیکی در همدان و آلودگی محیط زیست